Fjordhäst korsningar

Sv: Fjordhäst korsningar

Själv har jag en underbar hingst åring, Mamman travare pappa Fjording, ägde båda men har dom inte kvar. Åringen är väldigt mysig, Vet inte hur man lägger ut bilder. Men han syns på min avatar,endast några timmar gammal. Skall inte behålla honom då jag har fullt upp med mina två andra hästar..
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Har en liten fjordkorsning.
född -04
pappa är fullblod och mamma är fjording.
Heter Pojken och är 148 cm i mkh...
Tuff liten man.

Sen finns det en liten en som ska komma ut i slutet på maj (förhoppningsvis) Mamman är fjord, Dockan e: Enar 135 u: Diana 2650 ue: Sindarve Tullmar 118
Pappan är welsh, Castor II RW 98

Bilder och dyl:
www.nogg.se/linashastar
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Pappan heter Björkholms Zack, mamman Nikita Bulwark. Pappan är numera kastrerad och används som ridhäst.
 
SV: Fjordhäst korsningar

Låter intresant med fjording/fullblods korsning må jag säga! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fjordhäst korsningar

helt riktigt,från konrads första ägare,lika söt som vanligt,men har blivit gammal nu/annette
 
Sv: Fjordhäst korsningar

KL

Ridskolan har ett sto som är fjording/arab. Hon är född 1993, brunblack, jättesnäll och hoppar riktigt bra men ser verkligen inget vidare ut i exteriören, arabben, arabhuvud och fjordkropp + kohasig. Folk brukar fnissa åt henne när hon kommer ut på tävlingar eftersom hon ser så osmidig ut. Min erfarenhet är att fjordkorsningar inte alltid blir så himla lyckade utan ofta lite udda i proportionerna, jag skulle inte medvetet korsa fjording eller köpa en icke fullvuxen fjording, få blir ju tyvärr som Reperis Babe :love:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jag har fött upp två fjordkorsningar. Mamman är fjording Mumlan e: Örken-Per och pappan new forest Kenzoo Nobel II e: Flight. Tyvärr vet jag inte var den första befinner sig. Vi sålde henne till en ort övanför Östersund -99-00. Hon är född -98. Mumlan fick sin andra korsning -00 och den står i Östersund om jag är rätt informerad. Båda blev väldigt trevliga individer och lite lättare i typen men med den typiska fjordteckningen. Vet tyvärr inte vad de gör idag.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Undrar vad det är för möderne på Mumlan och Kenzoo Nobel II? Vad hette avkommorna? :)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jag ska försöka att dra mig till minnes deras stam. Jag var med och "tillverkade" båda dessa korsningar. Mumlan är som sagt e: Örken-Per -Cajus-Conny. Mamma heter Anette. Mumlan har även en renasig avkomma e: Oddmar som jag sålde till Finland.
Pappa Kenzoo e: Flight RNF 64 U: Julita RNF 876 UE: Springtime UUE: Silverlea Hey Presto UUUE: Silverlea Montego Bay.
Kenzo har även en annan ponnyavkomma som jag tyvärr inte vet så mycket om.
Den första (sto) som vi fick kallade vi för Gulli men jag tror att hon kan vara omdöpt idag. Det andra stoet föddes hos sin, vad jag vet, nuvarande ägare och fick nog heta något med Surprise tror jag.
Är det någon som träffat dessa avkommor och vet hur de har det idag så vore det jättekul att få veta!!
De blev som sagt väldigt stabila i psyket, uthålliga, lite lättare i typen men med de klassiska fjordtecknen.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Tack för infon! :bow: Då fick jag lite mer stam på dem, både Flight och Julita har jag i min bas sedan tidigare.

Däremot var Anette knepigare. Hon har jag inte hittat och inte heller hennes mamma (kommer du ihåg namn?). Är Conny egentligen smeknamn för hingsten Conrad 7?
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Soleil.JPG

:love:
Gud vad läcker!
 
Sv: Fjordhäst korsningar

*kl*

Kan ju lägga in min förra ponny här
Hon är korsning fjording/new forest
född 1997
jag hade henne på foder från mars 2006 - oktober 2007
(jag sålde henne åt ägarna pga jag fyllt 18 och inte kunde tävla henne 2008)
När hon kom var hon utbildad LD-LC hopp, när
hon såldes hade jag tävlat MSVB hopp med vinster och placeringar upp tom LA.
Även debutant fälttävlan felfritt, utbildad men inte tävlad ca LA dressyr.
Hon är slutmätt till 142,6 cm i passet,
har hoppat 150 cm med mig på och även löst.
En fantastisk ponny med otroligt stort hjärta av renaste guld!

Vart stod hon när du hade henne? Vet du något om ägarna och hennes tidigare historia? Jag har nämligen fött upp en fjord/nf korsning som såldes uppe i Östersund och ägarna fick aldrig reda på stammen. Vore så kul att veta vart stoet finns idag. Kan det vara ditt sto? Vet du vad hon hade gjort tidigare i sitt liv?
Berätta gärna det du vet!!!:)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Hejsan

Ville bara tillägga att Norita har varit i Ridsport som hade en artikel om henne när hon fyllde 30 och senare ännu en när hon blev 33 eller 34 också! Jag hälsade på henne efter artikeln i Ridsport och det var kul att se henne efter ca 15 år. Hon såg lika pigg ut som vanligt och brukade vara en väldigt viljestark och busig häst när jag hyrde henne som barn.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Tack för infon! :bow: Då fick jag lite mer stam på dem, både Flight och Julita har jag i min bas sedan tidigare.

Däremot var Anette knepigare. Hon har jag inte hittat och inte heller hennes mamma (kommer du ihåg namn?). Är Conny egentligen smeknamn för hingsten Conrad 7?

Jag kan hjälpa! :bump:

Hyrde Mumlan av mellan för en evighet sedan och har kvar gamla papper!
Här kommer det av Mumlans stam som jag har:

e. Örken Per 116

ee. Valder 25
eee.Valebu N 1569
eeu. u. Vita N 6520

eu. Pyret 1430
eue. Brandklippan 11
euu. Polly 545
euue. Konrad 7
euuue. Trygg D189E35

u. Annett

ue. Cajus 95
uee. Peer Gynt 36

uu. Amanda 1424
uue. Buster 14
uuu. Conny 4122 D
uuue. Samson 11 D
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
676
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp