Finns det snygga plastgranar?

Sv: Finns det snygga plastgranar?

Tycker vår är helt OK, har inte så mycket val eftersom jag är allergisk mot gran. De riktiga brukar dessutom alltid vara svindyra, spretiga och barrande... :D

gran11.jpg

Det hjälper nog iofs inte så mycket eftersom den här är från OBS!, den affären existerar väl inte ens längre... Det var deras dyraste (ca 700 kr) som hade stått som visningsgran och var på väg att åka i containern när jag knep den. Gratis är gott och så vidare. Den har hängt med i 12 år nu. :)

Sådär ser våran ut också! Kostade 399 tror jag på Rusta. Jag tycker dom granarna är heeelt ok som plastgranar! Dessutom kan man ju forma dom lite som man själv vill!
Vi är allergiker så vanlig gran funkar inte hos oss..

Så Åhléns och Rusta, alltså! Får ge mig ut på granjakt :D

Var noga med bara att kolla storleken, vi fick med oss fel gran hem från Rusta men det var bara att byta. Den vi fick med oss hem var typ 120cm.. lite liten! :-)

Och var hittar man dem i så fall?

Jag vill helst ha en riktig gran, men av olika anledningar får det nog bli en plastgran i år, och det kan ju vara bra att ha eftersom de håller länge tänker jag.

Så, var hittar jag en plastgran som inte är gles och ful? Helst inte svindyr heller.

Plastgranar är JÄTTEOMILJÖVÄNLIGA. Bara så du vet :/

Lust att förklara varför?

Jag skrev en artikel om det för ett par år sedan samt att min syster läste på förra året eftersom sonen, sju år, ville ha platsgran för miljöns skull. Han tyckte synd om fåglarna som inte skulle få några träd kvar :love:

Hur som helst så vill jag minnas att det handlar dels om plasterna som används i granen dels att de allra flesta transporteras från Thailand, tror jag det var, Asien klingar i huvudet iaf men inte helt hundra.

Är det då medtaget i beräknandet att dom håller i ett flertal år och kombinerat med om man köper en ny gran varje år på ett sådant där grannförsälning?

Från Naturskyddsföreningen

Plastgran är inte miljövänlig sett ur ett livscykelperspektiv, inte ens om den används i tio år. Plastgranar tillverkas huvudsakligen i Asien och transporteras tusentals mil för att komma till Sverige. Plasten är stel och skör, därför tillsätter man ofta mjukgörare; så kallade ftalater. Vissa ftalater är klassade som hormonstörande och är misstänkt cancerogena. När PVC förbränns kan det bildas giftiga dioxiner som också kan vara cancerogena.

Enligt en amerikansk studie så är det bästa för miljön om man har en plastgran och använder den mer än 10 år. Dvs om man har tänkt ha den kortare tid än 10 år så är det bättre (läs inte fullt så illa) för miljön att välja en odlad (hyfsat närproducerad) gran.
Källa. Observera sidan - American Christmas Tree Association :D

Är utsläpp av växthusgaser inte miljöpåverkande menar du? Att plastgran inte är miljövänlig är ju uppenbart - det är ju plast. Men säg någon konsumtionsvara som faktiskt är miljövänlig! Allt har miljöpåverkan, man får välja det som är minst dåligt. Det citat du klippt in säger för övrigt ingenting om vad av riktig gran och plastgran som är det bästa valet.

Frågan var ju varför plastgranar är "jättemiljöovänliga" och då tyckte jag undersökningen som du länkade var lite vansklig eftersom den bara behandlade klodioxidbelastningen. Det verkar rätt vanligt att miljöproblem likställs med klimatet så jag ville påvisa skillnaden (eller ja, att det handlar om mer), inte kritisera dig.

Det som är bäst för miljön behöver inte alltid vara bästa valet för att motverka växthuseffekten och vice versa.

Jag tog inte med biten om riktig gran eftersom jag bara försökte ge ett svar på varför plastgranar inte är någon höjdare. Men för den som vill läsa Naturskyddsföreningens åsikt finns den här.

Senast ändrad:

Frågan jag svarade på var hur en plastgran står sig i jämförelse med en riktig gran. Frågan varför plastgran är dåligt var ju redan besvarad.

PGA allergi rök riktiga granen hos oss också :(.

Vi hittade en fin plast på Plantagen men den var inte billig.

Och var hittar man dem i så fall?

Jag vill helst ha en riktig gran, men av olika anledningar får det nog bli en plastgran i år, och det kan ju vara bra att ha eftersom de håller länge tänker jag.

Så, var hittar jag en plastgran som inte är gles och ful? Helst inte svindyr heller.

Kolla in ditt lokala Myrornas eller liknande biståndsaffärer. Jag hittade 3 st plastgranar med pynt för 300 kr st. Men nu vill vi ha en riktig så det var inte läge att handla.

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på och hjälper min mamma med att hitta en ny tvtjänst. Idag har hon Viasat som hon får in via satellit. En dyr tjänst som...
Svar
0
· Visningar
204
Senast: Nebraska
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 301
Senast: LinnK
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
691
Senast: Åsa A
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar