Finns några vitala strukturer som kan ha skadats? (Sparkad i ryggen)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast vem vinner på att få vård baserad på påhittade symptom? :confused::confused::confused: Knappast patienten. Det är ju fortfarande läkaren som beslutar vad som ska undersökas och med vilken undersökningsmetod. Breder patienten på med en massa symptom som inte finns så blir ju risken större att läkaren gör en (för patienten) felaktig undersökning.
Så här: Mitt svar till TS var just till henne så som jag skulle ha gjort om jag vore henne! I min värld ska det inte vara en tvekan från någon sjukvårdsinsats någostans att TS inte ska få veta hur det ser ut inuti efter en klockren spark från en häst. Akut verkar inte ha varit aktuellt, där går det bra att vänta dagen efter eller några dagar.
Jag har som väl är ingen personlig erfarenhet av vår sjukvård, men har vänner som har. Deras berättelser är ju inget som har imponerat på mig direkt.
Om TS undrat över en bruten tumme hade mitt svar blivit annorlunda. Alla fall är unika -väl?
 
@alexandra
Jag har som väl är ingen personlig erfarenhet av vår sjukvård, men har vänner som har. Deras berättelser är ju inget som har imponerat på mig direkt.

Hm. Min mamma har detta året haft den precis motsatta erfarenheten av sjukvården, och blivit väldigt positivt överraskad. Hon fick i slutet av förra året/början av detta året problem med hjärtat och hon har haft jättebra kontakt med vården. Har blivit erbjuden en uppsjö av tester och utvärderingar, och har känt sig väldigt väl omhändertagen av alla inblandade. Jag tror att det finns många förutfattade meningar om vården också, och att den faktiskt i många fall fungerar MYCKET bra!
 
Så här:
Jag har som väl är ingen personlig erfarenhet av vår sjukvård, men har vänner som har. Deras berättelser är ju inget som har imponerat på mig direkt.

Att ge ett råd om att man ska ljuga för sjukvården "för det måste man för att få hjälp" och sen berätta att du inte ens har någon erfarenhet av sjukvård, gör ju inte att man tar ditt råd särskilt seriöst. Inte konstigt att sjukvården upplevs dåligt fungerande, hur ska vårdpersonalen kunna ge bra vård till patienterna om de inte får veta sanningen kring patienternas symtom?
 
Så här: Mitt svar till TS var just till henne så som jag skulle ha gjort om jag vore henne! I min värld ska det inte vara en tvekan från någon sjukvårdsinsats någostans att TS inte ska få veta hur det ser ut inuti efter en klockren spark från en häst. Akut verkar inte ha varit aktuellt, där går det bra att vänta dagen efter eller några dagar.
Jag har som väl är ingen personlig erfarenhet av vår sjukvård, men har vänner som har. Deras berättelser är ju inget som har imponerat på mig direkt.
Om TS undrat över en bruten tumme hade mitt svar blivit annorlunda. Alla fall är unika -väl?

Min poäng är att man kan få en för patienten felaktig undersökning om man beskriver symptom som man inte har och vill det sig illa så kan läkaren till följd av det faktiskt missa en väsentlig skada. Med andra ord, läkaren gör rätt undersökning baserat på patientens anamnes, men eftersom patientens anamnes är delvis falsk så får patienten en felaktig bedömning och riskerar att få en felaktig undersökning.
 
Inte vet jag hur andra funkar, men de få gånger jag verkligen behöver träffa en läkare vill jag helst ha en korrekt diagnos på vad som felas mig och därefter en korrekt behandling för att bli pigg och frisk så fort det går.

Om jag ljuger om mina symptom, hur de påverkar mig och hur jag mår så riskerar jag ju att få en felaktig diagnos med felaktig behandling som följd, men det är ju inte vårdens fel i så fall utan mitt eget som ljugit.

Ergo; att ljuga för sin läkare om hur man mår, hur man påverkas av sin skada/sjukdomssymptom är oklokt och ett resursslöseri.
 
Helt otänkbart för mig att ljuga om symptom. Skulle jag tex säga att det pirrar i benen skulle de blixtsnabbt kräva jag kom in, risken är väl de skulle skicka en ambulans till och med :S

Men varför i hela friden skulle jag ljuga? Dels så när de upprioriterat mig pga lögner så har de samtidigt nedpruoruterat någon annan. Som riskerar få men för livet av det om man ska vara drastiska. Lögnerna skulle både belasta vårdpersonal och slösa skattepengar.

Dessutom som sagts riskera fel us och diagnos. Eller att de utesluter det farligaste men missar kolla det mindre allvarliga - som de hade om de haft ärliga symptom.

Och om inget annat så har jag absolut ingen lust bli inlagd på observation t ex för att jag ljugit om symptom.

Så nej, skulle aldrig någonsin ljuga om/överdriva symptom. Att folk gör det är dessutom en anledning till att det är så belastat på akuten!

@lil-sis när jag var in för proppen var jag inlagd på avdelning 3 h efter ankomst. Gick som på räls.
När jag kom in med ambulans en knapp V senare efter att två gånger svimmat och hade värre huvudvärk tog det som sagt 12 h ens innan läkare kollade. Låg folk nästan staplade i korridorer osv.
Så det är ju lotteri kring hur länge få vänta. Och en gående, ganska obesvärad ryggskada utan neurosymptom som knallar in utan 1177-stöd den kommer ju ligga lågt i prio. Så risken är ju man får vänta väldigt länge. Om man inte har tur att det är rätt dött på akuten när man kommer in.
 
I min nya hemstad har jag förstått att det är "standard" att bre på och överdriva sina symtom/smärta när man kontaktar VC. Inte hitta på andra, men överdriva de befintliga. För mig låter det också helt absurt men de jag känner härifrån hävdar prompt att annars får man nästan aldrig en tid.

Kanske stämmer det. Jag har kontaktat VC några gånger och aldrig varit där ännu. Jag får ingen tid, kanske rätt beslut men i min gamla hemstad hade jag fått komma in alla gånger.

Först var den en rejäl smäll mot knät efter att jag vurpat med cykeln, knät svullnade upp, jag kunde knappt gå. Fick svaret att återkom om en vecka, jag gjorde det då symtomen fortfarande satt i men de sa vänta en vecka till. Det blev långsamt bättre och jag hoppas jag inte får bestående men i knät men än så länge verkar det lugnt :)

En annan gång handlade det om en stor, varfylld böld. Jag har haft besvär tidigare och har alltid behövt snitta upp dem hos VC, sätta dränage och ibland gått på upprepade antibiotikakurer. Fick inte komma in och göra detta i min nya hemstad, de tyckte jag skulle avvakta. Den blev bara större och värre men sjukvården tyckte prompt den kunde spräckas och läka hemma... Jag snittade den själv med hjälp av en läkarstudentkompis och sen fick min moster som är sjuksyrra sätta dränage i den.

Sedan ringde jag dem i juni i somras om en leverfläck som har lite olika färger och jag tycker det svarta i leverfläcken har växt lite... Den kliar ibland. De sa att jag är välkommen framåt hösten när deras drop-in för att kolla leverfläckar öppnar igen. Jahopp.
 
Jag har som väl är ingen personlig erfarenhet av vår sjukvård, men har vänner som har. Deras berättelser är ju inget som har imponerat på mig direkt.
Om TS undrat över en bruten tumme hade mitt svar blivit annorlunda. Alla fall är unika -väl?
Många får alldeles utmärkt vård, jag är en av dem, sen är människokroppar inga maskiner och läkare reparatörer som en del tycks tro.
 
Inte konstigt att sjukvården upplevs dåligt fungerande, hur ska vårdpersonalen kunna ge bra vård till patienterna om de inte får veta sanningen kring patienternas symtom?
Med denna mening så menar du att vår sjukvård krackelerar för att jag delgav hur jag skulle ha gjort för att få en röntgen inom en kort tid efter en kraftig olycka där min ryggrad är inblandad?
gulan
 
Jag hade gjort som du. Ringt, beskrivit ingående vad som hänt, brett på rejält hur jag mår överdrivit smärta och stelhet...men gå kan jag. Bett den som tog samtalet läsa upp vad som dokumenterats så det stämmer med det jag berättat. Väntat någon/några dagar ringt igen och nu har jag mycket värk i nacke (ev huvudvärk), ingen känsel alls i fingrar och händer eller i nedre delen av benen och inget i fötterna. Svårigheter att röra ben. Rejält med värk och svårt att sova.
Jag tycker det är självklart att du ska få det där röntgat. Men eftersom du ändå kan gå är det inte akut - akut om jag säger så, men absolut inom någon dag få veta hur det ser ut där inne.
gulan
Men seriöst, ljuga sig till en röntgen? Nu förstår jag varför min gamla mamma fick vänta både kväll och natt på akuten när hon var så svag att hon knappt var kontaktbar :grin:

Se upp så att du inte får en felaktig diagnos baserad på dina lögner så att de opererar bort något i onödan.
 
Min poäng är att man kan få en för patienten felaktig undersökning om man beskriver symptom som man inte har och vill det sig illa så kan läkaren till följd av det faktiskt missa en väsentlig skada. Med andra ord, läkaren gör rätt undersökning baserat på patientens anamnes, men eftersom patientens anamnes är delvis falsk så får patienten en felaktig bedömning och riskerar att få en felaktig undersökning.
kan det bli. Det kan också få förödande konsekvenser in inte bli tagen på allvar i tid också. Många fler gånger får patienter vänta för länge, eller vård uteblir därför att sjukvården gör bara absolut absolut det minimala för att spara pengar. Ibland kan ett ynka blodprov ha givit ett stort genombrott, men det går snabbare att skriva recept på piller och visa på dörren....för den gången. En röntgen av en ryggrad kan ge svar på om något är trasigt eller helt. Om personen ska vara i stillhet eller må bra av sjukgymnastik osv.
gulan
 
Men seriöst, ljuga sig till en röntgen? Nu förstår jag varför min gamla mamma fick vänta både kväll och natt på akuten när hon var så svag att hon knappt var kontaktbar :grin:

Se upp så att du inte får en felaktig diagnos baserad på dina lögner så att de opererar bort något i onödan.
Så du menar att din okontaktbara mamma fick vänta kväll och natt på akuten för att jag på ett forum berättar hur jag skulle ha gjort för att få reda på hur min ryggrad mår på insidan?
Ja vem vet jag kanske bedriver någon hemlig blogg som bidragit till att sjukvården är som den är.......
gulan
 
kan det bli. Det kan också få förödande konsekvenser in inte bli tagen på allvar i tid också. Många fler gånger får patienter vänta för länge, eller vård uteblir därför att sjukvården gör bara absolut absolut det minimala för att spara pengar. Ibland kan ett ynka blodprov ha givit ett stort genombrott, men det går snabbare att skriva recept på piller och visa på dörren....för den gången. En röntgen av en ryggrad kan ge svar på om något är trasigt eller helt. Om personen ska vara i stillhet eller må bra av sjukgymnastik osv.
gulan
Vad tror du att läkarna har sin långa utbildning för?

Men om du själv anser dig veta bättre när en röntgen är nödvändig, vänd dig till en privat klinik där du kan betala dig till varenda undersökning du önskar. Den offentliga vården borde ta full kostnadstäckning för folk som ljuger sig till dyrbara undersökningar.
 
Så du menar att din okontaktbara mamma fick vänta kväll och natt på akuten för att jag på ett forum berättar hur jag skulle ha gjort för att få reda på hur min ryggrad mår på insidan?
Ja vem vet jag kanske bedriver någon hemlig blogg som bidragit till att sjukvården är som den är.......
gulan
NÅGONS okontaktbara mamma kan bli liggande för att någon annan läst gulan på buke och fått det utmärkta tipset att ljuga sig fram.
 
Ergo; att ljuga för sin läkare om hur man mår, hur man påverkas av sin skada/sjukdomssymptom är oklokt och ett resursslöseri.
Rent generellt tror jag att resursslöseriet mer ligger i att INTE ta reda på hur läget är. Jag tror att många diagnoser, skador och lidande kunde ha lindrats om sjukvården tagit människors oro på allvar snabbare.
Jag tror att det är långt mycket vanligare att personer inte får den förebyggande vård de behöver än att sjukvården "övervårdar" någon som överdrivit sin sjukdom eller skada.
Och tro mig alla.......sjukvården har och hade sitt problem innan jag skrev till TS hur jag skulle ha gjort för att snabbt få reda på om något har hänt med min ryggrad.
Vänligen hälsningar gulan
 
Med denna mening så menar du att vår sjukvård krackelerar för att jag delgav hur jag skulle ha gjort för att få en röntgen inom en kort tid efter en kraftig olycka där min ryggrad är inblandad?
gulan
Ja! För det faktum att du, som inte ens har erfarenhet av sjukvård, resonerar som så att det är nödvändigt att ljuga för att få den vård man behöver, gör ju att man kan anta att det är en ganska utbredd uppfattning. Då är det inte konstigt att vården har dåligt rykte, eller att köerna blir lååånga, om våra läkare behöver ägna sig åt påhittade symtom.
 
Rent generellt tror jag att resursslöseriet mer ligger i att INTE ta reda på hur läget är. Jag tror att många diagnoser, skador och lidande kunde ha lindrats om sjukvården tagit människors oro på allvar snabbare.
Jag tror att det är långt mycket vanligare att personer inte får den förebyggande vård de behöver än att sjukvården "övervårdar" någon som överdrivit sin sjukdom eller skada.
Och tro mig alla.......sjukvården har och hade sitt problem innan jag skrev till TS hur jag skulle ha gjort för att snabbt få reda på om något har hänt med min ryggrad.
Vänligen hälsningar gulan
Men det blir förstås bättre inom sjukvården om folk gör som du är beredd att göra - blåljuga?
 
Rent generellt tror jag att resursslöseriet mer ligger i att INTE ta reda på hur läget är. Jag tror att många diagnoser, skador och lidande kunde ha lindrats om sjukvården tagit människors oro på allvar snabbare.
Jag tror att det är långt mycket vanligare att personer inte får den förebyggande vård de behöver än att sjukvården "övervårdar" någon som överdrivit sin sjukdom eller skada.
Och tro mig alla.......sjukvården har och hade sitt problem innan jag skrev till TS hur jag skulle ha gjort för att snabbt få reda på om något har hänt med min ryggrad.
Vänligen hälsningar gulan

Och allt det här "tror du" utan att ens ha erfarenhet av sjukvården? Ja, som sagt inte konstigt att ryktena är dåliga, om de bygger på erfarenheter som inte finns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp