Fixa till tjock man

Sv: Fixa till tjock man

Alltså min hästs man växer:D men den blir bara en viss längd aldrig längre. Klipper jag som bakom öronen växer de ut på 2 röda men aldrig längre än sompå bilden visar.
Så jag menade..

Jag ska testa.. blir de för jävligt så växer de ju ut så får hon helt enkelt ha sin fluffman.Så får man väl ha ståltråd i ardennerflätan haha

om man ska tunna ut en riktigt tjock man så brukar jag ta tid på mig, göra arbetet i omgångar med några veckor emellan så brukar det bli riktigt bra.

Först så brukar jag klippa igenom manen med en urtunningssax. Klipper ungefär vid halva längden samt vi 2/3 längd. Kammar sen igenom så att all lös man ramlar bort, Sen går jag igenom och rycker manen så mycket jag kan utan att den blir för kort, hellre lite för lång än för kort.. Är den riktig tjock går jag igenom med urtunningssaxen några gånger igen. Sen väntar jag ett par -tre veckor innan jag rycker och går igenom med urtunningssaxen igen. Hur ofta jag gör om det innan manen är fin nog att bara underhållas beror lite på hur tjock och hur kort den är. Är den tjock och lång så kan man jobba igenom den med tätare mellanrum, är den tjock och kort så väntar jag lite längre.

urtunningssax är nog enda valet. Att rycka för hand går ju men är inte så roligt för hästen. Det är ju mycket man som ska bort.

Är det ett mer elegant intryck på dressyrbanan du är ute efter skulle du kunna prova spansk fläta. Den blir bara snygg om den görs på en rätt tjock man.

Du har inte funderar på att stubba manen på henne? Så hon får en tuppkam? Det kanske är helt ute nu för tiden? :o Men seriöst så brukar ju det göra sig på ponnys med tjock man...

Om du gör en tight ardennerfläta som istället för att följa sidan av nacken, ligger uppepå? Då behövs inte mycket längd på manen. Stå på pall! Jobbigt för händerna, men det går :)

:D
Det är det, det är väl därför Niela vill göra det skulle jag tro? Islands-Buke-Maffian kommer gå i taket! :o:bow::D

Sjääälvklart är det enbart därför jag vill ha kort man på min häst..För att reta andra.
det trode jag aaaalla som vill ha kort man på sina hästar gjorde...:confused::rofl:

Skämt å sido.. nja inte riiiiktigt den rätta anledningen.. den rätta anledningen har jag skrivit lite längre upp på sidan=)

Stubbman tycker jag är fult:o

Har du provat mittbena och dubbla knoppar?
Annars kanske dubbla flätor kan fungera också?

:D jag tror dig inte. jag tror du baaaara vill provocera! :bump: :D

Jag har fått min hästs man från detta:

390347_10150426791682864_864537990_n_51423826e087c3262107e6fb.jpg

397886_10150426791867864_694990077_n_514238279606ee110a189ed1.jpg

till detta:

img_5260_51423404ddf2b366c2d12c06.jpg

img_5272_51423408ddf2b366bdc2da6a.jpg

Jag har ryckt, klippt, flätat och ryckt lite till. Men det har tagit över ett år.. :angel:

Före

Manbild_zpsd83ac819.jpg

Efter

Jorunnkortaman_zps2ce317fe.jpg

Ja jag är ju inte klar men första etappen är ju klar, Nu gäller det bara att rycka lite varje dag så blir det nog rätt bra dehär i slutänden tror jag=)

Jag tycker hon passade rätt bra i kort=)

Igår inhandlades en urtunningssax så idag blir de till att trimma det sista:)
Bilder komer loovar=)

Nu har jag iaf vant mig med att hon har kort man,
Tog några dagar hehe hon har ju haft lång och tjock i alla sina 10 år innan så=)

Kl

Idag är vi klara, det enda jag nu har kvar är att blöta ner hela manen och fläta hårda flätor så den lägger sig ner mera.

Visst vart hon fin?=)

484100_10151799352963998_991006852_n_zpsf9d884ff.jpg

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 837
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
361
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka