Fjärrträning

Donnorna

Trådstartare
Är det nån här som har något supertips på hur man får hunden att förstå att bakbenen ska vara stilla? Vart ska jag börja? Hon har dom rätt stilla om jag håller godis framför nosen på henne, men om jag vill att hon ska vara stilla och jag flyttar mig typ ½meter så börjar bakbenen fladdra :crazy:
Det är speciellt i stå/ligg och sitt/stå.
Hjälp!

Sv: Fjärrträning

Om det är fjärrdirgering som i Lyd II och III du menar så kan man göra såhär:

Sätt koppelöglan fast i en stolpe eler liknande. Du ställer dig precis framför hunden. När hunden kan kommandona i alla lägen där så flyttar du dig bakåt några centimeter i taget. Du flyttar dig aldrig så långt som ½ meter i taget. Och så tänk på att klicka (om du använder klicker), berömma och ge godis efter varje ändring. Om hunden flyttar sig framåt blir det varken klick, beröm eller godis. Då rättar du till hunden till rätt ursprungsläge och går tillbaks en nivå närmre. Det kan ta tid att lära in, så ha tålamod. När de väl har lärt sig rätt, så kan de det.

Försök få hunden att när den sätter sig från liggande så jobbar den med frambenen, när den ställer sig från sitt så jobbar den med bakbenen, sätter sig från ställande så är det bakbenen, lägger sig från sitt så är det frambenen, ställer sig från ligg eller tvärtom så flyttar man ingen tasse alls.

I den här tråden diskuterades samma sak:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1082922

Mina bästa tips är att öka avståndet långsamt och fokusera på koncentration och precision snarare än snabbhet samt att efter ett litet tag när hunden börjar fatta gärna ha belöningen bakom för dragning bakåt.

Klicker funkar inte så bra på min vid inlärning av detta moment hon är väldigt kvick och gärna går upp i stress. Bättre att ta det lugnt.

Jag börjar lugnt precis framför hunden med godis. Må^nga upprepningar så att hunden får in tänket. När hunden börjar fatta har jag lagt in en "rutin" som ger hunden dragning bakåt; ställer mig i utgångsställning, ger en strykning över ryggen och lägger en godis bakom som hon får ta efter "varsågod".

Hon har jättebra teknik, det är bara dom där förbannade bakbenen som jag skulle vilja spika fast i golvet. Och dom är så svåra att komma åt. Jag vill att hon ska förstå att det är bakbenen som ska vara stilla, därför tror jag inte riktigt på att binda upp henne, kan ju iof alltid testa. Det är mest lk3´s fjärr som jag funderar på. 2ans är väl rätt hyfsad. Tack för tipset! :)

Tack! Jag gissar att det bara är att fortsätta nöta och förhoppningsvis trillar poletten ner nån gång! :)

Jag har tränat in "hoppstå" med min hund. Då är det lättare för både hund och förare att hålla koll så att bakbenen inte rör sig (i skiftet mellan sitt och stå). När hunden sedan kan skiftena med korrekt teknik börjar man successivt flytta längre ifrån hunden.

Jag har tränat in "hoppstå" med min hund. Då är det lättare för både hund och förare att hålla koll så att bakbenen inte rör sig (i skiftet mellan sitt och stå). När hunden sedan kan skiftena med korrekt teknik börjar man successivt flytta längre ifrån hunden.

Jag med (med kelpien). Nu är han bara 7 månader, så vi är fortfarande (och kommer vara länge) på nivån att jag sitter framför honom, men bakbenen är som ljutna i backen :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: Redfox
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 098
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 276
Senast: Milosari
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka