Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Barnen är väl inte ensamma i stallet? Det är ju alltid personal där hoppas jag och vad jag vet brukar det vara noga med att de talar om vad som ska göras och hur. Ett exempel är en ridskola där de lite äldre tonårstjejerna fick vara stallvärdinnor, ett par i taget, varje em. De turades om så det var inte så betungande. Som ersättning fick de rida bland annat speciallektionena gratis. Dessutom fanns personal förstås.

Ville bara påpeka att det inte alls alltid finns personal i stallet. Inte där jag hängde som ung/yngre. Vi fick betalt med gratisridning för att leda nybörjare, och mockade och pysslade dagarna i ända. Och red också ut ensamma och lekte cowboy ungefär. Otroligt att folk har litat på oss små tioåringar. Skulle ha kunnat gå riktigt dåligt.:eek:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Klubben är en ideell förening med endast marginell sponsring av kommunen. Vill ryttarna ha en ridklubb att åka till så får de hjälpa till. Annars ligger nästa klubb 6 mil bort. Men då finns inget ridhus. Klubben införde att de som inte skötte sina stallsysslor fick ett litet påslag på avgiften följande termin men det tycke många att det var det värt. Päronen betalade ju. Och Päronen var glada att slippa skjussa två ggr per termin. Att anställa helgpersonal skulle inte funka rent ekonomiskt hos en småortsklubb med 250 medlemmar.

Vi vuxna erböd undommarna att samåka från centrum men det var aldrig någon som nappade. Är man 14-16 år finns inga ursäkter i värden för att inte dyka upp. Inte ens att mammsen och pappsen är ointresserade och inte vill skjussa. Många av dem har tom moppe. Man vet från terminsstarten vilka två pass man har så man har månader ibland att förbereda sig på att få skjuss. Listan för tjänstgöring hänger uppe hela tiden ifall man glömmer så kan man lätt kolla av. Om man inte kan komma så kan man både ringa eller sms och lämna medelande. Något i princip ingen gjorde. Alla vet att i den åldern kan de ta sig var tusan de vill, rockkonserer, köpcentrum mm bara drivkraften är stor nog. Tonåringar brukar vara mycket påhittiga när det gäller att få som de vill annars. Att släppa ut hästar kl 08.00 en lördag vill tydligen inte dessa tonåringar.

Även om busstiden inte stämmer perfekt så kan man dyka upp när som helst under dagen och ta lite extra mockning för de som var hyggliga nog att ta fodring och utsläpp på morgonen. Smörja en sadel eller göra rätt för sig på annat vis.

Vill man så går det....

Jag köper faktiskt inte resonemanget om stallslaveri. Att lära sig stallet från botten är den sundaste "hästskolan" man kan gå. Lyssna på snacket från de äldre, se situationerna i vardagen, fatta att hästar är hårt arbete. Hur ofta säljs inte en ponny efter några månader-ett år för att ungen tröttnat? Jag tycker många (absolut inte alla)av kidsen är lata och bortskämda. Tyvärr curlade av min egen genaration. Och jag håller till fullo med de som tycker att här finns pudelns kärna till ouppfostrade problemhästar och den stora marknaden för program som hästakutem mm. Att hästen många gånger speglar ägeren är ju klockrent.

Till de tjejer som faktiskt gnetar på där ute i stallen vill jag bara säga att ni lär er saker som ni kommer ha stor nytta av i framtiden om ni vill fortsätta med hästar. Man blir aldrig fullärd, hur mycket man än är i stallet så varje minut är lärorik och den lärdommen får inte de som glider undan från den.

Mvh Voff
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Måste vara därför så många ungdomar är bakvända och långsamma när det kommer till det praktiska då.:idea:
Först måste de hitta rätt tränare, skrapa ihop pengar till denne....sedan kan de mocka en box på en timme....med lite tur:p
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

men att hänga på en ridskola bode ju ge ett ypperligt tillfälle att få handskas med olika hästar....eller?

Måndagar-borsta Putte
Tisdag hjälpa till att sadla Sune
Onsdag-få plocka gödelhögar hos Hugo
osv.
på helgerna ev få hjälpa till med stalltjänstgöring, leda nybörjar mm.
oftast finns ju en elelr flera instuktörer elelr fritidsledare i stallet och kan handleda.
Även om många klubbar tyvär har dragit in på fritidsledarna (de vaR ENLIGT MIG OVÄRDERLIGA)

Och sedan efter 2 år

Måndagar-borsta Sandy
Tisdag hjälpa till att sadla Sune, Filur, Bruno
Onsdag- mocka till Sune Otto, Hugo, Sandy
osv.
på helgerna mocka till alla lektionshästarna själv efter att själv ha släppt ut dem stalltjänstgöring, leda nybörjar mm, sadla lite fler hästar, fodra hämta in hästarna. Precis som man gjort varannan helg de senaste 2 månaderna sedan praktikanten sa upp sig. Hon tröttnade på att jobba 150% för stallplats och 2000 kr i månaden. Den nya praktikanten vägrar att jobba varje helg.

Om tiden på ridskolan är ovärderlig? Nja det beror på, får man mest mocka och leda nybörjare på lektioner så är det tveksamt. Får man göra lite av varje inklusive att hantera hästarna och rida för besväret så kan det ge enormt mycket.
----------------
delvis KL

Ridskolor är bra till en viss gräns men efter några år (2-4-7) så ger de inte så vansinnigt mycket. Då vill man kanske gå vidare med egen häst eller medryttarhäst. Då kanske man för omväxlings skull vill ha en häst man både kan mysa med i stallet, sköta om och rida och kanske tävla. Inte väljer man då en häst där man bara får skritta i skogen (om man har tur) och rykta/promenera med. Det som är nöjda med det stannar troligen på ridskolan ;).
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det är väl jättebra att utvecklas och få mer och mer ansvar?
Givetvis har jag ingenstans sagt att de som hänger i stallen ska ersätta personal?

>Att vara medryttare på en privathäst fast man bara får skritta ut den i skogen två gånger i veckan kan vara givande det också, och kanske just precis vad personen klarar av.
Visar man mognad, ökar sina kunnskaper och visar ansvar så brukar man oftast få göra mer och mer saker med den ev medryttarhästen också.

Åtminstonde fungerade det så på 70- och början på 80-talet.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Vad är det som är så farligt med att hjälpa till på ridskolorna?
Jag har haft stalltjänst iprincip sen jag började rida 1-3 gånger i månaden.
Någon traditionell sköthäst har jag aldrig haft då vi inte har haft det systemet i mitt stall, men nog har jag haft hand om hästar (hade halvfoderhästar som man red på helgerna).

I flera år ledde jag barn på barnridningen varje söndag, och det är väl snarare konstigt om man inte hjälper till med mockning och fodring om man ändå är där och inte gör något annat...

Vad gör man i stallet om man ändå inte har lust att hålla på med hästarna?
Är man inte intresserad av att hjälpa till, så lär man ju inte heller vara intresserad av att ha en häst. (Läs sköta om hästen på ett bra sätt..)
DÅ är man ju den typiska ridskoleryttaren som stannar på ridskolan.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Klubben är en ideell förening med endast marginell sponsring av kommunen. Vill ryttarna ha en ridklubb att åka till så får de hjälpa till. Annars ligger nästa klubb 6 mil bort. Men då finns inget ridhus. Klubben införde att de som inte skötte sina stallsysslor fick ett litet påslag på avgiften följande termin men det tycke många att det var det värt. Päronen betalade ju. Och Päronen var glada att slippa skjussa två ggr per termin. Att anställa helgpersonal skulle inte funka rent ekonomiskt hos en småortsklubb med 250 medlemmar.

Om man tar ut den avgift som det kostar så går det att anställa folk. Sätter man upp en avgift som inte täcker kostnaderna för personal så motverkar den sitt syfte. Då får man ju varken folk till stalltjänsterna eller pengar att hyra in någon.

Är det sedan några mil att köra så är det lätt att välja högre avgift, bensin kostar också och för många föräldrar är sovmorgonen helig. Alla som rider är för övrigt inte intresserade av stallskötsel, en del rider för motionen eller för kompisarnas skull så att räkan med att alla ska välja en lägre avgift och stalltjänst är en utopi.


Till de tjejer som faktiskt gnetar på där ute i stallen vill jag bara säga att ni lär er saker som ni kommer ha stor nytta av i framtiden om ni vill fortsätta med hästar. Man blir aldrig fullärd, hur mycket man än är i stallet så varje minut är lärorik och den lärdommen får inte de som glider undan från den.

Om man lär sig något? Ja det beror ju på omständigheterna, fullärd bli man aldrig, men för att man ska lära sig nya saker behövs efter ett tag nya utmaningar och handledning. Jag lär mig då inget nytt av min stalltjänst. Att fodra hö och fylla på vatten + leda ut några snälla hästar ger mest bara lite motion . ;)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Om man lär sig något? Ja det beror ju på omständigheterna, fullärd bli man aldrig, men för att man ska lära sig nya saker behövs efter ett tag nya utmaningar och handledning. Jag lär mig då inget nytt av min stalltjänst. Att fodra hö och fylla på vatten + leda ut några snälla hästar ger mest bara lite motion
.

För att du har gjort detta i många år. Men hur lärde du dig det från början med foderstater, hur och varför du leder hästen på ett visst sätt mm? För att du hängde runt i stallet och hörde resonemangen kring allt?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

För DIG kanske det inte ger något, men ha med en intresserad 9-åring i hasorna och svara på dennes frågor så ska du se att du trots allt lärt dig en del under tiden:D

Sedan ska man inte förakta den mentala biten det ger. Man mognar, lär sig ta ansvar, ska man ta hand om ett djur funkar det inte att ligga under täcket bara för att..
För många barn och ungdomar kan stallet också vara platsen där man träffas och umgås.
Vem kan laga ett trasigt fjortonårigt hjärta bättre än polarna och framförallt älsklingsponnyn. Den finns där oavsett hur många finniga ynglar som dumpat dig.:D
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

För DIG kanske det inte ger något, men ha med en intresserad 9-åring i hasorna och svara på dennes frågor så ska du se att du trots allt lärt dig en del under tiden:D

Sedan ska man inte förakta den mentala biten det ger. Man mognar, lär sig ta ansvar, ska man ta hand om ett djur funkar det inte att ligga under täcket bara för att..
För många barn och ungdomar kan stallet också vara platsen där man träffas och umgås.
Vem kan laga ett trasigt fjortonårigt hjärta bättre än polarna och framförallt älsklingsponnyn. Den finns där oavsett hur många finniga ynglar som dumpat dig.:D

Precis så:bow: Det är som en fritidsgård på många sätt. Och man vet ju genom forskning t o m att hästtjejer har bättre självförtroende och bra ledaregenskaper:) De lär sej hantera stora djur och att ta ansvar och våga sätta gränser när det behövs. Men inte om dom trippar omkring i rena fina ridbyxor och är rädda att smutsa ner sej eller överanstränga sej;)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det är väl jättebra att utvecklas och få mer och mer ansvar?
Givetvis har jag ingenstans sagt att de som hänger i stallen ska ersätta personal?

>Att vara medryttare på en privathäst fast man bara får skritta ut den i skogen två gånger i veckan kan vara givande det också, och kanske just precis vad personen klarar av.
Visar man mognad, ökar sina kunnskaper och visar ansvar så brukar man oftast få göra mer och mer saker med den ev medryttarhästen också.

Åtminstonde fungerade det så på 70- och början på 80-talet.

Hur menar du att man ska kunna ha stalltjänst (som inte är obligatorisk för alla som rider) utan att ersätta personal?

Hur kan man se det som utveckling att efter några år på ridskolan få äran att mocka åt några hästar? I övrigt fortsätta som vanligt? Det låter mer som en stagnation, en nivå som man borde passerat inom 2 veckor som vuxen och så fort man ansetts psykiskt mogen som barn.

Det kan väl vara utvecklande att skritta ut på en häst under en period, framförallt om man är nybörjare. Är det utvecklande mer än att vänja sig vid den nya hästen/miljön bör man dock fortsätta rida under handledning. Och det är direkt otillfredsställande om man vill utveckla sin ridning. Och någon garanti för att man får göra mer finns ju inte.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

För DIG kanske det inte ger något, men ha med en intresserad 9-åring i hasorna och svara på dennes frågor så ska du se att du trots allt lärt dig en del under tiden:D

Sedan ska man inte förakta den mentala biten det ger. Man mognar, lär sig ta ansvar, ska man ta hand om ett djur funkar det inte att ligga under täcket bara för att..
För många barn och ungdomar kan stallet också vara platsen där man träffas och umgås.
Vem kan laga ett trasigt fjortonårigt hjärta bättre än polarna och framförallt älsklingsponnyn. Den finns där oavsett hur många finniga ynglar som dumpat dig.:D

Inte ens en 9-åring behöver flera år på sig att lära sig mocka. Jag har aldrig sagt att det inte är ett värde i att lära sig mocka eller att arbeta i ett stall, det är att verkligen att utföra uppgifterna långt efter det kan klassas som läroperiod och för att få stallet att fungera och utan någon rimlig ersättning som är problemet.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Mig veterligen så har de flesta ridskolor personal.
VAr har jag skrivit att de som hänger i stallet ska SKÖTA hela ridskolan?
Förstår faktiskt inte alls vart du vill komma:confused:

Eleverna lär sig att ta ansvar, de får massor av vänner i stallet, både två, te och fyrbenta.
Om vi går vidare på tidigare nämda nio åring. Ungen får vara i stallet hela dagen. Får möjlighet att få hjälpa till samtidigt som man lär sig.
Mockning kan utveklas i det oändliga ....faktiskt. Från att bara kunna plocka ut "pluttar" till olika slags bäddar, strömedel, hur man binder upp en häst, skurar krubbor, vatten, foder osv..
När stallarbetet är klart finns det säkert sadlar och träns att putsa, byta vojlockar/shabrak, splitsa grimskaft, lära sig om ventilation i stallar, staket....det tar faktiskt ALDRIG slut.

Det finns oändligt många källor att ösa kunskap ur, men frågan är om de är villiga att ösa?

De som är anställd personal har huvudansvaret och är bra källor att ösa ur.....för de som ids..

Ridskolor besöks regelbundet av veterinärer och hovslagare samt om det finns privathästar uppstallade möjlighet att få se massörer, westernryttare eller vad som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag tror inte vi kommer så mkt längre i diskussionen :D

Men jag tänker svara på TS fråga som ett sista inlägg från mig i tråden.

Man blir aldrig en äkta hästtjej om man inte har gått den långa vägen för den långa vägen innebär kunskap och till kunskap finns inga genvägar.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Håller med dig.

Men så blev jag alltid så irriterad och tappade nästan helt lusten på att försöka då man såg unga tjejer som inte behöver jobba alls för föräldrarna köper en tävlingshäst och betalar kurser och tränare och fin dyr utrustning. Och sköter hästen och stallet gör nån annan.

Då kan det säkert för andra också kännas meningslöst att gneta med stallturer och rykt av leriga lektionshästar. Man hinner liksom aldrig ikapp, om ni förstår hur jag menar. En tanke bara.

Med andra ord (som redan blivit påpekat) löns det helt enkelt inte längre att vara en riktigt hästtjej.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Man blir aldrig en äkta hästtjej om man inte har gått den långa vägen för den långa vägen innebär kunskap och till kunskap finns inga genvägar.
Ja inte i dina ögon, men du är inte en enväldig domare.

Kunskap kan man få på många vis.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Kl

(Har inte läst hela tråden)

De hästtokiga kanske har fått egen häst i eget stall?:idea:
Så var det för mig i alla fall, och eftersom jag hade två egna hästar fanns det ingen tid att hänga i ridskolans stall. Många timmar tillbringades med hästarna, minst en timmes borstning varje dag, oavsett om det skulle ridas eller inte.
Dock hjälpte jag till med knatteridningen på ridskolan på helgerna, minns inte hur många helger per termin, dock var detta inte helt oavlönat arbete utan vi fick träningsläger och biljetter till skandinavium mer eller mindre gratis om jag inte minns helt fel.
Men ja, nåt har hänt med dagens ungdomar. Fick en chock när jag stallade upp min häst(jag var 21 då). I stallet fanns det nästan bara småtjejer(12 årsåldern, lika gamla som när jag fick egen häst) med egen eller fodervärdshäst. Där fanns inget intresse för hästens bästa, att mocka var bara jobbigt, det gjorde ofta föräldrarna. Och strö var med jobbigt, att cementen lös genom halmen gjorde visst inget. Fylla på vatten i hagen var jättejobbigt... Deras största intresse verkade vara att köpa grejor till hästarna. Det tyckte jag givetvis också var jättekul, men deras intresse låg verkligen bara i att köpa, att ta hand och vårda grejorna var ju inte kul. Att slänga ett alldeles nytt täcke på en lerig häst var visst en bra idé... Och köpa "tuffa" bett var också väldigt inne.
Och inte nöjd med de hästar de hade heller, en unge skulle promt ha en D-ponny, den duktiga C-ponny hon hade som foderhäst ville hon inte ha, det skulle vara en D!!! Trots hon passade bäst storleksmässigt på en B... Och ungens föräldrar köpte henne en D-ponny, ung outbildad och ej vetrinärbesiktigad... Det lilla jag han se innan jag flyttade var inte så lovande.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Klart det finns äkta hästtjejer och killar med för den tiden, har mer eller mindre alltid bott i stallet då jag tillbringar mkt tid där och det gör jag än idag även om jag har familj, barn och jobb. En gång hästtjej alltid hästtjej.

Och det är ju inte bara ridningen som gör intresset det finns ju mkt runt omkring som är guld värt ju
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hur ska då denna kunskap förvärvas?
Läsa böcker är ett jättebra komplement, men du kan aldrig få känslan för häst om du inte umgås med dem.
Bara genom att ta med en fikakorg ut till en beteshage och studera hur de fungerar i flock kan ge oerhört mycket.
Sitta utanför en sådan hage en timme kan ge mycket mer än ett kapitel i en bok.
Däremot att BÅDE sitta utanför en hage och läsa boken ger mer.

Med tanke på hur svårt många har att förstå hästar idag borde man faktiskt kunna ta betalt av folk som vill sitta vid min hage...:rofl:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Vad menar du med att det inte lönar sig?
Kunskap är något som ingen kan ta ifrån en och den är inte tung att bära.

Oavsett om Stinas föräldrar har gott om pengar och köper dyr ponny och en massa prylar lär ju inte Stina rida bättre för det?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
967
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 779
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp