Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Haha...jag har faktiskt flyttat FRÅN Dalarna. Har bott i både Mora, Orsa och Malung ;)

Men kan inte du flytta till Dalsland istället :idea:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Haha...jag har faktiskt flyttat FRÅN Dalarna. Har bott i både Mora, Orsa och Malung ;)

Men kan inte du flytta till Dalsland istället :idea:

WTF! Du får prova Falun istället :P

Tror inte sambon är så inne på Dalsland tyvärr...
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

har inte läst hela tråden,
men jag är övertygad att det finns "äkta" hästtjejer. men det är nog i minoritet. men jag tycker att det hela tiden "förväntas" att man bara ska vilja rida. kanske pga att dom flesta vill det...

nu har jag en paos i hästeriet, men för några månader sedan och egentligen nu också så tycker jag det är roligare att fixa i stallet, mocka och borsta osv. istället för att rida.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

har inte läst hela tråden,
men jag är övertygad att det finns "äkta" hästtjejer. men det är nog i minoritet. men jag tycker att det hela tiden "förväntas" att man bara ska vilja rida. kanske pga att dom flesta vill det...

nu har jag en paos i hästeriet, men för några månader sedan och egentligen nu också så tycker jag det är roligare att fixa i stallet, mocka och borsta osv. istället för att rida.

Hej!

Men du är nog tyvärr i minoritet. Jag gillar också att mysa och borsta och allt sånt, men min kära häst kräver mer motion, så myset hinns inte riktigt med. Jättetrist, och att hitta någon som vill borsta, mysa och promenera verkar omöjligt. Och erfarenhet av "den andra sorten" har jag. Dom försvinner så fort hästen inte går att rida och det är jag inte intresserad av. Antingen tar jag allt själv hela tiden, eller har hjälp hela tiden.. Nu tar jag det själv (utöver min rara medis som stannat trots 2 månaders vila/skritt) för jag orkar inte förklara och bestämma fler möten som envist ställs in, eller lära upp fler personer som sen försvinner iaf..

/Lavinia
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hej!

Men du är nog tyvärr i minoritet. Jag gillar också att mysa och borsta och allt sånt, men min kära häst kräver mer motion, så myset hinns inte riktigt med. Jättetrist, och att hitta någon som vill borsta, mysa och promenera verkar omöjligt. Och erfarenhet av "den andra sorten" har jag. Dom försvinner så fort hästen inte går att rida och det är jag inte intresserad av. Antingen tar jag allt själv hela tiden, eller har hjälp hela tiden.. Nu tar jag det själv (utöver min rara medis som stannat trots 2 månaders vila/skritt) för jag orkar inte förklara och bestämma fler möten som envist ställs in, eller lära upp fler personer som sen försvinner iaf..

/Lavinia


Har du provat att sätta upp lappar på ridskolor? Där borde det ju finnas rara stalltjejer som bara längtar efter att få göra mer och lära sig mer än att borsta på en häst i en spilta.

Jag funderade faktiskt på att svara på din annons :) men jag kontemplerade och insåg att det skulle bli för långt för mig att åka. Dessutom skulle jag inte kunna rida din häst längre fram utan det skulle enbart bli pyssel, men det gör inget för mig :D Men du kanske ville ha någon som också kan skritta hästen.
Nu har jag redan hittat en medryttarhäst istället, men det jag vill komma fram till är att det måste finnas fler som jag, som ser ridningen som sekundär och bara vill få komma ut och "andas häst" några gånger i veckan.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag är nog en tvättäkta ung hästtjej, spenderar all ledig tid hos mina älsklingar och gör mycket uppoffringar för att dom ska må så bra som möjligt. Tränar parelli för tränare och har två vad jag vill kalla fd problemhästar, en extremt känslig kille som ogillar ridning så nu har jag jobbat honom över ett år med att bygga självförtroende, få honom att lite på människor. Tur att hästar är så tacksamma djur att jobba med för i sommar lär jag äntligen få rida min häst!
Förstår precis vad du menar med att det har blivit en ganska "stel" värld att leva i, folk lägger sig i vad man gör med sin häst och många spenderar mer tid på nätet att leta fina saker till hästen i stället för att vara i stallet. Antar att det är de du menar?
Önskar man kunde fp tillbaka "hästgängen" när man träffas och är med favoritponnyn, när status är när hästen gnäggar när man kommer in i stället för snyggast transport..
Men borde gå att lösa!?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Tror det har blivit mindre och mindre när det gäller äkta hästtjejer , har kommit så mycket annat som tar deras uppmärksamhet.!

Men känner till två tjejer som har min ponny på foder , de är riktiga hästtjejer.
Hela familjen är involverad i hästar känns det som.!
Varje helg är de iväg och tävlar. Tränar två - tre gånger i veckan, är ute i skogen , bygger hinder , ja gud jag vet inte allt de gör:)men roligt att de är så intresserade.

den ena tjejen är 11 år gammal , och den andra 15 och båda är fastklistrade på hästryggen, hur dåligt det än skulle gå på en tävling eller hur kallt det än är ute ,så deppar de aldrig ihop, utan tar nya tag.!Så kul att se!!

Hästarna är alltid i centrum så att säga .!
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det sitter en äkta bakom skärmen just nu!

Min häst går på lösdrift, så det finns inget riktigt stall. Det går tre andra hästar i hagen men de ägs av en vuxen. Alltså finns det inga andra att fjanta sig med än hästarna, hönorna, katterna, hunden... Och det är underbart!!!! Jag är där så ofta jag bara får.

Ibland på helgerna fodrar någon annan och jag får sovmorgon. Men ändå vaknar jag kl 8 och vill dit!! Jag kan inte somna om, och till slut cycklar jag iväg ändå bara för att hälsa på min häst. Det är ett beroendde, ett härligt beroende, and I LOVE IT!!!!!!!!!!
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

*kl*

Jag har en "äkta hästtjej" här hemma. Fast det är en pojke. Han åker glatt med till stallet och kånkar hö, sliter med vattenslangar i alla väder bara för att få klappa och borsta på hästarna och kanske kanske få sitta på kompisens islänning en stund.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Visst finns det hästtokiga tjejer fortfarande, dock är VI väldigt sällsynta.
Själv går jag på Ridsportgymnasiet i Strömsholm, och jag kan ju ta mina klasskamrater som lite bra exemplar.
Flera av dem kallar sig själva, helt uppriktigt för "ridtjejer" eller vad man ska säga. De säger precis som du menar, att de inte är så intresserade av allt annat som rör hästar, utan mest ridningen, och skötseln kommer liksom på köpet.
Men ska väl säga att de flesta i våran klass är väldigt hästintresserade, och väldigt intresserade om allt som rör hästar.
På ridskolor nu för tiden är det precis som du säger, mest ridning som det kretsar runt. Vilket jag tycker är synd, jag tycker att Sveriges Ridskolehästar förtjänar bättre skötsel, få se mer omvårdade ut osv.
Det tycker jag att t.ex. Ungdomssektioner kan ta tag i, se till att eleverna blir som en trevlig liten familj, och tillbringar mycket tid i stallet till att borsta och putsa.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

hoppas ordet "hästtjej" menas med såna som är hästbitna kvinnliga människor, inte barn. För visst finns det hästtjejer kvar och tviveln gör mig lite ledsen i ögat. Det är tråkigt att inte alla tar sin tid med hästen, även på ridskola. De är nog "sällsynta", men int esm ni tror! och i vissa fall så tar andra intressen/skolan upp massor utav tid som kanske inte fanns för ett par år sedan ;)

Jag försöker söka "sommarjobb" nu där inte pengar är det viktiga utan erfarenheter, kunskap och att spendera tid i stlal etä rviktigt. Jag vill lära mig mer, och visst ingår hästhantering, ridning och stallskötsel i det.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

*knapplån*

(Vissa delar av inlägg lite OT kanske)
Jag är en eller var beror på hur man ser på saken. Har väl en mer yrkesmässig syn på saken nu för tiden. Jag sliter inte ut mig gratis.

Är snart 30, bodde på ridskolan i mellan -och högstadiet, vidare till hästgymnasium, hästskötarexamen, jobbat på ett större travstuteri, haft lite foderhästar, ridit till och ridit in hästar m.m.

Men jag är förbannat trött på att tas för given i stallet, och förväntas att betala för privilegiet att få rida till och uppfostra din bråkiga häst har ett praktexempel på detta i den hästägaren jag red åt senast.

H*n bad mig rida till en av hästarna (ett riktigt kräk under ryttare och ouppfostrad i stallet) det slutar med att jag ser mindre och mindre av hästägaren och denne lägger till sig med vanan att skicka sms av typen: "Tar du resten av stallet när du ändå är ute. Hinner inte." Gjorde det några gånger för att va snäll, men sen togs det tydligen för givet att jag skulle fixa hela stallet varje gång jag va ute (ca 5 ggr/vecka). Och när jag inte gjort det fick jag rejält arga sms för att hela stallet inte va fixat.

Och jag blev fullkomligt idiotförklarad när jag klargjorde att jag visst inte tänkte betala hovslagare och kraftfoder till hästen för att den behövde det när den blev riden. Jag hade inte bett att få rida hästen, h*n bad mig att rida till den på plats i det stall där den stod. Ca 45 min bilväg bort.
Kan tilläggas att jag var den enda med ordningssinne i det stallet. Fick alltid börja första dagen i veckan med att städa och plocka i ordning. Kul att alltid få städa efter ägaren liksom.

Hur som helst för inte skriva en hel roman här, det hela slutade iaf med ett hejdundrande storgräl på telefon, och jag blev ombedd att aldrig mer sätta min fot i stallet. Och jag har fortfarande saker kvar där, har försökt få kontakt med ägaren för att kunna hämta dem, med det passar sig tydligen inte.

Sånt folk blir jag trött på, och tyvärr verkar det finnas gott om såna.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Men kan du då inte bara åka och hmta dina grejer? Det är ju dina, inget olagligt att sätta sin fot i stallet för att hämta saker som du äger. Och det är ju bara öägaren som gjort fel vad jag läser, så hon ha rju ingenting att hota med (ringa polisen ex):)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

*knapplån*

(Vissa delar av inlägg lite OT kanske)
Jag är en eller var beror på hur man ser på saken. Har väl en mer yrkesmässig syn på saken nu för tiden. Jag sliter inte ut mig gratis.

Är snart 30, bodde på ridskolan i mellan -och högstadiet, vidare till hästgymnasium, hästskötarexamen, jobbat på ett större travstuteri, haft lite foderhästar, ridit till och ridit in hästar m.m.

Men jag är förbannat trött på att tas för given i stallet, och förväntas att betala för privilegiet att få rida till och uppfostra din bråkiga häst har ett praktexempel på detta i den hästägaren jag red åt senast.

H*n bad mig rida till en av hästarna (ett riktigt kräk under ryttare och ouppfostrad i stallet) det slutar med att jag ser mindre och mindre av hästägaren och denne lägger till sig med vanan att skicka sms av typen: "Tar du resten av stallet när du ändå är ute. Hinner inte." Gjorde det några gånger för att va snäll, men sen togs det tydligen för givet att jag skulle fixa hela stallet varje gång jag va ute (ca 5 ggr/vecka). Och när jag inte gjort det fick jag rejält arga sms för att hela stallet inte va fixat.

Och jag blev fullkomligt idiotförklarad när jag klargjorde att jag visst inte tänkte betala hovslagare och kraftfoder till hästen för att den behövde det när den blev riden. Jag hade inte bett att få rida hästen, h*n bad mig att rida till den på plats i det stall där den stod. Ca 45 min bilväg bort.
Kan tilläggas att jag var den enda med ordningssinne i det stallet. Fick alltid börja första dagen i veckan med att städa och plocka i ordning. Kul att alltid få städa efter ägaren liksom.

Hur som helst för inte skriva en hel roman här, det hela slutade iaf med ett hejdundrande storgräl på telefon, och jag blev ombedd att aldrig mer sätta min fot i stallet. Och jag har fortfarande saker kvar där, har försökt få kontakt med ägaren för att kunna hämta dem, med det passar sig tydligen inte.

Sånt folk blir jag trött på, och tyvärr verkar det finnas gott om såna.


Anledningen till att jag inte vill bli medryttare är att jag har hört och läst allt för många berättelser som liknar ovanstående.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det löste sig med grejerna idag.
Sprang på ägaren när jag var in på foderbutiken och handlade.
H*n hade lugnat ner sig och jag också, så h*n talade om var nyckeln till sadelk finns. Så jag åkte ut dit omgående innan h*n ändrade sig.

*kl*

tyra1: Vara medryttare kan bli väldigt komplicerat, tyvärr. Egentligen bra om man inte har råd med foder -eller egenhäst. Speciellt komplicerat kan det bli om man som jag har mkt klart för mig hur jag tycker att det ska va. Jag är rätt pedantisk i stallet, denna personen var det inte.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

I helgen som var så red jag 2 hästar i grannens stall,longerade och jobbade med kommunikation med en unghäst. Det va så kul att ha gott om tid när sambon var på jobbet. Jag behöver inte göra några andra stallsysslor än att just ta hand om de hästarna. På måndagen frågade en kollega vad jag gjorde i helgen och jag svarade att jag tagit hand om 3 hästar per dag å då frågade min kollega.... men får du inte betalt för det .....??
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Är du förvånad över frågan? Hade du verkligen ägnat hela helgen åt att ta hand om hästarna, mockat fodrat, skött om så borde duha fått betalt i mina ögon. Nu gjorde du inte ens vad du sa utan du red/longerade, var det något du gjorde för att du gillar hästar och ridning är det win-win, gjorde du det för att ägaren har problem med dem och ville ha hjälp så borde du haft betalt i mina ögon i synnerhet om du har utbildning/jobbar med det.

Jag kallar det snarare brist på kommunikation.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Skulle bara inflika en kul grej...I vårt stall så får man inte mocka någon annans box och så säger man kanske jag kan hjälpa dig så säger man nej det går bra. Det är nästan som om man blir lite små sur när man ser att någon redan har mockat "min" box som säkert trott att den gjorde mej en tjänst men ack nej vad den bedrog sig bäst jag hämnas genom att mocka någon annans tänker man då :p
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Äkta hästtjej här också!
Spenderar flera timmar hos min medryttare häst nästan varje dag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
953
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp