Finsk lapphund?

L

littL flower

Jag kollar runt en del på hundraser. Då familjen verkar liite posetivare mot att skaffa hund.
Föräldrarna har haft hund, farfar har och har alltid haft stövare. Och hans pappa hade kennel. Har själv hållt på en del och tränat med farfars hundar.
Har kollat mycket på Finsk lapphund, verkar bra i lynnet. Någon som har erfarenheter av dem?
Lättlärda? Skälliga? Vill inte ha en bjäbbig hund.
Tänkte gå valpkurs, kanske träna agility. Vill ha en aktiv hund som är lättlärd och glad. Är de "vaktiga"?
Alltså. Vill höra alla för- och nackdelar.
Ska kanske tillägga att jag själv är 14 och har häst, så jag skulle gärna vilja ha med hunden ut på ridturerna.

//Sanna

Sv: Finsk lapphund?

Har tidigare fött upp Finsk Lapphund och kan verkligen rekommendera rasen.
Det är lugna, lättlärda hundar, som är lätta att ta med sig.
Dom är glada och sociala..Inte speciellt vaktiga av sig.
Gillar att jobba, med huvudet lika mycket, som att få busa runt eller gosa i soffan.
Fick tyvärr sluta med rasen, då jag utvecklade en gräslig allergi mot dom :(
Det är min genom tiderna absoluta favoritras :love:

Jag har en finsk lapphundstik som är framåt och lättlärd. Hon är väldigt sällskaplig och mycket förtjust i människor. När det gäller att skälla så säger hon till när det kommer någon till gården men det är för att vi har tillåtit det då vi tycker det är bra att hon talar om det för oss.

Det låter ju som bara bra åsikter.
Är det stor skillnad mellan svenskarna och finnarna?
Har fått för mig att finnarna är lugnare.

/Sanna

Finnarna har mindre problem med höftledsfel och pra/kattarakt.
Sen gillar jag deras personlighet mer än de svenska lapphundarnas...

Gnist skrev:
Finnarna har mindre problem med höftledsfel och pra/kattarakt.
Sen gillar jag deras personlighet mer än de svenska lapphundarnas...

okej. har hittat jättefina valpar nu. verkar finnas en hel del kennlar faktiskt. men hur seriösa alla är vet man ju i och för sig inte..

Du kan ju pm:a mig vilka som du har hittat och som har valpar nu, så kan jag kolla lite.. Även om jag slutat med rasen, så har jag kontakterna kvar :angel:

Jag har finsk lapp, det är en hund som passar mig perfekt! Han skäller för att tala om när någon kommer, och "pratar" generellt mycket men är inte alls "bjäbbig".

Säger man "Tyst" så är han tyst... ;) För det mesta...

Han är samarbetsvillig (förutom när det gäller för honom meningslösa aktiviteter - apport till exempel :angel: ) och precis lagom stor för att ha med på ridturer.

Han är även mycket trevlig tillsammans med andra hundar, självständig och inte överdrivet bunden till mig utan gillar alla människor han känner, vilket jag tycker är kalasbra.

Det låter ju riktigt bra.
Men det här med tik eller hane... En liten tvist mellan min pappa och mig. Pappa tycker från egna erfarenheter att tikarna är jobbiga när de löper, och mer reserverade. Han tycker att hanarna är gladare och mer lättsam. Jag däremot skulle hellre vilja ha en tik. Tycker att det är mer jobbigt med en hane som ska utmärka revir överallt...
Vad tycker ni?

/Sanna

Jag har ännu inte haft någon tik oavsett ras som blivit reserverad vid löp..
För min del spelar det ingen roll om jag har tik/ hane, men tänk på att det kan bli jobbigt att ha en hanhund med på ridturer osv om det finns löptikar i närheten

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 224
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 324
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 305
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jag tittar runt överallt jag kan komma på, läser dussintals böcker, ssk hemsidan , letar på forum och försöker bestämma mig för nästa...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
18 394
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar