Fjording till western?

T

Tjalfe

Jag har nästan aldrig ridit western för utom att jag provat lite smått... Men nu är det så att jag bor jätte nära en NH- och western tränare och tänkte att det skulle passa perfekt ju eftersom jag gillar stilen. Speciellt med NH eftersom jag har stora ledarskapsproblem med min häst.
Men hur passar en fjording till western? Har honom till salu just nu men om det funkar bra med en fjord kanske jag skulle prova att ha kvar honom ett tag till. Eller är dom helt värdelösa till det? Beror ju självklart på individ också. Min kille är pigg och framåt(fast ändå lugn, stressar aldrig) och väldigt lättlärd, älskar att arbeta! Är dessutom väldigt orädd. Vad tror ni?

Sv: Fjording till western?

Det fina med westernridning är att man kan använda sig av vilken ras som helst!:)
så självklart kan du rida western på din fjording, kanske kommer den inte nå toppen i tävlingssammanhang, men hur många ryttare når dit!?

/sara - som rider western på haffisar

Fjordingar kan bli asfina westernhästar :)
En fjording jag känner slog quarterhästarna i massa grenar när han fortfarande va ute och tävlade på unga dar. Däremot blev inte quarterhästägarna så värst glada, utan åkte iväg innan prisutdelningen eftersom de inte ville bli fotograferade brevid en fjording som slagit deras dyrgripar ;)

Lenita har ju lagt ut bilder och lovordat en fjording hon tävlat, och då är hon (vad jag förstått) en riktig quarter-människa....

Lycka till!!!!!:)

En fjording jag känner slog quarterhästarna i massa grenar när han fortfarande va ute och tävlade på unga dar. Däremot blev inte quarterhästägarna så värst glada, utan åkte iväg innan prisutdelningen eftersom de inte ville bli fotograferade brevid en fjording som slagit deras dyrgripar ;)

:bow::bow::bow:
jag rider western på mina och en är en fjording och den andra en norsk döle, det funkar alldeles utmärkt!!! ;)

Hej! Jag rider western på min fjording. Det var han som fick mig att börja med det för 7 år sen. Jag tycker verkligen att de passar för denna stilen eftersom de är så lättlärda och lugna (för det mesta :) ).

Jag har "en halv" fjording, andra halvan är islandshäst. Han skulle göra sig perfekt till trail, om vi bara fick lite hjälp. Men tyvärr verkade tränaren hata honom efter första lektionen, så den karriären ligger på is tills jag lyckats smälta allt skit hon sa om min tjockis..
Vi har börjat leka lite med high land cattle korna här hemma, men han har lite "omvänd cowsense" kan man säga. Kossorna följer efter honom istället för att springa iväg :rofl:

Kan ju också vara användbart om man ska flytta kor!!! Ni kan ju få dom åt rätt håll!!!:)

haha ja, vi har faktiskt hämtat dem på en åker när de rymde en gång ^^ Nästan så man ska testa lite på skoj nån gång ^^ Om inte annat blir det ett bra pausprogram :smirk:

Ähhh, jag har tävlat fjording i western och jag har då bara råkat ut för trevliga, underbara quartermänniskor. :love:

Jag har "en halv" fjording, andra halvan är islandshäst. Han skulle göra sig perfekt till trail, om vi bara fick lite hjälp. Men tyvärr verkade tränaren hata honom efter första lektionen, så den karriären ligger på is tills jag lyckats smälta allt skit hon sa om min tjockis..
Vi har börjat leka lite med high land cattle korna här hemma, men han har lite "omvänd cowsense" kan man säga. Kossorna följer efter honom istället för att springa iväg :rofl:

Jag tycker att det låter som att du snarere råkat ut för en dålig tränare... Så ge inte upp utan byt tränare! Lycka till!

Tjaa.. Det hade jag med glädje gjort om det bara fanns en i närheten. Bor i värsta hopp- och dresyyrbältet (mest hopp, kan hästen inte hoppa högt i en paddock kan den lika gärna få en kula för pannan verkar en hel del tycka här), så westerntränarna är sällsynta. Trots att vi bor så nära HC :smirk: Finns en klubb där, men den tränaren skrämde bort mig en gång för alla.

Du kan använda vilken ras som helst. Fjordingen är kompakt och bär sig bra naturligt och har alla förutsättningar för att bli en mycket trevlig westernhäst. Det finns gott om All Breed-klasser i tävlingssammanhang om du är intresserad.

Jag själv har haft allt från varmblodstravare till nordsvensk brukshäst och som tävlats med ok resultat. Har aldrig varit med om att någon QH-människa inte velat vara kvar när jag placerat mig bättre än dom...så det tror jag inte är vanligt. Även QH-människor, de flesta, har förmåga att kunna avgöra om en ritt är bra och har också vett att uppskatta det.

Jag har idag Welsh Cob + en paintkorsning.:cool:

Ähhh, jag har tävlat fjording i western och jag har då bara råkat ut för trevliga, underbara quartermänniskor. :love:

jaa de flesta jag har träffat har också varit mycke trevliga :)
men sen finns det snorkiga också (precis som inom andra ridstilar o raser) :crazy:

Jag själv har haft allt från varmblodstravare till nordsvensk brukshäst och som tävlats med ok resultat. Har aldrig varit med om att någon QH-människa inte velat vara kvar när jag placerat mig bättre än dom...så det tror jag inte är vanligt. Även QH-människor, de flesta, har förmåga att kunna avgöra om en ritt är bra och har också vett att uppskatta det.

Tror inte heller att det är vanligt direkt ;) 99% av alla qh-ägare jag träffat under åren har varit supertrevliga, men de finns ju snorkigt folk inom alla raser o ridstilar tyvärr. Men jag tycker de va en lite småskojig händelse så jag va tvungen o dela med mig :)
Ifall nån tar illa upp är de ju bara att kisa me ögonen o låtsas att de stog att det va en travare som kom till en hopptävling o vann över halvbloden :p haha..

Senast ändrad:

Det finns säkert massor av fjordingar och travare som kan vinna över quartrar, det är inte frågan. Om man är intresserad av att tävla och träna western så är det synd att köpa en häst som man inte kommer särskilt långt med. När man säger att jag vann minsann över en quarter så är det på allbreeds tävlingar och där finns öht inte dom bästa hästarna. Dom allra bästa hästarna för western återfinns på den amerikanska showerna, dvs quarter och painttävlingarna som arrangeras. Det kostar lika mycket att göda och föda en klasshäst som en skogshäst så varför inte satsa på kvalitet från början? Jag tror inte att Jan Brink skulle köpa en fjording att rida dressyr med även om den slog dom flesta halvbloden.

Jag ser ofta jätteduktiga ryttare sitta på hästar som dom inte kan komma någonstans med. Jag ser även dåliga ryttare sitta på hästar dom inte klarar av för att hästarna är för bra. Köp en riktigt bra häst och väx med hästen istället för att bli frustrerad och sedan skylla på att quarterfolk är snobbiga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 029
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka