Fjordhäst korsningar

Sv: Fjordhäst korsningar

Ramona, vad var syftet?
Ponnyn var otroligt het att rida. Var så från första stunden. Men ponnyn skulle säljas och innan den reds till var frågan hur mycket man skulle satsa på den. Alltså, hur mycket tid skulle man lägga på att få den säljbar till ett bra pris. Jag hade aldrig spenderat tiden att rida till den ordentligt ifall den inte hade någon kapacitet. Det var omöjligt att se vid löshoppning, eftersom ponnyn rusade och liksom kastade sig över hindret med nosen rakt ut i kamikaze stil, så man behövde en broms för att runda upp och få se hur tekniken egentligen såg ut.

Ponnyn var tävlad LD-LC hela våren och sommaren redan och hade vana vid hinder och var egentligen ganska så välriden för mentaliteten den hade då. Men vi hade aldrig testat den på högre höjder just pga känsligheten i ponnyn. När det begav sig sa vi nu eller aldrig och eftersom ryttaren tyckte att det kändes olustigt att hoppa ponnyn högt i galopp då den var så het så föreslog jag att ryttaren skulle skritthoppa, men lägga in ett språng det sista. Det gjorde vi. Sen höjde vi tills jag tyckte att det räckte. Det var på 1.25 ungefär. Då hade jag sett tillräckligt för att veta vad jag skulle göra med den.
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Tycker det borde slita alldeles för mkt för att tillföra något positivt. Kan man inte få sin häst att slappna av borde man rida mer dressyr.
Riktigt så enkelt är det inte att man ska rida mer dressyr för att få hästen att slappna av i hoppningen. Det är liksom inte samma grej. Speciellt inte på en häst eller ponny som är het i hoppningen. Mer dressyr gör att hästen blir bättre i dressyren, men skillnaden i hoppningen är väldigt litet. Nu snackar vi heta hästar som är stressade, inte bara älgar på och är starka. Utan nerviga hästar med stress.

Slita på hästen? Att skritthoppa ett hinder ca 10 ggr vid ett tillfälle i dess liv? :grin:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Här passar min in.
Sammy Boy
f 1999-05-27
Valack
mkh 150
Utbildad LA dressyr LC hopp
Tävlad LB dressyr LC hopp.
Korsad med Nordsvensk travare.

Och några år senare och fram tills nu=)
20743664.jpg



såå läcker, hade faktiskt inte gissat på korsning. :love:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

*kl*

Kan ju lägga in min förra ponny här
Hon är korsning fjording/new forest
född 1997
jag hade henne på foder från mars 2006 - oktober 2007
(jag sålde henne åt ägarna pga jag fyllt 18 och inte kunde tävla henne 2008)
När hon kom var hon utbildad LD-LC hopp, när
hon såldes hade jag tävlat MSVB hopp med vinster och placeringar upp tom LA.
Även debutant fälttävlan felfritt, utbildad men inte tävlad ca LA dressyr.
Hon är slutmätt till 142,6 cm i passet,
har hoppat 150 cm med mig på och även löst.
En fantastisk ponny med otroligt stort hjärta av renaste guld!

Bildbomb:
15044243.jpg

15044225.jpg

15046041.jpg

15046042.jpg

9242923.jpg

15026876.jpg

15045438.jpg

15026908.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar


Ojoj vad fin :love:

Stallägaren där jag har hästen uppstallad ska betäcka sitt nordsvensksto med en fjording. Ska bli så himla kul att ha föl i stallet :love: Och korsningen verkar ju om inte annat så se fin ut iallfall!
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Jag har träffat några mkt trevliga ponnyer som har varit fjordingkorsningar.

Den först var den smått legendariske fälttävlansponnyn Silver. Han talar väl för sig själv.
Kommer inte ihåg vad han var korsad med, men han är iallafall musblack.

Sedan vet jag en mkt duglig ridskoleponny som tävlar mkt framgångsrikt i div II och III i hoppning. Har även en del starter/placeringar upp till LA dressyr.
Även tävlad mkt i deb fälttävlan.
Maxad D-ponny.

En annan ridskoleponny korsning fjording/welsh. Född 03, inga meriter än men verkar lovande för sin uppgift.

Sedan en korsning Fjording/shetlandsponny(:eek:). Ägs av SHV. Är en mycket "felbyggd" men trevlig barnponny (B) som inte har tävlat.

Jag är generellt inget fan av korsningar av den här typen, men när jag såg tråden och började fundera så kom jag på att de jag träffat faktiskt var ganska trevliga:idea:.
Tyvärr så tror jag att om/när korsningar av den här typen blir "fel" så får man hästar med mkt tveksam exteriör och även hållbarhet tex när de får fjordingkropp och arabben eller som i mitt exempel ovan, fjordingkropp och shettisben......
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Så du menar att på 10 hinder kan du få hästen att sluta stressa och bli lugn i hoppningen.

Onödigt och sliter...
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Några bilder till:D

Här är hon nyköpt, första sommaren. (Korsning fjordhäst-nordsvensk, här 4 år gammal) Såg inte direkt ut att ha särskilt mkt nordsvensk i sig då. Hade snarare gissat på nåt litet, typ russ-fjording. :) Tycker det såg en aning fånigt ut med den tjocka avklippta manen. :p

Ankinykpt.jpg


Badar lite, också första sommaren.

Badar.jpg


Löshoppar sensommar/höst i år. Har vuxit en del, mest på bredden men även ca 5 cm på höjden. :laugh:

P1070606.jpg
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Åh Lets Go Babe är så fin! Brukar kolla på era gamla filmer på Youtube..:) Hoppar som en studsboll. (Men jääklar vad smal och grund den ser ut i bålen på er dressyrbild här ovanför:o. Men den är nog byggd så till stor del, ser inte alls för smal ut på de andra bilderna. )
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Tack så mkt, ska hälsa henne komplimangen:laugh:

Har sett några stycken just nordsv-fjording, och det verkar som att hon är ovanligt liten. De andra jag sett var runt 160 och rätt bitiga. Hon är ju ingen liten fullblodsarab heller, men inte så mkt arbetshäst ändå som den jag såg. Så de verkar kunna bli lite hur som. :) Spännande, du får lägga ut bild på fölis sen om ett år eller två när den kommer. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fjordhäst korsningar

Åh Lets Go Babe är så fin! Brukar kolla på era gamla filmer på Youtube..:) Hoppar som en studsboll. (Men jääklar vad smal och grund den ser ut i bålen på er dressyrbild här ovanför:o. Men den är nog byggd så till stor del, ser inte alls för smal ut på de andra bilderna. )

tack, visst är hon :love:

Ja, men hon var inte för smal, hullet var lagom, man såg inte revbenen (kunde precis känna dem när man klappade).
men hon var j*vligt vältränad i magmusklerna där, så när hon spände dem blev hon "skitsmal" sas.
Men det är lätt att lura sig på bilden, många som tyckt hon är "för smal" där. Men hullet var faktiskt bra :p
Hon är väldigt speciellt byggd, hon är "långsmal" i kroppen, dessutom låånga bakben och korta framben vilket ger hennes kropp ännu lite mer seciellt utseende ;)
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Så du menar att på 10 hinder kan du få hästen att sluta stressa och bli lugn i hoppningen.
Nej, inte alls. Men vi fick se vilken kapacitet ponnyn hade. Det var ju det som var poängen.

Onödigt och sliter...
Nödvändigt var det eftersom vi behövde veta. Hur menar du att det skulle slita på ponnyn att bli skritthoppad vid ett tillfälle?
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Förstår det. :) Många hästar har ju rätt grund bål också, revbenen är liksom inte större än så, medan andra hästar aldrig skulle kunna bli så smala om buken trots att de vore jättebantade. Men det ser ju extremt slimmat ut. ;)

Min skulle aldrig kunna se ut så om jag så tränade dygnet runt. :D
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Precis, Babe var byggd så, långsmal helt enkelt. Det gick inte att få henne tjock :p
Många lurar sig dock, där hon ser så "smal" ut, däremot när hon kom till mig var hon mager, men då var hon bukig, just pga näringsbrist och muskelbrist.

Det är dock inte alla som förstår att hon var mager här:
2593440.jpg

2593446.jpg


Och i fint hull här:
15045817.jpg

15045819.jpg

Bild tagen efter dressyrpasset på bilderna ovan:
9243542.jpg


De flesta brukar nämligen tycka att hon är smalare på de andra bilderna... Vilket jag hävdar att hon ju EGENTLIGEN inte är ;)
När hon kom kunde jag räkna revbenen på avstånd med blotta ögat,
på dressyrbilderna hade hon ett lagom litet lager fett över revbenen så de inte syntes men kändes.
Sen tycker jag det är väldigt tydligt i pälskvalitet och övrig muskelmassa på bilderna att hon var mager när hon kom och fin på de andra, men alla tänker väl inte så långt antar jag :p
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Hehe jodå, man ser att det kommit lite mer hull över revbenen sen du fick henne, men jag hade velat lägga på en aning till. Men det är som du säger, att hon är väldigt liten om bukomfånget nautrligt också. Men hade jag haft den hade den fått lägga på sig lite till, inte så den blev fet, men så det finns en aning mer rondör över de partier den kan få det. Men det är en smaksak. :laugh:
 
Sv: Fjordhäst korsningar

Självklart, och hon la på sig mer ;)
men där var hon ändå inte FÖR smal, även om jag också tyckte hon skulle lägga på sig mer.
Där var efter en period då hon tappat lite hull och var på väg upp igen, hon är tro det eller ej väldigt svårfödd :p
Men hon var inte för smal och inte mager då iaf, som när hon kom :crazy:

Hon hade dessutom en hel del "foderallergier" (förmodligen pga hon var lite svältfödd tidigare) så hon tålde inte mkt, det var därför hon gick ner så i vikt för mig en period, innan jag fick till en riktigt bra foderstat som lät henne lägga på sig ordentligt.
Men som du vet så blev hon ju mkt maffigare sen :)
 

Liknande trådar

Avel Hur stora har era korsningar med halvblod blivit som stora? Har de följt mönstret med ”90% av vuxna storleken vid 1 år”? Eller växer...
Svar
9
· Visningar
676
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 417
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel
Hej! Jag söker information om ett gäng hästar som befann sig i Västra Götaland före 2014. Om det finns någon som har relevant...
Svar
0
· Visningar
685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp