Fjordhäst korsningar

Sv: Fjordhäst korsningar

Jag har två Pussy i min databas, Pussy 1138 född 1966 och Pussy 253 född 1955 i Danmark.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Nyfiken... Vad är det för kön på Revery och Vision? *lägger in för fullt i min databas*
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Spännande! Har du några fler uppgifter om dem?

Revery och Vision är vallacker.

Kan fortsätta på min klan: Surprise betäcktes med Alpen Fürst och fick ett stoföl. Imagine, f. 1996. Ridskolehäst.

Imagine betäcktes med Lancier och fick en son, Sir Lancelot, f. 2001.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

:bow::bow::bow:

Sådana uppgifter som kan leda till att rätt Pussy kan identifieras. Det enda jag vet mer om henne är att hon fick ett föl till 1970, båda hos Jan Högberg. Vet inte om det var samma hingst.

Tacksam för både stamtavla och avkommor så jag kan leta vidare. Ägare eller uppfödare. Andra ledtrådar som kan vara till hjälp.

Tycker du att det inte hör hemma här får du gärna PMa.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jag har två fjordkorsningar. Båda födda på 60-talet.

25779325.jpg


Quarten, hade fyra raser i sig, därav namnet. Jag kommer inte ihåg fler än russ och fjording.

25779312.jpg


Pomperipossa, korsning fjording russ 50-50. Mycket vanlig korsning på 60-talet. Denna född 1963. Hennes färg förbryllade mig länge tills det gick upp för mig att hon ju var rödblack.
Jag har ingen aning om stam på någon av dem.

MadameNussi
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Då skall vi se...

Pussy 253 född 1955 i Uggelhuse, Danmark. Ljusbrunblack med måtten 143-187-19,5. Sista angivna ägaren bodde i Sorunda. Premierades B 1965. Efter St. Restrup Falk D 68 E 20 undan Ritta D 2057. Morfar var Tampen II D 120. Pussy har en avkomma angiven, nn född 1965 efter Tyko 8.

Pussy 1138 född 1966. Ljusbrunblack med måtten 142-180-20. Sista angivna ägaren bodde i Stenungsund. Premierad B 1976. Efter Håvang 3 undan Toppa D 4065 . Morfar far Vendelbo Jarl D 67 E 19. Pussy har en avkomma angiven, nn född 1976 efter Bure 53.

Tyvärr inte så mycket att gå på, men när jag får tid skall jag kika i stamböckerna efter mer exakta ägare. Men då pm:ar jag dig, gillar inte att skriva ut namn på folk. :grin:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

:bow:Tackar:bow:

Pussy 253 verkar intressant. Dels är det Stockholmstrakten, dels är hon importerad från Danmark. Curtis ska vara dansk import så då kan ju ägaren importerat fler hästar därifrån. Hoppas nu på rätt namn på ägaren.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

25779312.jpg


Pomperipossa, korsning fjording russ 50-50. Mycket vanlig korsning på 60-talet. Denna född 1963. Hennes färg förbryllade mig länge tills det gick upp för mig att hon ju var rödblack.
Jag har ingen aning om stam på någon av dem.
Pomperipossa f. 63 måste vara den jag minns från Gudhammar utanför Hova, där jag var på ett ridläger 1965!!!!!!
Fader var russhingsten Jack III(ej gdk), en isabellhingst som var far till flera av lägerhästarna, både renrasiga russ och korsningar.
Modern var fjordstoet Grethe f.49 e. Brix u. Ruth, vill minnas hon var importerad från Danmark. Pomperipossa har en jämngul färg på det gamla kortet jag har, isabellblack kanske.
Grethe hade ytterligare en dotter där, men hon var ren fjording; Rhone hette den.
Tror att en del av Gudhammars hästar övertogs senare av Ylva Loven Swärd.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Buke är otroligt! :banana::banana:

Pompan köptes av en familj utanför Nyköping i slutet av 60-talet, och från 1971 stod hon på Stjärnholms ridskola men ägdes fortfarande av familjen. Hon var gudasnäll och hade den bekvämaste trav jag någonsin upplevt på en häst.
Hon var min favorithäst fast jag var tonåring och jag fick dela henne med varenda småunge i stallet. Jag vann t o m en klubbtävling i dressyr på henne till allas stora förvåning. :grin:

Du kan ha rätt att hon var isabellblack. Tyvärr är det här den enda färgbilden jag har av henne, men hon finns med i Hästkalendern 1973 på ett antal svv eftersom nästan alla bilderna i boken är från Stjärnholm.

Tack för upplysningarna om hennes stam. Aldrig trodde jag att jag skulle få någon klarhet i det.:bow::bow::bow:

MadameNussi
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Vad var det för färg på Grethe? Minns du det?

Sen skulle det vara väldigt roligt att få se bilden du har av Pompan.

MN
 
Sv: Fjordhäst korsningar

*KL*

Vilken rolig tråd!!! :bump:
Wohoooo! Jag älskar fjordkorsningar.
Själv har jag "bara" en äkta fjording och en anna 4-vägskorsning men jag hade en fjordkorsning på bete hos mig i jämtland en sommar för länge sedan....kanske kan ha varit -89 tror jag??? Hon hette Pepsi och var korsning med nordsvensk vill jag minnas men jag är inte säker. Jättetrevlig häst :)

// M
 
Sv: Fjordhäst korsningar

hej!
jag har en fjord/arab korsning hemma i stallet.mamma var fjord och bara 135 cm,ändå är han ca 155 cm och riktigt bred och maffig:) Men tjock...:angel:
känner en annan som har en likadan korsning och han är lite lättare i typen.Båda har stått på ridskola och tävlat LA dressyr. Den i mitt stall är black,men har inget svart i manen.och ljusare ål,samt några vita strumpor och bläs.Den andra är typisk fjord black.
Min kompis hade två fjord/nordis korsningar som var riktigt läckra! Mrkt mörkt fjord färgade på gränsen mot brun med tecken..skit fina!
Tycker fjord är en väldigt lämplig ras att korsa med.Blir ofta väldigt bra hästar!
 
Sv: Fjordhäst korsningar

ska hämta en tinker/fjordkorsning i eftermidag. ska ta kort i morgon när det e ljust! hur lähher man in foton? jag e ny här:)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

en bild på en fjordkorsning som jag träffade som lägerbarn när jag var yngre.
Hon heter Semlan och var korsning fjording/sv.halvblod om ja minns rätt.
men hade ca 75% fjord i sig. (nu är d 10 år sen jag såg henne)
vet tyvärr ej hur gammal hon är. men hon var jättefin att hoppa och var alltid med när de var voltige. I dagsläget jobbar jag på lägergården där hon stod.

2005-02-06_212949_grc.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Tycker fjord är en väldigt lämplig ras att korsa med.Blir ofta väldigt bra hästar!

Nja, de jag har träffat på har varit hästar som är tunga i sättet. De har haft en blandning av tempramentet och det är inte alltid så lyckat med styrkan av en fjording.
Tåliga hästar har det varit, sällan en skråma trots rejäla smällar.
Ridmässigt har vissa varit lämpligare än andra.
Men jag skulle inte kalla fjording för en lämplig ras att korsa med.
// Linda
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Modern var fjordstoet Grethe f.49 e. Brix u. Ruth, vill minnas hon var importerad från Danmark.

Tack snälla för den informationen! :bow: Grethe hade stamboksnummer D 2880 och lämnade stoet Rhone 539 som var född just i Hova. Eftersom Grethe aldrig stamboksfördes i Sverige vet jag tyvärr inte hennes färg.

Någon russnörd som vet stammen på Jack III?
 

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
676
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp