Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag har också alltid tyckt att det var ett bra upplägg som förberedde oss på "hästlivet" lite. Tyvärr tror jag inte det finns många föräldrar som skulle betala för att ungarna skulle vara i ett stall utan att få rida idag. Och jag undrar hur många över 13 som skulle gå en sådan kurs om de var totala nybörjare för att få börja rida :confused:

Idag är det mera "direkt upp på hästryggen".


Detta är helt sant men jag har en kompis som ridit två år på ridskola utan att lära sig sadla. När hon skulle får rida med ut med mig vid ett tillfälle på en lånad häst så sadlade hon bak och fram. Sen tittar hon på sadeln och säger "vad konstigt det ser ut" ruskar på huvudet och sätter foten i stigbygeln. Där fick jag stoppa henne :eek:

Men galoppera och hoppa hinder var hon bra på :crazy:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Ja och när ni stackar inte får gratisjobbare så beklagar ni er på Buke.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag tycker det verkar vara mer att det är många som får en egen häst väldigt lättvindigt. Jag vet inte om det är för att det är "enklare" att skaffa häst idag. Men många verkar gå från att ha ridit ett par år på ridskola direkt till att skaffa häst.
Nu är jag inte så gammal så jag kan inte säga om det var så förr, men det är inte den bilden jag har från när jag var liten i alla fall.

I mitt förra stall ville barnen i familjen alltid vara med i stallet och man fick vara väldigt diplomatisk för att inget av barnen skulle få kratse en hov mer än de andra två dagar i rad. Där var det ju drömmen att få vara med i stallet och borsta och hämta saker och hjälpa till med allt möjligt.
Nu när jag flyttat in till stan så tycker jag det är ett mycket hårdare klimat bland barnen som kommer förbi ibland. De står bara och tittar på och skryter om vem som vet mest om hästar ungefär. Inte alls samma kärlek till djuren utan en ren och skär statustävling!! :mad: Jag gillar det inte!
I början tyckte jag det var kul när de kom och frågade om de fick vara med i stallet och kolla, men sen när jag förstod att de inte var så intresserade av djuren så ångrade jag mig ganska fort. Vill absolut inte att stallet ska bli en plats där man känner sig nertryckt och liten för att man inte vet allt. Så var det en period när jag gick på ridskola, och det önskar jag verkligen ingen!
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Varför måste det ses som gratis arbetskraft?Man får ju dyrbar kunskap i utbyte som man inte kan värdesätta i pengar. Inga teorilektioner eller böcker kan lära en det man upplever i praktiken DAGLIGEN tillsammans med hästarna.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Varför måste det ses som gratis arbetskraft?Man får ju dyrbar kunskap i utbyte som man inte kan värdesätta i pengar. Inga teorilektioner eller böcker kan lära en det man upplever i praktiken DAGLIGEN tillsammans med hästarna.


:bow: :bow: :bow:


Tror att det blir så jobbigt och slaviskt som intresset tillåter
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Varför måste det ses som gratis arbetskraft?Man får ju dyrbar kunskap i utbyte som man inte kan värdesätta i pengar. Inga teorilektioner eller böcker kan lära en det man upplever i praktiken DAGLIGEN tillsammans med hästarna.
:bow::bow: dessutom ska man inte föringa det faktum att man får en naturlig delaktighet i det vardagliga livet med HÄSTAR...man får på ett naturligt vis vara med i alla olika skeenden och växlingar, på både gott och ont:D
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Varför måste det ses som gratis arbetskraft?Man får ju dyrbar kunskap i utbyte som man inte kan värdesätta i pengar. Inga teorilektioner eller böcker kan lära en det man upplever i praktiken DAGLIGEN tillsammans med hästarna.

Precis vad jag skrev också ett antal sidor tillbaka:) Jag är tacksam att inte jag red på ett ställe med enbart personal som gjorde allt med hästarna så att barnen fick stå bredvid och titta på och ställa frågor och läsa teori....
Lyckligtvis var det inte så utan jag fick lära mej umgås med hästar och snappa upp mycket bra kunskap och ha roligt dessutom, och det var GRATIS!;)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Lyckligtvis var det inte så utan jag fick lära mej umgås med hästar och snappa upp mycket bra kunskap och ha roligt dessutom, och det var GRATIS!
Precis! Man kan ju inte låta bli att undra över om flertalet som sitter och kräver betalt för minsta lilla handtag i hästnäringen vill att ridskolorna ska sätta betalautomater utanför dörrarna så ingen gratis kunskap kan slinka ut.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Ja det tycks som åsikterna går isär, alla tycker det är bra med att barnen får hjälpa till och lära sig, men vissa menar att det finns en gräns när det inte längre handlar om lärande eller nöje så ska man ha betalt för jobbet.

Många tycks helt främmande för att barn kan utnyttjas, en del tycket tom att det är okej att 14-åringar ensamma sköter stallet helt utan vuxen närvaro.
En beklagar sig över att de inte hittar någon hästskötare att ensam kan sköta hästen när hon inte har tid, mocka, fylla på vatten och mysa med hästen. Som belöning erbjuds att så småningom får skritta ut med hästen barbacka.
En menar att det finns väldigt många aspekter på mockning så det kan mycket väl ta flera år att lära sig.

Gemensamt tycks vara att ni alla saknar den gratis arbetskraften. Trist för er men det bådar gott för framtiden inom hästnäreingen, så småningom kanske folk faktiskt får betalt för att jobba i stall.

Tiderna har förändrats, det finns fler tillgängliga hästar, troligen lite färre som hänger i stallen och fler intressanta fritidsaktiviteter. Dessutom finns det fler föräldrar som inte accepterar att telningarna jobbar gratis. Detta innebär inte att det inte finns folk med genuint intresse för hästar och som gärna både huger i och lär sig nya saker, kanske har de tom vett nog att stanna borta från ställen där de blir utnyttjade.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Ändå är vi rätt många som svarat i tråden och ingen har märkligt nog känt sig utnyttjade trots att de flesta av oss kunnat se oss i den kategori av utnyttjade tjejer du hänvisar till. Konstigt att så många av oss är tacksamma :confused: Så helt fel kan det ju inte vara?


Vi har ju en här på tråden ( bortsett fr Lavinia) som söker stalltjej med ljus och lykta som erbjuder häst att rida på OCH betalt. Bor bara två km utanför samhälle så man kan tom gå dit. I gengäld vill hon ha hjälp med mockning ibland av fyra boxar och lite allmänt stallpyssel. Ju mer hjälp ju mer betalt. Ingen har nappat på anonsen! Rida vill ju ungdommarna med inte jobba. pengar får de från föräldrarna ändå.....

Så uppenbarligen hjälper inte de där ersättningarna du förespråkar. Jag vet inte hur en ersättning mer kan se ut än gratisridning, pengar och kunskap? Någon idé så kanske hon får hjälp?

Ja tiderna kanske har ändrats. En vacker dag kanske vi hästägare sätter ner foten för barn som faktiskt vill hänga i vårat stall, gulla med våra hästar, lära sig lite och rida gratis ibland. Den dagen tror jag allt hästvett dör ut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Varför en viss person inte hittar folk som vill jobba kan bero på mycket, dåligt betalt, ingen intresserad (vet vet ju inte ens om det finns hästintresserade i staden), dåligt rykte, gott om hästar, dålig annonsering så folk helt enkelt inte känner till stället.. Krav som vi inte känner till. (Lavinas exempel lät som en dröm tills jag kollade annonsen). Svartjobb, för dåliga arbetsvillkor/tider/lön. Om det är ett vitt jobb med hyfsade arbetstider och man inte får folk är det mer konstigt men så är inte fallet, även här förväntas folk jobba för en liten peng, typ praktikjob, och det kan ingen leva på. Det kan vara så att man känar mer på både i tid och pengar att jobba någon annanstans och sedan hyra en häst. Att någon inte lyckas hitta en person att anställa handlar inte per automatik om att folk är lata och inte söker som du tycks tro.

Det kryllar av folk som har praktikplats etc inom näringen som definitivt känner sig utnyttjade, det är en förlängning av problemet. För övrigt så saknade jag de där stalltjejerna som utförde mitt jobb när jag kände mig utnyttjad, det var visserligen i Danmark och 15 år sedan.

Har du tänkt på, föräldrarna till de bortgullade barnen är tidigare generationers hästskötare och deras kompisar kanske man ska klaga på dem istället som inte uppmuntrar sina barn att jobba gratis ;)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Nu har du ju missuppfattat det hela lite....det var en medryttare hon sökte och inte en anställd. Att hon både betalar tjejen och låter henne rida borde vara en dröm för många. Om det inte är generöst så vette katten vad man begär?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Ändå är vi rätt många som svarat i tråden och ingen har märkligt nog känt sig utnyttjade trots att de flesta av oss kunnat se oss i den kategori av utnyttjade tjejer du hänvisar till. Konstigt att så många av oss är tacksamma Så helt fel kan det ju inte vara?

En del av oss är så korkade att vi fortsätter hjälpa till alldeles gratis som vuxna med. Jag har suttit som domarsekreterare på ett antal islandshästtävlingar trots att jag inte tävlade själv, bara för det var roligt. (Lite ersättning fick vi, men det var inte därför jag ställde upp!)

Att barn och tonåringar får klara stall och lektioner på egen hand är inte bra, med tanke på de risker som finns, och att många hästtjejer i lägre tonåren tror sig osårbara.;) Att man hjälper till på sin ridskola med att ta hand om favorithästen och dens grejor för att man tycker det är roligt kan jag inte se något fel med, tvärtom. Men jag är kanske gammaldags, på mina ridskoleår i tonåren fick vi akta oss för mammutar när vi red ut.:devil:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Nu har du ju missuppfattat det hela lite....det var en medryttare hon sökte och inte en anställd. Att hon både betalar tjejen och låter henne rida borde vara en dröm för många. Om det inte är generöst så vette katten vad man begär?

Nej enligt flera inlägg (har varit uppe i fler trådar) söker hon stallhjälp i första hand. Ridningen är som (del)betalning.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Som sagt så var detta INTE Lavinias annons utan en annan bukare som söker någon som vill rida hennes häst mot betalning men i återgäld hjälpa till lite när personens hälsa sviktar eller reser bort.

Är det meningen att vi hästägare ska skänka bort både gratisridning, pengar och sköta markservicen? Om det anses att vi utnyttjar yngre personer som kommer till våra stall så får vi väl i fortsättningen avvisa de som faktiskt dyker upp.

Vette katten när jag såg en tonåring stå vid staketet med en morotspåse sist bara för att det är härligt.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Och jag syftade inte heller på Lavina. Den enda som skrivit i tråden att h*n erbjuder betalning har även haft långa trådar där det bl.a framkom vilken typ av hjälp som behövs i samband med att stallhjälpen inte dök upp.

Och som jag skrivit tidigare så anser jag att det beror på omständigheterna, markanden bestämmer. I vissa områden funkar det utmärkt att ta betalt i andra finns det så gott om hästar att man får vara glad man hittar någon. Vill man ha en duktig ryttare eller egentligen stallhjälp kan det tänkas man får betala. Det är lika trist med folk som gnäller över att de inte hittar hjälp som de som gnäller över att de behöver betala.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Vette katten när jag såg en tonåring stå vid staketet med en morotspåse sist bara för att det är härligt.

Och ser du någon mata hästarna (utan att ha frågat efter lov) så kan du vara säker på att denne inte är påläst eller fått lära sig hyfs. Man matar inte andras hästar utan tillstånd.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Bra upplägg :eek:

14-åringar som sköter en ridskola utan överinseende av vuxna? Skojar du?

Det är ju en smart affärsidé, åtminstone tills det händer en allvarlig olycka, då kan det bli ett j-vla liv och någon kommer att hållas som ansvarig och inte är det barnen. Vad är det för föräldrar som skickar barnen till ett sådant ställe? Och hur mycket lär sig folk egentligen? Och hur bra är de eventuella kunskaperna?

Jag har väldigt svårt att tro att det inte finns någon ansvarig i närheten till att börja med, låter mer som en överdrift från någon dramatisk person som det finns väldigt gott om i hästkretsar

Men nu menar jag främst att jag tycker att det är BRA att de ska hjälpa till i stallet och lära sig häst och inte bara rida som jag skrev bra att ungarna lär sig HÄST OCH RIDNING.
Jag köper inte resonemanget att det är gratis arbetskraft och det är hemskt att betala för att hjälpa till och lära sig.
De flesta hästägare får då minsann betala för sina hästar och då ingår det att mocka skit och släpa mat och vatten 365 dagar om året och ridningen är belöningen men hästen kan bli sjuk/skadad och behöver då ännu mer omsorg och ännu mindre ridning och det får man liksom finna sig i som djurägare och hästtjej/kille
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Så det är bra med förutsättning att den som skrivit inlägget ljuger, hallå där är du seriös? Eller har du ändrat åsikt månde?

Jag tycker också att det är bra om ungarna får hjälpa till och lära sig, men det ska just vara det. Man lär sig genom att göra saker tillsammans med kunniga, inte genom att barn lär ut till barn utan handledning. Att barn och kunniga vuxna hjälps åt är idealiskt, att ungar får ta hand om sin älsklingshäst är också bra.

Att ungar uttnyttjas och arbetar i stallet mot försumbar ersättning är uttnyttjande och de du tycks sakna är just de ungar som gör det. Som är i stallet jämnt och blir glada om de får chansen att mocka och saliga om de får borsta en häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
966
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 779
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp