mollyphlox
Trådstartare
Ja typ, det är så tråkigt väder och jag är ganska trött fortfarande. Men det går åt rätt håll, det är ju bra!Har ni andra gett upp för vädret...
Igår var jag på islandhästtävling så då hände det absolut ingenting här hemma...
Idag har det regnat en del, både på morgonen/förmiddagen och på eftermiddagen men det var uppehåll mitt på dagen vilket väl får ses som ren bonus med tanke på att prognosen sade ordentligt regn hela dagen.
Jenta har gjort ett bra dressyrpass idag, får ihop henne bättre bakifrån. Hennes galoppfattningar har varit ganska bra i flera år; idag hittade hon en ny nivå i fattningarna och i nedtagningarna till skritt (i nedtagningen från galopp till skritt har hon en liten benägenhet att kasta sig fram på bogarna; jag jobbar med att undvika det felet). Längde ut skapligt i högergaloppen också (bad inte om det i vänstern idag).
Så det känns som om hon är på gång framåt i sin utbildning. Jättekul. Eventuellt försöker jag kvala henne till SM -19 också även om ursprungsplanen är att hon inte ska med. Dock har jag fått en medryttare, en duktig men grön ung tjej som nog skulle kunna starta juniorklassen för ungdomar tom 15 år, och i så fall kan jag ju försöka få med hästen i SM-dressyren igen.
Dixie var nog dagens hjälte.
I regn och halvskymning testade jag att köra honom på gårdsplan igen. Han skötte sig exemplariskt. Skritt, stanna, vänta. Gå, stanna, vänta.
Svänga. Stanna, vänta. Start, gå, svänga, stanna, vänta.
Vände ganska skarpa svängar åt både höger och vänster, han får det aningen trassligt med bakbenen ibland men blir inte stressad, och löser det hela.
Nästa gång blir det nog till att ta med linor (jag har låtit bli dem hittills för att inte behöva krångla en massa) så jag vågar ut från gården. Gissar att det kan gå att jobba Dixie lite kommande helg också, därefter vet man aldrig eftersom underlaget kommer att sätta stopp framöver.
Har inte gjort så mycket, ridit nåt dressyrpass och varit ute på promenader. En dag blev det 7 km skogspromenad med två andra hästar från stallet, riktigt skönt med pigga och glada hästar. Fick lite ont i benen dagen efter men inte så konstigt eftersom jag hade gummistövlar på mej. Inte det bekvämaste att gå i.
En annan kväll tränade vi på att få bort min mörkerrädsla. Tycker inte riktigt om att rida i mörker och absolut inte ensam. Fick min kompis med mej som moraliskt stöd, på med en massa reflexer och så traskade vi iväg på en runda. Först promenerade vi en bit för att kolla hur Tintin reagerar på mörkret (svar - inte alls) och sen hoppade jag upp strax innan vi vände hemåt. Gick hur bra som helst. Red nästan hela vägen hem, valde att hoppa av då vi mötte ett par cyklande barn och mopeder som Tintin tyckte var lite läskiga. Då fegade jag ur och gick sista biten hem. Min kompis har lovat att ställa upp som promenadsällskap så vi ska träna mera när det passar henne.