Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Och tjejernas föräldrar sätter stopp oftare, eller köper en häst till barnet.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag är en tvättäkta häst tjej! Är för tillfället 15 år och spenderar all min tid utanför skolan i stallet!
Och detta har jag gjort under flera år.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag ser att de fortfarande finns, men de är inte alls så vanliga som de var när jag var yngre (80-talet). De är nog tyvärr rätt sällsynta nu.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Och jo, det är att slava åt andra att putsa andras saker, sopa andras stallgångar, och jobba gratis för att kanske få rida.

Alltså tjejerna saknar inte er(a gratisjobb), ni saknar dom, vad säger det om sakernas tillstånd?

Jag kan bara svara för mig personligen men JAG är inte intresserad av några gratisjobbare. Om folk däremot söker praktikplats vill man ju anta att dom förstår vad det innebär att arbeta med häst och villiga att göra allt det där tråkiga, och kanske inte alls få rida. Hos mig finns det oftast bara unghästar att rida och det slänger jag inte upp några praktikanter på -om jag nu skulle ta emot dom vilket jag inte gör.

Och när jag var liten stalltjej så hade jag inte en tanke på att få rida! Varför i hela friden skulle privatryttarna låta random ungar rida på sina hästar? Nej du jag var överlycklig om jag bara fick VARA i stallet, i ridhuset, i hästarnas närhet och kanske, kanske får borsta en häst eller hålla/leda en häst åt någon. Jag sopade gladeligen stallgången om jag FICK. Att få stå och titta på när dom red i ridhuset, tyst som en mus, var det bästa jag visste.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag älskar att rykta och pussa på hästar, men jag har verkligen inte tid att göra det hela kvällarna. Även om hästen hamnar före i de allra flesta situationer tror jag inte det blir en hälsosam relation till familj/vänner i längden av att man är ständigt frånvarande. Man måste dra en gräns.

Är jag mindre hästtjej för det? Att ha häst ska vara kul.
Jag tänker definitivt plocka russinen ur kakan.

Hej!

men det är ju precis det..

Det verkar som om antalet personer som vill pussa, gosa och mysa och rykta har gått ner drastiskt. Jag tycker inte heller att mockning, smörjning osv alltid är så himla skoj, men jag gör det ändå. Däremot älskar jag att gosa med häst, rykta och baravara. Gå ut på pålle-promenad är underbart! Men den typen av hästtjej som gillar det verkar ju vara helt försvunnen. Oavsett om det gäller i privatstall- där jag hört att 13-åringar nu för tiden tar betalt för att borsta hästarna! eller om det är på ridskola där tjejerna mest snackar skit och mobbar yngre barn..

Att ha häst ska vara skoj- helt klart, men det verkar som om dagens ungdom (nu låter jag som en gammal surtant) bara och endast vill rida.. Var finns dom som älskar hästar så dom är villiga att bo i stallet??

/Lavinia
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hej!

Skrev ett långt svar men det försvann..

Min häst står på lösdrift- det är mockning 1-2 dagar/vecka. Om min skötare inte vill mocka kan han/hon ta nån av de andra 5-6 dagarna i istället. Det är de enda passen som kan ingå. Däremot behövs det fyllas vatten eftersom min häst vägrar dricka ur vattenkopp, men så är det ju på många ställen? Och att jag inte vill att dom ska rida från början.. jag har pratat med flertalet som inte är intresserade om de inte får rida på en gång och har även haft folk som åkt ut och sen insett att det är för långt. För mej är personkemin viktigare än att de rider som gudar och jag vill inte skicka upp mängder med folk på min häst om jag inte vet att dom redan klurat ut att jag, resvägen, stallet och hästen är ok. Så för att slippa "jag vill tävla och träna och hoppa en massa" sorterar jag hellre bort för många än för få.

Jag tror vi haft någon typ av generationsbyte och tyvärr tror jag att mycket av den kunskapen barn förut lärde sej i stallet kommer förvinna och vi får fler ungdomar med hästar med problem. Jag har själv sett sånt med egna ögon.. barnet får en ponny som mamman mockar åt, gör iordning och barnet sen rider.. Och jag är övertygad om att den typen av stalltjej som jag var som liten är på väg att dö ut, vilket är oerhört trist, eftersom jag tror man förlorar stort i erfarenhet när man skippar skötarstadiet..

/Lavinia

När jag var liten hade jag aktiviteter varje dag, men jag tryckte ändå in att vara i stallet nästan varje dag. De tjejer som var på ridskolan där jag jobbade var i stallet nästan varje dag, men jag såg dom nästan aldrig borsta på nån häst eller för den delen vilja hjälpa till med nånting.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Åh andra sidan bör du nog förstå att det inte är särskilt attraktivt att sköta en häst för att senare eventullt få rida (och kanske inse att det inte funkar) när det finns massor av hästar där man får rida. Du sorterar på de viset bort de flesta som är kapabla då de helt skippar din annons.

Jag börjar mer om mer tro att drömmen om att hitta gamla tiders hästtjejer snarare handlar om att hitta gratis arbetskraft. Många nog glömt hur det var att vara barn, man minns rykttävlingen man vann (eller förlorade) men glömmer bort intrigerna och mobbingen som fanns för 10-20-30 år sedan också. Det är troligen skillnad idag, men den skillnaden beror knappast på att det inte finnsnågra riktiga hästtjejer utan mer på förändrade förhållanden. Den genetiska basen har inte ändrats på 10-30 år och för övrigt har folk troligen alltid konstaterat att det var bättre för, det kommer dagen ponnyungar också att göra ;).

Och nog har jag rätt i att du söker någon lite mer vuxen och inte en hästtjej i grundskole åldern eller hur?
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Du borde komma till min ridskola! Där finns det massor av ungar som tycker det bästa som finns är att hänga i stallet. Men som jag skrev tidigare så är dom också väldigt uppskattade.

Jag har märkt litegrann att vissa ungar inte vill mocka och sånt där, utan bara rida rida rida. Men för det allra mesta så ser jag bara ungar som villigt pysslar med stall och hästar så det blir trevligt för alla som vistas där. Inte bara för att få rida, men man märker att 'högsta drömmen' är att få rida. Och det var det för mig också. Det tycker jag inte är så konstigt.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Och tjejernas föräldrar sätter stopp oftare, eller köper en häst till barnet.

... som då inte klarar av ett skit, ponnyn tar över i ridningen och sedan i stallet.. barnet och föräldrarna är livrädda och sedan får dom lägga minst10.000 i kurskostnader för att få ordning på ponnyn och det enbart för att föräldern tyckte minsann inte att hennes barn skulle få slita på ridskolan och lära sig hantera hästar! Och eftersom ungen ändå inte efter kursen förstår sig på hur man hanterar en häst så får dom kasta upp ännu mer pengar om inte ungen har hunnit bli livrädd eller i värsta fall skadad innan dess.

Stort intresse i den där serien ponnyakuten.. man kan ju undra hur det kommer sig med alla fantastiska föräldrar som kan och vet allt :angel:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

:rofl: Klockrent! :bow:

Jag fick min första ponny när jag var 13. Ett knappt ridet, egensinnigt och känsligt D-ponnysto. Plus en 6 månaders shettis HINGST som sällskap. :cool: (för övrigt de enda hästar jag någonsin fick av mina föräldrar, efterföljande köpte jag själv)

Fullständigt okunniga föräldrar utan något hästintresse, och dessutom EGET stall på vår lilla "gård". Jag är jävligt glad att jag fick hugga i i flera år innan, för jag redde ut det! Med bravur vågar jag tillägga såhär 20 år i efterhand. Vågar inte ens tänka hur det hade gått annars.....
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Nej, dagens unga tjejer är inte latare alls. Många är lite mer allsidiga och gör annat också, förutom att rida. Sen så är det toppen att de värdesätter sig själva och sin egen tid bättre än vi gjorde. Att det sen gör att de inte erbjuder gratis arbetskraft är bara bra tycker jag.

Och jo, det är att slava åt andra att putsa andras saker, sopa andras stallgångar, och jobba gratis för att kanske få rida.

Alltså tjejerna saknar inte er(a gratisjobb), ni saknar dom, vad säger det om sakernas tillstånd?

Att tjejerna idag är fruktansvärt lata och bekväma.. Tänk att ta hand om hästar skall klassas som slaveri och gratisjobb? Vi talar ju knappast om att mocka 20 boxar eller ta ut eller in 20 hästar och smörja alla sadlar och träns. Men 1-2 hästar , eller en box , eller en sadel , eller ett träns och sopa en stallgång, fodra, lära sig om foder och utfodring.

