đŸ‡ȘđŸ‡șEU VALET 2024🇾đŸ‡Ș

Vilket parti kommer ni att rösta pÄ i EU valet 2024

  • SD

    Röster: 5 3,2%
  • M

    Röster: 11 7,0%
  • KD

    Röster: 6 3,8%
  • L

    Röster: 1 0,6%
  • C

    Röster: 20 12,7%
  • V

    Röster: 32 20,4%
  • MP

    Röster: 40 25,5%
  • S

    Röster: 28 17,8%
  • F

    Röster: 1 0,6%
  • AfS

    Röster: 2 1,3%
  • PP

    Röster: 0 0,0%
  • Övr

    Röster: 5 3,2%
  • Blankt

    Röster: 2 1,3%
  • Kommer ej rösta

    Röster: 9 5,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    157
  • Omröstning stĂ€ngd .
PreliminĂ€rt vinner SD skolvalet. SĂ„ dĂ€r finns ju framtida vĂ€ljare 👍

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1261240
MÄnga SD-politiker beter sig ju som snorungar sÄ det Àr vÀl lÀtt att relatera...

Men om jag ska lÄta bli att raljera sÄ Àr det vÀl sÄ enkelt att ett parti som presenterar "enkla" lösningar och som sÀger sig utmana "etablissemanget" tilltalar ungdomar dÀr det ju ligger lite i sakens natur att utmana och revoltera.
 
Undrar hur lÀnge Jimmie kommer sitta kvar? AlltsÄ, inte för att han skulle tvingas bort pga. sÀmre resultat Àn vÀntat, för sÄ dÄligt Àr det egentligen inte. Men han har varit partiledare i över 20 Är och ser ut att ha tappat stinget lite. De har ju alltid gÄtt framÄt förut, första gÄngen de behöver deala med ett val som gick sÀmre Àn förvÀntat. Det mÄste vara trÄkigare att leda ett sÄnt parti. Verkar ju liksom som att ledningen "Àntligen" börjat bete sig som att Sverige var Ungern, och besvikelsen över att landet inte riktigt var dÀr Àn mÄste vara pÄtaglig.
 
MÄnga skolor avstÄr skolval till EU pÄ förekommen anledning.
Barn i den Äldern vet ju mycket litet om vad EU faktiskt gör, sÄ det dÀr behöver du inte lÀgga vikt vid.
RöstrÀttsÄldern Àr 18 av en anledning, det vet du med. :)
I vissa lÀnder röstar man i EUvalet redan som 16Äring....
 
Ja det vet jag mycket vÀl, men vad som Àr en grÀns Àr inte ett argument för vad som Àr en lÀmplig grÀns.

Jag förstĂ„r inte varför det skulle vara sĂ„ kontroversiellt att lĂ„ta skolungdomar trĂ€na pĂ„ att rösta i EU-val vart 5Ă„r... MĂ„nga som ska rösta första gĂ„nger Ă€r osĂ€kra och vill ha en vuxen med sig för att de inte vet hur man gör och det kĂ€nns lite lĂ€skigt.... det Ă€r vĂ€l jĂ€ttebra att de övar. Även om kalleankapartiet eller vad det nu Ă€r vinner.
 
1718032109046.png




https://www.expressen.se/nyheter/sverige/direktrapport-eu-valet-2024/
 
Jag förstĂ„r inte varför det skulle vara sĂ„ kontroversiellt att lĂ„ta skolungdomar trĂ€na pĂ„ att rösta i EU-val vart 5Ă„r... MĂ„nga som ska rösta första gĂ„nger Ă€r osĂ€kra och vill ha en vuxen med sig för att de inte vet hur man gör och det kĂ€nns lite lĂ€skigt.... det Ă€r vĂ€l jĂ€ttebra att de övar. Även om kalleankapartiet eller vad det nu Ă€r vinner.
Skolval till riksdagen genomförs ocksÄ, det Àr EU-val pÄ högstadiet jag pratar om. Skolval till EU kan vara motiverat pÄ gymnasiet dÄ EU kan lyftas in pÄ ett annat sÀtt i samhÀllskunskap pÄ den nivÄn, det Àr högstadiet jag inte ser nÄgon större vinning.

Klart de kan fÄ öva, men nÄgon större vinning ser jag inte. Det gÄr att arbeta med demokratifrÄgor pÄ mycket mer utvecklande och givande sÀtt Àn att ta varje tillfÀlle till att trÀna valdeltagande genom att stopp en valsedel i ett kuvert.

Men kontroversiellt? MÄnga skolor genomför trots allt skolval till EU, sÄ nog överdriver du nÀr du lyfter upp det som kontroversiellt att utföra. Min uppfattning Àr inte nödvÀndigtvis normerande Àven om jag skulle önska det. :D
 
Undrar hur lÀnge Jimmie kommer sitta kvar? AlltsÄ, inte för att han skulle tvingas bort pga. sÀmre resultat Àn vÀntat, för sÄ dÄligt Àr det egentligen inte. Men han har varit partiledare i över 20 Är och ser ut att ha tappat stinget lite. De har ju alltid gÄtt framÄt förut, första gÄngen de behöver deala med ett val som gick sÀmre Àn förvÀntat. Det mÄste vara trÄkigare att leda ett sÄnt parti. Verkar ju liksom som att ledningen "Àntligen" börjat bete sig som att Sverige var Ungern, och besvikelsen över att landet inte riktigt var dÀr Àn mÄste vara pÄtaglig.
Jag tror nog han fortsÀtter ett tag till. Tror dom hade lite för höga förvÀntningar. Man trodde kanske att ett EU val var lika lÀtt att avancera i som i ett nationellt val. Det som stÀller till det Àr valdeltagandet, visserligen lika för alla. Alla vÀljare hade chans att rösta men bara hÀlften tog den. En frÄga att kunna mobilisera sina vÀljare. Som vÀljar Àr det inte sÄ mycket man kan fÄ. DÀremot i ett nationellt val Àr det lÀttare att fÄ saker tex skattesÀnkningar. Men det Àr val snart igen. Potentialen finns dÀr bara att jobba vidare. Men dom ska vara nöjda. Dom har fÄtt igenom sÄ mÄnga lagar som ska fÄ ner invandringen nationellt och varit med om hela migrationspakten inom EU. SÄ Àven om SD inte lyckades öka pÄ sina mandat sÄ kommet murarna ÀndÄ att byggas bÄde inom EU och vid EU:s yttre grÀns. Thats for sure.
 
AngÄende skolval sÄ minns jag att vi hade nÄgot sÄdant nÀr jag gick i högstadiet. Gemensamt för i princip alla elever dÄ var att ingen fattade nÄgonting, de som brydde sig om att försöka vara i "inne-gÀngen" försökte desperat förstÄ vilket parti man skulle rösta pÄ för att vara cool och tja... Inte sa det nÄgot om hur nÄgon skulle rösta i ett riktigt val. Minns ocksÄ att vi var tvingade att vara med pÄ det, det ingick i lektionen. I princip ingen ville, just för att vi inte förstod vad det handlade om riktigt.

SÄ, att nÄgon ens nÀmner skolval-resultat som nÄgon hint om hur ungdomar kommer rösta senare i livet... Nej, det tror jag inte mycket pÄ.
 
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/rasistlat-pa-sds-valvaka-gar-till-attack-mot-reporter/

LĂ„ten som Ă€r synonym med höger fascismen och förbjudits av bl.a Österrikiska fotbollsförbundet spelades alltsĂ„ pĂ„ SD valvaka. Riksdagsledamoten Richard Jomshof visste in vad det var. Riksdagsledamoten David LĂ„ng sjunger med, men han var överförfriskad sĂ„ dĂ„ ursĂ€ktar det bĂ„de orden och att han försökte ta mobilen frĂ„n journalisten :yuck:



Ulf Kristersson kommer sÀkert med nÄgon lamt uttalande att det Àr nÄgot SD mÄste behandla internet och att han litar pÄ att de gör det. Kanske med lite mer pommac och byter kontorsstolar. Men M stöder det inte.

Johan Pehrson kommer sÀga att det Àr förskrÀckligt och sedan fortsÀtta sitta i en regering som Àr beroende av SD.
Fick en pushnotis frĂ„n Omni nyss att "David LĂ„ng lĂ€mnar riksdagen". Antar det betyder att han gĂ„r ut ut byggnaden rent fysiskt, och sen gĂ„r in igen och sĂ„ Ă€r det business as usual đŸ€·â€â™€ïž Efter SD:s variant av "omplacering" har jag noll förtroende för deras Ă„tgu
 
AngÄende skolval sÄ minns jag att vi hade nÄgot sÄdant nÀr jag gick i högstadiet. Gemensamt för i princip alla elever dÄ var att ingen fattade nÄgonting, de som brydde sig om att försöka vara i "inne-gÀngen" försökte desperat förstÄ vilket parti man skulle rösta pÄ för att vara cool och tja... Inte sa det nÄgot om hur nÄgon skulle rösta i ett riktigt val. Minns ocksÄ att vi var tvingade att vara med pÄ det, det ingick i lektionen. I princip ingen ville, just för att vi inte förstod vad det handlade om riktigt.

SÄ, att nÄgon ens nÀmner skolval-resultat som nÄgon hint om hur ungdomar kommer rösta senare i livet... Nej, det tror jag inte mycket pÄ.
Piratpartiet vann överlĂ€gset nĂ€r jag gick i högstadiet :laugh:😅
 
AngÄende skolval sÄ minns jag att vi hade nÄgot sÄdant nÀr jag gick i högstadiet. Gemensamt för i princip alla elever dÄ var att ingen fattade nÄgonting, de som brydde sig om att försöka vara i "inne-gÀngen" försökte desperat förstÄ vilket parti man skulle rösta pÄ för att vara cool och tja... Inte sa det nÄgot om hur nÄgon skulle rösta i ett riktigt val. Minns ocksÄ att vi var tvingade att vara med pÄ det, det ingick i lektionen. I princip ingen ville, just för att vi inte förstod vad det handlade om riktigt.

SÄ, att nÄgon ens nÀmner skolval-resultat som nÄgon hint om hur ungdomar kommer rösta senare i livet... Nej, det tror jag inte mycket pÄ.
Det Àr likadant nu sÀger min Àldste, de mÄste rösta, de fÄr inte skriva egna alternativ pÄ valsedlarna och ingen av hans kompisar tar det pÄ minsta allvar. Han sÀger att nÀstan alla röstade pÄ Piratpartiet "bara för att".
 
AngÄende skolval sÄ minns jag att vi hade nÄgot sÄdant nÀr jag gick i högstadiet. Gemensamt för i princip alla elever dÄ var att ingen fattade nÄgonting, de som brydde sig om att försöka vara i "inne-gÀngen" försökte desperat förstÄ vilket parti man skulle rösta pÄ för att vara cool och tja... Inte sa det nÄgot om hur nÄgon skulle rösta i ett riktigt val. Minns ocksÄ att vi var tvingade att vara med pÄ det, det ingick i lektionen. I princip ingen ville, just för att vi inte förstod vad det handlade om riktigt.

SÄ, att nÄgon ens nÀmner skolval-resultat som nÄgon hint om hur ungdomar kommer rösta senare i livet... Nej, det tror jag inte mycket pÄ.

Det var precis likadant för oss. Tror MP vann om jag minns rÀtt. :D
 
Jaja
 majoriteten i EU-parlamentet ligger fortfarande i mitten. Finns ingen mening med att överdriva Le Pens framtida möjligheter om man inte Ă€r ett högertroll och/eller Putinist.
Skulle Le Pen vinna, blir det fransk inrikespolitik att göra bort sig pÄ.
 
SÄg pÄ Instagram att miljöpartisterna Äker ned till Bryssel idag. TÀnkte dÄ pÄ alls som blev invalda som sista kandidat att det mÄste vara lite stressigt att avfÀrden till nya jobbet som man inte visste att man skulle fÄ gÄr dagen efter valet.
Imponerad av att dom fixar den stressen som det mĂ„ste vara. 😅
 
SÄg pÄ Instagram att miljöpartisterna Äker ned till Bryssel idag. TÀnkte dÄ pÄ alls som blev invalda som sista kandidat att det mÄste vara lite stressigt att avfÀrden till nya jobbet som man inte visste att man skulle fÄ gÄr dagen efter valet.
Imponerad av att dom fixar den stressen som det mĂ„ste vara. 😅
TÀnkte ocksÄ pÄ det nÀr jag sÄg det, och Àven pÄ hur glad jag Àr att de lever som de lÀr och tar tÄget!
 
SÄg pÄ Instagram att miljöpartisterna Äker ned till Bryssel idag. TÀnkte dÄ pÄ alls som blev invalda som sista kandidat att det mÄste vara lite stressigt att avfÀrden till nya jobbet som man inte visste att man skulle fÄ gÄr dagen efter valet.
Imponerad av att dom fixar den stressen som det mĂ„ste vara. 😅
Titti Schultz, P3 el P4, ringde upp en av dem. Hon erkÀnde att biljetten var bokad innan m möjlighet o avboka. NÀr de pratades vid var hon mitt uppe i packningen
 

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels frĂ„ga
  • Hur Ă€r processen

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp