FK och utmattningssyndrom

Malibu_Stacy

Trådstartare
Jag har varit sjukskriven på heltid i 2 veckor för utmattningssyndrom och går nu på deltid 50% sedan 2 veckor tillbaka.
Idag fick jag ett samtal av min handläggare på FK att de inte anser att min arbetsförmåga är nedsatt och att jag inte kommer få några pengar.
Jag ska få hem vad hon kallar ett kommuniceringsbrev. Om jag googlar verkar det dock ganska dystert att få dom att ändra sig.
Handläggaren menade att det inte finns en objektiv bedömning om min arbetsförmåga utan i läkarintyget står endast sådant som jag återberättat för läkaren och inget som läkaren själv ser där och då. Typ att jag har haft kraftigt försämrat korttidsminne och kunde glömma bort enkla saker, koder, hur jag loggar ut från jobbet etc skulle jag behövt visa under samtalet med läkaren för att det ska vara giltig och räknas som en objektiv bedömning.
Inte heller resultaten på de tester jag gjort har någon betydelse då de är självskattningstester.
Hur sjutton ska man göra?
Handläggaren jämförde med ett benbrott, att det är ju enkelt att göra en objektiv bedömning för det ser ju läkaren där och då att jag brutit benet?

Jag ska tillbaka till läkaren nästa vecka för uppföljning av min sjukskrivning.
Just nu känner jag mig helt förtvivlad och kommer ju absolut inte att kunna fortsätta vara sjukskriven på något sätt ur ekonomisk synpunkt.

Be din läkare skriva ett mer utförligt intyg. Det har hjälpt för mig.
Alla psykiska åkommor bygger ju på återberättande. Depression/utmattning osv syns ju inte. FK har krånglat någon gång, men det har då funkat med ett mer tydligt läkarintyg.,

På mina intyg har också koncentrationssvårigheter, dämpat sinnesstämning osv stått. Jag har aldrig behövt göra någon form av "test" för att visa bristande koncentrationsförmåga t.ex. Så ge inte upp än. Förklara läget för läkaren. De flesta av dom blir irriterade och skriver till FK.

Be din läkare skriva ett mer utförligt intyg. Det har hjälpt för mig.
Alla psykiska åkommor bygger ju på återberättande. Depression/utmattning osv syns ju inte. FK har krånglat någon gång, men det har då funkat med ett mer tydligt läkarintyg.,

På mina intyg har också koncentrationssvårigheter, dämpat sinnesstämning osv stått. Jag har aldrig behövt göra någon form av "test" för att visa bristande koncentrationsförmåga t.ex. Så ge inte upp än. Förklara läget för läkaren. De flesta av dom blir irriterade och skriver till FK.

Det är det jag också tycker är märkligt just eftersom de flesta psykiska diagnoser ju inte syns utifrån. Tyckte handläggaren verkade så oresonlig. Hoppas att jag får brevet innan läkartiden så jag kan ta med det.
Planen är ju att gå upp på heltid så snart som möjligt men försiktigt, men nu känner jag mig extremt stressad och tvungen att göra det direkt.

Det är det jag också tycker är märkligt just eftersom de flesta psykiska diagnoser ju inte syns utifrån. Tyckte handläggaren verkade så oresonlig. Hoppas att jag får brevet innan läkartiden så jag kan ta med det.
Planen är ju att gå upp på heltid så snart som möjligt men försiktigt, men nu känner jag mig extremt stressad och tvungen att göra det direkt.
Hinner du inte få hem det kan man logga in på FK och se kopia på det där, så kan du ju skriva ut det.

Ja det är skitkonstigt. Men varje gång FK strulat har mina läkare muttrat och skrivit ett nytt inlägg, sen har det ordnat sig. En läkare ringde t.o.m för han tyckte bedömningen var så korkad. Så ge inte upp! Håller tummarna för att du har en bra läkare som kan lösa läget

Hinner du inte få hem det kan man logga in på FK och se kopia på det där, så kan du ju skriva ut det.

Ja det är skitkonstigt. Men varje gång FK strulat har mina läkare muttrat och skrivit ett nytt inlägg, sen har det ordnat sig. En läkare ringde t.o.m för han tyckte bedömningen var så korkad. Så ge inte upp! Håller tummarna för att du har en bra läkare som kan lösa läget

Vad skönt att höra att det fungerade för dig med nya intyg! Hade inte kommit in något på hemsidan ännu när jag loggade in.

Jämförelsevis då så skulle min neurolog få stå bredvid och titta på när jag spyr ett par gånger i timmen när jag har migrän. Men det har han aldrig behövt göra, det har räckt för FK att han skriver vad jag berättar om mina anfall. De har godkänt mina sjukskrivningsperioder.

Jag gissar att det du råkat ut för är att de ju jagar folk med diagnoser liknande din med blåslampa just nu, de vill få ner den statistiken.

Hoppas du kan få ett intyg som de godkänner. Annars lär du ju bli precis så dålig som de kräver. Det borde vara samhällsekonomiskt bättre om du får vila dig i form.

Handläggaren menade att det inte finns en objektiv bedömning om min arbetsförmåga utan i läkarintyget står endast sådant som jag återberättat för läkaren och inget som läkaren själv ser där och då.

Handläggaren jämförde med ett benbrott, att det är ju enkelt att göra en objektiv bedömning för det ser ju läkaren där och då att jag brutit benet.

:rage: :rage: :rage: :rage:

Jag blir SÅ jävla förbannad på det här.

Håller tummarna för att det räcker att din läkare skriver ett tydligare intyg.
Annars får du väl fråga handläggaren hur dom föreslår att din arbetsförmåga ska utredas och bedömas objektivt. Det är ju dock så idiotiskt att man som sjuk ska behöva ta sånna här fighter när man istället hade kunnat använda tiden till att bli friskare.

Jag var sjukskriven slutet av augusti till slutet av april på olika grader. Hade tre-fyra olika läkare, två psykologer som intygade att jag var sjuk, både objektivt och självskattning. Nekad. Överklagat med hjälp av advokat. Nekat. Ska nu överklaga till förvaltningsrätten. Enligt min advokat handlar det bara om vilken handläggare på FK man råkar få..

Jag har varit sjukskriven på heltid i 2 veckor för utmattningssyndrom och går nu på deltid 50% sedan 2 veckor tillbaka.
Idag fick jag ett samtal av min handläggare på FK att de inte anser att min arbetsförmåga är nedsatt och att jag inte kommer få några pengar.
Jag ska få hem vad hon kallar ett kommuniceringsbrev. Om jag googlar verkar det dock ganska dystert att få dom att ändra sig.
Handläggaren menade att det inte finns en objektiv bedömning om min arbetsförmåga utan i läkarintyget står endast sådant som jag återberättat för läkaren och inget som läkaren själv ser där och då. Typ att jag har haft kraftigt försämrat korttidsminne och kunde glömma bort enkla saker, koder, hur jag loggar ut från jobbet etc skulle jag behövt visa under samtalet med läkaren för att det ska vara giltig och räknas som en objektiv bedömning.
Inte heller resultaten på de tester jag gjort har någon betydelse då de är självskattningstester.
Hur sjutton ska man göra?
Handläggaren jämförde med ett benbrott, att det är ju enkelt att göra en objektiv bedömning för det ser ju läkaren där och då att jag brutit benet?

Jag ska tillbaka till läkaren nästa vecka för uppföljning av min sjukskrivning.
Just nu känner jag mig helt förtvivlad och kommer ju absolut inte att kunna fortsätta vara sjukskriven på något sätt ur ekonomisk synpunkt.

Jag har varit sjukskriven för utmattningssyndorm/utbrändhet/vilket ord som än användes.
Min läkare sa då att som med alla psykiska diagnoser så behövde man vara extremt tydlig i i intygen för att FK inte skulle börja krångla. Det var tydligen vanligt att de bökade om man inte skrivit intyget på ett visst vis.

Hoppas det räcker för dig att de skriver nytt intyg. Det är så jävla vansinnigt att folk ska behöva bråka för att få vård, ersättning etc istället för att få läka och kunna bli bra snabbare!

Jämförelsevis då så skulle min neurolog få stå bredvid och titta på när jag spyr ett par gånger i timmen när jag har migrän. Men det har han aldrig behövt göra, det har räckt för FK att han skriver vad jag berättar om mina anfall. De har godkänt mina sjukskrivningsperioder.

Jag gissar att det du råkat ut för är att de ju jagar folk med diagnoser liknande din med blåslampa just nu, de vill få ner den statistiken.

Hoppas du kan få ett intyg som de godkänner. Annars lär du ju bli precis så dålig som de kräver. Det borde vara samhällsekonomiskt bättre om du får vila dig i form.

Ja precis som jag befarade i början så verkar jag ha blivit en av dom :(
Jag hoppas verkligen att det räcker med ett nytt, bättre intyg. Tycker det hela känns vansinnigt och befängt.
Hoppas verkligen inte att det ska behöva bli rättssak av mitt ärende.

@Unafraid Det där är ju mardrömmen :cry:
Hur har du lyckas klara dig ekonomiskt under tiden?
Jag har haft en sambo som jag har fått låna pengar av, tömt både spar och pensions spar, sålt allt jag inte behövt, levt extremt snålt, sluppit amortera på lånet några månader osv. Jag har haft tur som har haft min sambo, jag har ju inte haft en krona till hyra/mat osv. Tycker det är vidrigt hur fk beter sig! Jag var i princip liggandes utslagen i 2-3 månader och mådde betydligt sämre pga FK.

Jag har haft en sambo som jag har fått låna pengar av, tömt både spar och pensions spar, sålt allt jag inte behövt, levt extremt snålt, sluppit amortera på lånet några månader osv. Jag har haft tur som har haft min sambo, jag har ju inte haft en krona till hyra/mat osv. Tycker det är vidrigt hur fk beter sig! Jag var i princip liggandes utslagen i 2-3 månader och mådde betydligt sämre pga FK.
Kan tillägga att jag äntligen är frisk! :)

Jag har lärt mig mycket om hur FK fungerar (tyvärr). Jag har inte någon psykisk diagnos, men detta med objektiva fynd är det samma för alla sjukdomar. Din läkare kan inte bara referera det du sagt, han måste uppge "objektiva fynd", annars är det kört. Allt hänger i princip på hur duktig din läkare är på att skriva intyg, inte hur sjuk du är.

I ditt fall så innebär det att ditt intyg måste formuleras om. Istället för att skriva: "MS säger att hon känner sig deprimerad och har koncentrationssvårigheter" måste läkaren skriva: "MS ger ett mycket nedstämt intryck och visar stora svårigheter med att koncentrera sig om uppgifterna och samtalet". Det måste framgå tydligt varför och på vilket sätt du saknar arbetsförmåga.

Jag var sjukskriven slutet av augusti till slutet av april på olika grader. Hade tre-fyra olika läkare, två psykologer som intygade att jag var sjuk, både objektivt och självskattning. Nekad. Överklagat med hjälp av advokat. Nekat. Ska nu överklaga till förvaltningsrätten. Enligt min advokat handlar det bara om vilken handläggare på FK man råkar få..

Fy fan vad vidrigt! Heja dig!

Handläggaren menade att det inte finns en objektiv bedömning om min arbetsförmåga utan i läkarintyget står endast sådant som jag återberättat för läkaren och inget som läkaren själv ser där och då.
O_o så har det varit med alla mina intyg, och hittills har de godkänt alla sjukskrivningar (är förvånad över det själv dock). Många gånger klarar man ju dessutom av att "skärpa till sig" och hålla koncentrationen hyfsat på en halvtimmes - timmes läkarbesök, men kraschar när man kommer hem istället.

Tror också det gäller att ha tur med handläggare :cautious:

Handläggaren jämförde med ett benbrott, att det är ju enkelt att göra en objektiv bedömning för det ser ju läkaren där och då att jag brutit benet

Vad ledsen jag blir av att läsa hela din trådstaet :( Det ska ju verkligen inte behöva vara så även om jag har liknande erfarenheter av FK de senaste åren.

Men angående det citerande - att mötas av sådant oförstående av en handläggare är inte rimligt och jag hade varit vansinnig över ett sådant uttalanden. Vansinnig på den nivån att jag hade pratat med hens chef eftersom handläggaren ska bedöma din arbetsoförmåga utifrån ditt läkarintyg - inte jämföra med andra sjukdomstillstånd och förminska ditt mående. För mig (jag säger inte att det är rätt) så hade en sådan jämförelse signalerar ignorans eller okunskap om psykisk ohälsa för det är ju klart som attan att det inte är samma sak som att bedöma ett brutet ben :grin:

Sen undrar jag om din läkare har kontaktats av FK? Jag menar, du styr inte vad som står i intyget om om FK inte godkänner pga läkarens bedömning så är det ju också läge att läkaren kontaktas av just FK eftersom det är läkarens bedömning som ifrågasatts. Förhoppningsvis går det vägen med ett nytt intyg om din läkare kan omformulera sig.

Tror också det gäller att ha tur med handläggare :cautious:
Ja men verkligen! Även om regler är regler så underlättas ju kontakter om en ses som en individ snarare än en fuskare som bara är lat och snyltar :down:

Det finns ett begrepp som FK brukar förstå o det är hjärntrötthet, du kan ju be intygsskrivande läkare att klämma in det i texten.

Om jag hittar rätt intyg så kan jag skicka hur det såg ut på det fk underkände och det som blev ändrat och godkänt

Om jag hittar rätt intyg så kan jag skicka hur det såg ut på det fk underkände och det som blev ändrat och godkänt

Du får väldigt gärna skicka till mig också, om du vill. Ska ge mig in i en dust kring sjukersättning efter sommaren och försöker samla på mig så mycket matnyttigt som möjligt

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 162
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 149
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 385
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 076
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar