Finns några vitala strukturer som kan ha skadats? (Sparkad i ryggen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej...jag kan omöjligt tro på det scenariot.
gulan
Varför då? Det är REDAN så att väldigt många som inte har på akuten att göra söker sig dit. På barnakuten här i Göteborg i våras berättade en läkare att 30 proc av barnen som kom dit borde ha vänt sig till vårdcentralen istället. De kunde lämna akuten efter enklare behandling och rådgivning av sjuksköterska - något de kunde fått på sin vårdcentral.

När det redan ser ut så, hur skulle det kunna passera utan konsekvenser med lögner av din kaliber?
 
Anropar t ex @CillaW och @Laa (som naturligtvis inte behöver svara om ni inte vill).

Hur skulle ni reagera om det visade sig att en patient ljugit om så allvarliga symtom som dem gulan tänkt snickra ihop: nu har jag mycket värk i nacke (ev huvudvärk), ingen känsel alls i fingrar och händer eller i nedre delen av benen och inget i fötterna. Svårigheter att röra ben. Rejält med värk och svårt att sova.
 
Men det blir förstås bättre inom sjukvården om folk gör som du är beredd att göra - blåljuga?
Kanske inte alltid. Men om vi spånar vidare på TS rygg. Att få en skada där kan ge problem i framtiden? (eller?) TS är i god arbetsför ålder? På sjukvårdsupplysningen, akuten eller var det nu var hon ringde vill de avvakta. Tänk om TS rygg behöver absolut stillhet i några dagar. Låt säga att det är något som är skadat? Varför vänta och TS måste bli sjukskriven längre tid än om hon fått diagnos 1 dag senare?
gulan
 
Kanske inte alltid. Men om vi spånar vidare på TS rygg. Att få en skada där kan ge problem i framtiden? (eller?) TS är i god arbetsför ålder? På sjukvårdsupplysningen, akuten eller var det nu var hon ringde vill de avvakta. Tänk om TS rygg behöver absolut stillhet i några dagar. Låt säga att det är något som är skadat? Varför vänta och TS måste bli sjukskriven längre tid än om hon fått diagnos 1 dag senare?
gulan

Igen då: vad tror du att läkarna har så lång utbildning för? Och även sjuksköterskor och andra yrkeskategorier inom vården är utbildade för just det de gör - medicinska överväganden och beslut.
 
Igen då: vad tror du att läkarna har så lång utbildning för? Och även sjuksköterskor och andra yrkeskategorier inom vården är utbildade för just det de gör - medicinska överväganden och beslut.


SJÄLVKLART kan vården göra fel. I min familj överväger vi just nu en anmälan om vårdcirkusen kring just mamma. Förmodligen har ingen anställd gjort direkt fel, men avdelningen är organiserad på ett sätt som verkar huvudlöst. Och då behöver sjukvårdsadministratörerna få en tydlig signal om hur huvudlöst det är.

Men: sannolikheten för att läkare m fl ska fatta bra och väl underbyggda beslut MINSKAR om de får öda tid på folk som ljuger dem rätt upp i ansiktet om allvarliga symtom.
 
Sen ska man kanske komma ihåg att de flesta skador faktiskt inte ÄR urakuta och allvarliga. Och att vårdpersonal vet detta.

Om det fanns pengar och resurser är det klart även vården skulle ta det säkra före det osäkra oftare. Just röntgen är ju dock något där överdriven kontroll ju innebär mer strålning för patienten med - kanske man inte ska glömma.

Men som sagt - i vårdens bedömning ingår ju att sannolikheten för en patient med si symptom har datt skada är si eller så. Teoretiskt så ja kanske jag har nån läskig skada som gör att jag riskerar att bli förlamad om jag råkar nysa på fel sätt. Men sannolikheten för det är antagligen bara något större än sannolikheten att jag skulle vara gravid. Vilket tas med i bedömningen. Medan den lilla mikroskopiska risken naturligtvis kan vara nog så skrämmande för individen. Men man måste ju se det ur vårdens synvinkel med.
 
Varför då? Det är REDAN så att väldigt många som inte har på akuten att göra söker sig dit. På barnakuten här i Göteborg i våras berättade en läkare att 30 proc av barnen som kom dit borde ha vänt sig till vårdcentralen istället. De kunde lämna akuten efter enklare behandling och rådgivning av sjuksköterska - något de kunde fått på sin vårdcentral.

När det redan ser ut så, hur skulle det kunna passera utan konsekvenser med lögner av din kaliber?
Varför då? Det är REDAN så att väldigt många som inte har på akuten att göra söker sig dit. På barnakuten här i Göteborg i våras berättade en läkare att 30 proc av barnen som kom dit borde ha vänt sig till vårdcentralen istället. De kunde lämna akuten efter enklare behandling och rådgivning av sjuksköterska - något de kunde fått på sin vårdcentral.

När det redan ser ut så, hur skulle det kunna passera utan konsekvenser med lögner av din kaliber?
Nu får du nog lov att läsa om det jag skrivit innan du börjar dra igång alla växlar!
Jag vet också att akuten är ansträngd och att fler gott kunde vänt sig med vårdcentralen ,som jag förövrigt också skulle ha gjort med den skada som TS beskriver. Jag tror inte människor åker till akuten för de tycker det är skojigt att sitta där och vänta. De gör det för de tror att det är akut och för de är oroliga.
gulan
 
Igen då: vad tror du att läkarna har så lång utbildning för? Och även sjuksköterskor och andra yrkeskategorier inom vården är utbildade för just det de gör - medicinska överväganden och beslut.
Men du.....det är ju inte läkarna och sjuksyrrorna och deras eventuella kunskap och långa utbildning jag betvivlar. Det är vår själva sjukvårdsapparat. Som ju funkade rätt illa även innan jag svarade i denna tråd.
gulan
 
Nu får du nog lov att läsa om det jag skrivit innan du börjar dra igång alla växlar!
Jag vet också att akuten är ansträngd och att fler gott kunde vänt sig med vårdcentralen ,som jag förövrigt också skulle ha gjort med den skada som TS beskriver. Jag tror inte människor åker till akuten för de tycker det är skojigt att sitta där och vänta. De gör det för de tror att det är akut och för de är oroliga.
gulan
Jag läser precis vad du skriver och det är illa nog. För någon som just nu försöker ratta en svag anhörig genom vårdapparaten är det gränslöst provocerande med din beskrivning om hur du skulle ljuga för att få en undersökning som du anser att du behöver.

Att ljuga för sjukvårdsupplysningen eller på vårdcentralen är naturligtvis inte bättre än att ljuga på akuten. Du blockerar dyrbar läkartid som någon annan, verkligt sjuk, behöver.
 
Men du.....det är ju inte läkarna och sjuksyrrorna och deras eventuella kunskap och långa utbildning jag betvivlar. Det är vår själva sjukvårdsapparat. Som ju funkade rätt illa även innan jag svarade i denna tråd.
gulan
Men det finns ingen ursäkt för att ljuga. Vad är det som är svårt med det?
 
Påminner mig om sista besöket på akuten. Hade blivit stångad av en bagge på långfingret. Vilket resulterade i en öppen fraktur, nagelfästet stack upp. Röngades två gånger. Båda gångerna satt en som på eget bevåg sökt vård. För ryggsmärtor, egen diagnos bruten. Hörde den påtala det för sköterskerna. Men fick vänta. Alla inklusive mitt icke akuta finger gick före.

Antagligen skyndade vården på mig. Då första undersökningen skedde i lite kort ton. "Nej ditt finger är inte brutet det är bara nagelbandet". Efter att sköljt av blodet vissade det sig att mina observationer stämde.

Nej tyckte inte fingret var akut. Men behövdes rättas till. Gjorde bara ont när jag försökte rätta på det.

Tycker ts. Kan vänta till måndag. Men bra att få det undersökt.

Men vissa kanske tycker att den (idioten) jag träffade gjorde rätt. Varje gång den skulle söka vård, påtalade den hjärtsmärtor och andnöd. Då slapp den vänta. Även om det rörde sig om stickor i fingret och extremt lätta sår omläggningar.
 
Teoretiskt så ja kanske jag har nån läskig skada som gör att jag riskerar att bli förlamad om jag råkar nysa på fel sätt. Men sannolikheten för det är antagligen bara något större än sannolikheten att jag skulle vara gravid. Vilket tas med i bedömningen. Medan den lilla mikroskopiska risken naturligtvis kan vara nog så skrämmande för individen. Men man måste ju se det ur vårdens synvinkel med.
Förlammad, eller dubbelt så lång konvalsens, mot att om du snabbt får reda på hur det står till där inne och en eventuell rehabiliterings plan.....
Vaddå se det ur vårdens synvinkel?? Den finns väl där för oss och inte för sig själv?
gulan
 
Men det finns ingen ursäkt för att ljuga. Vad är det som är svårt med det?
Det är du som blandar in saker i diskussionen som inte är relevanta. En sjuksyrra som ger rådet att avvakta en rygg som fått en klockren hästspark i ryggen gör det sannolikt för denne inte förstår kraften i en sådan och prioriterar helt fel. Vad hjälper det personen med ryggen.
Du kanske ska ringa CillaW och den andre du ropade på så de kommer hit......
gulan
 
Det är du som blandar in saker i diskussionen som inte är relevanta. En sjuksyrra som ger rådet att avvakta en rygg som fått en klockren hästspark i ryggen gör det sannolikt för denne inte förstår kraften i en sådan och prioriterar helt fel. Vad hjälper det personen med ryggen.
Du kanske ska ringa CillaW och den andre du ropade på så de kommer hit......
gulan
Fast vad har DU för kompetens att avgöra om det är en felprioritering?
 
Förlammad, eller dubbelt så lång konvalsens, mot att om du snabbt får reda på hur det står till där inne och en eventuell rehabiliterings plan.....
Vaddå se det ur vårdens synvinkel?? Den finns väl där för oss och inte för sig själv?
gulan

Ja vården finns för oss, för att ge oss råd, bedömning och vid behov behandling.

Det är därför jag kunnat ringa 1177 och få min skada/besvär bedömda av en sjuksköterska UTAN att sitta i x h på akuten. Skitbra tycker jag.
 
Precis, gulan. Den finns där för oss, för att fatta medicinska beslut om oss som vi själva saknar kompetens för att fatta.
Ok, min kropp och mitt liv tar jag ansvar för. Om jag känner att jag inte får gehör eller känner förtroende för en läkare som inte tar min rädsla eller smärta på allvar tänker inte jag bara sätta mig med händerna i kors och acceptera läget. Vi tänker olika där, bara för jag inte gått deras långa utbildning. Jag känner inte alls att just de människorna skulle vara rätt man på rätt plats -alltid.
gulan
 
Det är du som blandar in saker i diskussionen som inte är relevanta. En sjuksyrra som ger rådet att avvakta en rygg som fått en klockren hästspark i ryggen gör det sannolikt för denne inte förstår kraften i en sådan och prioriterar helt fel. Vad hjälper det personen med ryggen.
Du kanske ska ringa CillaW och den andre du ropade på så de kommer hit......
gulan

Eller så gör personen det eftersom en patient som kan röra sig fyllt ut, inte har hysteriskt ont, inte har neurologiska bortfallssymptom osv sannolikt INTE har en allvarlig skada TROTS den kraft en hästspark innebär.

Jag tror helt ärligt att icke hästmänniskor tror hästar sparkar hårdare än de faktiskt gör. Tror inte alls en ssk underskattar kraften i en hästspark. Däremot skulle jag tro att hen har mer koll på hur skyddad eller inte skyddad ryggraden är av muskler osv tex.
 
Ok, min kropp och mitt liv tar jag ansvar för. Om jag känner att jag inte får gehör eller känner förtroende för en läkare som inte tar min rädsla eller smärta på allvar tänker inte jag bara sätta mig med händerna i kors och acceptera läget. Vi tänker olika där, bara för jag inte gått deras långa utbildning. Jag känner inte alls att just de människorna skulle vara rätt man på rätt plats -alltid.
gulan
Men då är det bättre att vända sig till en annan läkare än att ljuga. För det lär inte ge dig eller nån annan bättre vård.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp