Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Att tjejerna idag är fruktansvärt lata och bekväma.. Tänk att ta hand om hästar skall klassas som slaveri och gratisjobb? Vi talar ju knappast om att mocka 20 boxar eller ta ut eller in 20 hästar och smörja alla sadlar och träns. Men 1-2 hästar , eller en box , eller en sadel , eller ett träns och sopa en stallgång, fodra, lära sig om foder och utfodring.

Det finns en stor marknad för NH, ponnyakuten och liknande av en orsak. Att lära sig hantera allt omkring hästen är inte att jobba gratis, det ingår i hästeriet, eller tycker du först att man köper egen häst åt ungen och så gör du allt åt ungen eftersom den inget kan själv .. curlingförälder finns det alldeles för många av.. Hur hade du tänkt att ungarna skall lära sig om hästar om dom aldrig skall smörja ett träns eller mocka en box eller borsta en häst eller sopa en stallgång? Genom att sitta upp på en färdigsadlad häst för att nu har minsann tjejerna värdesatt sig själva :grin:

Ditt resonemang är ju typiskt för det som sker inom hästsporten idag dvs att det finns så många som inte klarar av att hantera sina djur och jo det är stora djur och hur kan man som förälder ens vilja att ens barn skall hantera ett djur på 350-400kg utan att först ha någon kunskap, otroligt oansvarligt!

jag hoppar in här, hoppas Lobelia inte misstycker.

det har väl ändå påpekats att det inte är slavarbete att mocka och sopa etc, men det är ju faktiskt så att någon annan verkar vilja slippa göra det, alltså är det uppenbarligen inte så roligt för hästägaren. är den människan då ingen riktig hästmänniska?
och de ridskolor där många unga tjejer håller till, hade jag varit chef hade jag velat att boxarna skulle mockas av personalen för att det ska vara väl utfört. och var går gränsen mellan svartarbete och "att göra det för att lära sig"? i mina ögon påminner resonemanget om att ta emot praktikanter för att få gratis arbetskraft...
det är väl heller ingen som ansett att hästen ska stå färdigsadlad och vänta på ryttaren? men därifrån till att ta hand om markskötsel av någon annans häst är det väldigt långt, tycker i alla fall jag.
kunskap kan man dessutom få genom att få vara med i stallet, inte nödvändigtvis genom att själv mocka en box. man kan ställa tusen frågor, teorilektioner på ridskolan osv. bara för att man inte borstat andras hästar hela sin uppväxt betyder inte det att man inte har fått något praktiskt kunnande.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Kl

Under de tre åren jag red på ridskolan där jag bor nu fanns det knappast hjälp att få av de där tjejerna som påstod sig älska hästar :crazy:

Varje helg skulle två vuxna och 6 yngre elever ( upp till 16 år ) hjälpa till med in och utsläpp samt mocka och fodra 20 boxar/spiltor. Detta för att hålla kostnaderna nere på lektionerna. Man hade två "pass" (ett pass var en halvdag) totalt på en termin och vi skulle alltså vara 8 personer som hjälptes på med ett pass. Inte särskilt jobbigt mao.

Tror inte att det dök upp mer än två "yngre elever" en enda gång under dessa år. När man ringde hem så hette det att föräldrarna inte vill skjussa mm. Då går bussen 200 m från ridskolan :angel:

Vad kallar man ett sånt beteende? Inte hästintresse i alla fall.......



Mvh Voff
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Men vad roligt att ni skrivit så mkt, jag har läst alla sidorna och lite verkar det finnas två "läger". Ett som tycker det är trist att inte dessa tjejer längre verkar finnas i samma utsträckning och ett som mer anser att varför ska tjejerna behöva "slava" gratis och utföra det jobb man inte sjväl vill göra....

Riktigt så var det inte jag tänkte när jag startade tråden faktiskt. Det handlade aldrig om att göra någon annans jobb utan betalning...utan mer känslan att man VILLE mocka ut lite extra på em i stallet just åt sin favvohäst på ridskolan, bara för att man ville att hästen skulle ha det rent och fint. Man gick ut med hästen en timme på eftermiddagen för att det var synd om hästen om den skulle stå inne i spiltan i det fina vädret...eller man anordnade en rykttävling för att det var roligt att rykta i hundraelva timamr;)

Man lär sig så otroligt mycket genom att vara hos hästarna i deras miljö för genom att var det studerar man och lär man sig mkt om deras beteende. Idag på ridskolorna är säkerhetstänket oerhört viktigt, men hur ska man kunna få en säkrare verksamhet om barnen inte vet något om hur hästarna fungerar?

Där vi har hästarna har vi stalltjänst ett par ggr per år. Då har man hand om alla ridskolehästarna, dvs 50 st. Vi åker dit hela familjen med matsäck och mockar och sopar och fodrar, in och utsläpp. Skitjobbigt är det, men jag vill visa barnen att om man inte gör det här så har vi ingen häst helt enkelt, det ingår. Ordning och reda i stallet och bland sakerna, med hästarnas mat och med rutiner.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det är ju två storheter som vägs mot varandra här, nyttan av att lära sig saker och utföra dem väl, att lära sig om hästar, hantering och skötsel å ena sidan och utnyttjande av billig arbetskraft å andra sidan.

Det finns även en nytta i att kunna klara av att utföra ett riktigt arbete, att hålla koll på ett stall, sköta det väl och ta bra hand om hästarna. Praktiserar man ett par dagar till en vecka (eller 2 om man har svårt för sig) så kan man klara skötseln av ett stall galant, visst man kanske kan putsa lite på tekniken när det gäller mockning och smörjning och bli lite effektivare när det gäller att strö och fylla vattenhinkar, men ärligt talat så är slitgörat i ett stall knappast något som är svårt att lära. Det är ren bullshit att man måste praktisera i många månader eller år för att klara av den här biten, och någon direkt hästkunskap ger det inte, inte så länge man håller på dem det praktiska. Och någon direkt hästkunskap ger det inte.

Jag kan förstå om folk faktiskt inte har någon större lust att praktisera dessa bitar år ut och år in utan att få betalt för det bara för att bevisa att man är en riktig häst tjej. Visst är det önskvärt att alla som håller på med hästar lär sig att utföra även detta arbetet men om man ska göra det på regelbunden basis så ska man ha betalt. I vilken form kan man diskutera. Att bygga en verksamhet på att de "riktiga hästtjejerna" sköter all markservice och utan ersättning är inte rätt. Lika lite rätt som att de yngre fotbollsungdomarna är de som sköter städning, klippning av fotbollsplanen, tvättar matchdräkter etc åt de äldre.

Motiveringen att man inte kan lära sig ta hand om hästar utan att mocka gratis är ungefär lika befängd som att man inte kan lära sig spela fotboll om man inte kan klippa gräset. Däremot är det helt okej om ungdomarna gör jobbet, de kan lika gärna få chansen att tjäna pengar på det som någon anställd.

Att hänga i stallet eller vid fotbollsplanen för att se och lära är däremot bara en fördel, men det hjälper bara om man får chansen att träna praktiskt också, både med och utan hjälp.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Att tjejerna idag är fruktansvärt lata och bekväma.. Tänk att ta hand om hästar skall klassas som slaveri och gratisjobb? Vi talar ju knappast om att mocka 20 boxar eller ta ut eller in 20 hästar och smörja alla sadlar och träns. Men 1-2 hästar , eller en box , eller en sadel , eller ett träns och sopa en stallgång, fodra, lära sig om foder och utfodring.

Det finns en stor marknad för NH, ponnyakuten och liknande av en orsak. Att lära sig hantera allt omkring hästen är inte att jobba gratis, det ingår i hästeriet, eller tycker du först att man köper egen häst åt ungen och så gör du allt åt ungen eftersom den inget kan själv .. curlingförälder finns det alldeles för många av.. Hur hade du tänkt att ungarna skall lära sig om hästar om dom aldrig skall smörja ett träns eller mocka en box eller borsta en häst eller sopa en stallgång? Genom att sitta upp på en färdigsadlad häst för att nu har minsann tjejerna värdesatt sig själva :grin:

Ditt resonemang är ju typiskt för det som sker inom hästsporten idag dvs att det finns så många som inte klarar av att hantera sina djur och jo det är stora djur och hur kan man som förälder ens vilja att ens barn skall hantera ett djur på 350-400kg utan att först ha någon kunskap, otroligt oansvarligt!

:bow::bow: Kunde inte sagt det bättre själv:)

Det var ju i allt "slitet" (som man verkligen älskade) som man lärde sej det grundläggande om hästar och hantering och allt runt om att rida och som gjorde att man sen inte behövde några NH-kurser för att hantera nån enda häst nånsin:cool:.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag tycker det är skitsnack och tyder på att ungarna inte har rätt intresse om de måste ha betalt. Man kan vända på det, i stallsysslorna får de GRATIS en bra grund för att själva en gång bli hästägare;)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Och vad exakt är min åsikt? Eller är det månde vad du anser jag har för åsikt? Denna reaktion på att jag påpekar att föräldrar sätter stopp och eventuellt köper en ponny (inte ett ord mer) är klart överdriven. Upplysnings vis har jag inte ens talat om om jag tycker det är bra eller dåligt men ändå passar du på att gå på som en ångvält om mina åsikter, hur kan du uttala dig om mitt resonemang när jag inte ens resonerat utan påtalat faktum?

I och för sig håller jag med dig till stora delar även om du tycks tro motsatsen.

Varför citerar du ett inlägg där svaret inte ens var till dig och går på som en ångvält om vad jag anser vad DU har för åsikter. Det är ganska enkelt att kolla vem svaren är till INNAN man börjar bränna på...
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Kl

Under de tre åren jag red på ridskolan där jag bor nu fanns det knappast hjälp att få av de där tjejerna som påstod sig älska hästar :crazy:

Varje helg skulle två vuxna och 6 yngre elever ( upp till 16 år ) hjälpa till med in och utsläpp samt mocka och fodra 20 boxar/spiltor. Detta för att hålla kostnaderna nere på lektionerna. Man hade två "pass" (ett pass var en halvdag) totalt på en termin och vi skulle alltså vara 8 personer som hjälptes på med ett pass. Inte särskilt jobbigt mao.

Tror inte att det dök upp mer än två "yngre elever" en enda gång under dessa år. När man ringde hem så hette det att föräldrarna inte vill skjussa mm. Då går bussen 200 m från ridskolan :angel:

Vad kallar man ett sånt beteende? Inte hästintresse i alla fall.......

Mvh Voff

I första hand kallar jag det en dåligt skött klubb, sätter folk i system att utebli så måste klubben ta tag i detta eller höja avgifterna för att kunna anställa personal. Har man ett system där folk förväntas delta så ska det svida om de inte dyker upp, då får man rimligen köpa sig fri. I andra hand kallar jag det slappa föräldrar, det är föräldrarna som ingår avtalet om att stallpass ska utföras och då är det deras skyldighet att se till att det görs. Föräldrarna är ju från de äkta hästtjejernas generationer dessutom, så även om de inte höll på med hästar borde de kunna vara goda exempel.

Sedan kan det mycket väl stämma att de inte kan ta sig till klubben, även om det är 200 m till busshållplatsen. Det är inget som säger att de bor nära en busshållplats i andra änden och att bussen verkligen går vid aktuell tidpunkt. De kanske har ett par mil enkel väg, det är hårt att hinna till stallet till 7-8 snåret eller vad det nu är för tid.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

bara för att man inte borstat andras hästar hela sin uppväxt betyder inte det att man inte har fått något praktiskt kunnande.

Jo det gör det. För du lär av att "borsta andras hästar" också. Ju fler ju bättre. Vilken inställning:crazy: "Ställa frågor på teorilektionerna istället" *ruskar på huvudet* ja om barnens föräldrar (som jag antar att en del är här) har den inställningen så.....undra på att ungarna är lata och inte lär sej tillräckligt.:( Ska dom ha betalt för att gå i skolan också. tycker du?
På min tid tyckte vi att allt jobb i stallet var kul, så dumma i huvudet var vi....
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Varför citerar du ett inlägg där svaret inte ens var till dig och går på som en ångvält om vad jag anser vad DU har för åsikter. Det är ganska enkelt att kolla vem svaren är till INNAN man börjar bränna på...

Oups, jag tryckte på fel svarsknapp, det skulle vara svar på det här.

... som då inte klarar av ett skit, ponnyn tar över i ridningen och sedan i stallet.. barnet och föräldrarna är livrädda och sedan får dom lägga minst10.000 i kurskostnader för att få ordning på ponnyn och det enbart för att föräldern tyckte minsann inte att hennes barn skulle få slita på ridskolan och lära sig hantera hästar! Och eftersom ungen ändå inte efter kursen förstår sig på hur man hanterar en häst så får dom kasta upp ännu mer pengar om inte ungen har hunnit bli livrädd eller i värsta fall skadad innan dess.

Stort intresse i den där serien ponnyakuten.. man kan ju undra hur det kommer sig med alla fantastiska föräldrar som kan och vet allt :angel:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Och VAR har jag gått på som en ångvält angående DINA åsikter i det inlägget :confused:

Jag fyllde bara på ett teoretiskt händelseförlopp...
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

så du menar att det enda sättet att tillgodogöra sig kunskap är att sköta andra (häst)människors markgöra? dessutom syfte jag inte till att ställa frågor just på teorilektioner utan i allmänhet. "Varför har hästen skor? Varför använder du flera olika borstar?" etc. att unga tjejer ska lära sig allt genom att slita för någon annan vinnings skull tycker jag är ett väldigt konstigt resonemang. bättre är väl då att de lär sig i situationer där prioriteringen är just att de ska lära sig.

Svamlan - att man tar extra hand om och pysslar med "sin" häst, oavsett om det är en favvo-häst på ridskolan, medryttarhäst eller egen häst tycker jag borde vara självklart. det var väl också det det handlade om från början om jag förstod ditt inlägg rätt, innan det kom att handla om slavgöra vs "lära för livet" ;)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Ok missförstånd, jag uppfattade det inte så, jag ber om ursäkt för missförståndet.

Det teoretiska händelseförloppet kan lika gärna vara.

Och så får barnet en häst jobbar hårt blir riktigt intresserad, slipper förslitningsskador från hårt jobb på ridskolan och så småningom kommer barnet med i landslaget. Hennes kompisar som sliter i ridskolestallet får så småningom chansen att tävla och blir 7:a i en lätt D respektive vägrar ut sig innan de tröttnar och börjar hänga med killar och gå på disco ;)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

så du menar att det enda sättet att tillgodogöra sig kunskap är att sköta andra (häst)människors markgöra? dessutom syfte jag inte till att ställa frågor just på teorilektioner utan i allmänhet. "Varför har hästen skor? Varför använder du flera olika borstar?" etc. att unga tjejer ska lära sig allt genom att slita för någon annan vinnings skull tycker jag är ett väldigt konstigt resonemang. bättre är väl då att de lär sig i situationer där prioriteringen är just att de ska lära sig.

Jag tycker att med hästar är praktisk erfarenhet mycket mera värd än teoretisk, även om det senare också behövs givetvis. Men ja att lära sej leda ut, ta in, sadla, tränsa, borsta, sköta olika och gärna många hästar ger kunskaper som ingen teorilektion kan ge. Det är utbildning så väl som någon, som de senare har nytta av. De lär sig hantera olika hästar med olika beteenden och blir inte så lättskrämda och förskräckta som de som inte har den erfarenheten.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Ok missförstånd, jag uppfattade det inte så, jag ber om ursäkt för missförståndet.

Det teoretiska händelseförloppet kan lika gärna vara.

Och så får barnet en häst jobbar hårt blir riktigt intresserad, slipper förslitningsskador från hårt jobb på ridskolan och så småningom kommer barnet med i landslaget. Hennes kompisar som sliter i ridskolestallet får så småningom chansen att tävla och blir 7:a i en lätt D respektive vägrar ut sig innan de tröttnar och börjar hänga med killar och gå på disco ;)

Fast det vanligare med för lite erfarenhet och okunniga föräldrar är nog att de blir skrämda, tycker inte det är kul, slutar rida och börjar dra sej för att åka till stallet, och ponnyn kallas i värsta fall problemponny. Vår första b-ponny som vi köpte till våra barn var en sån:) Liksom senare den första d-ponnyn...den hade "straffat ut sej" hos två små tjejer efter varandra tidigare :(
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

en teorilektion behöver ju inte bedrivas i ett klassrum!! den kan lika gärna (och helst) ta plats i stallet bland hästarna, där alla beteenden och situationer kan överses av en utbildad vuxen som kan förklara och berätta om allt. för övrigt håller jag med om att det är bra att handskas med många olika hästar, men för att kunna det måste man ju ha lite erfarenhet i ryggsäcken så att säga. annars kan det bli farligt...
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

men att hänga på en ridskola bode ju ge ett ypperligt tillfälle att få handskas med olika hästar....eller?

Måndagar-borsta Putte
Tisdag hjälpa till att sadla Sune
Onsdag-få plocka gödelhögar hos Hugo
osv.
på helgerna ev få hjälpa till med stalltjänstgöring, leda nybörjar mm.
oftast finns ju en elelr flera instuktörer elelr fritidsledare i stallet och kan handleda.
Även om många klubbar tyvär har dragit in på fritidsledarna (de vaR ENLIGT MIG OVÄRDERLIGA)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

jo självklart, fast jag tycker det tyvärr är sällan det finns någon ridlärare/stallansvarig i närheten som kan hjälpa till. en ridskola borde ju i en ideal värld fungera som en fritidsgård med ledare anställda för att bara finnas där och vara behjälpliga! då är det ju inte fråga om utnyttjande av tjejerna, då är ju syftet ett helt annat. men när man förlitar sig på att tjejerna ska sköta det självgående, med mockning, rykt etc, det är det jag har invändningar mot för jag tror, som jag tidigare skrivit, att det lägger en grund för att hästjobb oftast är svart och med dåliga villkor. detsamma gäller alla här som tycker det är märkligt att ingen vill rykta och fodra deras häst av ren godhet.
dessutom bör man ju ha viss vana/erfarenhet innan man på eget bevåg springer runt hos olika hästar ur en säkerhetsaspekt.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Barnen är väl inte ensamma i stallet? Det är ju alltid personal där hoppas jag och vad jag vet brukar det vara noga med att de talar om vad som ska göras och hur. Ett exempel är en ridskola där de lite äldre tonårstjejerna fick vara stallvärdinnor, ett par i taget, varje em. De turades om så det var inte så betungande. Som ersättning fick de rida bland annat speciallektionena gratis. Dessutom fanns personal förstås.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

men att hänga på en ridskola bode ju ge ett ypperligt tillfälle att få handskas med olika hästar....eller?

Måndagar-borsta Putte
Tisdag hjälpa till att sadla Sune
Onsdag-få plocka gödelhögar hos Hugo
osv.
på helgerna ev få hjälpa till med stalltjänstgöring, leda nybörjar mm.
oftast finns ju en elelr flera instuktörer elelr fritidsledare i stallet och kan handleda.
Även om många klubbar tyvär har dragit in på fritidsledarna (de vaR ENLIGT MIG OVÄRDERLIGA)

Nej det är MKT bättre att betala för teorilektioner än att få lära sig samma sak utan kostnad :rofl::rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
967
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 779
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp