Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hitills har jag inte träffat på någon ridskola där det varit förbjudet att ge hästarna en morot i hagen.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det har jag, och alla hästar står inte på ridskolor, jag skulle blivit förbannad om jag kom på någon som matade min häst. Det finns folk som skrivit trådar om oskicket, bl.a om skaderisk på hästar och människor och risk att hästar blir sjuka (ge en fång häst en massa godis och det kan leda till avlivning).


Men lite väl OT
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Men nu har jag hela tiden syftat på ridskoletjejer och ridskolor vilket de flesta exempel jag tagit upp handlat om. Privathästar och privatstall brukar väldigt sällan ha folk utifrån hos sig och därmed brukar denna typ av hästtejer som tråden handlar om inte vara särskilt vanliga där. Där dominerar privatryttarna.

Oavsett hur man vänder och vrider på det så tillbaka till ursprungsfrågan på tråden. Alla verkar ju vara överens om att dessa tejer minskat i antal liksom moralen och intresset i stallet. Sen om det är bra, som du tycker eller tråkigt som en del andra tycker är oväsentligt.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag håller med om att åtminstone procentuellt sett så är det betydligt färre tjejer som hänger i stallen och längtar efter att få hjälpa till.

Om moralen är sämre är jag tveksam till, den äldre generationen har alltid klagat på ungdomars moraliska förfall, åtminstone i i 100-150 år, skulle alla haft rätt hade vi bara haft ligister i våra grundskolor ;)

Intresset för hästar är definitivt inte lägre, med tanke på att hästantalet ökat ordentligt så verkar det snarast ha ökat och tillgängligheten är större, folk behöver inte stå i kö för att ens klappa en häst på samma sätt åtminstone inte på mindre populära ridskolor och på mindre orter.

Folk som efterlyser gamla tidens hästtjejer att hjälpa dem håller just inte till i ridskolestall (hade de gjort det hade de förövrigt troligen lyckats hitta någon för övrigt), och inte är hästtjejerna begränsade till att enbart finnas där. Tvärt om, med så mycket hästar runt om så hänger en del säkerligen i grannes stall.

Och OT
Och seriöst, lära ungarna mata hästarna i hagen när så många misstycker och det dessutom är en säkerhetsfråga? Och med motiveringen att många ridskolor tillåter det. Hallå, ungrarna lever inte i en isolerad miljö där de bara träffar den egna ridskolans hästar.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hej!

Som jag skrivit tidigare: Jag söker en person med rätt mentalitet, när jag hittar denna person finns det inget som hindrar att den får rida mer. Men om jag sätter ut en annons om "medryttare" så får jag kategoriskt svar i stil med "jag är 13 år gammal och vill tävla i hoppning". Jag är inte intresserad av den typen av hjälp, inte ett dugg. Alltså sätter jag ut en annons som beskriver "worst-case-scenario" och då är knappt någon längre intresserad.

/Lavinia, vars nuvarande hjälp rider 2 dagar/vecka, alldeles gratis, men såklart åker på att mocka om hon rider någon av mockningsdagarna. Hon började också som skötare, för att lära känna hästen och för att jag ville se att hon hade den mentalitet jag söker- nämligen tycker om att pyssla och gosa och inte bara vill rida!
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Folk som efterlyser gamla tidens hästtjejer att hjälpa dem håller just inte till i ridskolestall (hade de gjort det hade de förövrigt troligen lyckats hitta någon för övrigt), och inte är hästtjejerna begränsade till att enbart finnas där. Tvärt om, med så mycket hästar runt om så hänger en del säkerligen i grannes stall.

Och hur mycket lär man sej i grannens stall? Det kan variera otroligt mycket skulle jag vilja säga. I värsta fall är det katastrof. I bästa fall lär man sig massor. Men viljan att göra mer än titta på är ju lika viktig. Det är väl mera inställningen att man ska ha betalt för värdefull gratis praktik som är frågan.

Jag var som sagt så korkad att jag tyckte slitet var kul, det var en del av att vara i stallet med kompisarna och ha roligt.

Själv vill jag inte ha någon som hjälp så jag har inga såna syften. :) jag är f ö fortfarande lika korkad för jag tycker om att göra mer än ta hand om en enda häst i stallet. Jag gör en massa annat för att jag vet hur mycket jobb det är i ett stall och jag trivs med att jobba med hästar på olika sätt. Det är självklart för mej att ibland ta mockningen i stallet, fodra när jag kan, ta ut och in hästar, osv. Jag gör det i mån av tid och skulle aldrig vilja ha en häst inackorderad med fullskötsel och aldrig få göra annat än rida. :o
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Vad du har för avsikter och vad som står i annonsen som jag läst stämmer inte riktigt överens. Givetvis gör du som du vill, men i mina ögon är det inte konstigt om man har svårt att hitta seriöst folk när man annonserar efter hästskötare som eventuellt får rida i framtiden, men har man tur så ... Duktiga personer som är guld och de får ofta hästar att rida/sköta genom kontakter.

Min skötare är bäst, och jag ville inte ens ha någon ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

KL

Jag är glad att ha växt upp i en tid när det var enklare och roligare att vara hästtjej.

Attityden ”dagens lata och bortskämda barn” / ”annat var det på min tid/för mig – för JAG har minsann lärt mig bla bla bla…..” i kombination med mängden uttalade och outtalade krav + dålig eller obefintlig planering gör att tonårstjejer kroknar eller inte ställer upp ö h t.

Jag var verkligen en ”äkta hästtjej” – om det med en sådan menas en tjej som bodde i stallet all sin fritid och hjälpte till med det jag kunde. Det var en mindre ridskola med 10-15 hästar där man lärde sig massor. Ägarna var från början jordbrukare och det fanns alltid någon att fråga om det var något. Jag jobbade massor och lärde mig massor! Alla som red hängde inte i stallet – men man hörde aldrig något om att de skulle vara ”lata eller bortskämda” för att de inte gjorde det.

Jag skulle idag aldrig rekommendera någon förälder att låta sina 12-14 åriga tjejer ha vad-det-nu-är-tjänster i ett stall utan att ta reda på vad det innebär. Säkerhetstänkandet är ofta obefintligt och om vissa (många!) stall ska vara platsen man lär sig något på är det bättre att lära sig via teori/böcker eftersom det inte finns några kunniga att fråga – alt bryr sig eller har tid att svara. Jag generaliserar – men tyvärr är detta alltför vanligt och alla som är eller har varit verksamma inom förbund eller tillsyn känner igen.

Det finns äkta hästtjejer. Var rädd om dem!
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Nu har jag ett exempel här, pratade med en väninna igår vars 11-åriga dotter rider på en ridskola som drivs av en person, inga anställda. Mest a och b-ponnys och de rider a-ponny även om de är 165 cm långa, bara de inte väger över 50 kg och de får inte vara nybörjare då...

De har ett lite annorlunda upplägg för att vara ridskola tycker då jag...Om man ridit några år (antar jag, vet ej gränsen) så kan man få bli skötare. Men det kostar pengar. Då ingår det visserligen att man får rida hästen den dagen (de har ej lektioner alla dagar i veckan), men även att man får mocka. Sen ingår det i åtagandet (som man betalat för) att ha ett visst antal stallpass per termin. Då tar massa barn hand om fodring, in och utsläpp, mockning samt barnuteritt med ledare, kl 8-16...Jag frågade henne om det var någon ansvarig person där och min väninna frågade dottern som sa att den äldsta närvarande var 14 år....Låter helt otroligt tycker jag och det är inte vad jag menar med "äkta hästtjej" även om barnen tycker det är kul...det här ser jag som gratis arbetskraft, som dessutom BETALAR för sig....i somras var det dessutom krav på att man skulle komma dit och städa anläggningen samt måla "sin" hästs box...11-åringar liksom?!

Och som ridskoleägare skulle då inte jag vilja att barn skötte mockning, fodring och även fri ridning själva....

Är det någon som hört talas om ett liknande upplägg? Jag blev väldigt förvånad faktiskt.

Vi hade ett liknande upplägg när min ridskola startade (98).
Då fick man ha en "halvfoderhäst" som man red fredag till söndag (ändrades senare till lördag-söndag), betala en summa i månaden OCH ha stalltjänster på helgerna, dvs fredag kväll - söndag morgon.
Det fanns plats för 12-15 hästar och därför blev det ju endel stalltjänster..

Såvitt jag minns så var vi enbart 'barn' som hade foderhästar. Dvs alla var under 18.
Dock var det krav att det alltid skulle finnas med en vuxen på helgerna, men den vuxne var inte tvungen att kunna ngt om hästar utan dene skulle bara vara där OM det hände ngt.

Jag tycker inte att det var ngt dåligt upplägg alls.
Givetvis är det dumt att det inte finns vuxna på anläggningen som i sitt fall, men annars är det ju inte fel att ha ett sånt system.



Hur tror du/ni egentligen att ridskolor ska kunna gå runt och fungera?
Ideella små klubbar som inte får massa bidrag av staten (Här får bara de stora ridskolorna nära stan bidrag!!) och klarar sig inte utan ideell arbetskraft.
Man kan heller inte höja avgifterna hur mkt som helst, för då vill inte folk rida.
En ridskola i startgroparna har ju heller knappast något högt kapital, och då måste man förlita sig på att folk ställer upp och "slavarbetar".
Det är ju liksom antingen det eller inget. Och att ta bort möjligheten för massa barn att lära sig rida tycker iaf Jag är en dålig idé.
Ridning är ju en bra sport! :bump:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hur tror du/ni egentligen att ridskolor ska kunna gå runt och fungera?
Ideella små klubbar som inte får massa bidrag av staten (Här får bara de stora ridskolorna nära stan bidrag!!) och klarar sig inte utan ideell arbetskraft.
Man kan heller inte höja avgifterna hur mkt som helst, för då vill inte folk rida.
En ridskola i startgroparna har ju heller knappast något högt kapital, och då måste man förlita sig på att folk ställer upp och "slavarbetar".
Det är ju liksom antingen det eller inget. Och att ta bort möjligheten för massa barn att lära sig rida tycker iaf Jag är en dålig idé.
Ridning är ju en bra sport! :bump:

Ridskolor och ridklubbar att beroende av ideellt arbete. Utmaningen gäller att få det att fungera - få människor att trivas så att det är där man vill vara för att det ger mest och är kuligast. På "mitt" nuvarande ställe är det så. Och se, där finns stalltjejer, stallmorsor/-farsor och en "stallfarfar". Personen som driver det har MASSOR av erfarenheter och klokskap + delar med sig av det i allt h*n gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag skulle gladeligen spendera hela dagarna i stallet, och är definitivt den nördigast person jag känner! :D

Känner dock igen det som skrivs av ts då jag sällan stöter på någon som är av samma skrot och korn.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Kom ut hit till landsbygden så ska du se oss "riktiga hästfolk"... :)
Tyvärr så har det flesta hästfolket delats upp mellan "stadsryttare" och landsryttare. "Snobbarna" som en del folk kallar dom och oss lantligare, som kanske inte är så fina i rocken men mer praktiskt lagda och gillar att skita ner oss för hästens skull OCH för nöjet i att skita ner sig, för att se en fint skinande Nöjd häst i sin box/ hagen, eller ett rent stall efter en lång dag.. Eller leende ansikten på grannarnas barn som kommer över på veckoslutet för att pyssla med hästarna och ta en kopp varm oboy med ostmacka efteråt.. :) Många barn som växer upp i städerna lär sig att rida är det enda man strävar efter, tävlingsandan är sjuk i skolorna redan på lågstadierna, speciellt för tjejerna ( har sett skillnaden, har tagit hand om en 7 årig flicka från Helsinki i Finland i 2-3 år, som kom till mig på landet under veckoslut/lov att pyssla i stallet). Skillnaden var enorm i hur hennes attityd gentemot hästen/stallarbetet var varje gång hon kom!! Man märkte verkligen om det var jobbiga veckor bakom, eller om hon faktiskt Mått Bra med sig själv.

Hästarna, själva skötseln är inget man oftast gör om inte man måste, dom har ju "skötare" där som gör det jobbet. Oftast så är det inget speciellt förhållande man försöker binda med vardera häst man rider, allt är mer ordnat/ maskinellt lagt, oftast för den "praktiska" delen i det, ridskolor är ju företag, man drar in stora pengar på det. Då är det lätt händt( Notera, vill inte lägga alla ridskolor under samma sko) att en del stora anläggningar tappar den mysiga stallkänslan, samandan som mindre / privata stall oftast delar. :( Mitt råd är att trivs man inte på ett ställe, så bytar man.. för oftast ändras inte stället för att man överklagar.. skulle kräva en hel grupp människor att faktiskt påverka dom större anläggningarna. Leta upp mindre stall/ ridskolor, eller helt enkelt medryttarskap på privata stall, så hittar man dom trevliga varma folken. Det har jag gjort, visst det tog mig ett år att hitta stället jag är på nu, privatstall, och varm människa som äger stället (stort tack till Ann !:heart). Men tålamod är en dygd. :) Lycka till !
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hur tror du/ni egentligen att ridskolor ska kunna gå runt och fungera?
Ideella små klubbar som inte får massa bidrag av staten (Här får bara de stora ridskolorna nära stan bidrag!!) och klarar sig inte utan ideell arbetskraft.
Man kan heller inte höja avgifterna hur mkt som helst, för då vill inte folk rida.
En ridskola i startgroparna har ju heller knappast något högt kapital, och då måste man förlita sig på att folk ställer upp och "slavarbetar".
Det är ju liksom antingen det eller inget. Och att ta bort möjligheten för massa barn att lära sig rida tycker iaf Jag är en dålig idé.
Ridning är ju en bra sport! :bump:[/QUOTE]


Jag tycker då inte att en ridskola ska vara beroende av gratis arbetskraft för att gå runt, vad är meningen då liksom - det är väl en verksamhet som drivs? Även om "vår" ridskola t ex, som drivs av en förening och inte "behöver" gå med vinst, så måste det ju gå runt...utan gratisfolk. Tänk om jag skulle få för mig att starta en butik och redan från start veta om att jag måste ha gratispersonal för att klara det?
Statliga bidrag kan alla ridskolor få, bara de är registrerade som förening hos ridsportförbundet och ja, då krävs det folk som ideelt ställer upp på föreningsarbete men det är inte lika slavigt som stalljobb;).
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Delvis knapplån.

Det finns ridskolor som är vinstdrivande, utan bidrag och som går runt.

Förändrad hästhålling ger mycket vinst, en effektiv lösdrift med maskinell mockning är definitivt billigare och ger förmodligen mer harmoniska (ranordningen är klar så de behöver inte vara griniga på lektionerna) och eventuelt friskare hästar. Klipper man sedan hästarna lagom mycket så behöver merparten inte täckas.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

jag är en äkta häst tjej.. va alltid på ridskolan + att ja hadde egen häst.. red upp dit så fick dom andra borsta honom om dom ville o jag fixa o dona.. just nu e ja medryttare och ja kan ju bara säga att ja har blivit utnytjad. som tex,,
får sms kan du ta stallet idag?? jag ska åka bort,, jag skriver okej för det e ju kul att åka dit o pyssla även fast det e 1 mil o cykla,, kommer till stallet går in,, dom andra hästtjejerna är där o ba.. vad gör du här?? *hon* har redan varit här o ridit..*

dålig stil tycker jag.. ljuger och åker dit o rider utan att fixa.. o nu har hon en till medryttare och hon har delat upp alla dagarna i veckan mellan oss så hon bara kan åka dit o rida en snabbis o sen ska vi dit o mocka o sånt... kan ju lungt säga att ja har tröttnat :( .. så imorron ska ja iväg o kolla på en ny häst :) o sluta där

behövde skriva av mig lite :P MVH/jenny
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

håller helt klart med att det är en utdöende ras. där jag rider nu säger alltid ägaren att jag måste vara en av de sista i mitt slag. :rofl:
i början tog jag bussen två mil och cyklade den sista milen fram och tillbaka varje vardag. nu för tiden kommer han och hämtar mig vid bussen. rider fyra hästar varje dag jag är där och nu när det blir mörkt tidigt måste man skynda sig och hinner inte pyssla med dem. jättetråkigt. när jag var yngre och red på ridskola satt ofta mina kompisar och snacka medan jag pysslade med min sköthäst. har även gått flera km i -20 för att åka och rida. min mamma förstår mitt intresse så även hon var tokig och följde med i kylan. nu är jag vuxen men fortfarande lika hästtokig. frågar mina kompisar om de vill med ut och rida men de ska bara med när det är bra väder. folk är lata och ska ha allt serverat idag, tycker mest synd om dem för de missar ju hela poängen med att hålla på med hästar!
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

har också reagerat på att folk bara ska rida i bekvämt väder. WFT. Har man häst har man häst, och de ska väl motioneras fast det inte är solsken. Folk stirrade på mig genom stallfönstret då jag red dressyr i ösregn i somras. De tyckte jag var konstig.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

För mig är det så att nu när jag har egen häst kan jag bestämma när jag vill rida, är det busväder så dör inte hästen av en (flyttad/extra) vilodag Jag blir varken mer eller mindre hästtjej av att när det är möjligt välja bort att rida i skitväder. Nu rider jag förvisso i alla väder, även i -20 eller regn, jag avstår ibland när det är alltför illa, varför plåga sig och rida i värsta ösregnet eller snöstorm?.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp