• Avel
  • Trådstartare Trådstartare elmelts
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 210
  • Visningar Visningar 22 655
Status
Stängd för vidare inlägg.

elmelts

Trådstartare
Hur har ni betäckt i år och hur planerar ni för nästa år.
Själv har jag betäckt bägge mina med Temperament. Daphne, e. Daler-Heiden-Titan, bestämdes det tidigt att hon skulle betäckas med honom. Hennes mamma Essa, Heiden-Titan-Noak, Var dräktig men kastade i vintras utan att ngn såg ngt (veterinär kollade i nov-dec, har alltid inbillat mig att en kastning innebär mkt blod och stirrigt sto) så henne väntade skulle föla, men när vi fick det klart för oss så skickade vi henne till Temp. också.
Till nästa år så ska Daphne betäckas, tittar lite på Fredrik Skovå men det finns många mer som kan bli intressanta
Essa ska inte betäckas då hon inte verkan kunna bära fram föl varje år. Hon kastar/absorberar om hon betäcks när hon har föl vid sidan.

Sv: Fjordavel

I år är fäljande betäckta:
Hilde (F.Io 210-F.Seger 159) betäckt med Allman 204, skall troligen ombetäckas nästa år, och planerna blir en tur utom Sveriges gränser. Hilde är en vacker märr, diplom, men har lite brister gångartsmässigt, så vi tänker gångartshingst när hon betäcks.
Saga-Primadonna (F.Sger 159-Stasmann 146) betäckt med Allman 204. Blir hennes första föl, vill ha henne B-premierad och ordenrligt tillriden innan hon ev får ny ägare. En rejäl märr, som kräver smäcker hingst, därför Allman, har rejäla rörelser själv också liksom han.
Bonnie (F.Inter 191-S.Nalle 127) lånad märr, har redan hennes jättefina stoföl från 05 e.Tamlin Grönkulla, 40 p på utst. Ombetäckt med honom, förhoppningen en likabra hingstunge, helst rödblack då hon har kraftiga röda anlag.
Nästa år skall dessutom F.Sindra 2870 (Lule 133-Veimar 13) musblack, hem från fodervärd för betäckning, hon har tävlat i år för att få guld i dressyr och därmed AB, det blir bet med Tamlin, hon har en nu tvåårig son efter honom som är bra, vacker rödblack, hoppas på ett rödblackt stoföl för att behålla stammen och färgen. Hade en dotter som fick 41 p på Riksutst. e.Cristall, därmed bevisat att hon behöver en hingst med gång för att det skall bli bra!
Sedan finns ju förhoppningen om att få betäcka Sol G nångång, men nu har hon ju varit konvalescent i snart ett halvår och på gång igen så det blir väl ytterligare en tävlingssäsong.

KUL MED EN FJORDHÄSTLÄNK !!!

Jag har just nu en fyramånaderskille efter Temperament. En snygg fölunge som kommer bli stor som sin mamma. Han har en bestämd vilja och är kanske lite tuffare än jag önskar. Han ska få vara hingst ett tag till, vi fick så bra kritik på fölmönstringen.

Jag ska åka till Norge och betäcka med Leirdals Odin till våren. En stilig grå kille. Jag har ännu bara sett honom på kort, men är han så bra som jag hoppas ställer jag min Ljossa 2594 på trailer och åker till Norge i vår.

Liten länk för nyfikna : http://www.fjordhest.no/hingstekatalog/vis_hingst.asp?mode=vis&id=43

Inget dräktigt sto hemma nu men funderingarna och ideerna snurrar om hur jag ska göra till våren. Vill så gärna betäcka samtigt som det lockar med att få starta Sm i karlstad, det idealiska hade varit att få ihop båda... :angel:

har stora funderingar på Stenrike Spritz men funderar på om det är tillräckligt med gångarter för min smak :cool: ;) vill se honom en gång till innan jag kan bestämma mig... :smirk:

Jag har stegen och snygga sidor på mina hästar, behöver få reslighet. Få bort det lite lågställda.
Daphne, tycker jag, är en trevlig och fint sto. Tycker att hon är bättre än Lova 3047 (e. Ljosen u Essa) om man ser till helheten, men domaren och jag var inte riktigt överens om den saken. Lova fick 40 p som 3 åring, Daphne "bara" 39 p. Sen är Daphne svårare att visa stegen på vid hand.

Senast ändrad:

jag har väl bra rastyp och karraktär i Celine, en fin sida med bra hals och väldigt mkt gång, men jag är lite feg när det gäller aveln och vill helst att hingstarna ska vara perfekta vilket ingen är... :smirk:
vet i sjutton hur jag kunde bestämma mig för Hugo sist :confused: men så blev det och det blev ju bra :o

mitt stora problem med val av hingst är att jag proppsar på att inte få in Knast en gång till i stammen, Celine är ju efter Inter så Knast är farfar... alla hingstar jag har fallit "pladdask" för har Knast i sig...

Senast ändrad av en moderator:

Det har blivit mkt med Knast i stammen här i sverige. Bägge mina är Knast "fria" så där har jag en fördel när det gäller val av hingst. Men däremot har jag ju Heiden på bägge och Dalar på Daphne, det är ju också väl använda hingstar.

Temperament har rent ljuvliga gångarter med en luftig härlig trav med ett underbart svävningsmoment.

Jovisst, jag är jätteintresserad av fjordavel men jag kan inte ett dyft. Har ingen egen fjording nämligen. I somras var jag med några tjejer som tränare på fjord-SM och blev riktigt sugen på en egen. Det jag såg i dressyrklasserna (mitt gebit) var att hästarna över lag var bättre än sina ryttare och med bättre ridning hade kunnat visa upp sig mycket bättre. Visst, mycket av felaktigheterna låg säkert i nervositet, vem skulle inte känna press i ett SM?

Hur ser det ut på avelsfronten då? De jag känner som håller på med fjord är den gamla sortens hästkarlar som kör mycket och vill ha en tung och stadig häst medan jag mer charmas av de lite ädlare. Finns det två typer med olika avelsmål eller är det mer slumpartat hur avkommorna blir? Ettan och tvåan i SM tycker jag var riktigt fina hästar där jag så klart föll för Daler som hade härliga ökningar bl a. Tvåan var ett sto som var mycket rörlig och luftig men i mitt tycke lite för gracil i benstället.

Vilken stam tror ni att jag ska leta efter och hur ser framtidens fjording ut?

Är vi bara 4 st som är intresserade av fjordavel? Kom igen nu

Jo, jag är intresserad, men det är lite svårt att engagera sig när man bara har en mörkbrun halvblodsvalack att tillgå. :angel:

Men jag ser fram emot de avkommor från Hugo som föds till våren. Han stod ju på fastlandet i år... :d

Mitt sto Sevi 3016 (e. Furubäcks Seger 159, u Violette 1706, ue. Vilgott 60) är dräktig i år med Allman 204. Tanken kring hingstvalet ska jag inte uttala mig om då det inte var jag som valde hingsten, men vi hoppas på något bra!
Hur det blir nästa år vet jag inte än, just nu vet jag inte om jag fortsätter med fjordhäst ö h t, så jag vet inte om hon kommer att betäckas. Jag är sugen på ett föl till för det skulle innebära det 5:e som behövs för hennes A. Samtidigt vill jag också kunna använda henne lite mer och hon blir väldigt påverkad av dräktigheten, även om hon trivs. Hon har föl vid sidan i år (efter Björkhems Xerxes 234) så det var länge sen hon gjorde nåt seriöst. Det ger sig nog lite vilka hingstar som finns att tillgå och så också. Sevve har en väldig förmåga att vara släkt med nästan alla hingstar jag fastnat för, och eftersom jag inte vill medverka till inaveln och dessutom vill försöka hålla knast-fritt i möjligaste mån, då har vi redan fått sortera ut väldigt många hingstar.. Jakten på den optimala hingsten är inte helt lätt.

Så tankarna inför nästa år för vänta lite på sig, så får vi nu satsa på att göra något bra av den opstinata fölungen som finns!

Jag tror du ska söka en individ, inte en stam. Kontakta Blenda på Gotland (www.sindarve.nu) Hon har bra koll på sina hästar och lämnar du önskemål har du stor chans att få det du söker. Har hon inget som passar så säger hon det också. Om så är fallet kanske on kan skicka dig vidare. Lycka till med letandet!

Jo jag är också man får väl hoppas att vårt bud på en lite större gård går vägen :angel: :D
Får väl inte skriva för mycket, karln baksätessurfar *aj*

Men om vi får drömma så jae jag är jätte velig jag vet inte alls.

Har ju ett sto som nu i Vetlanda fick 9 8 8 9 8 (42)
På en utställning i somras fick hon 9 9 7 9 8 (42)
Tror att den stämmer lite bättre, utställningen alltså, tycker inte hon förtjänar 8 på benen och jag tror att hennes skummhet med hullet under resan ner till Vetlanda drog ner 9'an på huvudhals och bål.
Var lite skumt det där med att hon såg så insjunken ut, kan sånt ha berott på resan att den tog på och att hon inte drack nog?
För efter två dagar hemma var hon normalt utfylld igen? :confused:
Har inte varit med om det tidigare på långresor med mina andra hästar.

Aja hur som helst är hon e.Pikant Halsnæs ue. Trajan

Någon som har några förslag?
Hon ska inte betäckas i år utan tränas och tävlas,
men nästkommande år är nog chansen större.
Vill ha bra gångarter, deffintivt (dumma Lycka, ditt fel ;) )

Förslag någon? :)

Ja, det är en fantastisk hingst, Daler! Skall man leta gångarter i hans klass så får man åka över Öresund till Danmark där man mer konsekvent avlat på gångarter. Haft förmånen att ha honom på station i 2 säsonger och sett många mycket trevliga avkommor efter honom, som dessutom har samma rörelsemönster, visade själv en uppfödning på treårstet som matchade ridponnyernas gångarter, 10 i skritt och 9 i trav. Konstigt nog så är ingen intresserad av att använda honom i hans närområde, de ssta åren har han knappast betäckt något alls!

Jaha, så fick man skulden för det också!!! Jag tycker att din lilla fina märr rör sig alldeles utmärkt, har ju haft förmånen att få provrida henne också nu!
Vi tittar mycket på gångarter när vi väljer hingstar och det trots att vi har bra gång i de flesta av våra ston, en hingst kan vara aldrig så vacker, kan han inte röra på sig så går han bort för mig...
Vi vill ju avla hästar som är goda bruksindivider, och då är det viktigt att hästen kan röra sig och har en exteriör som gör den lämplig till en god ridhäst (vi är inga körmänniskor i den här familjen).
Vad man sedan ofta glömmer bort är att hingsten kanske är en "one hit wonder", plocka fram stamboken och titta vad som finns i andra och tredje led, jag har ju förmånen (eller vad man ska kalla det) att ha varit med ett tag och har sett ganska många av de idag avelsverksamma hingstarnas förfäder och deras brister och förtjänster och det har man nytta av!
Nackdelen med en högpoängare till hingst är att den ofta får många mediokra ston där stoägaren tror att hingsten kan göra underverk, och att avkomman skall få hingstens alla positiva förtjänster. Plötsligt blir folk väldigt besvikna då avkommorna börjar komma fram och visar sig inte bli de stjärnor som förespåddes.
Det finns ett väl intresserat avelsråd i fjordhästföreningen som har väldigt bra koll på Sveriges hingstutbud, använd dem som bollplank när det är dags för betäckning!
Vi som är uppfödare och hingsthållare kör den grej som vi tror på, men det är inte alls säkert att det är samma tänk som du har, därför skall man vara väldigt aktsam att försöka vara någon slags privatrådgivare, dock har det hänt att vi har försökt få folk att byta hingst när de kommit hit om vi insett att det verkat alldeles upp åt väggarna, det är ju roligt om avkomman blir trevlig, det gagnar våra hingstar också!:)

Mitt äldsta sto har Titan som morfar. Men det är inte ofta man ser honom i stammarna. Vad hände med honom? Var han bara inte populär eller dog/såldes han?

Nu är jag lat och orkar inte logga om,
går så segt med modemet, så det är Skogstomten som skriver nu.

Klart jag måste skylla ifrån mig på nån :D
Karln instämmer han med. :devil:

Om jag är lite dum och vänder på det då?
Om du skulle ta ett föl efter kärringen,
vad skulle du använda för häst då?

...och nej jag är inte en vilje/åsiktslös toka som går blint på vad du eller andra säger, så ut med det nu :)
När det är dags kommer jag rådfråga många och sen tänka själv.

Sätta upp hingstlistan och kasta pil säger karln,
undrar om det är för att jag är så dålig på att träffa så han tror att han skulle slippa :angel:

Den unga,Tekla diplomsto, e. Tölve ue. Klappre, har jag betäckt med Romeos Cabri med tanke på gångarter och lite mer luft under magen och ett fantastiskt temperament. Till nästa år drömmer jag om att betäcka henne med den nya hingsten Isidor av tre skäl, annorlunda stam, grå och ett fantastiskt temperament. Den gamla grå e. Klappre ue. Mass 27, vill jag betäcka med Hauk Thun, för att hennes ungar blir mycket bättre än vad hon själv är, han är grå och han är trevlig att hållas med.
I princip tycker jag att alla godkända hingstar är utomordentligt fina. Det enda störande är att avelsbasen är så smal, så det kan vara lite knepigt att undvika att använda matadorer på både sto och hingstsida.

Har ni kort på Temperament föl, skulle gärna vilja se. Samma med Allman, hur har hans föl blivit.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 431
Senast: ghost
·
Träning Tips och råd önskas! Mitt sto är otrolig att rida, rent fantastisk faktiskt, MEN bara när hon själv vill, för att uppleva ett sådant...
Svar
10
· Visningar
1 214
Senast: Mona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka