Fjordhäst korsningar

Sv: Fjordhäst korsningar

Ser at tråden är rätt så gammal men skriver ändå..
Som jag sökt Regona, jag red mycket på henne innan hon såldes och hon var ju helt underbar!
Finns hon fortfarande i livet?
 
Sv: Fjordhäst korsningar

26316936.jpg


Lizette troligen korsning arab/fjording/vbl.travare
f.1987
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jag vet inte. :( Har inte fått något svar från den ägare jag kände, men jag skall maila igen!
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Fast är det där samma Lizette som Wildiz pratade om så är det ju inte en ren fjordhäst. :confused:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

KL


Om man vill söka upp en fjordis, vilken sida går man då in på?

Skulle vara spännade å se om jag kunde luska ut stammen på min hästs mamma. Hon heter Sabine är född 1984 och dog för nått år sedan. D-ponny var hon. Mer vet jag ej=/
 
Sv: Fjordhäst korsningar

I dagsläget finns två alternativ. Antingen blå basen på SH:s sida eller haststam.com (har jag för mig). Tyvärr är inget utav dessa är heltäckande.

Jag har ingen Sabine i min databas, däremot en Sabina född 1984 i Tidaholm och senast kända ägaren bor i Falköping. Sabinas stamboksnummer är 2312.

Edit: Såg nu att Sabina 2312 heter Sabine i blå basen. Kan det vara rätt mamma? Hon är i alla fall e. Tuldre 123 u. Tullie 751 och har fått fjordföl varje år mellan 1988-1993.
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordhäst korsningar

I dagsläget finns två alternativ. Antingen blå basen på SH:s sida eller haststam.com (har jag för mig). Tyvärr är inget utav dessa är heltäckande.

Jag har ingen Sabine i min databas, däremot en Sabina född 1984 i Tidaholm och senast kända ägaren bor i Falköping. Sabinas stamboksnummer är 2312.

Edit: Såg nu att Sabina 2312 heter Sabine i blå basen. Kan det vara rätt mamma? Hon är i alla fall e. Tuldre 123 u. Tullie 751 och har fått fjordföl varje år mellan 1988-1993.

Tack!

Är dock tveksam till att det är denna Sabine. Detta då hon "bara" betäcktes med nordisar och en och annan nf. Ägaren bor kvar i Ljungby trakterna. Och jag är mycket tveksamma till att de skickade in papper på varje föl hon fick=/. Hon fick föl i princip varje år. Sabine fick aldrig sitt sista föl utan fick avlivas pga höftleden gick ur led, hon var då dräktig. Hon avlivades i dec 2007. Och jag vet att papperna är inskickade på iaf detta!
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Om de var så slarviga med papperen är det ju tveksamt om hon är stamboksförd. Kanske inte ens registrerad. Men om du lyckas leta reda på vad hennes föräldrar heter så har jag förhoppningsvis längre stam på dem. :)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Om de var så slarviga med papperen är det ju tveksamt om hon är stamboksförd. Kanske inte ens registrerad. Men om du lyckas leta reda på vad hennes föräldrar heter så har jag förhoppningsvis längre stam på dem. :)

Passet skickade in när hon åkte den sista resan. Detta då hon kördes till slakt. Så jag VET att då var alla papper iordning iaf. Vet även att hon har full stam då de fårgade om jag vlle ha kopia på stammen. Men när man e 12 år och ska köpa sin första häst så var inte det det viktigaste;)!

Men ska ringa min mor och se om hon ev kan luska ut stammen fr dem. (De är grannar)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Kl

Jag har ridit några fjordkorsningar för flera år sedan.

Vi hade ett sto e.Jesper RW ue.Silver (som nämndes tidigare i tråden)
Stickelhårig brun, stor Dponny.. Hoppade allt i sin väg bla ett 120-130 hinder från stillastående (Efter att ha stått där nån minut eller två, ryttaren pratade med en tjej bredvid :rofl: )
Jag tävlade henne LD/LC när jag var iprincip nybörjare. Snällare häst får man leta efter. Hon tävlades upp till LA och hade garanterat kunnat komma längre men bröt tyvärr benet och fick avlivas -01.

Sen har vi haft två fjordkorsningar på ridskolan Draba och Simra.
Ska tydligen vara från samma mamma men man vet aldrig :p
Draba skulle vara född -94 och korsad med arab
Simra var född antingen -94 (vilket ju är omöjligt med samma mamma...) eller 92 och de sa att hon var hbl korsning.
Jättefina hästar båda två, fast simra var ganska framtung. Båda hoppade jättebra, var ganska heta till temperamentet, men simra ngt snällare och passade lite bättre i ridskoleverksamheten.
Tävlade Simra lite klubbtävlingar (80-90 bara) och placerade mig alltid 1a eller 2a :D
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Nemen usch va tråkigt... :(

Precis min drömkorsning typ.

ÄLSKAR fjordingar på alla sätt och vis, riktigt robust och tålig häst, men ett bra (inte alltid lättsamt men det är inte vad jag menar med bra ;)) lynne som gör att varje ridtur blir lika rolig och intressant, lättföddhet är ju alltid trevligt (även om det i vissa fall kan gå lite till överdrift), de är vikbärande, starka och uthålliga. Bra allround-hästar helt enkelt.

MEN, nu så är det ju så att jag är typ 187, så min renrasiga fjordingsperiod är nog long gone. Drömmen vore ju en korsning mellan arab och fjording och någonting mer (funderat på varmblod) för att jag vill ha en riktigt uthållig häst som ska vara ganska ädel, men ändå lite robust med starka ben, utan att hästen för den delen ska vara tung, som ska kunna gå bra i distans och vara en trevlig allroundhäst som helst ska kunna gå 110 iaf. i hopp och ja, hyffsat i dressyren. Jag menar, de flesta hästar kan ju komma ganska långt inom dressyren om ryttaren är intresserad. Är ju inte förens på de ganska höga nivåerna som det börjar bli viktigt med bra gångarter osv. Men lite hobbydressyr på La nivå typ. Sen ska den helst vara typ 167-168 i mankhöjden också!

HAHA, dröööömhäst, som förmodligen skulle vara ganska svårt att få fram. Men om man får drömma så skulle den korsningen ärva dessa egenskaper: färg, temperament, tålighet, lättföddhet (i viss mån), uthållighet, från fjordingen
araben skulle då om allt var optimalt göra korsningen ädel, uthållig, ge den hyfsade gångarter tillsammans med fjordingen, göra den lite större än fjordingen, bidra med sitt trevliga lynne och med sin arbetsnarkomani haha!
Och varmblodet (får ta och leta rätt på en stoooooooooooor en) skulle då göra korsningen högre i mankhöjd, lätta upp den lite, ge den ett mysigt temperament, ge den uthållighet och bidra till att korsningens trav skulle täcka lite extra mycket mark.

Det vore ju drömmen, sen är det ju inte så stor chans att avkomman får just det från var och en av hästarna, kan ju säkert bli heltokigt med.
Men det finns ju inget som är roligare att rida än en trevlig ponny, så det är mest det jag vill få fram. En fjording (ponny) i stort och lite ädlare format som ska vara lite sportig i modellen och funka bra som allroundhäst mot distans. Och framförallt en bästa kompis som man bara kan ha kul med och busa runt i skogen och leka av sig med!

Gud vad jag snackar, men kan verkligen inte låta bli när man får drömma lite, tänker tillbaka på alla underbara minnen jag har tillsammans med världens bästa fjording Sindarve Milda! Sen om man skulle kunna få uppleva en sån häst till i ett format som skulle vara lagom stort och lite mer anpassat för mina nuvarande tävlingsintressen (inte nödvändigtvis på så hög nivå) vore ju så otroligt fantastiskt, måste verkligen TESTA iaf. Ge det en chans! :D :idea:

Men om någon redan sitter på en sån goding kan de ju skriva till så går jag och tömmer bankkontot på er och tar med mig pelsklingen hem direkt haha! :angel:

Nu ska jag sluta svamla i nattmössan, tack för mig xD! :p :bow:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Lizette var en fin häst. Den perfekta läromästaren. Gjorde man rätt så gjorde hon rätt. Hon var "bara" 155cm och envis. Hon var även rädd för läktaren och älskade mat. Hon var nog rätt lättfödd tror jag.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Hej alla ni fantastiska människor som tycker att det är ok att korsa raser med varandra. Såhär ligger det till. Jag är mäkta sugen på att betäcka mitt varmblodssto och då givetvis med en fjordhingst (det kan ju bara bli bra) Men då har jag läst nånstans att en godkänd fjorhingst inte får betäcka andra än fjordston.. stämmer det... och om jag ska ha en fjorhingst på mitt varmblodssto hur går jag då till väga för att hitta en icke gdk???
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Det finns ingen sådan regel. Däremot kanske enskilda hingstägare inte är intresserade att ställa upp med sin hingst. Mitt tips är att kolla på SFF:s hemsida och kontakta de hingstägare vars hingst du är intresserad av och helt enkelt höra om de tycker att det är okej.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Själv har jag min egen lilla drömkorsning, Akeek. I modellhästvärlden är den en realitet, men inte i verkliga världen. Den består av 25 % fjordhäst, 25 % arab och 50 % svenskt halvblod. :love:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Ja, det lät ju också riktigt trevligt! :love:
Enda som jag tycker e "nackdelen" med den korsningen är att den förmodligen inte skulle passa lika bra till distans, som är det jag tror att jag FRÄMST vill satsa på, sen vill jag ju tävla lite hoppning och fälttävlan också, men det är ju mest för att jag tycker det är skitkul! :D
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jo, alla tre raserna har ju fungerat bra i distans, men sedan hänger det ju på individen.

Annars kan jag tipsa om henson, en fransk ras som är korsningar mellan fjordhäst och engelskt fullblod. De skall tydligen bli riktigt bra distanshästar.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

nästa sommar ploppar det ut en fjordarab hos mig om allt går som det ska :p
 

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
676
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp