Någon som varit med om att en hane totalt blivit *störtkär" (förmänskligande uttryck men i brist på bättre) i en tik så att det blivit problem? Har en hane här som blev könsmogen aningen sent för rasen, är runt året nu, och visst att hanar kan vara jobbiga när de först fattar galoppen om vad löptikar innebär- han är inte den första att vara en pain in the ass då- men detta är ngt i hästväg. Började kissa inne rent maniskt oavsett om man kom på honom eller ej, är som att han inte kunde hejda sig alls. Och det är ganska mycket will to please i honom annars. Det har lagt sig lite men han har fixerat sig helt vid tiken som löpte när det var som värst, och hon hade givetvis ett vansinnigt löp också med höglöp i 5 veckor (nej det är inte normalt, jag vet inte vad som flugit i dem den här sommaren). Nu löper hon inte längre och fräser ifrån om han försöker kliva på så det gör han inte särskilt ofta längre men han följer henne som en skugga och ligger gärna och tuggar/suttar på hennes päls när hon är stilla, tvättar hennes ögon osv. Gör nu även utfall mot vissa av de andra hundarna om de kommer nära henne. Hon själv är en snäll dam som inte verkar bry sig om sin halvt siamesiska tvilling utan trivs, mina griniga tanter hade varit bättre för de hade sagt ifrån..
Har försökt separera dem och hade hanen iväg ett par veckor men det hjälpte inte alls. Försöker separera dem hemma men jag har en flock, barn och det blir struligt i längden. Någon som känner igen beteendet? Han är liksom nöjd bara han får ligga bredvid och är i regel världens snällaste hund. Innan har han bara grinat till om den andra hanen varit nära, och det kan jag förstå för även han har varit väldigt förtjust (suck) men nu ikväll rök han iväg efter en stackars lågrang-tik som inte alls gjort sig förtjänt av det. Han gör ju inget allvarligt och skulle aldrig bitas etc men han skräms ju.
Nån som har erfarenhet av detta? Tips? Brukar det gå över?
Har försökt separera dem och hade hanen iväg ett par veckor men det hjälpte inte alls. Försöker separera dem hemma men jag har en flock, barn och det blir struligt i längden. Någon som känner igen beteendet? Han är liksom nöjd bara han får ligga bredvid och är i regel världens snällaste hund. Innan har han bara grinat till om den andra hanen varit nära, och det kan jag förstå för även han har varit väldigt förtjust (suck) men nu ikväll rök han iväg efter en stackars lågrang-tik som inte alls gjort sig förtjänt av det. Han gör ju inget allvarligt och skulle aldrig bitas etc men han skräms ju.
Nån som har erfarenhet av detta? Tips? Brukar det gå över?