FK och utmattningssyndrom

Du får väldigt gärna skicka till mig också, om du vill. Ska ge mig in i en dust kring sjukersättning efter sommaren och försöker samla på mig så mycket matnyttigt som möjligt
Absolut
Hade hjälp av fks psykolog med men sista förnyandet var det bara formuleringar som skillde.
Bör ha dem på fk s sida så ska logga in på datorn senare och kolla

Absolut
Hade hjälp av fks psykolog med men sista förnyandet var det bara formuleringar som skillde.
Bör ha dem på fk s sida så ska logga in på datorn senare och kolla

Jag tar jättegärna emot exempel på godkända och inte godkända intyg.
Tycker allt känns så makabert på något vis.
Började faktiskt gråta under samtalet med handläggaren då jag kände mig så överkörd och den där jämförelsen med benbrott var droppen :cautious:

Jag tar jättegärna emot exempel på godkända och inte godkända intyg.
Tycker allt känns så makabert på något vis.
Började faktiskt gråta under samtalet med handläggaren då jag kände mig så överkörd och den där jämförelsen med benbrott var droppen :cautious:
Beror på handläggaren.. har läst betydligt sämre intyg än mina som blivit godkända. Mina har varit väldigt långa, en läkare skrev ett helt brev på typ 3/4 a4 med massor av bra grejer, inte ens det hjälpte.

Jag har varit sjukskriven på heltid i 2 veckor för utmattningssyndrom och går nu på deltid 50% sedan 2 veckor tillbaka.
Idag fick jag ett samtal av min handläggare på FK att de inte anser att min arbetsförmåga är nedsatt och att jag inte kommer få några pengar.
Jag ska få hem vad hon kallar ett kommuniceringsbrev. Om jag googlar verkar det dock ganska dystert att få dom att ändra sig.
Handläggaren menade att det inte finns en objektiv bedömning om min arbetsförmåga utan i läkarintyget står endast sådant som jag återberättat för läkaren och inget som läkaren själv ser där och då. Typ att jag har haft kraftigt försämrat korttidsminne och kunde glömma bort enkla saker, koder, hur jag loggar ut från jobbet etc skulle jag behövt visa under samtalet med läkaren för att det ska vara giltig och räknas som en objektiv bedömning.
Inte heller resultaten på de tester jag gjort har någon betydelse då de är självskattningstester.
Hur sjutton ska man göra?
Handläggaren jämförde med ett benbrott, att det är ju enkelt att göra en objektiv bedömning för det ser ju läkaren där och då att jag brutit benet?

Jag ska tillbaka till läkaren nästa vecka för uppföljning av min sjukskrivning.
Just nu känner jag mig helt förtvivlad och kommer ju absolut inte att kunna fortsätta vara sjukskriven på något sätt ur ekonomisk synpunkt.
Se även till att det står något om din och läkarens plan framöver. Dvs psykolog, kbt eller vad er plan är för att du ska bli bättre på sikt.
Lycka till

Se även till att det står något om din och läkarens plan framöver. Dvs psykolog, kbt eller vad er plan är för att du ska bli bättre på sikt.
Lycka till

Det står det redan! Både inkopplad företagshälsa och remiss för KBT (där jag hade bedömningssamtal idag). Men går väl säkert att förtydliga ännu mer.
Tittar man på denna vägledning för läkare:
http://plus.rjl.se/infopage.jsf?childId=22075&nodeId=43989
och jämför med mitt intyg så är det otroligt fåordigt under funktionsnedsättning på mitt intyg.

Beror på handläggaren.. har läst betydligt sämre intyg än mina som blivit godkända. Mina har varit väldigt långa, en läkare skrev ett helt brev på typ 3/4 a4 med massor av bra grejer, inte ens det hjälpte.

Det är jättehemskt! Skulle vilka byta handläggare med tanke på hur dåligt min uttryckte sig...

Jag tycker att FK verkar vara helt stelbenta. Blir så irriterad!
Jag har inte haft några egentliga problem mer än att jag tycker det är stressande att sjukskrivningen bara kan skrivas 2 mån i taget för annars krånglar FK. Läkarna sa redan i februari att jag knappats börjar jobba inom 6 månader, men kunde bara skriva sjukskrivningen till mars som sedan förlängts..Jag tycker att det verkar vara extremt onödigt arbete både för FK och läkaren när det liksom stod klart att jag inte är arbetsför..
(nu har ju inte jag riktigt samma diagnos men jag antar att man blir hjärntrött av utmattningssyndrom också)

Senast ändrad:
Jag har varit sjukskriven på heltid i 2 veckor för utmattningssyndrom och går nu på deltid 50% sedan 2 veckor tillbaka.
Idag fick jag ett samtal av min handläggare på FK att de inte anser att min arbetsförmåga är nedsatt och att jag inte kommer få några pengar.
Jag ska få hem vad hon kallar ett kommuniceringsbrev. Om jag googlar verkar det dock ganska dystert att få dom att ändra sig.
Handläggaren menade att det inte finns en objektiv bedömning om min arbetsförmåga utan i läkarintyget står endast sådant som jag återberättat för läkaren och inget som läkaren själv ser där och då. Typ att jag har haft kraftigt försämrat korttidsminne och kunde glömma bort enkla saker, koder, hur jag loggar ut från jobbet etc skulle jag behövt visa under samtalet med läkaren för att det ska vara giltig och räknas som en objektiv bedömning.
Inte heller resultaten på de tester jag gjort har någon betydelse då de är självskattningstester.
Hur sjutton ska man göra?
Handläggaren jämförde med ett benbrott, att det är ju enkelt att göra en objektiv bedömning för det ser ju läkaren där och då att jag brutit benet?

Jag ska tillbaka till läkaren nästa vecka för uppföljning av min sjukskrivning.
Just nu känner jag mig helt förtvivlad och kommer ju absolut inte att kunna fortsätta vara sjukskriven på något sätt ur ekonomisk synpunkt.

När jag blev sjukskriven för utmattning fick jag info från FK att vi måste komplettera mitt läkarintyg inte bara en utan två gånger. FK ställde motfrågor som min läkare fick skriva ett nytt intyg och komplettera med. Men det gick tillslut, så jag vill tipsa om att kämpa. Be läkaren skriva nytt tills FK är nöjda.

Jag bröt ihop och började stortjuta när jag var hos läkaren. Det stod på intyget så jag vet inte.. FK tyckte kanske att det var objektiv bedömning av läkaren. Annars var det ju saker jag berättade om.

Lycka till!

När jag blev sjukskriven för utmattning fick jag info från FK att vi måste komplettera mitt läkarintyg inte bara en utan två gånger. FK ställde motfrågor som min läkare fick skriva ett nytt intyg och komplettera med. Men det gick tillslut, så jag vill tipsa om att kämpa. Be läkaren skriva nytt tills FK är nöjda.

Jag bröt ihop och började stortjuta när jag var hos läkaren. Det stod på intyget så jag vet inte.. FK tyckte kanske att det var objektiv bedömning av läkaren. Annars var det ju saker jag berättade om.

Lycka till!

Tack!
Jag grät också när jag var där. Grät redan i väntrummet för att hela situationen var så surrealistisk för mig, när hon sedan frågade vad hon kunde hjälpa mig med idag då så bara brast det totalt. Men det står inget i mitt intyg eller i min journal om att jag gråtit. I journalen står det bara "lindrigt nedsatt grundstämning".
Jag hoppas att vi ska kunna få till ett nytt intyg som de godkänner.

Jag kan också skicka vad det stod i mitt läkarintyg när jag blev sjukskriven för utmattningssymptom. FK ifrågasatte ingenting av vad som stod i läkarintyget utan sjukskrev mig i 5 månader förra året.

Tack!
Jag grät också när jag var där. Grät redan i väntrummet för att hela situationen var så surrealistisk för mig, när hon sedan frågade vad hon kunde hjälpa mig med idag då så bara brast det totalt. Men det står inget i mitt intyg eller i min journal om att jag gråtit. I journalen står det bara "lindrigt nedsatt grundstämning".
Jag hoppas att vi ska kunna få till ett nytt intyg som de godkänner.

Ja då tycker jag att läkaren har gjort fel! Be om ett nytt intyg där dom skriver hur dåligt du mår. Om du sitter och gråter hos läkaren så är du har du ju inte en "lindrigt nedsatt grundstämning." Jisses.

Kan man byta bara sådär?
Som jag förstått, ja. Var dock dum nog att tro att min handläggare faktiskt skulle läsa mina läkarintyg och ha lite förståelse. Grät hysteriskt när jag pratade med henne en gång, hon var helt iskall.

Panikattack hos läkaren är nog det bästa som kan hända. En kompis fick det och då kunde läkaren skriva det på intyget..

När jag var hos läkaren sist, för nån månad sen, så berättade han att han knappt vill sjukskriva patienter längre - för FK gör en egen bedömning trots att de inte träffat patienten utan bara tycker :banghead:.

Till mig sa de att de bedömer att jag kan jobba 100% på ett icke koncentrationskrävande yrke. Min läkare bara suckade åt den bedömningen. Jag vet själv också att det inte är realistiskt, men FK är så jäkla stelbenta.
Nu har jag visserligen varit sjukskriven över ett år, men ändå.
I nuläget jobbar jag 50% och fortsätter på det trots att FK nekar mig ersättning. Lever på sambon och har även sparkapital om det på nåt vis skulle strula till sig med sambon. Inte för att jag tror det, men jag vill inte stå oförberedd.

Mina intyg till FK från läkaren var till sist ifyllda så alla rutor var fulla, just för att det skulle stå ner i minsta detalj varför jag behövde sjukskrivning.

Byta handläggare har du absolut rätt att göra, bara ring FK och be om det.

Som jag förstått, ja. Var dock dum nog att tro att min handläggare faktiskt skulle läsa mina läkarintyg och ha lite förståelse. Grät hysteriskt när jag pratade med henne en gång, hon var helt iskall.

Panikattack hos läkaren är nog det bästa som kan hända. En kompis fick det och då kunde läkaren skriva det på intyget..
Jag förstår faktiskt inte hur folk kan vilja ha ett sånt jobb och hur de kan verka så total avsaknade av känslor och rim och reson.

Jag förstår faktiskt inte hur folk kan vilja ha ett sånt jobb och hur de kan verka så total avsaknade av känslor och rim och reson.

Fast poängen är ju att handläggarna inte ska lägga in egna känslor och/eller värderingar i sina bedömningar av huruvida intygen ger underlag för rätt till sjukpenning.

Systemet är så här (och jag väljer avsiktligt rätt konstig terminologi):
en person upplever sig ha nedsatt arbetsförmåga pga sjukdom (arbetsförmåga som är nedsatt av andra skäl, exempelvis sociala, faller inte inom ramen för sjukförsäkringen så om man anses ha "friska" skäl till nedsatt arbetsförmåga så får situationen lösas på annat sätt).

personen söker läkare, som skriver ett "medicinskt underlag" där det ska finnas en konsekvent linje mellan diagnos, sjukhistoria (och rutan är liten), status (objektiva fynd), funktionsnedsättning.

försäkringskassans handläggare ska bedöma om underlaget läkaren skrivit, visar att personen har rätt till ersättning enligt sjukförsäkringen.

Problemet är ju när det gäller psykiska symtom och smärtor, att det är svårt att finna objektiva saker att beskriva.
Det är klart, när en person är "helt under isen" (åter lite fult uttryckt, men jag tror att ni förstår) så är det ofta synligt och tydligt. Exempelvis en person som fastnar i en tankegång och bara ältar en sak trots att läkaren försöker leda in samtalet på andra spår, eller en person som tappar bort sig i historien och tappar tråden.

En person som gråter, behöver inte bedömas som djupt deprimerad; det kan ju vara väldigt normalt och friskt att gråta exempelvis om man berättar om en nära anhörig som är svårt sjuk: det kan ju vara friskt att vara ledsen, likväl som det kan vara tecken på djup depression. Det beror ju liksom på när och varför man gråter.

Men personer som har "lindrigt" nedsatt funktionsförmåga: då är det väldigt svårt att se objektiva fynd.
Tänk er en person som beskriver att när den ska lära sig ett nytt datasystem så "kör det ihop sig" men personen klarar, om den får lugn och ro, de flesta av sina arbetsuppgifter.
Har man den funktionsnivån så syns det rimligen inte så mycket vid ett 20-25 minuter långt samtal utan den personen kan antagligen beskriva sin situation på ett adekvat sätt.
Och då blir det problem.

Nej, läkaren "bestämmer" inte om en person ska vara sjukskriven eller inte.
Läkaren skriver inte ens, som det ibland formuleras, en "rekommendation".
Läkarens uppgift är att beskriva ur medicinsk synpunkt vad den kan se och vilka arbetsmässiga konsekvenser läkaren bedömer att det finns utifrån det som läkaren objektivt kunnat se.

Läkare är normalt sett inte utbildade att känna till olika yrken utan får gissa.

spännande, inte sant?

Det vore antagligen bra om det funnes fler företagsläkare (egen specialitet) som tog sig an de knepigare eller längre sjukfallen. Bedömningen skulle bli jämnare, och det skulle bli "lättare" att samarbeta med arbetsgivarna.

För vi ska ju inte glömma att arbetsgivarna har ett enormt ansvar också.
Vid arbetsförmåga som är nedsatt av andra skäl än sjukdom, ska det vara en kommunikation mellan den anställde och arbetsgivaren om hur man ska försöka lösa situationen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 385
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar