MidnightSoul

Trådstartare
Jag är nogran med att köpa svenskt kött å kyckling men började fundera häromveckan. Fisk vad ska man köpa där egentligen?

Sv: Fisk

Jag är inte jätteinsatt men ställer mig frågande till om det idag finns något hållbart fiske alls? MSC är väl tveksamt tillförlitligt. De godkände t ex odlade jätteräkor.

Finns det någon fisk som inte
-är hotad artmässigt
-har trålats upp
-har fångats på sådant sätt att bifångst tagits upp
-odlats (jag är mycket skeptisk till den djurhållningen) eller, om odlad, inte utfodrats med fångad fisk

Därtill kan vi lägga sättet som fisken "avlivas" på, dvs kvävning eller tryckförändring = plågsamt!, samt den politiska dimensionen med ockuperade territorier etc (tänker t ex på västsahara).

Jätte räcker petar jag inte på. Fick höra väldigt tidigt hur dom odlades. Tycker situationen känns smått oroande dock. Rekomendationer om fisk 2 ggr i veckan men inget hållbart fiske verkar finnas...

Jag tror att det finns, eller hade kunnat finnas, fiske som är miljömässigt hållbart. Djuretiskt fiske, är nog mer tveksamt om det alls är genomförbart. Motsvarande avlivningsmetoder hade ju inte accepterats när det gäller andra djur.

Krokfångst, tex, som är miljömässigt acceptabelt, är ju antagligen inte särskilt roligt för fisken.

När det gäller skaldjur, är odlade musslor helt ok miljömässigt, enligt WWF, och jag tror inte att musslor har så mycket i "huvudet" att de djuretiska frågorna riktigt aktualiseras.

Burfångst är ev inte alltför hemskt för en krabba eller en kräfta, i så fall är även just burfångade skaldjur ok.

De där listorna blir ju lite märkliga när man blandar ihop hur man fångar, hur mycket det finns och hur man odlar.
För jag har svårt att tro att en abborre från Mälaren fångad med krok lider mer än en abborre från Hjälmaren som är helt okej att äta enligt listan. Eller att det skulle finnas abborre odlingar i Mälaren.

Personligen har jag lite svårt över lag för fisk, en fullständigt ologisk upplevelse där jag egentligen tycket att smaken är god men ändå växer det i munnen. ;) Men rökt abborre som vi har fiskat själv vid sommarstugan går alltid att äta, där brukar vi lägga nät någon gång ibland och få stora fina abborrar som blir god mat.

WWF:s lista handlar överhuvudtaget inte om fiskens lidande.

Det var Trani som tog upp det ändå, och jag svarade.

WWF:s lista handlar om miljö/arter/bestånd.

Abborre äter jag oxå mest när vi fångar själv. Uppvuxen med egenfångad abborre så känns konstigt att behöva betala för den.

Tillägg: Å så blir det inte samma sak då.

Ur ett miljöperspektiv är det inte lidandet som är intressant vad gäller fångstmetod. Det handlar mer om mängden bifångst. Men det hänger lite ihop ändå, stora bottentrålar skapar både stora miljökonsekvenser och mycket lidande för de djur som trålas upp. Men det individuella lidandet är inget som WWF eller MSC tar med i beräkningen. Jag har dock personligen svårt att komma runt det och därför äter jag inte fisk och skaldjur.

Det borde vara helt ok med odlad karp ( de är växtätare och har odlats i dammar tidigare i Sverige men de anses inte så goda så de säljs knappt)

Skarpsill borde vara ok eftersom de håller på att bli för många?

Finns ngn norsk krabba man borde äta, invasiv art. Och så musslor då.

Jag äter allt Msc märkt ( men se upp många stora märken har en egen snarlik märkning som bara verkar betyda att de inte är direkt olagliga).

I övrigt tycker jag fiskarna borde skämmas ( läst om spökgarn?) men det gör de ju knappast.

Just ja, all typ av skräpfisk från sjöar är ur miljösynpunkt positivt att äta.

Men fiskeindustrin i stort, globalt, är bara fucked beyond repair. Tror jag.

Inte alls insatt egentligen, men jag tycker att östersjö-strömming borde vara helt ok. Dom är ju så många att dom konkurrerar ut torsken. Å andra sidan är det väl så mycket miljögifter i dom, så att dom bara får ätas några gånger om året?

I övrigt tycker jag fiskarna borde skämmas ( läst om spökgarn?) men det gör de ju knappast.

Nej, tvärtom är mitt intryck. Åtminstone i Sverige verkar det vara en synnerligen stolt yrkesgrupp.

Het obegripligt från min horisont.

Beroende på fångstmetoder, så får de arter du frågar om grönt ljus hos WWF. Googla så hittar du deras guide för 2014 om du är intresserad.

Ok. Känner att jag verkligen borde uppdatera mig lite i den här frågan. Följer tråden och ser om jag kan lära mig något ;)

Om man jämför odlad lax med "odlad gris" , alltså vanligt griskött (svenskt). Vad är då värst för planeten?

Det är lite komplicerat. För att kunna jämföra på det sättet måste man analysera hela produktionskedjan, dvs göra en livscykelanalys. Prova att googla det för olika produkter, är inte alltid det finns lättillgängligt eller ens har gjorts. Jag gjorde en snabbsökning och hittade en för odlad fisk och en för ekologiskt fläskkött. Har inte läst dem dock.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 293
Senast: Badger
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 746
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 241
Senast: moster_punk
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
836
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30