Fjordhäst korsningar

Sv: Fjordhäst korsningar

Selines mamma heter Jaquline och hennes mamma tror jag hette Docka (fjording), pappa Tajak (Knapstrup) . Seline är född 1999 och vanillin 2003
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Herregud! :eek: Vart är vingarna? :d Det ser ju ut att vara högre än hästen!

haha, ja det kan man undra ;)
Hindret på bilden är 1.40, hästen 142,6 =)
Vi hoppade dock 1.50 vid ett tillfälle, och hon löshoppade också 1.50 en gång.
Fantastisk ponny! :love::bow:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Selines mamma heter Jaquline och hennes mamma tror jag hette Docka (fjording)

Tack snälla för svar! :bow: Synd bara att det finns 49 fjordston i min databas som heter Docka. :crazy: Vågar inte hoppas på ett nummer antar jag. Eller Dockas pappa? *greppar efter halmstrån*
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Om jag inte minns fel så stod det okänd efter docka i stammen.. Försöker hitta den på nätet men är inte så lätt att få tag i..
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Nu ska vi se... Noritas mamma heter Nora och är efter Conrad 7 och Lotte. I ett papper hittar jag nummer 3947 på Lotte.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Vilket vackert huvud på den sista, den tjocka. Jag är SVAG för fjordingkorsningar av någon outgrundlig anledning.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Fast nu får jag inte ihop det. :crazy: Om Norita är hälften welsh hälften fjordhäst, och hennes pappa är en Solhems-hingst, så borde ju mamma Nora vara welsh? Men hon har ju fjordstam. :confused: Eller har jag rört till det fullständigt nu?
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Bara lite. ;)

Min lille häst Konrad Calypso är alltså
E; Solhems Pontus (fjord)

U; Norita (fjord/welsh)
UE; Horshaga Calypso (welsh sekt B)
UU; Nora (fjord)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Haha, det var ju du som rörde till det i första inlägget. :p Pontus stod som ue och Calypso som e. Men strunt samma, nu har vi fått ordning på det! :bump: Heter han Konrad Calypso förresten? Kul namn! :laugh:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Ajjdå. Jag skyller på graviditetshormoner och bristfälligt minne. :D

Japp, det gör han.
Han har ju nån Conrad i släkten så det är bara ärvda namn. :)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Ronya är korsning fjording/varmblodig travare.
Min dotter Sara tävlar distans med henne.
Ronya har mycket av fjordingens envishet.
Bilder finns, men jag vet inte var dottern har dem......
Alla brukar komma ihåg Ronya när vi är ute, så Sara får ofta heta
Ronya istället.......
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fjordhäst korsningar

KL
Ingen som känner till ett sto som dömpes till Samba. Född 1994 i Skåne.
Hennes mamma var fjordingstoet Simba e:Solhems Nalle.
Pappa var arabhingsten Storm e:Bomarc u:Silver Samum
// Linda
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Ingen som känner till ett sto som dömpes till Samba. Född 1994 i Skåne. Hennes mamma var fjordingstoet Simba e:Solhems Nalle. Pappa var arabhingsten Storm e:Bomarc u:Silver Samum

Det finns en Simba 3195 e. Solhems Nalle, men hon är född 1991. Fick hon Samba som treåring i sådana fall? :confused:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Kom på att jag själv känner till två fjordkorsningar. :o

Hera, vars papper kommit bort (men troligtvis e. Skreien 46) var 25 % welsh och 75 % fjordhäst.

17657603.jpg


Sedan hade en kompis till mig ett sto vid namn Regona Dahlia. Hon hade en travarpappa och ett fjordmamma. Oerhört läcker häst! Skall se om jag kan gräva fram någon bild. :)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Här kommer en hel klan!

Vi börjar mad Appaloou som är mamma till min första häst. Hon är född 1969 e. Curtis (appaloosa eller knabstrup, trol. import Danmark) u. Pussy (fjord). Uppfödare Jan Högberg i Stockholmstrakten. Någon som känner till något av dessa namn? Har letet och letat... Appaloou har varit ridskolehäst i Frövi, Arboga. Jag har hoppat 140 med henne. Hon var själv 152 tror jag.

th_Appaloou.jpg


Så Sea Mist, min häst f. 1974 e. San Michele xx u. Appaloou. Blev 30 år, togs bort pga upprepade hovbölder med komplikationer.

th_SeaMist.jpg


Sea Mist fick 4 föl. Day Dream f. 1986 e. Eldorado ox. Brås på sin far. Pensionär hos en fodervärd efter att jag tävlat honom lite smått i dressyr.

th_DayDream.jpg


Fantasy f. 1988 e. Eldorado ox. Väldigt lik mamma. Såld som hobbyhäst, borta pga hovbensfraktur.

th_Fantasy.jpg


Revery f. 1990 e. Alpen Fürst. Såld till ridskola. Brås mest på mamma, men inte lika mycket som "Frasse".

th_Revery.jpg


Vision f. 1992 e. Alpen Fürst. Inte alls lik mamma. Min allroundhäst.

th_Vision.jpg


Surprise f. 1991 e. Fantasy (ovan) u. Belinda (ardenner) OBS! Tjuvbetäckning. Går som rid- och körhäst tror jag. Det är alltså bara 6,25 % fjord i henne men om man tittar på henne tycker jag hon platsar ganska väl här ändå.

th_Surprise.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

*KL*

Kom på att vi har två fjordkorsningar i databasen som det är ok att jag lånar bilderna till.

De är både e.Opus (ej godkänd hingst e.Ljosen 145 u.Ami 2468 - Gutten 105, född 1994, ljusbrunblack)

Båda avkommorna är född 1997.

Den första är ett sto u.varmblodstravaren Lill Geisha (e.Glasgow ue.Atlanta Georgia) Hon avlivades under 2008 då hon fick en pinne i buket och inte gick att rädda. Nu tror jag inte hon är så gammal på bilden, men ägdes av uppfödaren.
Chiq.jpg


Den andra är en valack u.halvblodsstoet Franciska (e.Guvernör 495 ue.Orkan 444). Tror han inte är så gammal på bilden heller.
sesam.jpg


Och smarta jag kom på att vi har haft två fjordkorsning till på ridskolan för flera, flera år sedan. Kanske någon som känner igen dom!

Kelly, valack född 1980 som avlivades 1997, gulblack och ska vara korsning fjording/halvblod.
Kelly1.jpg


Melody, vet tyvärr inte när hon var född m.m. men ska vara en korsning mellan fjording/arab.
melody1.jpg


Mozart, valack född 1991, d-ponny, vet bara att han är fjordkorsning. Tror han är avlivad nu. Inte världens mest lyckade korsning, stor och klumpig, inte alls bra byggd, lite ånglok över det hela.
mozart.jpg


Sen tror jag faktiskt den här herren som hette Tobias var renrasig fjording, hans mamma var åtminstone fjording som hette Solglimt. De stod på ridskolan samtidigt under ett tag. Tobias var fruktansvärt envis och passade tyvärr inte alls in i ridskoleverksamheten, han gjorde i stort sätt som han ville. La sig ner i ridhuset med mig t.ex :rofl:
tobias1.jpg
 

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
676
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp