Fjordhäst korsningar

Sv: Fjordhäst korsningar

Tja, hans pappa var en kolsvart Nordishingst och hans mamma var en fjording. Sen kom Gibson, som var silvergrå när han var bebis. Sen vet jag inte om hans mamma var renrasig, men hon såg ut som en renrasig fjording på bilderna jag sett. Inget "konstigt" där inte.

vXrASExvc.jpg
På sommaren.

E de gibbe?=)

Haha nej hans mamma är fjord/bruksnordis å hans pappa bruksnordis=) Jag vet detta då jag hade honom som liten=) Bodde granne med uppfödarna. Och red in hans mamma=)

Hans mamma är halvsyster till min kille=) Dvs samma mamma.
Och mycket riktigt var gibbe helt grå när han föddes!

Här är hans mamma Sanna och min:
5861800.jpg

Hans mamma är till höger.
5862187.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Misstänkte nästan att någon som kände Gibbe skulle dyka upp här! Det förklarar ju färgen iallafall, jag var inte riktigt säker på vad hans mamma och pappa var egentligen, eftersom vi köpte honom när han var 2,5 och fick inte så mycket info med :)
Nu bor han i Småland och verkar ha det super, det sista jag hörde om honom : )
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jaha så han är alltså 25% fjordhäst och 75% bruksnordis. :) Det stämmer bättre in på utseendet tycker jag, och förklarar det ovanliga i att han inte är black.

Tscabo: han var fin! Väldigt blank:)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Misstänkte nästan att någon som kände Gibbe skulle dyka upp här! Det förklarar ju färgen iallafall, jag var inte riktigt säker på vad hans mamma och pappa var egentligen, eftersom vi köpte honom när han var 2,5 och fick inte så mycket info med :)
Nu bor han i Småland och verkar ha det super, det sista jag hörde om honom : )

Hehe jo jag vet det=) å han har blivit pappa oxå innan de kastrerade honom. Dock vet jag ej var han är nu=/ Hade varit roligt att få veta! Men tror han såldes för några år sedan.

Småland e hans hem då han e född 3 mil utanför ljungby=) Lille gibbe=)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Man får tacka, fast han är inte min längre : ) Han var hingst tills han var tre och vi red in honom, men det märktes aldrig, han var gudasnäll och säker som en klippa.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Ni har rätt, men fel :angel:;)
De allra flesta fjordingar är mycket riktigt homozygota, men faktiskt inte alla. Men så länge man inte korsar en icke homozygot fjording med en annan ras som saknar blackanlaget så kan man hårddra det och säga att man aldrig kommer att märka om fjordingen bara har ett anlag. Fast självklart kan det rent teoretiskt födas en renrasig fjordhäst som saknar blackgenen helt om båda föräldrarna bara har ett anlag. Men såvitt jag vet så har det aldrig hänt hittills.:idea:

OK, tack för infon:) Det är alltså ingen som vet hur vanligt det är? Och inget man bryr sig om att ta reda på? Spännande det där... Så OM man mot all förmodan skulle avla på två ej homozygota fjordisar är det 25% chans att det inte blir någon black. Vore intressant att höra hur vanligt det är... Iom att man inte hört talas om det borde det ju vara väldigt ovanligt med ej homozygota fjordingar, eftersom det annars borde ske nån gång.


Om det tex vore 10% av alla som inte är homozygota för black som ligger i avel borde ju på sikt 0,1*0,1*0,25=0,0025 Dvs 0,25% av fjordhästarna födas ej blacka. (Lite sannolikhetsberäkning:D:p) Och hur många föds det per år i sverige? Skulel det då födas hundra fjordföl per år borde det bli en var fjärde år i snitt. SÅ det borde vara mer ovanligt än så... Eller testar man kanske hingstarna för det? :confused:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Nu kan jag bara inte låta bli att visa min vackra Zoéga :love: Hon är korsning mellan fjording och arab, tyvärr vet jag inte föräldrarnas namn. Hon är 13 år och jag har ägt henne lite mer än 2 år. Finns det någon som känner igen henne så hör gärna av er! Zoéga är den bästa häst jag någonsin ägt och träffat på, jag är jättenöjd med henne:bow: Hon måste ha ärvt endast de bästa egenskaperna ;)

http://www.pixbox.se/pic_show_id25715202.html

pic_show_id25715189.html


mvh Madde

(Hur laddar man upp bilderna direkt?)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fjordhäst korsningar

Min första häst var en korsning Fjording / Halvblod.
Han är uppfödd på Liljenäs gård utanför Forsheda i Småland där bröderna Nelson hade ett 40 tal hästar i olika färger och storlekar. De flesta var fjordingkorsningar. En del var planerade, andra var inte lika planerade :D
Min tex var född i slutet av september.

Jag tävlade både hoppning, dressyr och fälttävlan med min Max och när han ville hoppade han hur bra som helst. Han var en pigg och snäll häst men med egen vilja. Ville han inte gå in i släpet.... så fick man bära in honom.

Hans morfar var ponnyn Silver som tävlat fälttävlan, han har många SM segrar och ett brons från EM.

En dålig bild (jag hade honom innan digitalkamerorna uppfanns :p)
1506520824059748183S600x600Q85.jpg


Max
född -87
e: Truso II
u: Silvia
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Ja, det var både inavel och linjeavel i Max :p

Jag vet egentligen Trusos stam men jag kommer inte ihåg den just nu, tyvärr.

Men jag vet att Max att hade Pruzza och Goldschnuppe bakom sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordhäst korsningar

Har haft 2 fjordkorsingar
Nr 1 . Seline E: Simberg senator (welsh) mamman var korsning fjording och knapstrup. Seline är 138 cm. Har tävlat LA nationellt hos mig men såldes som 6 åring. Har gått på ridskola i stockholm men vet inte riktigt vad hon gör idag
Selinekad009a10.jpg

Selinevartoftamars-04.jpg

Selineherk-04.jpg

seline2.jpg




Nr. 2 Vanillin E: Waron ox U: Seline. Såldes som 3-åring till en tjej utanför Örebro. Går mest som skogsmulle men har sett att hon ligger ute på annons
Vanis2v.jpg

Vanillinhuvud.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jepps, fast fick heta Angelika med K i passet. Hur känner du till henne?
I första inlägget ser du hur hon ser ut idag.:)
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordhäst korsningar

*KL*

Kan lägga in ridskolans två ponnyer också, tyvärr med okänd stam men fjordkorsningar är dom garanterat :D

Valack f.2001, förmodligen korsning fjording/islandshäst och kanske något mer. Han rör sig som en typisk islandshäst, mycket bussig ponny. Gulblackskäck som synes. D-ponny
claus1.jpg


Sto på ca 130 cm. Ska enligt uppgift vara syster till Claus på något sätt. Också en bussig liten märr.
cibell.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

*kl*

Här är min herre, född 1981. 75% fjord o 25% welsh mountain.
Drygt 140 cm i mkh. Har i sin "ungdom" hoppat uppåt 120-130 cm sin anatomi till trots.
Hade inga "rena" bilder online så dessa får duga. :D
DSC_0312.JPG

DSC_0318.JPG
Smutsgrisen är u; Norita (fjord/welsh 50/50) ue; Solhems Pontus (fjord)
e; Horshaga Calypso (Welsh)

Hoppas jag fick det riktigt nu, orkade inte gå och titta i pärmen... :)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

ja det är ju min gamla skrutt :love:
 

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
676
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp