Fjordhäst korsningar

Sv: Fjordhäst korsningar

Jag hade ett sto som var en korsning med fjording, russ, island och nån form av varmblod. Vet inte exakt vad hon hade för raser i sig, eller för den delen hur gammal hon var ens. Fick äran att ha henne i två år innan hon tyvärr fick somna in efter att ha blivit sparkad illa i hagen.
Hon var den finaste hästen jag nånsin träffat och passade mig som handen i handsken. Kommer alltid sakna min Boopis.

Betty Boop hette hon iaf. Vet inte vart hon varit innan, mer än att hon stod i stockholmsområdet (tyresö?) när hon köptes. Hon kan ha varit allt mellan 20 och 30 år.


81017_1181935456.jpg

Från hennes sista dag, när denna bilden togs hade hon vara en liten stund kvar innan veterinären kom. Hon ser iaf lycklig ut. Hade det inte varit för benet kanske hon fortfarande levt. Jag inbillar mig att hon hade en bra sista tid hos mig iaf.

35567_1196415044.jpg

Näst sista dagen... Min fina ponny, alldeles rödgråten var jag:cry:

32745_1193831914.jpg

Denna bilden är från precis när jag fått henne, snacka om att jag var lycklig!

44810_1193831960.jpg

Hoppeponny!

26147_1193831988.jpg

Stod helst inte på gången om hon fick slippa, iaf i börja, sen gick det bra.

94722_1193832012.jpg

Kärlek!
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Supersöt häst! :D Jag har börjat märka att det blir jätte snygga hästar av fjord/nordsvensk :)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Här är då min lilla foderponny. Liona är ett 5:årigt sto korsning fjord/welsh ca 135 cm. Uppfödare: Therese A-Sandin. Drar väl henne stam också:

EU: Paith Astronaut WSB 7516
E: Ernford Jester RWR 3
welsh sekt. R EE: Cawdor Jessie WSB 23644


UU: Okänd
U: Lizette 74-93-3012
UE: Linette 2824
fjordhäst

314pco6.jpg

Första gången hon löshoppar (hos mig iaf, vad jag vet har hon aldrig löshoppats innan)

2dslq55.jpg

Bild från hopplägret vi var på i somras :D

11grjo0.jpg

Bild från hopplägret :)

68rfye.jpg

Löshoppning

24yya0z.jpg

Hoppläger, första banan med henne. 65 cm. :D
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Saknar henne mer än det finns ord till att beskriva. Hon var den där hästen som man träffar på en gång och som bara är perfekt på alla sätt. I mina ögon var hon det iaf.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Åh tack :D
Betty Boop var också otroligt fin :love: så synd att hon inte finns kvar längre...:cry:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Söt ponny.

Blev lite förvirrad av i vilken ordning du hade satt UE, EU etc. Men Linette borde väl vara mormor (UU) och inte morfar (UE)?

Äsch, kanske onödigt att jag skriver, Habina kommer ändå reda ut det sen.

Jag tycker eg inte att raser som är väldigt olika varandra ska korsas för man kan aldrig veta vilka egenskaper avkomman får från vad, men här verkar många fjordkorsningar bli ovanligt bra ridponnyer.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

mmm:( önskar jag visste mer om henne bara:( men men, det är som det är..

din var iaf jättefin, och nång¨ång ska jag äga en fjordkorsning igen!:D
 
Sv: Fjordhäst korsningar

*KL*

Träffade en stoor morgan/fjord på vårt morganriks i helgen. Mamma heter Alexandra 2925 (fjord) och pappa heter Viewhill Sunrise 9 (morgan). Apricot Brandy som han heter är runt 160 cm, pappa är ca 155 och lämnar stora bebisar.

28779351.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Blev lite förvirrad av i vilken ordning du hade satt UE, EU etc. Men Linette borde väl vara mormor (UU) och inte morfar (UE)?

Äsch, kanske onödigt att jag skriver, Habina kommer ändå reda ut det sen.

Oj, vilka förväntningar jag skapar. :p Givetvis skall det vara uu. före Linnett och ingenting annat. Raskod 74 anger ju att man inte vet vad det är mer än fjordhäst, så Lizette är alltså 50 % fjordhäst. :grin:

Samma sak gäller för övrigt på Ernford Jester RWR 3. Han är e. Paith Astronaut WSB 7516 och u. Cawdor Jessie WSB 23644.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Ojdå, märkte det nu..:o Jo, Linette ska stå efter UU.

Själv tycker jag att korsningar mellan fjord/welsh blir mkt bra, en häst på ridskolan är halvsyster med min ponny, samma pappa men även fjording som mamma, hon är superbra, en av stallets bästa lektionsponnyer! Lugn och trygg för nybörjarna och hittar nästan aldrig på bus, jag tränar i hoppgruppen där, och när min ordinarie ponny blev sjuk fick jag rida fjordkorsningen, hoppade upp till 1.15 och kom trea i en L:C (vår första och enda tävling) när jag ridit henne ca 3 ggr :) Hon var ca 135cm.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

KL

Fjord/arab som jag haft på läger. Hoppade som en gud, super trevlig i dressyren meen man fick jobba för det man ville ha.
Även nämnd tidigare i tråden
Återkommer om stam.

Simra :love:

6002624.jpg


Oden haflinger/fjord vet ej stam

6002750.jpg


Hero (tv) vet ej stam Wilma renrasig

6002826.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Hej.

Jag har en friser/fjording som är 2,5 år nu. Hans mamma är fjording som heter Linette. Han är super trivsam och så snäll o lugn och helt full av kärlek. :)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Kan ju passa på att lägga upp en ny bild på Ljublik, han har nämnts tidigare men kan ju skriva lite mer om honom tänkte jag ;)

Ljublik
*1999
e: Ernford Jester u: Gråbban/gräbban
Född i Skåne men sedan flyttad upp till Norrland och har en helbror vid namn Tyko! :) Har även hört att han ska ha en helsyster men har inte hittat henne.
En himla go och snäll ponny som gör allt man ber honom om! Men lite bekväm av sig kanske.. :angel: Han är en underbar ponny med många goda sidor och är superduktig på att hoppa! Har tävlat upp till LB/LA med förra ägaren, tror jag med framgång!

Dessa fyra är tagna för bara någon vecka sedan!
31109321.jpg


31109302.jpg


31109318.jpg


31109352.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jag kan hjälpa! :bump:

Hyrde Mumlan av mellan för en evighet sedan och har kvar gamla papper!
Här kommer det av Mumlans stam som jag har:

e. Örken Per 116

ee. Valder 25
eee.Valebu N 1569
eeu. u. Vita N 6520

eu. Pyret 1430
eue. Brandklippan 11
euu. Polly 545
euue. Konrad 7
euuue. Trygg D189E35

u. Annett

ue. Cajus 95
uee. Peer Gynt 36


uu. Amanda 1424
uue. Buster 14
uuu. Conny 4122 D
uuue. Samson 11 D

nej men!
då är den ju släkt med min fjording. Cajus är hennes morfar :)

och Valder 25 är väl Peer Gynt 36s pappa?
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordhäst korsningar

Jag tror inte att jag har skrivit i den här tråden tidigare...

Jag har ett sto som jag har importerat från Polen, hon är 25% fjording (hennes farmor) & resten är bl a engelskt fullblod & selle francais. Ca 160 cm hög.


56586_1277485624.jpg


77448_1278013982.jpg


65651_1275172185.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Det är förbjudet att lägga ut bilder på en sån fin häst utan att skriva med stam ;) ser ut som gult halvblod på första bilden!
 

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
676
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp