Finns några vitala strukturer som kan ha skadats? (Sparkad i ryggen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja vården finns för oss, för att ge oss råd, bedömning och vid behov behandling.

Det är därför jag kunnat ringa 1177 och få min skada/besvär bedömda av en sjuksköterska UTAN att sitta i x h på akuten. Skitbra tycker jag.
Men det tycker jag med!! Frågan är hur de via telefon kan se in i din ryggrad? Om rådet lät: du behöver inte akutvård, men se till att din vårdcentral får iväg dig på en röntgen inom de närmsta dagarna. Så tycker jag att sjukvården agerat helt korrekt. (och att du givetvis också får en röntgen med tanke på din beskrivning av sparken)
gulan
 
Ok, min kropp och mitt liv tar jag ansvar för. Om jag känner att jag inte får gehör eller känner förtroende för en läkare som inte tar min rädsla eller smärta på allvar tänker inte jag bara sätta mig med händerna i kors och acceptera läget. Vi tänker olika där, bara för jag inte gått deras långa utbildning. Jag känner inte alls att just de människorna skulle vara rätt man på rätt plats -alltid.
gulan

Gör det! Det finns gott om privatkliniker som till och med har egen röntgenutrustning, magnetkamera m m. Det är bara att betala vad det kostar så får du de undersökningar du anser dig behöva. Du behöver förmodligen inte ens träffa någon doktorsklant som ändå inte kan lika mycket som du ;)
 
Men det tycker jag med!! Frågan är hur de via telefon kan se in i din ryggrad? Om rådet lät: du behöver inte akutvård, men se till att din vårdcentral får iväg dig på en röntgen inom de närmsta dagarna. Så tycker jag att sjukvården agerat helt korrekt. (och att du givetvis också får en röntgen med tanke på din beskrivning av sparken)
gulan

Har du ens LÄST mina inlägg??
 
Själv tappade jag en skivstång i ryggen från raka armar ner i svanken för nåt år sedan. Detta var en söndag eftermiddag så jag åkte hem la mig på mage i soffan med en påse is på ryggen. Kändes lite onödigt att åka in till akuten och vänta x-timmar när vårdcentralen skulle öppna måndag morgon. Gick till vårdcentralen varav läkaren blir helt hispig och ringer ambulans, vips in till akuten och röntgen. Ingen fara, inget vitalt skadat men får förmaningen av läkaren att nästa gång så åker jag in till akuten på en gång då och att de prioriterar misstänkta skador på ryggraden så väntetiden blir inte så lång.

Kan ju sen nämna att jag hade ett hematom i storlek av en halv fotboll i svanken så kanske därför de var lätt hysteriska..
 
. Du behöver förmodligen inte ens träffa någon doktorsklant som ändå inte kan lika mycket som du ;)
Att du nedlåter dig till sådant uttalande ? Bara larvigt.
Men tyvärr blir kontentan av om jag skaffar privat sjukvårdsförsäkring att jag med en bruten lillfinger+konstgjord nagel ringer mitt bolag och de skickar mig pronto upp till akuten. Där kommer läkare +syrror att stå och vänta på mig mig i dörren och hälsa mig välkommen in i stugvärmen. Sen gräddfilar jag förbi småbarn som dör i krupp, och medvetslösa äldre damer, rakt in på britsen, direkt upp på röntgen. Jag är ute på mindre än 1 timma och på väg bort för att laga min nagel.
gulan
 
Att du nedlåter dig till sådant uttalande ? Bara larvigt.
Men tyvärr blir kontentan av om jag skaffar privat sjukvårdsförsäkring att jag med en bruten lillfinger+konstgjord nagel ringer mitt bolag och de skickar mig pronto upp till akuten. Där kommer läkare +syrror att stå och vänta på mig mig i dörren och hälsa mig välkommen in i stugvärmen. Sen gräddfilar jag förbi småbarn som dör i krupp, och medvetslösa äldre damer, rakt in på britsen, direkt upp på röntgen. Jag är ute på mindre än 1 timma och på väg bort för att laga min nagel.
gulan

Det tycker jag låter utmärkt. Skaffa en privat sjukförsäkring så slipper du ljuga dig fram i den offentliga vården.

En larvig kommentar nedlåter jag mig hellre till än att ljuga inom vården.
 
Största problemet med akuten är alla som är där som inte behöver, det näst största är alla som behöver... Skämt åsido. Det allvarligaste problemet i akutvården och för ambulanserna är alla som upptar/kräver/anser sig ha rätt till akutvård/ambulans när de inte behöver. Vilket minskar möjligheten att hjälpa dem som är i verklig fara.

Jag brukar undvika akuten om jag kan. Ibland har det lett till gipsning först dagen efter en olycka. Men det brukar faktiskt inte vara något större problem, förutsatt att allting ligger rätt och det brukar man märka. Nej, jag är inte medicinskt utbildad (men jobbat mycket med akutsjukvård på sista tiden). Har av erfarenhet lärt mig att det mesta inte är så väldigt bråttom. Undantaget öppna sår som måste sys, skallskador och inre skador. Men inget av det verkar TS ha.

Tycker att det låter som att TS kan avvakta till i morgon och då uppsöka vårdcentralen. 1177 har ju lämnat råd utifrån rätt symptom, Kan ju vara smart att ta det lite lugnt och inte riskera att få fler smällar. I värsta fall är det en liten spricka eller blödning någonstans, som troligen ändå inte kan göras så mycket åt än att låta det läka. (Sprickor brukar göra rejält ont i några veckor). "Räddningen" var att du flög iväg, hade det varit "stumt" bakom hade det blivit en kraftigare smäll.

Om det finns något akutöppet apotek i Tierp eller i närheten så förselår jag ett inköp av Hirudoidsalva ("blåmärkssalva" - glömmer du namnet så vet de vad det är på apoteket ;) ). Fungerar mycket bättre på akuta skador än voltarensalva.
 
Jag fick en avsiktlig bakutspark av en helskodd häst på 180mkh. Ena studen stod jag vid min häst i hagen, i nästa ligger jag 2m bort och grinar för det gör så jävla ont! Fick ta stöd av min häst för att kravla mig upp och ta reda på vad som hade hänt.. Sparken hade tagit på höger höftkam och armbåge. Jag var enbart röd men inga neurologiska bortfall.

Jag är läkare, jag gjorde bedömningen att jag är tilltufsad och inget mer MEN jag vet samtidigt att jag alltid söker sjukvård för sent... Så jag ringde till en kollega som gick totalt i taket :rofl: Vi enades om att jag skulle ringa 1177 för att få ännu en åsikt, den damen blev på riktigt arg och sa att "om inte du får skjuts till akuten skickar jag en ambulans. Inget att diskutera!" Väl på akuten blev jag utskälld igen av en kollega och blev tvingad att lägga mig ner för att bli undersökt :up: Det var då jag upptäckte att jag inte kunde använda höger ben alls, den var liksom död. Sammanfattningsvis fick jag vara inneliggandes i två dygn utan att kunna gå eller kissa då jag hade en stor blödning som tryckte vid mina älskade nerver. Kändes som att jag alltid var påväg till operation men det behövdes inte. Efteråt fick jag gå på sjukgymnastik för att lära mig gå ordentligt och nu typ 2 år senare har jag återfått känslan att vara kissnödig. :D Som ryggkirurgen så fint uttryckte sig "du hade en jävla tur, du hade lika gärna kunnat vara lam eller död".

Så kan det gå även när man vet var skåpet ska stå! Akutsjukvård är inte enkelt, och jag tillhör de doktorer som respekterar patienters oro för sjukdom samtidigt är det svårt att hantera den ilska som finns när det tar lång tid. Jag har inte läst TS alla inlägg men var person äger sin egen kropp och det finns en bedömning från 1177. Röntgen är bara ett komplement till en anamnes. Att vara blåslagen är i sig inte farligt.
 
Så du menar att din okontaktbara mamma fick vänta kväll och natt på akuten för att jag på ett forum berättar hur jag skulle ha gjort för att få reda på hur min ryggrad mår på insidan?
Ja vem vet jag kanske bedriver någon hemlig blogg som bidragit till att sjukvården är som den är.......
gulan

Jag blev nog avvisad från Gynakuten pga folk överdriver hur ont de har i magen i början av en graviditet för att få tidiga ultraljud och liknande.

Det kunde ha slutat riktigt illa (om jag inte hade vänt mig till en privat vårdgivare).
 
Hade jag haft mer ont hade jag varit betydligt oroligare. Verkade som 1177 la stor vikt även vid smärtan och hur den förändrades/inte förändrades.
 
Jag hade gjort som du. Ringt, beskrivit ingående vad som hänt, brett på rejält hur jag mår överdrivit smärta och stelhet...men gå kan jag. Bett den som tog samtalet läsa upp vad som dokumenterats så det stämmer med det jag berättat. Väntat någon/några dagar ringt igen och nu har jag mycket värk i nacke (ev huvudvärk), ingen känsel alls i fingrar och händer eller i nedre delen av benen och inget i fötterna. Svårigheter att röra ben. Rejält med värk och svårt att sova.
Jag tycker det är självklart att du ska få det där röntgat. Men eftersom du ändå kan gå är det inte akut - akut om jag säger så, men absolut inom någon dag få veta hur det ser ut där inne.
gulan


Det är just för att vissa människor beter sig sådär som folk som inte överdriver och ljuger inte får den vård de behöver i tid för att de som kunde väntat tills vårdcentralen öppnar åker till akuten helt i onödan. Ts har ju skrivit att hon kommer kontakta vårdcentralen i morgon. Ts känner nog bäst själv om hon behöver åka in omedelbart eller om hon kan avvakta. Faktum är ju att om man ringer 1177 och är riktigt dålig så säger de inte att man ska avvakta hemma utan då säger de att man ska komma in omgående.
 
Jag blev nog avvisad från Gynakuten pga folk överdriver hur ont de har i magen i början av en graviditet för att få tidiga ultraljud och liknande.

Det kunde ha slutat riktigt illa (om jag inte hade vänt mig till en privat vårdgivare).
Öh vaddå "nog". Gissar du eller?
gulan
 
Det är just för att vissa människor beter sig sådär som folk som inte överdriver och ljuger inte får den vård de behöver i tid för att de som kunde väntat tills vårdcentralen öppnar åker till akuten helt i onödan. Ts har ju skrivit att hon kommer kontakta vårdcentralen i morgon. Ts känner nog bäst själv om hon behöver åka in omedelbart eller om hon kan avvakta. Faktum är ju att om man ringer 1177 och är riktigt dålig så säger de inte att man ska avvakta hemma utan då säger de att man ska komma in omgående.
Nja...jag tror snarare att orsaken till att människor inte får den vård de behöver i tid, är administrativa,fel prioriteringar och självklart en kraftig underbemanning och vidriga besparingar, och inte att människor överdriver sina krämpor eller skador.
gulan
 
Inte mer än du, skulle jag säga, som gissar att alexandra_w:s rygg måste röntgas och att 1177 gjort fel bedömning.
Men jag gissar ingenting. Känner faktiskt inte igen dig längre!! Jag har beskrivit hur jag skulle ha gjort om sjukvården inte hörsammade min oro vid en kraftig hästspark i min rygg, så som jag uppfattar TS beskrivning av hela förloppet.
gulan
 
Nja...jag tror snarare att orsaken till att människor inte får den vård de behöver i tid, är administrativa,fel prioriteringar och självklart en kraftig underbemanning och vidriga besparingar, och inte att människor överdriver sina krämpor eller skador.
gulan

När jag är på akuten brukar jag fascineras över de som tydligen är akut sjuka - men orkar högljutt gå runt och klaga på att de får vänta, svära, ringa vänner och bekanta och beklaga sig, prata om att de missar festen/tv-programmet/kommer försent till jobbet osv. Eller skriver ut sig själva för de inte orkar vänta.
Visst kan vissa av dessa vara i chock - men många av dem är nog inte så akut sjuka att de inte kunnat vänta hemma tills nästa vardagsmorgon.
 
Anropar t ex @CillaW och @Laa (som naturligtvis inte behöver svara om ni inte vill).

Hur skulle ni reagera om det visade sig att en patient ljugit om så allvarliga symtom som dem gulan tänkt snickra ihop: nu har jag mycket värk i nacke (ev huvudvärk), ingen känsel alls i fingrar och händer eller i nedre delen av benen och inget i fötterna. Svårigheter att röra ben. Rejält med värk och svårt att sova.

Det krävs nog inte ens en halvnitisk läkare för att upptäcka den röda tråden i en patientjournal där patienten vid upprepade fall berättar om symptom som inte överensstämmer med vare sig fynd eller frånvaro av fynd vid diverse undersökningar.

Nu tror jag att läkarkåren står över sådant och inte låter sig påverkas av det, men bortsett från risken att faktiskt bli felbehandlad när man ljuger om allvarliga symptom så tycker jag att det skulle vara pinsamt bortom ord att bli ertappad (vilket man ju faktiskt blir när undersökningarna inte visar något).
 
Men jag gissar ingenting. Känner faktiskt inte igen dig längre!! Jag har beskrivit hur jag skulle ha gjort om sjukvården inte hörsammade min oro vid en kraftig hästspark i min rygg, så som jag uppfattar TS beskrivning av hela förloppet.
gulan
Jamen det blir inte mer rätt för att du skulle göra sådär!

Hur skulle du förresten göra när du kom in till doktorn? Skulle du hålla fast vid dina hopljugna symtom tills hen lovat dig en röntgen? När skulle du tala om de inte var sanna?
 
Det krävs nog inte ens en halvnitisk läkare för att upptäcka den röda tråden i en patientjournal där patienten vid upprepade fall berättar om symptom som inte överensstämmer med vare sig fynd eller frånvaro av fynd vid diverse undersökningar.

Nu tror jag att läkarkåren står över sådant och inte låter sig påverkas av det, men bortsett från risken att faktiskt bli felbehandlad när man ljuger om allvarliga symptom så tycker jag att det skulle vara pinsamt bortom ord att bli ertappad (vilket man ju faktiskt blir när undersökningarna inte visar något).

Det är det jag också funderar över. "Hurra, plötsligt kan jag GÅ" kan ju läkare rimligen inte gå på särskilt länge.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp