Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

*kl*
Jag hörde till generationen stalltjejer i min "ungdom", först i ridskolans stall och i tonåren i travstall då vi ofta åkte buss och gick långa sträckor för att få vara med hästarna. Jag gick sedan hästinriktning på naturbruksgymnasium men valde att bli lärare i slutändan. I många år har jag själv haft häst och nu har jag två. Det som verkligen är konstigt är att det inte ens finns intresse av att greja med hästarna från småtjejerna länge! Har flera grannar i 9-12 års åldern som enbart är ridintresserade, allt annat är liksom "jobbigt". Hitta en medryttare till en häst visar sig nästintill omöjligt, de som hör av sig är ju bara intresserade av att bränna järnet i skogen eller hoppa bana. Själv är jag livrädd att någon sådan människa ska förstöra mina hästar så för tillfället är det stiltje på medryttarfronten. Säger som tidigare talare, jobbet runt om kring hästen är ointressant och jobbigt, men köpa ny utrustning går bra och rida (om man slipper ta in från hagen, mocka, rykta, sadla och allt annat...)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag bara antar att ungarna tänker så: att det inte lönar sig. De vill (kanske) gå den snabba enkla vägen och "få" en färdig häst.

Jag tror att ungarna tänker att de är bättre om de har en lätt/dyr häst, att de slipper gå den långa vägen och faktiskt lära sig rida alla sorts hästar "på riktigt".

Och då är det kanske inte tillräckligt "tufft" att mocka skit, utan det gör någon skötare eller liknande.

Själv tycker jag man borde gå den långa vägen.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Nej är föräldrarna inte hästkunniga så kan det gå illa och ponnyn säljs billigt....
Det är i så fall inte snällt mot Stina som kan tappa hästintresset för gott, eller som ständigt blir en sån som letar "snällare" häst och hela tiden blir förvånad när den nya inte heller var så "snäll" efter en månad;)

Å andra sidan om Stinas mamma är gammal hästtjej som slutat rida och tar ut allt sitt eget intresse i Stinas ponny så kommer Stina kanske att bli en curlad bortskämd unge som aldrig behöver gör annat än rida och som förväntas åka runt på tävlingsbanorna till mammas och pappas glädje,;) Det blir hela mammas hästliv, så nåde Stina om hon inte satsar på SM...Det är kanske så att tjejerna på ridskolan som kanske ser upp till Stina i privatstallet lär sej tycka att mocka kan nån annan göra....
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Ja hur ska man lära sig om och av hästar om man inte sköter grovgörat i ett stall, sopar gångar, mockar och gör rent krubbor och släpar vatten åt andras hästar och utan ersättning?

Kanske genom att göra detta mot vettig ersättning som man kan lägga på ridlektioner eller kanske tom så småningom spara ihop till en häst en häst (m.h.a föräldrar), sedan kan man umgås med hästar och se andra göra det? Jag kan inte för min liv begripa varför man endast kan lära sig genom att slava gratis. Givetvis ska ersättningen vara i förhållande till jobbet man gör och efter att man lärt sig hur man gör.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Men diskusionen har väl inte varit att de ska jobba gratis/utan en morot? Många får ju den där moroten i form av att få rida lite osv. Men det är klart att man kan ju kanske inte sätta vilket blåbär som helst på vissa hästar och då är det kanske nödvändigt med lite extra markarbete ett tag innan man får tillräcklig kunskap och får komma upp på hästryggen.

Jag har uppfattat diskusionen som sådan att det är så svagt intresse att göra rätt för sig utan det ska i princip bara ridas. Sen får man nästan vrida om armen på dem för att de ska hjälpa till att hämta hem hö, mocka, smörja mm. Det var syslor som förr uppskattades lika mycket som ridningen av "äkta stalltjejer". Men dessa syslor undviks nu.

Som jag beskrev tidigare så sänktes ju lektionskostanderna med hela 30 kr lektionen ( vilket blir en det per termin) om vi hjälpte till att ta ridskolestallet på helgerna. En ganska bra belöning som ingen nappade på. Istället så höjde de avgiften igen och tappade medlemmar (bla mig) Pengar sporrar inte de som är lata.

Själv älskar jag att mocka och murpa i stallet. Har ju inte ridit min häst nästan alls sen hon fölade och jag tycker ändå att det är lika kul att vara i stallet.

Mvh Voff
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Självklart!
Jag tillbringar mycket tid i stallet. Putsar, gör roliga saker med hästarna, och sånt. Jag gör inte sakerna för att jag MÅSTE utan för att det är riktigt roligt!
Jag känner igen mig när du skriver att det inte finns många som gör allting.
De bara rider och åker hem. Så är det i mitt stall också :(
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Men det är ju lite det som jag tycker är just själva kärnan...idag finns inte ett egentligt intresse för HÄSTAR, utan för RIDNING....Ungarna vill inte ha den andra biten...dom vill bara rida... Idag så köps det hästar till ungarna som egentligen inte alls har själva djuret som intresse...

Många ungar är idag van att få det mesta serverat på ett silverfat, jäsiken, dom kan ju inte ens koka ägg själv, än mindre stöka i och ur en diskmaskin, damsuga eller rasta jycken...varför ska dom då mocka, sopa och smörja.... dagens ungar är så massor bortskämda och bortgullade så en hel generation går förlorad.... I mitt tycke ansr jag det som normalt att ungarna ska ta del i allt...även det tråkiga... och att jobba för sin del är enbart av godo... oavsett om dom i vuxen ålder skaffar egen häst eller inte så har dom via stalltjänsten lärt sig ANSVAR, TÅLAMOD,PRAKTISKT KUNNANDE, NOGGRANHET och ARBETSGLÄDJE, vilket i sig gynnar den vuxna människan i resten av deras liv....
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Självklart!
Jag tillbringar mycket tid i stallet. Putsar, gör roliga saker med hästarna, och sånt. Jag gör inte sakerna för att jag MÅSTE utan för att det är riktigt roligt!

Men du har ett INTRESSE för hela djuret:banana::banana:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

*KL*

Den här tråden blir ganska intressant om man jämför med diskussionen om Alva. Där var det många som förespråkade att endast vuxna skulle få leda på lektioner, här är det lika många som ser det som en bra sysselsättning för "äkta" hästtjejer.

Vad gäller trådens ursprungsämne har jag svårt att komma med några synpunkter eftersom jag inte vistas i stall på regelbunden basis(dock så ofta jag bara får möjlighet, även om det bara är för att borsta och gosa, erbjuder mig även att mocka) men jag tror att utbudet av aktiviteter och intryck är ett helt annat än för 20-30 år sedan och också att de flesta ungdomar känner ett helt annat krav att hänga med i vad som händer på internet och tv. Själv var jag ett stackars allergiskt litet barn som drömde om att kunna hänga i stallet... :cry:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Nu har jag ett exempel här, pratade med en väninna igår vars 11-åriga dotter rider på en ridskola som drivs av en person, inga anställda. Mest a och b-ponnys och de rider a-ponny även om de är 165 cm långa, bara de inte väger över 50 kg och de får inte vara nybörjare då...

De har ett lite annorlunda upplägg för att vara ridskola tycker då jag...Om man ridit några år (antar jag, vet ej gränsen) så kan man få bli skötare. Men det kostar pengar. Då ingår det visserligen att man får rida hästen den dagen (de har ej lektioner alla dagar i veckan), men även att man får mocka. Sen ingår det i åtagandet (som man betalat för) att ha ett visst antal stallpass per termin. Då tar massa barn hand om fodring, in och utsläpp, mockning samt barnuteritt med ledare, kl 8-16...Jag frågade henne om det var någon ansvarig person där och min väninna frågade dottern som sa att den äldsta närvarande var 14 år....Låter helt otroligt tycker jag och det är inte vad jag menar med "äkta hästtjej" även om barnen tycker det är kul...det här ser jag som gratis arbetskraft, som dessutom BETALAR för sig....i somras var det dessutom krav på att man skulle komma dit och städa anläggningen samt måla "sin" hästs box...11-åringar liksom?!

Och som ridskoleägare skulle då inte jag vilja att barn skötte mockning, fodring och även fri ridning själva....

Är det någon som hört talas om ett liknande upplägg? Jag blev väldigt förvånad faktiskt.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

knapplån

Jag och min häst har stått uppstallade i flera olika stall. Och jag kan faktiskt inte komma på att jag har träffat på en enda häst-tjej. Jag har inte barn själv, och jag skulle tycka att det var jätteroligt om någon unge visade intresse för min häst, skulle gärna ge någon privatlektion om hon/han ville rykta lite och visa min häst uppmärksamhet.

Tycker faktiskt snarare att det är tvärt om. Föräldrarna slavar för sina barn. Har varit med om föräldrar som varit i stallet och tvättat hästen sent på kvällen. Sedan är dom i stallet igen tidigt på morgonen, för att knoppa man, lasta bilen, lasta hästen o s v inför tävling. När allt är klart åker dom hemförbi och hämtar upp barnet. Man blir ju nästan mörkrädd ...
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Värst vad du går på om ersättning hela tiden?
Kan man inte göra något för att det är kul och för att man får lära sig?

Vad jag vet har ingen skrivit att ungdomarna ska mocka alla 35 boxarna eller bära ut 3 kubik vatten i hagarna.

Det som efterlyses i tråden är den där personen som hänger i stallet på sin fritid, pysslar med älsklinghästen för att personen gilalr hästen. Umgås med kamrater. Sover över på höskullen och berättar spökhistorier.

Enligt mig handlar det om kärlek till djuret som man gör dessa saker. Inte om ersättning.
Dessutom ÄR det väldigt fostrande. Att få ta lite ansvar osv.

Eller anser du att ungdomar ska få ersättning för att städa sina rum? Plocka undan sin disk mm?

Inte undra på att det finns underlag för TV program som ung och bortskämd då..
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag tycker snarare att det låter som ett VÄLDIGT BRA UPPLÄGG som den ponny ridskolan har.
Då får ju ungarna lära sig häst och ridning, inte bara ridning och bli bortskämda snorungar som inte kan någonting!

Jag har alltid haft hästar sen jag var liten, mina föräldrar har haft NOLL intresse för hästar utan har köpt ponny/häst åt mig, betalat stallhyror mm sett till att ansvarig för stallet även har funnits som handledare åt mig och när jag var 7 år fick jag minsann mocka min ponnys box i stort sett varje dag, jag var tvungen att hjälpa till med oftast insläpp (eftersom det var den tiden man var i stallet) även med de stora hästarna, nådde man inte att ta av/på täcke eller grimma fick man använda en pall.
Jag var tvungen att vara med när vi hämtade in hö och halm från åkrarna och få upp det på skullen, ringa hovslagare och veterinär alldeles själv osv osv osv men det är ju det som gjort att jag kan häst och allt runtomkring, jag har varit tvugnen att vara med och lära mig för att kunna ta hand om hästen på rätt sätt och klarar man inte av det ja då är man ingen häst tjej/kille, då är man någon som vill glida runt på en räkmacka.

Alla som har häst vet ju att det är inte gratis att ha häst, vi betalar dyra pengar för våra hästar och då ingår det allt som oftast att vi även måste fodra och mocka osv.

Så eftersom vi hästägare faktiskt betalar för att mocka osv och få belöningen i att rida/köra eller vad man ju gör för kul med sin häst, varför kan då inte det även gälla för en skötare/medryttare?
Det är väldigt få personer som går + på sitt hästägande.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

KL

Men en ÄKTA hästtjej utnyttjas inte, för är man genuint intresserad av HELA hästen så tycker man att det är kul med att mocka och pyssla. Det är inte bara att skotta skit, är man 2 eller fler så mockar man ihop och pratar häst. Man har kul och trevligt, och en riktig hästtjej är de flesta duktiga ryttare glada att lära och visa och förklara. Ska man ha en riktigt hästtjej i stallet som gillar det hon gör så får man också ge henne något tillbaka, och det gör de flesta som tidigare varit i hästtjejens ställe. En äkta hästägare om man så vill, låter äkta hästtjejer rida och lära sig, och det blir ett bra utbyte.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Nej är föräldrarna inte hästkunniga så kan det gå illa och ponnyn säljs billigt....
Det är i så fall inte snällt mot Stina som kan tappa hästintresset för gott, eller som ständigt blir en sån som letar "snällare" häst och hela tiden blir förvånad när den nya inte heller var så "snäll" efter en månad;)

Å andra sidan om Stinas mamma är gammal hästtjej som slutat rida och tar ut allt sitt eget intresse i Stinas ponny så kommer Stina kanske att bli en curlad bortskämd unge som aldrig behöver gör annat än rida och som förväntas åka runt på tävlingsbanorna till mammas och pappas glädje,;) Det blir hela mammas hästliv, så nåde Stina om hon inte satsar på SM...Det är kanske så att tjejerna på ridskolan som kanske ser upp till Stina i privatstallet lär sej tycka att mocka kan nån annan göra....

Eller så råkar stina ut för sin kunnige far, som skaffar henne en SM-ponny i "rätt" gren och sen driver stackars Stina (som egentligen bara vill rida ut i skogen och rida någon lektion på ridskolan nån gång i veckan) till att tappa hela hästintresset eftersom hon varje dag måste träna och varje helg måste tävla.. För pappa fick inte chansen, så nu ska Stina få den.. (Ja, exemplet är taget från verkligenheten)..

/Lavinia
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Bra upplägg :eek:

14-åringar som sköter en ridskola utan överinseende av vuxna? Skojar du?

Det är ju en smart affärsidé, åtminstone tills det händer en allvarlig olycka, då kan det bli ett j-vla liv och någon kommer att hållas som ansvarig och inte är det barnen. Vad är det för föräldrar som skickar barnen till ett sådant ställe? Och hur mycket lär sig folk egentligen? Och hur bra är de eventuella kunskaperna?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Nej det är MKT bättre att betala för teorilektioner än att få lära sig samma sak utan kostnad :rofl::rofl:

Och icke att förglömma:
När en lektion/termin inte är ridning utan teori, då kan man helt skippa den lektionen "för teori är inte skoj och man lär sej ingenting på det".

/Lavinia, jobbat på ridskola och lärde sej själv hästarna den hårda vägen- på ridskola, som skötare, för att det var roligt!
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

När jag skrevs in på ridskola 1982 så var det obligatoriskt med en termin teori INNAN man fick börja ta ridlektioner på Ponnyklubben jag då tillhörde. Teorikursen på 10 ggr var betydligt billigare än själva ridkurserna givetvis men väl så viktig. Där fick man lära sig sadling, tränsning, lite grundkurs i sårskötsel, anatomi, hästens beteende, vett och etikett i stall och med hästen, varför man gör på vissa sätt, några big No no´s, hur man satte ihop utrustningen (för man måste ju ta isär den ibland) mm. Varje lektion avslutades med att man fick "göra i ordning en häst". Lyckan var om man fick sin favvohäst :love: vi fick t.o.m läxa varje gång till nästa lektion :eek: Huu så fasansfullt ;)

Där gallrades de som inte hade genuint intresse för hästen bort. Endel hoppade av efter halva kursen och insåg att hästar inte var deras grej. Resten var inbitna hästtjejer och de har nog inte slutat än idag. Men jag har också märkt att den gången det är teori på schemat så är det få som kommer.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

När jag skrevs in på ridskola 1982 så var det obligatoriskt med en termin teori INNAN man fick börja ta ridlektioner på Ponnyklubben jag då tillhörde. Teorikursen på 10 ggr var betydligt billigare än själva ridkurserna givetvis men väl så viktig. Där fick man lära sig sadling, tränsning, lite grundkurs i sårskötsel, anatomi, hästens beteende, vett och etikett i stall och med hästen, varför man gör på vissa sätt, några big No no´s, hur man satte ihop utrustningen (för man måste ju ta isär den ibland) mm. Varje lektion avslutades med att man fick "göra i ordning en häst". Lyckan var om man fick sin favvohäst :love: vi fick t.o.m läxa varje gång till nästa lektion :eek: Huu så fasansfullt ;)

Där gallrades de som inte hade genuint intresse för hästen bort. Endel hoppade av efter halva kursen och insåg att hästar inte var deras grej. Resten var inbitna hästtjejer och de har nog inte slutat än idag. Men jag har också märkt att den gången det är teori på schemat så är det få som kommer.

SÅ ska det vara! :love: lära under överinseende, få viktig kunskap av behörig personal!

kl
Svamlans exempel tycker jag är horribelt, vem tar ansvar den dag det händer något? får en 14åring stå där och ta en utskällning då? vad händer om någon häst blir sjuk? och att betala för att "få lov" att utföra slavarbete (för JA, detta är slavarbete!!) är idioti - men visst är det en smart affärsidé...
att ta hand om sin egen ponny/sköthäst är en sak, men att stå där med ansvar ingen annan än anställd myndig borde ha.. usch.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
966
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 779
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp