O

Osis

är alla fjordingar busiga och bockar ofta??
min håller på så nästan jämt när jag ska rida/köra :bow:

Jag har ridit ganska många olika fjordingar och vill inte påstå att alla fjordingar bockar och busar. Jag tror det beror på individen!
Den fjordingen jag red senast, var mycket snäll och trevlig. Hade en stark egen vilja men inte alls oövertalig. Man fick bara vara lite smart när man red henne ;)

jag hade en underbar fjordvalack på foder! :love:
han bockade bara då han blev riktigt glad eller hade massa överskottsenegi annars va han underbar något matglad.. !

Den jag rider e hur snäll som helst om man inte har spö/sporrar för då blir de himla fart på henne.. Men har man inte spö så vägrar hon att göra något.. Har man tur så kan man få henne i trav.. Men hon e snäll ändå och kan bocka rätt ofta.. ;)

ja du har nog rätt om det att det beror på individen. min fjodor är väldigt pigg och så, men det konstiga är att han började med bockningaran fö´r ca 1 år sedan, jag har bytt sadel för att den passade inte och det är mest när jag rider ensam med honom. tack för svaraet! :bow:

Jag hade en fjordingkorsning för några år sedan. Hon var lite busig och egensinnig men hade ett hjärta av guld -Ur mysig! :) Men det beror väl på individen men jag tror fjordingar har anlag att avra lite egensinniga och busiga! Det finns ju en hästras för varje smak, själv gillar jag lite busiga med egen vilja, då hehöver man aldrig oroa sig för att man ska få tråkigt! Jag har många roliga minnen ifrån min tid med min lilla pålla, tyvärr är jag för lång för att rida ponny nu men som tur är finns det underbara smått egensinniga pållar i min storlek också! :love:

Ja min fjording har blitt lite galen. så fort att man tar tyglarna så försöker han att sticka eller kasta av en. vad beror det då?

Jag tycker att det låter som om du borde kolla tänderna på honom, kanske har han vargtänder som behöver tas bort.
En fjording skall vara glad och pigg, men snäll och lätthanterlig.
Kolla tänderna först om dom är okey så se om du hittar en bra instruktör som kan hjälpa er att komma överrens.

Japp, precis alla ;)

Nä...
Men jag har ridit 2 fjordingar
Den ena var hur snäll som helst och skulle inte göra en fluga illa
Den andra var snäll han också men MYCKET piggare och starkare
Så dom är väldigt olika alla fjordingar :p

Japp, precis alla ;)

Nä...
Men jag har ridit 2 fjordingar
Den ena var hur snäll som helst och skulle inte göra en fluga illa
Den andra var snäll han också men MYCKET piggare och starkare
Så dom är väldigt olika alla fjordingar :p

det beror nog mer på hästen....

kompisen fjording bockade nästan aldrig under dom två åren hon hade honom....

vargtänderna är borta sedan länge. och tänderna raspades för ett år sedan så dom ska jag be veterinären kolla när jhan kommer och ger honom influensasprutorna.

min häst körde gärna ner huvet mellan benen..
när det va nått redigt kul kunde hon göra värsta bocksprången oxå.
särskilt under ridskoletiden då var det flera ungar som fick smaka på gräset :D :devil:

hihi!
Har du läst boken "Linus urhästen"? Den handlar om en rätt "busig och egensinnig fjording "ler". Fick låna den i sommras av ett par när jag grymtade oförstående på våran Fjordingkorsning som har sina lite "harkel" jobbiga vanor. De ville nog öka min förståelse för honom!

ja jag läste den också i somras, min mamma lånade den åt mig så att jag skulle ha nått att läsa - och det ångrar jag inte!
den boken är ju helt underbar!!!

Våra tre fjordingar är otroligt känsliga för havre och betfor och blir otroligt pigga och "busiga" när det blir för mycket av det goda. Annars är de "lagom" pigga och bockar och sprallar ibland om det händer något utöver det vanliga.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 976
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar