Fjällvandring, ge mig tips!

piratskepp

Trådstartare
Piratskepp & co ska bege sig ut på en 2-3 dagars fjällvandring i jämtlandsfjällen om en vecka.
Vi tar med oss all mat och sover i tält.
Nu behöver jag tips, i synnerhet om vad för mat som är lämplig att ta med, men även tips i allmänhet är väldigt välkomna!
 
Sv: Fjällvandring, ge mig tips!

Det finns lite olika alternativ när det kommer till mat.
Vi brukar använda oss av två alternativ antigen lagar man mat på spritkök eller så har man med sig frystorkat som man häller varmvatten på. Båda varianterna finns att köpa i ordentligt sorterade friluftsbutiker. I vanlig mataffär finns det goda soppor som man bara kokar upp i vatten, finns även diverse konservburkar och påstillbehör att tillaga beroende lite vad man känner för. Vi brukar köra ganska så mkt på frystorkat, visserligen lite dyrare men mindre vikt och betydligt mindre kladdigt. Ett lite grövre bröd och en mjukosttub sitter inte heller fel. Tror det hela handlar lite om hur bekväm eller inte man är. Jag tycker om att ha saker att små tugga på, torkat kött/beef jerky, nötter, russin, choklad osv..

Solskyddsfaktor, myggstift, skavsårsplåster bör väl inte heller förglömmas.
 
Sv: Fjällvandring, ge mig tips!

Nudel paket, nyponsoppepulver(eller liknande)
Nått kött typ "salta biten" Att ätas i mitten av veckan när du är mer än trött på det frystorkade och nudlarna.

Tofflor att ta på dig på kvällen, Skönt för fötterna att slippa vandringsskorna.
Liten tub med fotsalva, tvål, första förband. extra par strumpor vattenflaska
 
Sv: Fjällvandring, ge mig tips!

När vi vandrade med skolan brukade vi ha med oss spritkök och laga "vanlig mat på". Vi packade bara om till portionspåsar, så att det inte tog onödigt stor plats. Det ända man ska tänka på är att kött och mejeriprodukter inte håller sig färskt så länge.
 
Sv: Fjällvandring, ge mig tips!

Bra strumpor - då kommer man långt - väl värt att köpa i en friluftsaffär. Packa i packpåsar - så det är lätt att plocka fram just det man behöver.
OCH - man behöver inte en JÄTTEstor tandkrämstub var - det minskar packningen med kilon om man är några stycken. Så kan man ta med en trevlig efterrätt istället.
Nötter är superbra snacks under gång, russin också om man gillar det.
Slitna handdukar är också bäst på fjället - suger bra, torkar snabbt uppe på ryggan, tar lite plats och väger inget. Helst ska man kunna se igenom...Badlakan är helt onödigt.

Mjölkpulver till gröten - havregryn väger inget och man står sig länge på en portion.
 
Sv: Fjällvandring, ge mig tips!

Jag kan rekommendera att torka mat själv och ta med, för att minska på vikt och volym. Vi torkade stekt köttfärs inför vår senaste vandring; att ha till köttfärssås. Jag vet några som äter LCHF som torkade uppvispat ägg så att de kunde äta ägg till frukost.

Frystorkad mat i portionspåsar är smidigt men inte jättegott. Vill man ändå ha sån så rekommenderar jag Mountain House's pastarätter framför de orangea Real Turmat. Ta med salt, peppar och ev någon mer krydda för att piffa upp rätterna.

Till frukost är det lämpligt med havregrynsgröt med russin (väg upp och packa i portionsförpackningar hemma) och mjölk gjort på mjölkpulver.

Bra mellanmål är knäckebröd med mjukost, russin, nötter och choklad. Snåla inte med mellanmålen, det kan förstöra en hel tur om man tvingas gå utan energi i kroppen.

Bär inte med er vatten utan ta med en flaska och en kåsa. I de flesta fall passeras fjällbäckar med jämna mellanrum där man kan dricka. Om det är glest mellan bäckarna är det bra att kunna fylla en flaska.

Packa i packpåsar så att ni inte behöver gräva genom hela väskan när ni ska ha fram något. Lägg det ni behöver under dagen högst upp (mat, kök, en torr tröja, toapapper och tvål) och lägg tält och sovsäck underst. Undvik att ha saker hängades utanpå ryggsäcken, det blir bara skramligt (speciellt om det blåser). Ta bara med det ni absolut behöver. Man behöver inte en ta en ny tröja varje dag t.ex. Man behöver inte tvätta håret och man behöver inte lukta gott. Deo och tvål räcker.

Packa en liten påse med toapapper, tvål och tändare som ni delar på. Pappret får inte lämnas i naturen utan ska brännas när det är använt. Bygg ett litet "röse" över lämningarna när du har gjort nr 2, så att ingen annan vandrare riskerar trampa i det. När man gör nr 1 ser man till att gå bort från rinnande vattendrag, utifall att någon skulle få för sig att dricka längre nedströms.

Finns mycket mer att skriva men jag nöjer mig med det. Hoppas ni får en trevlig tur! Är det jämtlandstriangeln ni ska gå?
 
Sv: Fjällvandring, ge mig tips!

Delvis kl

Tack så mycket snälla ni!

Hvala: Nej, vi ska gå Vålådalen - Lunndörren - Vallbo :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 021
Senast: Lingon
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 351
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 241
Senast: Bison
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 783
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp