De som är "snåla" har jag ofta uppfattningen är relativt "generösa" (eller ska man säga verklighetsknutna) med fjordhästar, konstigt nog.
Vi har en del riktigt "snåla" domare i körningen här i Stockholmstrakten. En av dem är iallafall gångartsdomare också.
De domare vi fått bäst poäng från har alltid varit de "snåla" och de domare som andra fruktar. Jag får känslan av att de ser genom det som andra har som fördomar om och tittar verkligen på individen och hur hästen framförs.
Jag satt också bredvid en av dem som sekreterare på en tävling och jag fattade efter det att detta var domare som dömer efter utbildningsskalan på ett sätt som få gör och också dömer efter hur de olika programmen ska dömas. Mycket rättvist alltså, inte bara kolla på hur wowigt de rör sig, eller hur snygga de är.
Sedan vet jag av det jag sett av dig och din ridning att, visst, det ser kanske inte så jäkla posch och fläschigt (min egna stavning) ut men du har väldigt lydiga, fina hästar med bra och fin takt och du rider med fina hjälper och rider inte som om du jagar livet ur dem utan sitter lugnt, rakt och ser ut att bara åka med och njuta. Det är nog mycket värt.
Tack för snälla ord!
Jo, det är klart att lydigheten och taktfastheten verkligen hjälper.
Den häst som landade före Reggie i placeringen hade 63.667% (inte så stor skillnad alltså). Den hade fått 7.5 för gångarter - vilket mer än motsvarade skillnaden i procent eftersom Reggie fick 6.0 där.
Alltså måste den ryttaren ha misslyckats mer än jag gjorde, typ, med programmet. Det ekipaget hade ett par 7.5 i programmet också men Reggie hade plockat till sig fler sjuor och hade - förutom problemen i galoppen - jämna trevliga siffror.
Jo, jag tror att du kan ha rätt.
De domare som anses "snåla" ser förbi fläschig (härlig stavning) gång och ser att det är krångel och bråk och olydnader medan de där lite mer medelmåttiga pållarna får bra betalt för sin stabilitet kanske, då.
sist jag var på körtävling hade ju domaren verkligen använt skalan till Reggie. Femmor där det vinglade (väldigt rättvist). Som bäst 8.5 på något moment i skritten - där det var trevlig vägvinnande skritt.
Och även i dressyrprogram "ska" Reggie få sjuor för skritten för han tar stora, lugna men ganska energiska steg. Bra kvalitet på skritten, helt enkelt.
Jaja.
Det blir nog kul framöver när Reggie blir starkare, och orkar hålla lika bra i galoppen som i traven. Då kan han börja konkurrera med halvbloden på hemmaplan.
Min lokala dressyrtränare kommenterade ju veckan innan SM (när hon fick höra att jag skulle åka och tävla dressyr) att "du får inte ge bort poäng men du kan rida på 70% på den hästen.".
Hon dömer intermédiaire, så jag tänker att hon har rätt stort jämförelsematerial.
Och nu när jag såg gårdagens poäng så: jo, Reggie kommer att kunna gå på 70% även i LB och troligen också LA med mer ålder, styrka och träning.
Och rider man (på jättelångt sikt när jag lyckats med bedriften att träna hästen...) LA på 70% så placerar man sig här omkring.
Vore ju lite kaxigt, förstås.