Fixa till tjock man

Niela

Trådstartare
Ja nu tänke jag kolla med er som också har hästar med supertjock man hur ni fixar till den så den blir kort och fin.

Har en ponny som har denna man:crazy:
enfetjorunn_zps58a8f684.jpg

Tänkte fixa den kort nu och känkte kolla olika alternativ.
Rycka men man kan väl inte rycka allt för mkt för då blir det väl till slut håligheter i manen?
Urtunningskam har jag hört talas om.. funkar dom bra??

Gärna bilder på före och efter en omgång med manen=)

Sv: Fixa till tjock man

Nu har ju inte mina hästar så tjock o fin man men den ena har ganska tjock och henne får man inte rycka (arabdam) Henne använder jag effileringssax till och de funkar bra :)

Är det inte helgerån att tunna ur/frisera islandsmanar? :devil:

Jo men hon används inte längre till att tävlsa tölttävlingar utan är ren dressyrpålle nu.
Och göra knoppar av denna man är omöjligt:crazy:
Jag har försökt men alla snoddar går bara av=(

Är det inte helgerån att tunna ur/frisera islandsmanar? :devil:

Jo, och ska man tävla i islandshästgrenar så får man inte göra det alls, men jag har fått uppfattningen att TS gärna gör tvärt emot vad man "ska" med en islandshäst så ofta chansen dyker upp :angel:

Niela: Jag har (tack och lov) aldrig kortat och tunnat ur manen på en islandshäst, men på andra hårfagra ponnyer.
Då brukar jag oftast börja med att rycka tills jag får ungefär rätt tjocklek på manen, något tjockare än jag vill ha i slutet. Sedan tar jag en effileringssax och klipper av i trevlig längd, flera klipp för att få det hyfsat jämnt men inte rakt eftersom det är så fult. Sen avlsutar jag med att rycka igen, då är det mer som en "underhållsryckning" på en mer normal man, för att få ett snyggare och naturligare resultat än om klippningen var det sista steget. Därför viktigt att spara lite extra innan man klipper, annars blir manen för tunn och gles.

Min ena miniatyrer har mega tjock man, så då rakas nästan halva manen bort :p Från början var den 2 delad men ena sidan är bort klippt :) (utöver det bort klippta i nacken)

pic_5130c0cbe087c36d282ae47f.jpg

Jo, och ska man tävla i islandshästgrenar så får man inte göra det alls, men jag har fått uppfattningen att TS gärna gör tvärt emot vad man "ska" med en islandshäst så ofta chansen dyker upp :angel:

Niela: Jag har (tack och lov) aldrig kortat och tunnat ur manen på en islandshäst, men på andra hårfagra ponnyer.
Då brukar jag oftast börja med att rycka tills jag får ungefär rätt tjocklek på manen, något tjockare än jag vill ha i slutet. Sedan tar jag en effileringssax och klipper av i trevlig längd, flera klipp för att få det hyfsat jämnt men inte rakt eftersom det är så fult. Sen avlsutar jag med att rycka igen, då är det mer som en "underhållsryckning" på en mer normal man, för att få ett snyggare och naturligare resultat än om klippningen var det sista steget. Därför viktigt att spara lite extra innan man klipper, annars blir manen för tunn och gles.

Tvärtemot? nja jag är väl inte tvingad att ha lång man på en ponny oavsätt ras om jag inte vill eller hur?

Finns massor av lusitanoägare som klipper sina hästars manar korta trots att det nästan är lika tabu inom den rasen att göra så.
Det är alltid ett hett änme=)

Visst håller jag med om att det inte är många som klipper en isis man, men nu råkar jag köpt en islänning med trevcliga gångarter och vi har under våra 7 år halkat mer å mer in på ren dressyr och tycker det är roligare än att tölta och tävla i de.
Måste jag då tvingas till att åka runt och tävla enbart tölttävlingar för att falla in i gruppen" normal"???

Och för att börja tävla nu i dressyren så har jag stött på ett problem och det är manen.
Eftersom i dressyren får man inte tävla med utsläppt man utan måste knoppa eller fläta

Hade hon haft lååång man hade jag kunnat gjort en ardennerfläta, tyvärr är hennes man kort och tjock och ardennerflätan åker upp bara av att hon drar ner huvudet:crazy:

Och ska inte ens tycker jag få sånna här kommentarer uppslängt i nyllet:cry:

Så nej du har fel i att jag endast gör detta för att "gå emot alla andra";)

Men tack för tipsena jag fick=)

Mja någe stubbman är det inte tal om men söt pålle du har då:d
Utan de är mer urtunning jag är ute efter.

Du får visst tävla med utsläppt man, det har jag gjort på min connemara som har man ned till bogen, ett helvete att fläta då han hatar när man gör ardennerfläta.

Jag har en islandskorsning också som har samma stuk på man som din häst så jag förstår vilket helvete du sitter i ;) För om du nu vill knoppa (som sagt, det är inget krav för tävlingens skull men det kanske ser flådigare ut och helheten bedöms ju också) så är det klart du ska göra det...

Min lilla ska körtävlas senare och då blir det till att raka av hela manen och odla ny och låta det bli stubbman!

Jag har givit upp, har försökt tunna ur hans man och klippa kort men det blir liksom inte bra....

Tror på som urkella skriver då, raka av halva manen är det bästa alternativet :)

Tittar jag på bilden så tror jag att det kommer bli svårt att få det bra. Vore kul att se en bild hur det blev efter du har gjort det. Sedan måste jag fråga, måste man verkligen ha knoppar på en dressyrtävling?

*kl*
Är det bara jag som är så korkad att jag tolkade "Fixa till tjock man" som "Fixa till tjock kille" innan jag klickade på tråden och såg bilden? :D

Har nog hängt för mycket på Familjeliv, man blir ju hjärnskadad av att vistas där. :eek:

Senast ändrad:

För att vara seriös. Du kan inte göra dubbla rader av knoppar? Har sett det en gång och det var faktiskt snyggt.

Haha helt underbart!:rofl::rofl: Så det kan bli.

Och jag håller med, dubbla rader med knoppar kan vara snyggt.

Jag tror inte att du har några förutsättningar att få snygga knoppar med den manen.

Bättre då att låta den växa sig längre så att du kan göra en snygg ardennerfläta, eller tävla med utsläppt man.

Jag tror inte att du har några förutsättningar att få snygga knoppar med den manen.

Bättre då att låta den växa sig längre så att du kan göra en snygg ardennerfläta, eller tävla med utsläppt man.

Hästen är 10 år manen blir tyvärr inte längre den växer inte längre än så här tyvärr.

Tävla i utsläppt man är big nono, oskriven lag enligt mig att ha knoppar vid dressyrtävlingar.:D

Sedan har jag iaf inte sett folk i msv och högre klasser som tävlar i utsläppt man.

Men smaken är väl som baken i denna fråga.. delad=)

Jag får helt enkelt testa med trimmsax och rycka så gott de går...Kan ju lägga upp bild sedan.

Dock blir det inte förrens efter den 23 mars då vi kommer avsluta våran islandhästkarriär med våran sista tävling inom tölt.

Så tills dess blir både man och hovskägg kvar=)

På en ponny som hade gigantisk man gjorde vi som Tora föreslår, vi gjorde mittbena på manen och knoppade sedan på båda sidorna. Det blev skitsnyggt! :)

Hästen är 10 år manen blir tyvärr inte längre den växer inte längre än så här tyvärr.

Tävla i utsläppt man är big nono, oskriven lag enligt mig att ha knoppar vid dressyrtävlingar.:D

Sedan har jag iaf inte sett folk i msv och högre klasser som tävlar i utsläppt man.

Men smaken är väl som baken i denna fråga.. delad=)

Jag får helt enkelt testa med trimmsax och rycka så gott de går...Kan ju lägga upp bild sedan.

Dock blir det inte förrens efter den 23 mars då vi kommer avsluta våran islandhästkarriär med våran sista tävling inom tölt.

Så tills dess blir både man och hovskägg kvar=)

Jag blev också lite fundersam först, men om det nu är så att det är du själv som anser att man inte ska tävla i dressyr utan att knoppa så är det ju en annan sak. Jag har heller aldrig tunnat ur en så pass tjock man men principen är ju densamma egentligen.

Jag tunnar ur manen först, antingen med trimkniv eller med effilersax. En riktigt tjock man kan man till och med få maskinklippa. Kom ihåg att ALLTID klippa/skära/trimma på undersidan. Man kan dessutom behöva hålla efter det ganska ofta, manen som är kvar har en tendens att lyftas av den stubb som blir undertill.

När den är lagom tunn så rycker eller klipper jag den till önskad längd, beroende på häst. Om du ska rycka den så tunna inte ur den lika mycket som om du ska klippa.

Jag har sett hästar i GP med utsläppt man så nog finns det. Tävlar du själv MSV med ponnyn eftersom du refererar till de klasserna?

Sen måste jag bara säga att jag måste hålla efter manen på min 24-åring, hennes man växer då fortfarande?

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 837
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
361
Senast: MML
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 469
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka