Finns inga vettiga elektriker att uppbringa?

J

jezzibell

Ska bara skriva av mig. Jag är suuuur :mad:
Stallet var färdigbyggt i september. Tar dit en elektriker som går igenom allt och "jajamensan" detta skulle han fixa. Efter ett par veckor inser jag att han tänker inte göra detta...

Kontaktar elektriker nr 2.
Som efter ngn vecka kommer ut och tittar. Hem och räkna. Veckorna går. Kommer tillbaka med kollega för att titta igen, hem och räkna igen. Veckorna går. Till slut får jag en offert på 75,000 kr :eek:

Kontaktar elektriker nr 3. Nu är vi inne i december. Han skulle inte hinna innan nyår, men kommer och tittar innan jul. Hem och räkna. Veckorna går. Fick ett pris förra veckan på ca 40,000 kr :) och han skulle komma på måndag, som igår, på morgonen och starta och så skulle vi träffas på eftermiddagen och gå igenom lite.
Han kommer inte.
Han ringer inte.
Han är inte anträffbar vare sig på mobilen eller kontoret. :mad:

Nu sitter jag här och är bara sååå frustrerad. De flesta man ringt har inte tid att åta sig mera jobb, så jag har verkligen lagt ner mkt energi på att hitta ngn överhuvudtaget.

Snart köper jag kablar och drar själv :devil:
Nä, det gör jag inte förstås.
Men jag känner mig väldigt desperat nu.

Det är kallt och fuktigt, kallt och fuktigt, kallt och fuktigt :(
//Jezz

Sv: Finns inga vettiga elektriker att uppbringa?

Tja, jag skaffade en egen ;)
Hantverkare öht verkar vara svårt å andra sidan, de kör hellre företagsjobb än mot privatpersoner.
(OBS! det är dock INTE en ursäkt!).

Välkommen in i hantverkarnas "underbara" värld! :devil:

Vi skulle ha byggt ett uterum och snickaren som skulle göra det lovade att det skulle vara färdigt till midsommar - i somras! :mad:

När vi får tag på honom med jämna mellanrum så lovar han bestämt att komma veckan därpå. Tjo du! :devil:

Sen skulle vi ha en rörläggare att kolla vår pelletsbrännare som stannar stup i kvarten. Han lovar att komma men kommer inte. När vi får tag på honom (inte lätt) skyller han på att det rört ihop sig med annat. Gång på gång på gång.........

Min mor och hennes sambo skulle bygga om köket men de tvingades till slut kalla in en annan eftersom det bara skulle vart halvfärdigt annars.

Hantverkare är ett jäkla "släkte". Tyvärr är det brist på dem vilket gör att de kan bära sig åt hur som helst utan att riskera att vara utan jobb. :(

Snart köper jag kablar och drar själv :devil:
Nä, det gör jag inte förstås.
Men jag känner mig väldigt desperat nu.

Det är inte mer 2-3 års utbildning för att bli certifierad elektriker och det är ungefär samma tid man behöver vänta på att de kommer så det kan gå på ett ut...

Det är inte mer 2-3 års utbildning för att bli certifierad elektriker och det är ungefär samma tid man behöver vänta på att de kommer så det kan gå på ett ut...
:rofl::rofl: Precis! :D

Tja, svärfar är behörig elektriker och alla andra jobb gör jag ju själv :D... det är bara hovslagaren som kommer "utifrån".

Jag är väldigt glad över att det är så.

Det värsta av allt är annars om man faktiskt får tag i en elektriker så är det inte alls säkert att vederbörande kan vad som gäller för jordbruksbyggnader, däribland då även häststall, vilket skiljer sig markant från bostadshus så man måste hänga som en igel över axeln på dom för att kontrollera så att dom vet vad i h*lv*** dom håller på med ! Gäller ju inte bara elektriker dessutom...

Skulle jag ha hyrt in någon form av hantverkare utifrån så vore nog risken stor att jag skulle skjuta dom eller bussa hunden på dom när dom inte dyker upp när dom ska eller gör fuskjobb... och sånt slutar ju med att man hamnar i fängelse och blir våldtagen i duschen och det vill jag ju inte :smirk:.

Vad gäller att dra själv så... väldigt många elektriker är inte behöriga elektriker (man ska ha jobbat så där 5-10 år som elektriker för att få bli behörig elektriker). Jobbar man åt en behörig elektriker och har nödvändiga kunskaper så kan man göra väldigt mycket i elväg själv :angel:... och för att byta ut elektrisk utrustning utan att göra ändringar i den fasta installationen räcker det med nödvändigt kunnande utan att blanda in elektriker överhuvudtaget.

Senast ändrad:

väldigt många elektriker är inte behöriga elektriker (man ska ha jobbat så där 5-10 år som elektriker för att få bli behörig elektriker).

Det krävs en gymnasial utbildning kompletterat med 1600 timmar praktik. Det blir inte 5-10 år.

Du vet att det finns fortfarande människor i det här landet som är yrkesverksamma, som tex elektriker, utan att ha gått någon gymnasieutbildning - det fanns helt enkelt inga gymnasieskolor på den tiden när dom var unga. Numera börjar dessa människor tunna ut... men de finns fortfarande och för dessa har det varit andra regler som har gällt.

Samma problem här! Han skulle komma så fort han kunde......
Hästarna flyttade in i oktober
Men hör och häpna - Elektikern kommer i veclkan och instalerar det som är kvar att göra . dvs elskåpet och sladdar från lysrören till knapparna då jag kan tända utan skarvskladden som jag har fått göra nu!! Han ringde - hade haft lite mkt. att göra.
Helt otroligt va!
Håll tummarna för att han kommer !!

En liten passus ... efter utbildning + 1600 timmar är elektrikern klar för yrkescertifikat: "Elektriker-elteknik". Sen måste man väl ansöka om den s k behörigheten - den kostar ju också pengar och ta ut och kräver väl även mera utbildning?!

(Tur att det inte är "mitt bord" ;) ).

så man måste hänga som en igel över axeln på dom för att kontrollera så att dom vet vad i h*lv*** dom håller på med !

Tro det eller ej, men när jag kom hem igår var elektrikern på plats :D
De har så mycket att göra, därför kunde han inte ringa och tala om att han inte skulle komma på måndagen :o
Orkade inte diskutera det, jag var bara glad att han ändå kommit :D

Men:
När jag skulle ge hästarna kvällsmat, så fick jag ett infall och gick fram och läste på armaturerna: IP65 F :eek:
Han har ändå fått reglerna av mig "elinstallation i jordbruk" lr vad den heter. Mejlade honom och påpekade att det måste även vara ett D.

Detta skulle han kolla upp under dagen.

Man blir ju för sjutton helt svettig :crazy:
Det lutar väl åt nu att han får beställa nya armaturer då, avbryta jobbet och komma tillbaka senare... :crazy::cry::confused:

//Jezz

Japp... som sagt var så kan tålamodet tryta emmelanåt !

Armaturerna ska helt riktig vara lägst IP 54 och märkta med ett D, d:et handlar om yttertemperaturen på armaturen och F innebär då för hög temp för att ha i stall och höloft.

Ett annat vanligt fel är att dom använder fel sorts kabel, i lantbruksbyggnader ska bara användas metallmantlade kablar.
Om man skyddar kabeln mot angrepp av råttor så räcker det med kabel av typ EKLK (aluminiumskärmad) men utan "råttskydd" så ska det vara stålbandsarmerade kablar tex EKPK.

Plaströr (vp-rör) räknas inte som skydd mot råttor utan råttskyddet ska vara antingen att råttorna inte kommer åt kablarna genom att man lägger dom på tex undersidan av ett tak med minst 50 cm höjd till föremål under som råttorna kan klättra på eller vara utfört i stålplåt och bör då vara rostskyddat.

Dom brukar sätta in vanliga glimtändare i armaturerna också... så då får man gå och byta ut dom sedan mot reaktorer av säkerhetstyp med röda knappar på.

Lycka till och glöm inte bort att andas lugnt ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 594
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 541
Senast: Imna
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 435
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar