Hinner inte skriva något långt inlägg just nu, men ska försöka formulera mej lite tydligare. Inte alltid så enkelt att få fram sina tankar i skrift
Det som jag bland annat syftade på var att han kanske aldrig kan bli lika ”flashig” i sina rörelser som t.ex min kompis dressyravlade oldenburgare i samma ålder och utbildningsfas kan. Det är kanske inte lika enkelt att få fram exempelvis en snoffsig trav som dressyrdomare gärna bedömer högre på en dressyrbana. Häromkring finns det ingen som rider dressyr med fjording i tanke på tävling eller träning till högre skolning, vilket jag har som långsiktig plan.. Det finns en del fördomar tyvärr.
Alla hästar, oavsett ras, har sina svaga och starka sidor. Det finns inga perfekta, jämna och allt igenom smidiga hästar. Det finns alltid något som behöver jobbas med. Tror inte att den här veterinären så ofta får behandla vanliga hobbyhästar (som min dressyrbetonade fjording) där man vill kolla om det finns någon låsning som kan försvåra arbetet. Man måste komma ihåg att fjordingar liksom inte riktigt har den statusen här.. De ses tyvärr ofta som något av en ”andra klassens” skogsmullehäst och inget man tränar någon seriös ridning med.
Jämför absolut inte Tintin med ett dressyrhalvblod, hade jag velat ha en sån häst hade jag köpt en sån istället. Nu är det mer som ett kul projekt att träna honom i dressyr för att se hur långt vi kan komma. Vill visa att det går och att fjordingar duger och på så sätt öka den positiva bilden av rasen här i trakten.
Kroppslig begränsning.. Kanske inte rätt ordval. Men i Tintins fall är det väl att han är såpass oliksidig. Han har alltid varit det, han är lite sned i sin kropp och vrider sig gärna till höger för att uppväga sin svagare vänstersida. Svårt att förklara i skrift. Tror att det kommer att jämna ut sig med tiden, mer som en förklaring på hur nuläget ser ut. Det är inget som jag ser att skulle kunna hindra eller hämma dressyrrörelser på något vis.
Fråga på om det är mera du undrar över, jag försöker förklara mina tankar så gott jag kan!