Nu blir jag förvirrad, tycker du som läkare att man inte ska medicinera mot ångest eller depression?Väljer att nappa på ditt inlägg, och tänka annorlunda.
Det är intressant att det är så känsligt med psykisk ohälsa och upplevd nedsatt arbetsförmåga, och att de flesta självklart anser att den har rätt, som tycker att den ska ha rätt till ersättning från sjukförsäkringen.
Jag vet ingenting om de individuella användarna här. Jag uttalar mig nu helt generellt.
Och tycker att det verkar som om man anser det vara självklart att om man är trött, eller stressad, så ska man vara sjukskriven.
Visst finns det väldigt olika grader på skalan; en del individer har verkligen ingen arbetsförmåga av psykiska skäl.
Andra individer ser inte själva sin förmåga - som finns.
Många individer ser inte själva sina möjligheter att faktiskt påverka sin situation - man är ganska fast i sin situation.
Det är ganska sällan som arbetet ensamt bär "skulden" för symtomen, utan oftast handlar det om hela livssituationen.
Dåligt psykiskt mående beror ibland på psykisk sjukdom.
Ibland - ganska ofta till och med - beror dåligt psykiskt mående på en livssituation och på förväntningar som inte går i uppfyllelse. Den delen av dåligt psykiskt mående är inte sjukdom.
Den delen av dåligt psykiskt mående som beror på annat än sjukdom vore det bäst för individen att hantera på annat sätt an via läkare och sjukintyg som ändå inte blir godkända.
Den uppfattning om att "vården ska hjälpa dig" som är väldigt utbredd, leder ibland definitivt inte till förbättringar, eftersom "vården" har och erbjuder fel resurser med jämna mellanrum.
"Vården" erbjuder ofta snabbare tid till läkare, som vill "göra något" och därför ordinerar läkemedel mot depression, jämfört med till samtalsterapeut. Om orsaken till det dåliga måendet inte är depression, så är det sannolikt att läkemedlen mot depression faktiskt inte hjälper men biverkningarna kommer.
Då har "vården" inte gjort någon nytta alls.
Och så skrivs ett sjukintyg, som inte godkänns av FK. Personen har varit hemma från jobbet i tron att den är sjukskriven, men får besked om att ingen ersättning kommer att utbetalas.
Då har "vården" gjort ännu mindre nytta.
Vården kan nog behöva vara inblandad, men kanske då i första hand i form av samtalsbehandling.
Och igen: jag framför inte åsikter om någon individuell användare, för jag känner inte till personerna bakom nicken.
Jag "tänker högt" om trötthet, psykiska symtom och sjukskrivning och mer eller mindre rätt åtgärder.
Och jag tänker fortfarande att det vore mycket bättre för individen att bromsa när man får stressymtom, i stället för att bara köra på.
Har du något fog för det du skriver om att psykisk sjukdom oftast handlar om en livssituation och på förväntningar som inte går i uppfyllelse?
Om inte vården ska hjälpa en vid sjukdom vem ska göra det då?