Det Àr vÀl skolans uppgift att vidga deras vÀrldsbild?
Jo. Men det sker med tid. Det sker inte automatiskt för att barnen börjat i skolan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det Àr vÀl skolans uppgift att vidga deras vÀrldsbild?
MÄnga SD-politiker beter sig ju som snorungar sÄ det Àr vÀl lÀtt att relatera...PreliminÀrt vinner SD skolvalet. SÄ dÀr finns ju framtida vÀljare
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1261240
I vissa lÀnder röstar man i EUvalet redan som 16Äring....MÄnga skolor avstÄr skolval till EU pÄ förekommen anledning.
Barn i den Äldern vet ju mycket litet om vad EU faktiskt gör, sÄ det dÀr behöver du inte lÀgga vikt vid.
RöstrÀttsÄldern Àr 18 av en anledning, det vet du med.
Ja det vet jag mycket vÀl, men vad som Àr en grÀns Àr inte ett argument för vad som Àr en lÀmplig grÀns.I vissa lÀnder röstar man i EUvalet redan som 16Äring....
Ja det vet jag mycket vÀl, men vad som Àr en grÀns Àr inte ett argument för vad som Àr en lÀmplig grÀns.
Skolval till riksdagen genomförs ocksĂ„, det Ă€r EU-val pĂ„ högstadiet jag pratar om. Skolval till EU kan vara motiverat pĂ„ gymnasiet dĂ„ EU kan lyftas in pĂ„ ett annat sĂ€tt i samhĂ€llskunskap pĂ„ den nivĂ„n, det Ă€r högstadiet jag inte ser nĂ„gon större vinning.Jag förstĂ„r inte varför det skulle vara sĂ„ kontroversiellt att lĂ„ta skolungdomar trĂ€na pĂ„ att rösta i EU-val vart 5Ă„r... MĂ„nga som ska rösta första gĂ„nger Ă€r osĂ€kra och vill ha en vuxen med sig för att de inte vet hur man gör och det kĂ€nns lite lĂ€skigt.... det Ă€r vĂ€l jĂ€ttebra att de övar. Ăven om kalleankapartiet eller vad det nu Ă€r vinner.
Jag tror nog han fortsÀtter ett tag till. Tror dom hade lite för höga förvÀntningar. Man trodde kanske att ett EU val var lika lÀtt att avancera i som i ett nationellt val. Det som stÀller till det Àr valdeltagandet, visserligen lika för alla. Alla vÀljare hade chans att rösta men bara hÀlften tog den. En frÄga att kunna mobilisera sina vÀljare. Som vÀljar Àr det inte sÄ mycket man kan fÄ. DÀremot i ett nationellt val Àr det lÀttare att fÄ saker tex skattesÀnkningar. Men det Àr val snart igen. Potentialen finns dÀr bara att jobba vidare. Men dom ska vara nöjda. Dom har fÄtt igenom sÄ mÄnga lagar som ska fÄ ner invandringen nationellt och varit med om hela migrationspakten inom EU. SÄ Àven om SD inte lyckades öka pÄ sina mandat sÄ kommet murarna ÀndÄ att byggas bÄde inom EU och vid EU:s yttre grÀns. Thats for sure.Undrar hur lÀnge Jimmie kommer sitta kvar? AlltsÄ, inte för att han skulle tvingas bort pga. sÀmre resultat Àn vÀntat, för sÄ dÄligt Àr det egentligen inte. Men han har varit partiledare i över 20 Är och ser ut att ha tappat stinget lite. De har ju alltid gÄtt framÄt förut, första gÄngen de behöver deala med ett val som gick sÀmre Àn förvÀntat. Det mÄste vara trÄkigare att leda ett sÄnt parti. Verkar ju liksom som att ledningen "Àntligen" börjat bete sig som att Sverige var Ungern, och besvikelsen över att landet inte riktigt var dÀr Àn mÄste vara pÄtaglig.
Fick en pushnotis frÄn Omni nyss att "David LÄng lÀmnar riksdagen". Antar det betyder att han gÄr ut ut byggnaden rent fysiskt, och sen gÄr in igen och sÄ Àr det business as usual Efter SD:s variant av "omplacering" har jag noll förtroende för deras Ätguhttps://www.expressen.se/nyheter/sverige/rasistlat-pa-sds-valvaka-gar-till-attack-mot-reporter/
LĂ„ten som Ă€r synonym med höger fascismen och förbjudits av bl.a Ăsterrikiska fotbollsförbundet spelades alltsĂ„ pĂ„ SD valvaka. Riksdagsledamoten Richard Jomshof visste in vad det var. Riksdagsledamoten David LĂ„ng sjunger med, men han var överförfriskad sĂ„ dĂ„ ursĂ€ktar det bĂ„de orden och att han försökte ta mobilen frĂ„n journalisten
Ulf Kristersson kommer sÀkert med nÄgon lamt uttalande att det Àr nÄgot SD mÄste behandla internet och att han litar pÄ att de gör det. Kanske med lite mer pommac och byter kontorsstolar. Men M stöder det inte.
Johan Pehrson kommer sÀga att det Àr förskrÀckligt och sedan fortsÀtta sitta i en regering som Àr beroende av SD.
Piratpartiet vann överlÀgset nÀr jag gick i högstadietAngÄende skolval sÄ minns jag att vi hade nÄgot sÄdant nÀr jag gick i högstadiet. Gemensamt för i princip alla elever dÄ var att ingen fattade nÄgonting, de som brydde sig om att försöka vara i "inne-gÀngen" försökte desperat förstÄ vilket parti man skulle rösta pÄ för att vara cool och tja... Inte sa det nÄgot om hur nÄgon skulle rösta i ett riktigt val. Minns ocksÄ att vi var tvingade att vara med pÄ det, det ingick i lektionen. I princip ingen ville, just för att vi inte förstod vad det handlade om riktigt.
SÄ, att nÄgon ens nÀmner skolval-resultat som nÄgon hint om hur ungdomar kommer rösta senare i livet... Nej, det tror jag inte mycket pÄ.
Det Àr likadant nu sÀger min Àldste, de mÄste rösta, de fÄr inte skriva egna alternativ pÄ valsedlarna och ingen av hans kompisar tar det pÄ minsta allvar. Han sÀger att nÀstan alla röstade pÄ Piratpartiet "bara för att".AngÄende skolval sÄ minns jag att vi hade nÄgot sÄdant nÀr jag gick i högstadiet. Gemensamt för i princip alla elever dÄ var att ingen fattade nÄgonting, de som brydde sig om att försöka vara i "inne-gÀngen" försökte desperat förstÄ vilket parti man skulle rösta pÄ för att vara cool och tja... Inte sa det nÄgot om hur nÄgon skulle rösta i ett riktigt val. Minns ocksÄ att vi var tvingade att vara med pÄ det, det ingick i lektionen. I princip ingen ville, just för att vi inte förstod vad det handlade om riktigt.
SÄ, att nÄgon ens nÀmner skolval-resultat som nÄgon hint om hur ungdomar kommer rösta senare i livet... Nej, det tror jag inte mycket pÄ.
Justja! Det höll folk pÄ med dÄ!Piratpartiet vann överlÀgset nÀr jag gick i högstadiet
Och traditionen lever visst kvarJustja! Det höll folk pÄ med dÄ!
AngÄende skolval sÄ minns jag att vi hade nÄgot sÄdant nÀr jag gick i högstadiet. Gemensamt för i princip alla elever dÄ var att ingen fattade nÄgonting, de som brydde sig om att försöka vara i "inne-gÀngen" försökte desperat förstÄ vilket parti man skulle rösta pÄ för att vara cool och tja... Inte sa det nÄgot om hur nÄgon skulle rösta i ett riktigt val. Minns ocksÄ att vi var tvingade att vara med pÄ det, det ingick i lektionen. I princip ingen ville, just för att vi inte förstod vad det handlade om riktigt.
Skulle Le Pen vinna, blir det fransk inrikespolitik att göra bort sig pÄ.Jaja⊠majoriteten i EU-parlamentet ligger fortfarande i mitten. Finns ingen mening med att överdriva Le Pens framtida möjligheter om man inte Àr ett högertroll och/eller Putinist.
TÀnkte ocksÄ pÄ det nÀr jag sÄg det, och Àven pÄ hur glad jag Àr att de lever som de lÀr och tar tÄget!SÄg pÄ Instagram att miljöpartisterna Äker ned till Bryssel idag. TÀnkte dÄ pÄ alls som blev invalda som sista kandidat att det mÄste vara lite stressigt att avfÀrden till nya jobbet som man inte visste att man skulle fÄ gÄr dagen efter valet.
Imponerad av att dom fixar den stressen som det mÄste vara.
Titti Schultz, P3 el P4, ringde upp en av dem. Hon erkÀnde att biljetten var bokad innan m möjlighet o avboka. NÀr de pratades vid var hon mitt uppe i packningenSÄg pÄ Instagram att miljöpartisterna Äker ned till Bryssel idag. TÀnkte dÄ pÄ alls som blev invalda som sista kandidat att det mÄste vara lite stressigt att avfÀrden till nya jobbet som man inte visste att man skulle fÄ gÄr dagen efter valet.
Imponerad av att dom fixar den stressen som det mÄste vara.