Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

För de personer jag talar om rider kanske en gång i veckan, ifall de har sällskap och det är solsken ungefär. jag tänker mera "om man betalar stora pengar för häst och hållande av häst ska man väl rida också". Lite dyrt för att rida bara en gång i veckan...
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Då förstår jag, det fram gick inte, men å andra sidan får folk göra som de vill för mig, bara hästen har det bra. De får gärna tycka jag är konstig också det bjuder jag på.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag är själv en äkta hästtjej, har hängt i stallet i väääldigt många år.. Först som ridskoleskötare, sen privat. Och där är jag kvar.. börjar bli lite gammal känns det som.. Men jag har inte råd med en egen, och det vore ju väldigt tråkigt att bara sitta hemma för det!
Mitt motto har alltid varit att de hästar jag sköter ska få känna sig som superstars! ;)
Håller kurser och akiviteter för de yngre, men det är jättesvårt att få folk som vill komma. Finns knappt några stalltjejer längre..
Och nu när barnen har lov skulle man ju kunna tro att det var fullt i stallet, så var det på min tid när jag hade lov, men inte längre.. Då fick man minsann trängas i putsrummet och när stallet äntligen öppnade så blev det fullt med ryktlådor i gången på nolltid!

Tycker att det är jättesynd att det intresset inte finns längre, för även om jag fortfarande "hänger" i stallet och tar hand om min sköthäst, de dagar jag är ledig, så är det så synd att det inte kommer massa nya tjejer. Man vet ju själv hur kul det var (är)!
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Inte är det många kvar... jag tror att föräldrarna oxå har påverkat till detta. De tror ofta att barnen gör gratisarbeten i stallet å ja..lite så är det ju men de förstår inte hur mycket man får tillbaks. Vänner, både 4 å 2 benta. Själv va jag så nördig att jag hade smeknamnet "Hästen" i grundskolan och då om det inte fanns hästar i närheten att ta hand om så hade vi "hästklubb" men byte av vykort å hade stall med plasthästar och teorilektioner.....sedan hittade gänget ett privat stall som vi tog bussen långt bort från stan men där va vi mer än välkommna för på närmaste ridskola passade vi inte in eftersom våra föräldrar inte hade råd att betala lektioner. Nu som vuxen och med all den teorikunskap och hästhanteringskunskap + ridlektioner som jag betalat själv så har jag fri tillgång till ett stall där det dräller av hästar som ska ridas, just nu har jag 3 att ta hand om som mina egna. LYX, ja men om jag inte slitit hårt och fått lära mig att ta väl hand om och umgås med hästar så hade jag aldrig fått möjlighet denna tillgång eftersom jag måste vara självgående å vara att lita på men alla vill inte viga sitt liv till enbart hästar.Tyvärr,de missar mycket.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Självklart finns det massor av äkta hästtjejer kvar!

För det första undrar jag vilket stall du går på eftersom du säger att det ligger i sthlm och är ganska stort. Vilket mitt stall också är-Stockholms Ridhus.

Jag håller inte med om att det fanns fler hästtjejer förr, visst, det kanske inte handlade lika mkt om tävlingar och att göra karriär med sin häst då som nu. Men om du tänker på att man exempelvis oftast hade spiltor förr (vilket inte är bra) så jag tycker nog ändå att iaf min ridskola tar hand om hästarna väldigt bra. Jag brukar vara med på stallaktiviteter,mocka,promenera med hästarna,leda nybörjare (om de vill) ,rykta, sopa och rida. Om jag utgår från mig själv kan jag säga att jag verkligen är en hästtjej! :) :d

Däremot finns det många stall som ger barnen lite för mkt frihet, tex låta 8 barn ta hand om en ridskola helt själva (fast då har de inga lektioner). Sånt tycker jag inte är bra, även om det är roligt för barnen så är det väldigt oansvarigt av ridskolan-att tro att man vid 10-års ålder kan ta hand om ca 42 hästar alldeles själva-rida,sköta-släppa in och ut i hagen-fodra-mocka-smörja utrustning m.m är nog inte så bra för hästarna. Skulle tex. kunna gissa att säkerheten inte blir på topp... (Vill inte låta gnällig men jag tänker bara på hästarnas bästa.. :) )
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag sökte medryttare till en av mina hästar.Efter två månader fick jag ETT svar.Ingen mockning,fodring,utsläpp eller något annat än ridning.Du får träna med hästen och tävla om man vill.Har belyst ridbana.Det ända kravet va bil och körkort.Det går tyvärr ingen buss till oss.Tjejen som kom ut och tittade.Kollade runt och sa -Har du inget ridhus??.Suck.Och i anonnsen stod belyst ridbana,men det dög tydligen inte.Så ingen medryttare ännu.......
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det finns ganska gott om hästar att välja mellan om man vill bli medryttare, genom kravet bil och körkort har du säkerligen sorterat bort en stor andel, är det sedan långt från närmsta större ort så är det ytterligare en stor andel som inte är intresserade. Här handlar det mest om utbud och efterfrågan, bra häst i centralt stall med ridhus=populart, sämre häst (även om det är på papret såsom en fd travare), stall utan bekvämligheter och långt från tätort=svårt/omöjligt eller så behöver man ha tur att typ grannen är lämplig.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hej!

Det finns gott om hästar att bli medryttare på, ja.

Däremot finns det få "fina" hästar att bli medryttare på, även i storstadsområden.

Jag har en kompis som letat sen i somras, hon vill ha en häst att rida allround på, den ska vara någotsånär väutbildad (dvs travare går bort) och hon vill inte rida bara i skogen.. Hon har bil och är villig att åka en bit.. Och hon har äntligen hittat en häst efter 6 månader.

Jag har även kompisar som har häst som inte hittar nån vettig medryttare, trots att stallet ligger nära tätort och kollektivtrafik (20 min med tåg från innerstan), ridvolt och drällvis med ridvägar och trevliga hästar dessutom. Kan bara gissa att det då beror på att man måste hjälpa till i stallet eftersom det är ett helkollektiv vi står i. Fast samma problem fanns i fullservicestallet också.

Nej, det är svårare att hitta såna som jag och mina gamla stallkompisar, som var villiga att jobba för att lära sej. Nu vill man börja direkt med ridningen/träning/tävling och helst inte betala heller. Hästskötsel- det får nån annan göra!

/Lavinia, som insett att jag helst gör allt själv, så slipper jag oroa mej för hur och vem som gör det.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det här är ett utbildat halvblods sto två mil utanför stan.Så jävla bökigt kan det inte vara om man verkligen är intresserad.Möjlighet till samåkning finns oxå.Håller nog med dom andra......idag vill tjejerna ha "allt serverat" lyckan va total när man va liten och man bara fick ta ut en häst till hagen..........
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag själv kan nog räknas som stalltjej, dock är vi en utdöende sort. Det finns absolut vissa kvar, men huvuddelen har sökt sig vidare till ridhus och tävlingar. Jag nöjer mig med att få borsta lite, pysslar på som tusan och hjälper till med diverse saker i stallet. Innan jag fick min egen presenterades jag ofta som alltiallo då jag hjälpte till med allt från att slå hö till att träna unghästarna. Mycket roligt och trots att det var mycket jobb är jag väldigt glad över att jag gjort det! Lärde mig väldigt mycket, märks en stor skillnad nu när jag går gymnasium med hästinriktning. Man blir rent av chockad när de andra klagar över hur jobbigt det är att ta upp höet till loftet. Eller när man måste visa dem hur man kan kolla om skorna är lösa.
Många av era erbjudande låter som värsta drömmen, hade verkligen tackat ja till de om man hade haft möjlighet. Förstår inte, för fler borde tycka det är roligt? Själv var jag i ett annat stall tidigare också, där jag bara mockade hela stallet, sopade, städade, smorde, och borstade. Otroligt givande och faktiskt intressant, man lär sig verkligen något nytt varje dag. Blir nästintill ledsen när alla bara ska rida själv, sen skaffa en skötare som gör resten. Man vill ju ha kvalitetstiden med hästen. Jag vet inte om jag tycker ridningen är det.

Själv är min häst för tillfället halt, ska bara promeneras, ingenting ingår i stallet så tar allting själv och kan verkligen inte trivas bättre! :)Önskar att fler hade upptäckt det.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jo men när du var liten och blev lycklig över att ta en häst till hagen hade du inte körkort....

Personligen hade jag inte valt halvboldet 2 mil utanför stan om det fanns ett motsvarande 6 km från stan....

Man kan inte som hästägare förvänta sig att det finns gott om vuxna med bil som vill ta hand om (eller skjutsa) ens häst, har man ett absolut behov så får man ta och acceptera situationen och betala någon alternativt stalla upp hästen där på ett sätt som gör det attraktivt.

Det är andra tider nu och barn har mycket mer om sig och kring sig och många föräldrar är mer uppmärksamma och tillåter mindre, men frågan är om det någon gång varit kö för att sköta en häst som din, de som köat har främst varit barn/ungdomar utan körkort och på gång/buss/cykelavstånd. 2 mil med bil är en bra bit och sammåkning är trassligt. Som sagt så kan det finnas mer attraktiva hästar.

Jag är lite trött på hästägare som tror att det ska finnas gratis arbetskraft som är villiga att ta sig an deras häst. Det är suveränt om man hittar någon som funkar i närheten, många gör det, men det är ingen rättighet.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Nu va det inte billig arbetskraft jag är ute efter.Med tanke på att det INTE ingår mockning,fodring,utsläpp eller något annat än ridning.Don behöver bara komma hit och rida.Får som sagt träna och tävla hästen om dom vill.Så därför undrar jag fortfarande om dom idag "har det för lätt"
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det spelar ingen roll vad du vill ha hjälp med, är ingen villig att göra det gratis så får du vara utan eller anställa någon. Detta gäller även om det gäller ridning.

Tänkbara orsaker:

Du/stallet/hästen har dåligt rykte.
Problem med annonsering (alltifrån att folk inte kan hitta den till att den är utformad på ett avskräckande vis).
Läget, många hästar få hästintresserade som inte har egen häst.
Timing, det är svårt attt skaffa medryttare när det är 20 grader kallt och snöstorm.
Läget igen - Dåligt med kommunikationer, dåliga vägar, långt från tätorter.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Nej Lobelia jag kan faktiskt hålla med uppermost här, ser ju det inte minst i vårt stall och då har ju vi faktiskt tillfartsvägar från alla håll och kanter. Ja man måste ha bil, men går snabbt att ta sig till oss. Vi har både upplyst volt och tillgång till ridhus om medryttaren betalar för det samt bra ridvägar så det är inte där skon klämmer. Just nu står den stor gul som saknar en medryttare, en snällast i världen och ändå så svårt att finna en kompis till honom.

Vi har valt bort medryttare medvetet, har någon ridit så har det varit folk som vi känner inte annars. Så nu anlitar vi folk i händelse av att vi far iväg någonstans.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det är de här som är så roligt med Buke.Många människor med många åsikter:•) Tack för trevlig pratstund
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag sökte medryttare till en av mina hästar.Efter två månader fick jag ETT svar.Ingen mockning,fodring,utsläpp eller något annat än ridning.Du får träna med hästen och tävla om man vill.Har belyst ridbana.Det ända kravet va bil och körkort.Det går tyvärr ingen buss till oss.Tjejen som kom ut och tittade.Kollade runt och sa -Har du inget ridhus??.Suck.Och i anonnsen stod belyst ridbana,men det dög tydligen inte.Så ingen medryttare ännu.......

Känner sååå igen detta. Jag letar också medis. Erbjuder ungefär det samma som du. Ett halvblod utb MSV dressyr med många placeringar, belyst ridbana, möjlighet till tränare, kanonbra ridvägar,ridsällskap både ung som äldre, 150 m till busshållplats och inte ens 2 km från centrum. Inga inga in/utsläpp, fodringar eller hantering av andras hästar. Lät allt detta framgå i annonserngen. Pris-GRATIS. Har lappat ridskolan, annonserat på buke och andra sajter, dragit i alla kontakter och INGEN har svarat. Vad mer kan man erbjuda?? Bil krävs ju inte. Man kan gå, cykla och åka buss hit. Man behöver endast mocka åt min häst samt sköta henne före och efter ridning, så jobbigt kan det väl ändå inte vara. Stallet har inte dåligt rykte. Det är ridskolans fd anläggning så alla hästmänniskor i trakten har drillats här och alla vet att det finns milvidda ridvägar i området. Ägaren är nyinflyttad så där kan det inte bero på dåligt rykte. Jag är också ganska ny på orten så jag kan inte heller ha skaffat mig ett taskigt rykte.


Nu är medis inget måste för oss utan det var mest för att hästen ÄLSKAR att få jobba och bli riden så det kunde vara kul för henne att gå någon gång extra i veckan än vad som erbjuds till vardags.

Tyvärr så tror jag att det här med att ha en häst som "sin egen lite ibland" inte lockar på samma sätt som förr. I min trakt känns det som om riktigt hästfolk redan har egen häst. Halvintresserade rider bekvämt på ridskola och resten skippar hästarna helt. Det satt 5 lappar till på ridkolan om medryttare. 1 ponny och 4 halvblod. Ingen av den saknade en telefonfrans...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jo men mitt svar funkar även i den situationen, är utbudet större än efterfrågan så får man problem att hitta en medryttare även om man har en trevlig häst som passar många. Visst det kanske finns färre hästtjejer men det finns även fler privathästar, fler har möjlighet/ har tagit sig råd att ha häst, det kan tänkas att marknaden helt enkelt är mättad och då får man ligga i för att hitta någon om det ens finns.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hej!

Fast jag har ju sett det från båda håll i samma område. Duktiga som söker häst och bra hästar som söker människa- och det verkar helt omöjligt åt båda håll.

Det kan ju inte vara brist åt båda håll liksom??

Sen tycker jag fortfarande att det är så att det saknas dom där som verkligen brinner för hästarna, dom som vill ha egen häst men inte har råd/får och därför hjälper till med andra. Oavsett om jag vill ha en eller ej så är det ju fler än jag som upptäckt att det är fler idag än tidigare som inte vill lära sej, utan bara rida.

/Lavinia
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

KL

Jag måste säga att jag blir lite bestört av att höra vad alla har stött på för människor! Jag är bara 25, och har bara haft 2-3 år borta från ridningen och har precis börjat igen. Inte kan väl så mycket ha hunnit förändras sen jag var liten/tonåring? Uppenbarligen :crazy:

Jag var precis en sån där ridskoleunge flera av er pratar om. Hängde all min lediga tid i stallet, gjorde läxorna där t om. Om jag hade ryktat/putsat/mockat/sopat klart så kunde jag alltid gå upp till någon hage och prata med någon häst eller titta på när någon red.
Belöningen för mitt slit blev att jag fick det ärofyllda ansvaret att borsta, täcka och natta en av ridlärarens hästar - i det åtråvärda PRIVATstallet! :D

När jag äntligen fick bli privatskötare i ett närliggande stall så var det en gammal islandshäst med bronkit som bara fick skrittas barbacka eller vid hand. Men hallå - jag fick ju rida ensam och fick ansvaret för att hästen skulle mockas åt, borstas, medicineras, alldeles själv! Lyckan var total ;) Oj vad mallig jag blev. Jag tog ansvaret på största allvar och vid flera tillfällen åkte jag ut på morgonen vid 5-tiden eftersom jag skulle göra annat efter skolan. Vid ett tillfälle skulle jag på fest direkt efter skolan och satt på morgonen på en höbal och klistrade på lösnaglar :D

Nu har jag som sagt - flera medryttarhästar av olika slag senare - börjat om på nytt med en ny medryttarhäst.
Det jag framförallt märkte på hästägaren var att hon hela tiden ursäktade sig. Hon lovade att jag inte skulle behöva mocka, t ex. Jag som tycker att det är så rofyllt att stå och mocka som uppvärmning inför ridningen? :confused:

Hon påpekade även saker för mig, just in case, som man kunde anta att en ryttare med den grundutbildning jag har torde kunna - t ex att man ska sopa efter sig när man har haft hästen på gången, att jag inte får glömma att ge kraft efter ridningen - och även där ursäktade hon sig och lovade att jag inte behövde göra iordningen kraften inför nästa dag, jag behövde bara komma ihåg att ge efter ridning.

Det kändes verkligen som att det var "buyers market" vad gäller medryttare.

Det är inte utan att jag skäms lite och känner mig som "barnslig" när jag gladeligen åker ut och pysslar trots att det är flera timmar kvar till ridning. Ungefär som att man tittar på mig där jag står och ryktar och tänker "men hur gammal är hon egentligen?"
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Känner sååå igen detta. Jag letar också medis. Erbjuder ungefär det samma som du. Ett halvblod utb MSV dressyr med många placeringar, belyst ridbana, möjlighet till tränare, kanonbra ridvägar,ridsällskap både ung som äldre, 150 m till busshållplats och inte ens 2 km från centrum. Inga inga in/utsläpp, fodringar eller hantering av andras hästar. Lät allt detta framgå i annonserngen. Pris-GRATIS. Har lappat ridskolan, annonserat på buke och andra sajter, dragit i alla kontakter och INGEN har svarat. Vad mer kan man erbjuda?? Bil krävs ju inte. Man kan gå, cykla och åka buss hit. Man behöver endast mocka åt min häst samt sköta henne före och efter ridning, så jobbigt kan det väl ändå inte vara. Stallet har inte dåligt rykte. Det är ridskolans fd anläggning så alla hästmänniskor i trakten har drillats här och alla vet att det finns milvidda ridvägar i området. Ägaren är nyinflyttad så där kan det inte bero på dåligt rykte. Jag är också ganska ny på orten så jag kan inte heller ha skaffat mig ett taskigt rykte.


Nu är medis inget måste för oss utan det var mest för att hästen ÄLSKAR att få jobba och bli riden så det kunde vara kul för henne att gå någon gång extra i veckan än vad som erbjuds till vardags.

Tyvärr så tror jag att det här med att ha en häst som "sin egen lite ibland" inte lockar på samma sätt som förr. I min trakt känns det som om riktigt hästfolk redan har egen häst. Halvintresserade rider bekvämt på ridskola och resten skippar hästarna helt. Det satt 5 lappar till på ridkolan om medryttare. 1 ponny och 4 halvblod. Ingen av den saknade en telefonfrans...

Om du flyttar till dalarna så vill jag vara medryttare!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp