Fjordhäst korsningar

Sv: Fjordhäst korsningar

*kl*

Jag brukade träna dressyr på en fjordkorsning, fjording-islandshäst :D Dock hade hon väldigt trevliga gångarter och hoppa, det kunde hon. Född 89. Tränade henne upp till LA dressyr, jag tror hon tävlades upp till LA i hoppning också, en riktigt trevlig ponny. :laugh:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Ponnyn var otroligt het att rida. Var så från första stunden. Men ponnyn skulle säljas och innan den reds till var frågan hur mycket man skulle satsa på den. Alltså, hur mycket tid skulle man lägga på att få den säljbar till ett bra pris. Jag hade aldrig spenderat tiden att rida till den ordentligt ifall den inte hade någon kapacitet. Det var omöjligt att se vid löshoppning, eftersom ponnyn rusade och liksom kastade sig över hindret med nosen rakt ut i kamikaze stil, så man behövde en broms för att runda upp och få se hur tekniken egentligen såg ut.

Ponnyn var tävlad LD-LC hela våren och sommaren redan och hade vana vid hinder och var egentligen ganska så välriden för mentaliteten den hade då. Men vi hade aldrig testat den på högre höjder just pga känsligheten i ponnyn. När det begav sig sa vi nu eller aldrig och eftersom ryttaren tyckte att det kändes olustigt att hoppa ponnyn högt i galopp då den var så het så föreslog jag att ryttaren skulle skritthoppa, men lägga in ett språng det sista. Det gjorde vi. Sen höjde vi tills jag tyckte att det räckte. Det var på 1.25 ungefär. Då hade jag sett tillräckligt för att veta vad jag skulle göra med den.

Aha, men då var det egentligen inte för ponnyns skull, i träningssyfte, utan för att kolla kapaciteten? Och eftersom hästen egentligen inte var tillräckligt riden för att man skulle kunna hoppa högre höjder, men ni ändå ville testa, så fick ni ta det i skritt för att det inte skulle bli farligt.

Då förstår jag också varför ni hoppade så högt, för det lät enormt märkligt som träningsupplägg att skritthoppa en fyraåring på de höjderna. Men det var alltså mer av ekonomiska skäl än för ponnyns skull (och nej, den dog säkert inte av dedär sprången, jag fattade bara inte vari i träningseffekten låg).

Det blir ju annorlunda när man tänker långsiktig träning, än när man är hästhandlare och det gäller att snabbt kolla kapacitet och få resultat på hästen så man kan sälja den vidare
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Precis!

Men jag har i andra fall använt mig av skritthoppning. Men då på mer duktiga hästar, tex min avatar. Jag tycker att det är bra. Hästen får tänka till och lyssna och så länge hästen är väl uppvärmd ta i med rätt muskler. Det går inte att fuska sig ur skritthoppningen, vilket det gör i många andra fall. Sen är det himlans bra för ryttaren, för man lär sig att sitta tight, vara följsam och känna efter.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Den först var den smått legendariske fälttävlansponnyn Silver. Han talar väl för sig själv. Kommer inte ihåg vad han var korsad med, men han är iallafall musblack.

Silver pappa var halvblodshingsten Dragon och mamma ett stamboksfört fjordsto vid namn Dunja.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Tyvärr "Okänd" stam :(
Jag vet bara att hon är fjord/NF (enl förra ägarna) :p
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Just ja, det där med Dragon visste jag nog. Hade iallafall hört det innan, kom bara inte på det när jag skrev inlägget.
Fin ponny iallafall.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

kl

Här är en ponny jag ägde och red in för ett par år sedan.

ZYuTvNMOh.jpg


Fjording/nordsvensk : )
 
Sv: Fjordhäst korsningar

KL

Här är Pågen. Tror att han hette Sleipner igentligen. Född 1987 e:Fjording u:Halvblod. Morfar var Ceylon mer stam minns jag inte.
Jag tävlade honom i distans 1994-95.
Pgen.jpg


Han såg mest ut som en lättare nordsvensk. Kunde absolut ta fram sin dressyrstam vid behov men trippade oftast på som en ponny. Mätte honom aldrig men han var d-ponny.
// Linda
 
Sv: Fjordhäst korsningar

KL

Det här är Blixten som jag skötte för några år sen. En korsning paint-fjord, tre år gammal, okänd stam.
25712546.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jääklar va kraftig han var, det hade jag glömt:o:laugh: Men gullig! Gillade hans fina färg över korset och svansen, ljust gulbrun med ganska ljus ål. Såg liksom ut att vara fläckvis fjordhäst. :D
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jaa han va väldigt kraftig :) där va han ju rätt tjock också! Men såååå fin, tusan va jag saknar honom. Han va så busig, jag brukade kuta runt i hagen och då följde han jämt efter. Och han va superbra på att hoppa!
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Men... är inte viltfaktorn som lägger sig över övriga färger ett dominant anlag? Och alla renrasiga fjordhästar homozygota för black? Den svarta borde väl ha blivit musblack med 50/50 nordsvensk fjording? Nån som vet?
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jag har den erfarenheten att det inte är speciellt många fjordkorsningar som blir bra. Den enda som jag tycker har varit riktigt snygg är MaRomers, där har det verkligen skett en lyckoträff men i övrigt har jag väldigt svårt för dem. Förstår inte riktigt meningen heller med att korsa fjord, det är ju en "urhäst" och borde så förbli.


Kan inte alls hålla med dig. Jag är ju en fjordhästfantast och tycker att fjordingar skall hållas rasrena eftersom de är så jättebra som de är. Men de fjordkorsningar jag har sett (ganska många) har inte alls varit tokiga. Riktigt fina och trevliga har de varit allihopa.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Men... är inte viltfaktorn som lägger sig över övriga färger ett dominant anlag? Och alla renrasiga fjordhästar homozygota för black? Den svarta borde väl ha blivit musblack med 50/50 nordsvensk fjording? Nån som vet?

Alla de jag sett som är 50/50 har varit någon form av black.

Korsar man däremot en 50/50 med en nordis så har resultatet blivit svart eller brunt=) Av de jag sett!
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Mjo.. jag tänker att nordsvensk+fjording har 100% chans att få blackanlag över färgen, då det är homozygot hos fjordingen.

Sedan kan nordsvensk/fjording + nordsvensk(som själv inte har blackanlag då) då ha 50% chans att få blackanlaget, och bli musblack eller brunblack, eller då utan blackanlaget brun eller svart, beroende på färger hos föräldrarna. Vet inte om det verkligen är så, men det är så jag förstått det. Förstår då inte hur den fjordhäst/nordsvensken kunde vara svart. Om den nu var 50/50.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Mjo.. jag tänker att nordsvensk+fjording har 100% chans att få blackanlag över färgen, då det är homozygot hos fjordingen.

Sedan kan nordsvensk/fjording + nordsvensk(som själv inte har blackanlag då) då ha 50% chans att få blackanlaget, och bli musblack eller brunblack, eller då utan blackanlaget brun eller svart, beroende på färger hos föräldrarna. Vet inte om det verkligen är så, men det är så jag förstått det. Förstår då inte hur den fjordhäst/nordsvensken kunde vara svart. Om den nu var 50/50.


Så har jag också fattat det!
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Tja, hans pappa var en kolsvart Nordishingst och hans mamma var en fjording. Sen kom Gibson, som var silvergrå när han var bebis. Sen vet jag inte om hans mamma var renrasig, men hon såg ut som en renrasig fjording på bilderna jag sett. Inget "konstigt" där inte.

vXrASExvc.jpg
På sommaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordhäst korsningar

Mjo.. jag tänker att nordsvensk+fjording har 100% chans att få blackanlag över färgen, då det är homozygot hos fjordingen.

Sedan kan nordsvensk/fjording + nordsvensk(som själv inte har blackanlag då) då ha 50% chans att få blackanlaget, och bli musblack eller brunblack, eller då utan blackanlaget brun eller svart, beroende på färger hos föräldrarna. Vet inte om det verkligen är så, men det är så jag förstått det. Förstår då inte hur den fjordhäst/nordsvensken kunde vara svart. Om den nu var 50/50.


Ni har rätt, men fel :angel:;)
De allra flesta fjordingar är mycket riktigt homozygota, men faktiskt inte alla. Men så länge man inte korsar en icke homozygot fjording med en annan ras som saknar blackanlaget så kan man hårddra det och säga att man aldrig kommer att märka om fjordingen bara har ett anlag. Fast självklart kan det rent teoretiskt födas en renrasig fjordhäst som saknar blackgenen helt om båda föräldrarna bara har ett anlag. Men såvitt jag vet så har det aldrig hänt hittills.:idea:
 

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
676
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp