C

Caltha

Hur bra är det egentligen? Hört så mycket bra om det, finns det något dåligt med det? Kanske risk att det kan hindra upptaget av andra viktiga ämnen eller nåt?

Känner mig lite kluven i ämnet då jag även hört att fisk egentligen inte är så nyttigt för katter?? iaf inte för mkt.
Är det någon som avstår oljan just pga såna anledningar?

Ni som har givit eller ger det, har det gjort några förbättringar i kattens hälsa? isf vilka? eller märkte ni ingen skillnad alls?
Hört att det förutom bla förbättrar päls och hudkvaliten, ökar immunförsvar och njurfunktion, är det så? Jag vill tro att det är bra men är lite skeptisk så vill ha lite statistik på vad som tycks här ;)

Sv: Fiskolja?

Det är väl egentligen ingenting som är dåligt med fiskolja så länge katten inte är allergisk mot fisk.

Jag har gett mina katter laxolja när de haft tråkig päls och det har definitivt gett bra resultat.

Lånar tråden lite.
Vart får man tag på laxolja? På apoteket har de torskleverolja det vet jag, men är det "bra" att ge?
Jag vill främst ge olja för pälsen, nu får han rapsolja men jag tycker inte effekten är särskillt märkvärd

För pälsen tycker jag att Viakutan med essentiella fettsyror fungerar bra. Mina katter med nedsatt njurfunktion ger jag Dr Baddakys fiskeolie.
Inom humanvården så diskuteras det om fiskoljans blodförtunnande effekt, men vet inte om det har någon betydelse hos djuren.

Laxolja har jag inte hört om, vad är skillnaderna mellan den och annan fiskolja då?

Dr Baddakys fiskolja har jag hört om också, var den jag tänkte prova, för den kan väl ges till friska missar också?

Jaså blodförtunnande, intressant. ja, undrar om det påverkar djur, hoppas inte det då..

Lånar tråden lite.
Vart får man tag på laxolja? På apoteket har de torskleverolja det vet jag, men är det "bra" att ge?
Jag vill främst ge olja för pälsen, nu får han rapsolja men jag tycker inte effekten är särskillt märkvärd

Går att köpa på djuraffärer. Vegetabiliska oljor fungera inte på katter utan de behöver animaliska oljor när det gäller Omega 3-fettsyror.

Laxolja har jag inte hört om, vad är skillnaderna mellan den och annan fiskolja då?

Laxoljan kommer bara från lax, fiskolja kommer från diverse. Det är den enda skillnaden. ;) Själv vill jag inte på något vis gynna torskfiske så därför håller jag mig till laxolja.

Går att köpa på djuraffärer. Vegetabiliska oljor fungera inte på katter utan de behöver animaliska oljor när det gäller Omega 3-fettsyror.

Tack för upplysningen! Jag har funderat i de banorna, men man hör så ofta "ge lite olja i maten" Antar att jag borde frågat vilken olja det skulle röra sig om :o

Okej, så laxolja och fikolja har alltså samma verkan, eller vad man ska säga. Då vet jag det :D

*Puttar upp lite

Inga fler med åsikter att dela med sig av kring ämnet??

Tjatar.. :angel: alltså ingen mer i detta forum som ger fiskolja? ;)

Även ni som inte ger det får gärna tala om varför, om ni inte tror att det är nyttigt eller så??

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 502
Senast: Dentaku
·
Övr. Katt Jag har nog aldrig ens hört talas om artros på katt. Såklart de kan få det som alla andra djur med skelett, men aldrig haft coh aldrig...
2
Svar
20
· Visningar
8 065
Senast: Jessica1987
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 002
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar