copernica

Trådstartare
Ville fråga om det är fler här som har erfarenhet med sjykdommen FIP.. Min kattunge fick det i fjol, och hon gick bort innan jul. Det var första tillfället på tio år på det ställe jag bodde då, och vi vet inte riktigt hur hon blev smittat.

Någon som vet mer om detta?

Sv: Fip

Först och främst, obducerades katten?

FIP orsakas av att ett coronvirus (det finns många olika stammar) muterar till FIPV. För att viruset skall mutera krävs det dels att katten är genetiskt predisponerad (dvs. har ett genetisk försvagat immunförsvar) för sjukdomen, att djuret utsätts för någon slags stress (tex. flytt) och givetvis att den smittas med viruset. Notera att det bara är en coronastam som kan mutera till FIPV och det är "bara" ca 5% av de katter som smittas med viruset som någonsin muterar viruset och drabbas av FIP.

Det går att läsa mer om detta på SVAs hemsida.

80-90% av alla raskatter råkar någon gång på coronavirus och den stora majoriteten blir aldrig sjuka av det. Det gör dock inte FIP-fall mindre tragiska.

Teorien vet jag, men tänkte mer på hur dom kan bli smittade. Tack endå :)

Min katt var ungefär 6 månader, och vi fick henne när hon var 3. Sina första månader var hon mest inne hos oss, för att vi bodde på ett olämpligt ställe med tanke på utekatt. När jag flyttade hem var hon 5 månader, och började vara ute mer och mer, ofta tillsammans med vår kastrerade hankatt. Så efter omkring en månad började det med förstoppning, og hon blev egentligen inte helt bra igjen från det, och hon blev sakta men säkert dårligare, tills det inte var hopp kvar. Hon blev 7,5 månad.

Det jag undrar är hur hon kan ha blivit smittad.. Som veterinären sa så var detta det andra fallet av viruset dom visste om på de senaste 10 åren. Det finns några katter, men inte många där vi bor, och de som går omkring har varit där de siste åren, så vi 'känner' dom, och man borde ju märkt om de plötsligt blev borta. Vår andra katt blev inte dårlig alls.

Hur länga kan smittan finnas i naturen, om det skulle ha varit någon infiserad katt i området? :confused:

mer om henne kan ni läsa här
http://www.geocities.com/kiriscat

Sol skrev:
Först och främst, obducerades katten?

Nej, hon obduserades inte. Men veterinären tok ett blodprob som skickades till ett lab i Tyskland, eftersom vi inte har något i Norge som kan hitta viruset. Dom såg att blodprovet var positivt på fip, men det fick vi inte veta för vi hadde varit in och ut ho veterinären över en månad. Hon blev testad för diabetes, urinsvägsinfektion, lever- och njure infektion (dom såg på ett prov att hon hadde låga värdier på nåt här) och då till slut FIP..

FIP kan enbart diagnosticeras med hjälp av obduktion. Det går inte att urskilja FIP-virus från vanliga coronavirus genom blodprov. Det man hittar i blodprov är titrar (antikroppar) mot coronavirus, men eftersom ca 80% av alla katter bär på detta virus utan att bli sjuka av FIP så är det inget säkert provsvar att sätta diagnos efter.

Kan tillägga, så här står det om coronaviruset på SVA:

Då virus sprids med avföring är en god hygien nödvändig och det gäller i synnerhet kattlådan. Coronavirus är känsligt för vanliga rengöringsmedel men kan överleva i upp till 6 veckor i dåligt rengjord miljö.

Jag har fär mig att coronaviruset är rätt känsligt utanför värden. Håller man god hygien i matskålar och toalettlådor kan viruset inte få fäste.

Ett blodprov kan som sagt INTE ge en korrekt FIP-diagnos. Blodprov påvisar endast antikroppar mot coronavirus och det finns som sagt olika stammar och alla kan inte mutera till FIP. Man kan inte heller skilja de olika stammarna åt via blodprov.

Endast obduktion kan bekräfta en FIP-diagnos.

Viruset kan hon ha fått med sig från sitt tidigare hem. Det är inte ett helt ovanligt scenario att en kattunge får med sig corona från sitt tidigare hem och så utlöser stressen som flytten innebär själva mutationen och så utbryter sjukdom. Det gäller även för andra sjukdomar än FIP. Stressen en flytt innebär kan lätt utlösa kattsnuva eller magproblem.

Sol skrev:
Viruset kan hon ha fått med sig från sitt tidigare hem. Det är inte ett helt ovanligt scenario att en kattunge får med sig corona från sitt tidigare hem och så utlöser stressen som flytten innebär själva mutationen och så utbryter sjukdom. Det gäller även för andra sjukdomar än FIP. Stressen en flytt innebär kan lätt utlösa kattsnuva eller magproblem.

Vi tänkte också på det, eftersom hon kom från uppdrättare.. Men borde det då inte gett utslag tidigare? Jag fick hem henne 2 augusti, och sedan flyttade vi igen sista september. I midten av november blev hon dårlig.. Vi frågade uppdrättaren också om detta, men hon sa att hin aldrig hadde hatt detta hemma hos sig.

Hon hadde alla symptom på torr fip, som tillslut lamade kroppen og hon blev aldeles stel. Detta sista gick över natten, för hon var som hon hadde varit sista väckan på kvällen innan, och vi ringe veterinär på morhonen, som var snäll och öppnade kontoret för oss även om det var söndag..

Läste nånstans att 80% av alla katter som avlivas i "FIP" (alltså där veterinären tror det är FIP) inte alls har det utan nått annat problem.

FIP kan alltså BARA konstateras via obduktion, det finns inget annat sätt. Så är katten inte obducerad kan man bara tro, aldrigs äga att den verkligen dog/avlivades i FIP, hur rätt symptomen än är.

Vi hade en hittekatt för några år sedan som vi tyvärr bara fick ha några månader innan han började hosta och må dåligt. Den diagnos som veterinären gav var trolig blöt FIP, men som alla skrivit kan man kan inte veta 100% om katten inte obduceras. Lungorna vara fyllda med vätska och vi valde att avliva medsamma. Usch det var inte roligt.
Vi hade även två andra katter vid det tillfället som då var utsatta för smitta men de har ännu inte fått något och detta hände för 7 år sedan.

copernica skrev:
Vi tänkte också på det, eftersom hon kom från uppdrättare.. Men borde det då inte gett utslag tidigare? Jag fick hem henne 2 augusti, och sedan flyttade vi igen sista september. I midten av november blev hon dårlig.. Vi frågade uppdrättaren också om detta, men hon sa att hin aldrig hadde hatt detta hemma hos sig.

Det är så himla många faktorer inblandade så det är omöjligt att säga något säkert. Antingen hade hon med sig viruset från uppfödaren (kanske mest troligt?) eller så har hon smittats med det hos er eller i någon annan miljö hon har vistats i under tiden ni hade henne.

Det är tyvärr inte alls ovanligt (i de fall kattungar får FIP) att de får med sig viruset från uppfödaren, är hur pigga som helst men att flytt/utställning/veterinärbesök eller annan sjukdom utlöser sjukdomen.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 520
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar