Sv: Fisk

Och inte ens med livscykelanalyser är det särskilt enkelt att jämföra för den delen. Inte minst för att man kanske måste väga olika miljökonsekvenser mot varandra.

Nej, tvärtom är mitt intryck. Åtminstone i Sverige verkar det vara en synnerligen stolt yrkesgrupp.

Het obegripligt från min horisont.

Beroende på fångstmetoder, så får de arter du frågar om grönt ljus hos WWF. Googla så hittar du deras guide för 2014 om du är intresserad.

Kikar på den då o då för att vara uppdaterad. Men som sagt äter Msc märkt o hoppas det räcker en bit. Även om de inte är perfekta tror jag de skärper reglerna allteftersom, så att köpa det kan leda till bättre fiske i stort på lång sikt. Dvs om många köper det blir märkningen viktigare och mäktigare.

Ok. Känner att jag verkligen borde uppdatera mig lite i den här frågan. Följer tråden och ser om jag kan lära mig något ;)

Om man jämför odlad lax med "odlad gris" , alltså vanligt griskött (svenskt). Vad är då värst för planeten?

Vet inte. Men när det gäller ål o blå tonfisk så tycker jag det är nära nog jämförbart med att knapra elefanter o hajfenor. Dvs att äta utrotningshotade arter.

Vilket påminner mig om att vattenfall säljer sina lax och ålmördande vattenkraftverk som miljövänliga. Har för mig att de har ålagts att bygga trappor men att det går oerhört långsamt för dem.

Senast ändrad:

Tack för länkarna. Orkar dock inte läsa dem just nu i alla fall :o

kl

Nej, ål skulle jag inte få för mig att äta och inte jätteräkor heller.

Senast ändrad:

Kolla på förpackningarna, leta efter märkningar (KRAV, MSC, ASC) och kolla om den är krokfångad :). Har den det så kan du köpa med gott samvete. Jag förstår att det kanske inte är alla som orkar hålla listorna i huvudet :).

Ål blir jag lite smått putt om att det serveras på julbordet varje år. Men inte min familj som fixar julbordet så inget som kan göras något åt.

kl

Är det helt fel att köpa de där laxfileerna som brukar säljas i 4 pack?
Det är väldigt fel på många vis, dels är det odlad lax som är uppfödd på vegetabilier(=bra) och fiskmjöl(=dåligt) men sen åker skiten till Asien och portionsförpackas där innan den kommer tillbaka till de svenska nötterna som köper det. Typ Scans svenska bacon åker till Polen och packas innan det säljs i svenska butiker. :banghead:

Varför går det inte att framföra det olämpliga till den som ordnar julbordet? Tillgång och efterfrågan, vill man inte ha så säger man ifrån och lämpligen innan man är på plats i år! :meh:

Å andra sidan så kanske det är så att transporten t o r Swinoujscie har mindre miljöpåverkan än om man t ex förpackat köttet i någon svensk stad? Det är bara några få mil till färjan från Kristianstad. Om de packat i Sverige hade det förmodligen blivit många fler mil på lastbil.

Tja, jag vet inte om all samlad transport av svin-livdjur i hela södra sverige till kristianstad är så värst miljövänlig.

Tillägg; Det är inte ovanligt med 8-9 timmars transport-tid för livdjur till kristianstad.

Senast ändrad:

Jag är nogran med att köpa svenskt kött å kyckling men började fundera häromveckan. Fisk vad ska man köpa där egentligen?

Jag köper inte fisk alls. Utan att egentligen ha någon fakta på fötterna så känns det som om det inte finns något som heter hållbart fiske. Möjligtvis om man själv går och fiskar och endast drar upp de fiskar man tänker äta upp.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 293
Senast: Badger
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 746
Mat Den här kommer inte bli enkel, följande är personen som kommer allergisk mot: Råa morötter Alla nötter Jordnötter Grön paprika Alla...
2
Svar
38
· Visningar
2 241
Senast: moster_punk
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
838
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern