Sv: Fjordhäst korsningar
Nemen usch va tråkigt...
Precis min drömkorsning typ.
ÄLSKAR fjordingar på alla sätt och vis, riktigt robust och tålig häst, men ett bra (inte alltid lättsamt men det är inte vad jag menar med bra
) lynne som gör att varje ridtur blir lika rolig och intressant, lättföddhet är ju alltid trevligt (även om det i vissa fall kan gå lite till överdrift), de är vikbärande, starka och uthålliga. Bra allround-hästar helt enkelt.
MEN, nu så är det ju så att jag är typ 187, så min renrasiga fjordingsperiod är nog long gone. Drömmen vore ju en korsning mellan arab och fjording och någonting mer (funderat på varmblod) för att jag vill ha en riktigt uthållig häst som ska vara ganska ädel, men ändå lite robust med starka ben, utan att hästen för den delen ska vara tung, som ska kunna gå bra i distans och vara en trevlig allroundhäst som helst ska kunna gå 110 iaf. i hopp och ja, hyffsat i dressyren. Jag menar, de flesta hästar kan ju komma ganska långt inom dressyren om ryttaren är intresserad. Är ju inte förens på de ganska höga nivåerna som det börjar bli viktigt med bra gångarter osv. Men lite hobbydressyr på La nivå typ. Sen ska den helst vara typ 167-168 i mankhöjden också!
HAHA, dröööömhäst, som förmodligen skulle vara ganska svårt att få fram. Men om man får drömma så skulle den korsningen ärva dessa egenskaper: färg, temperament, tålighet, lättföddhet (i viss mån), uthållighet, från fjordingen
araben skulle då om allt var optimalt göra korsningen ädel, uthållig, ge den hyfsade gångarter tillsammans med fjordingen, göra den lite större än fjordingen, bidra med sitt trevliga lynne och med sin arbetsnarkomani haha!
Och varmblodet (får ta och leta rätt på en stoooooooooooor en) skulle då göra korsningen högre i mankhöjd, lätta upp den lite, ge den ett mysigt temperament, ge den uthållighet och bidra till att korsningens trav skulle täcka lite extra mycket mark.
Det vore ju drömmen, sen är det ju inte så stor chans att avkomman får just det från var och en av hästarna, kan ju säkert bli heltokigt med.
Men det finns ju inget som är roligare att rida än en trevlig ponny, så det är mest det jag vill få fram. En fjording (ponny) i stort och lite ädlare format som ska vara lite sportig i modellen och funka bra som allroundhäst mot distans. Och framförallt en bästa kompis som man bara kan ha kul med och busa runt i skogen och leka av sig med!
Gud vad jag snackar, men kan verkligen inte låta bli när man får drömma lite, tänker tillbaka på alla underbara minnen jag har tillsammans med världens bästa fjording Sindarve Milda! Sen om man skulle kunna få uppleva en sån häst till i ett format som skulle vara lagom stort och lite mer anpassat för mina nuvarande tävlingsintressen (inte nödvändigtvis på så hög nivå) vore ju så otroligt fantastiskt, måste verkligen TESTA iaf. Ge det en chans!
Men om någon redan sitter på en sån goding kan de ju skriva till så går jag och tömmer bankkontot på er och tar med mig pelsklingen hem direkt haha!
Nu ska jag sluta svamla i nattmössan, tack för mig xD!