Det finns en stor marknad för NH, ponnyakuten och liknande av en orsak. Att lära sig hantera allt omkring hästen är inte att jobba gratis, det ingår i hästeriet, eller tycker du först att man köper egen häst åt ungen och så gör du allt åt ungen eftersom den inget kan själv .. curlingförälder finns det alldeles för många av.. Hur hade du tänkt att ungarna skall lära sig om hästar om dom aldrig skall smörja ett träns eller mocka en box eller borsta en häst eller sopa en stallgång? Genom att sitta upp på en färdigsadlad häst för att nu har minsann tjejerna värdesatt sig själva :grin:

Ditt resonemang är ju typiskt för det som sker inom hästsporten idag dvs att det finns så många som inte klarar av att hantera sina djur och jo det är stora djur och hur kan man som förälder ens vilja att ens barn skall hantera ett djur på 350-400kg utan att först ha någon kunskap, otroligt oansvarligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Fast det du pratar om är något annat än jag uppfattar att tråden handlar om. Här så saknar man den gamla sortens flickor som med böjt huvud och mössan i hand hoppades på att kanske eventuellt få rida genom att först sopa, mocka, putsa och dona i det oändliga. Dina tjejer har egna hästar, de "sliter och släpar" men det är ju åt sig själva och naturligtvis är det rätt!

Det som efterfrågas här är ju tjejer som då skulle komma och hjälpa dina döttrar att mocka, putsa , släpa vatten , borsta och sånt, gärna varje dag och sen så skulle de som belöning ,oregelbundet kanske få rida en liten sväng på dina döttrars hästar. Rätt?

Då har du läst inlägget fel hon skriver ju HÄR

Jag tycker inte alls att det är konstigt å dra sitt strå till stacken på klubben i form av mannakraft och jag skulle inte tolerera att mina töser förväntar sig att komma ut till en färdig häst...

Skulle nån av dom bli medryttare anser jag att det ingår i deras uppgifter att mocka, sopa, dona de dagar som är inplanerade som "deras"

Vore vi knutna till en ridskola där dom var elever skulle jag bli förvånad och bestört om dom inte kunde göra ett godtjänt arbete....

Att ha djur som intresse innebär slit... take it, or leave it.....
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

I stallet där döttrarna rider finns det stallfior och dom mockar och fixar och får då en lektion.
Bor i Västerås.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Skulle vilja se den grabb som först hjälper till att sköta fotbollsplanen, bär bollar, hjälper dom mindre barnen att knyta skorna o sånt kväll efter kväll för att sen kanske en gång per termin få vara med och träna! Det klagas i tråden på att det finns såna tjejer i stallen men såna killar har aldrig funnits i någon sport , någonsin. Tjejerna har väl äntligen lärt sig.


Såvitt jag vet så innefattar inte de flesta sporter som killar utför levande väsen?
Men du lär dom med det här resonemanget att jämföra hästar med döda ting, dvs man behöver inte ta hand om dom för att rida, det får andra göra... BRAVO!
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Att tjejerna idag är fruktansvärt lata och bekväma.. Tänk att ta hand om hästar skall klassas som slaveri och gratisjobb? Vi talar ju knappast om att mocka 20 boxar eller ta ut eller in 20 hästar och smörja alla sadlar och träns. Men 1-2 hästar , eller en box , eller en sadel , eller ett träns och sopa en stallgång, fodra, lära sig om foder och utfodring.

Det finns en stor marknad för NH, ponnyakuten och liknande av en orsak. Att lära sig hantera allt omkring hästen är inte att jobba gratis, det ingår i hästeriet, eller tycker du först att man köper egen häst åt ungen och så gör du allt åt ungen eftersom den inget kan själv .. curlingförälder finns det alldeles för många av.. Hur hade du tänkt att ungarna skall lära sig om hästar om dom aldrig skall smörja ett träns eller mocka en box eller borsta en häst eller sopa en stallgång? Genom att sitta upp på en färdigsadlad häst för att nu har minsann tjejerna värdesatt sig själva :grin:

Ditt resonemang är ju typiskt för det som sker inom hästsporten idag dvs att det finns så många som inte klarar av att hantera sina djur och jo det är stora djur och hur kan man som förälder ens vilja att ens barn skall hantera ett djur på 350-400kg utan att först ha någon kunskap, otroligt oansvarligt!

Håller med till 100 procent. Dessutom den värdefulla kontakten häst-människa måste även fås genom ryktning, gosande och andra aktiviteter ej bara genom att sitta på hästryggen och rida någon timme då och då.
När vi köper häst ska ungarna få vara med och greja så mycket som möjligt. Det är en gåva
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det som efterfrågas här är ju tjejer som då skulle komma och hjälpa dina döttrar att mocka, putsa , släpa vatten , borsta och sånt, gärna varje dag och sen så skulle de som belöning ,oregelbundet kanske få rida en liten sväng på dina döttrars hästar. Rätt?

Jag har inga problem å bjuda på en ridtur till nån av flickornas kompisar då och då... MEN, är det så att dom vill komma på ett mer regelbunden basis ser jag det som en självklarhet att dom tar ansvar... Hästeri är tungt, trist och jobbigt ibland... och jag skulle absolut inte regelbundet bjussa på färdigsadlad pålle till töser som inte vill hugga in....

Det handlar egentligen mest om själva tänket, att lära sig se vad som behöver göras...har man gediget intresse vill man lära sig mera och då uppskattar man varje chans till praktiskt lärande.... för att en pålle ska funka och må bra på ritten krävs det ju att den i övrig har det gott.... finns inga genvägar... och vill man ha en plle som är glad lär man sig det andra me... vill man ha en hund från början måste man kunna få den rumsren... man måste kunna skura och man måste kunna fodra.... inget djur är färdigt som det står å kommer....
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag har reagerat på att unga tjejer inte alls verkar lika intresserade av att pyssla med hästarna som vi gjorde på 70- och 80-talet. Det är bara ridning som gäller, ut med hästen på gången, dra några tag med borsten o kratsa hovar, på med sadeln och rida. Inte ens klappa eller prata med hästen!

Det är inte ungar som rider på ridskolar utan såna jag sett i privatstallar genom åren.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

kl

Diskuterade detta fenomen med fästmannen idag. Då jag var yngre hängde ju alla alltid i stallet, också de som hade egen häst var jämt där. Nu rider jag i ett privat stall med ca 10 hästar där endast en rids regelbundet. WTF. Tänker man rent ekonomiskt undrar man ju om det är värt att köpa häst, betala flera tusen i månaden för stallhyra och allt som hör till, för att sedan bara rida en eller två gånger i veckan (skritta ut i terräng i 40 minuter). Jag fattar helt enkelt inte?!

Hur tänker föräldrarna som betalar? och hur tänker ungarna vars föräldrar satsar och stöder sina barn med sådana pengar?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

*KL*
Jag hade kanske kunnat bli en sådan där hästtjej som ni talar om.
När jag var yngre så hängde jag så ofta jag kunde (4-5 dagar i veckan kanske?) på ridskolan och då var det inte något snack om att få rida som kompensation utan jag mockade glatt när det skulle göras och smörjde läder som ett jehu. Att få hjälpa till vid fodringen var ju skitkul och lyckan total när man blev tillsagd att hämta en häst från hagen.
Tyvärr så slutade jag trivas där helt och hållet i tidiga tonåren... på grund av något som gör att jag numera är skiträdd för att rida på ridskola. Nämligen den - ursäkta ordvalet - jävla hierarkin.

Jag minns till exempel en gång när jag fått frågan om jag kunde göra i ordning en häst till en tjej som arbetade på ridskolan (en lektionshäst alltså). Självklart! Jag ställde mig och gnodde i ordning, pussade lite på hästen och skulle sedan gå ut med den.
DÅ kommer en annan tjej - en av "de riktiga stalltjejerna" och säger bestämt till mig att nu ska hon ta hästen. Närmast rycker tygeln ifrån mig och sedan så visar det sig att hon får skritta fram hästen åt den anställda (detta visste jag inte skulle ske när jag gjorde i ordning, men ni kan tänka er att det gjorde lite ont i hjärtat på mitt 13-åriga jag som fick stå och se hur hela mitt "arbete" förkastats för att någon annan var mer på än vad jag var).

Numera så håller jag mig borta från ridskolor just på grund av detta - jag jobbar gärna men kan inte "visa framfötterna" i och med att jag är för blyg för det och då blir man förbisedd, rätt självklart. Istället har jag min medryttarhäst och med honom står jag gärna länge och väl och pussar eller ryktar - att rida är kul, att mocka kanske inte är det roligaste jag vet men det hör till, men det viktigaste av allt är att få stå och lukta lite på det vackraste djuret i hela världen.

Jag är en sådan som gärna jobbar om någon frågar mig, och jag vill vare sig ha pengar eller ridning för det - däremot gärna några uppskattande ord.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Att tjejerna idag är fruktansvärt lata och bekväma.. Tänk att ta hand om hästar skall klassas som slaveri och gratisjobb? Vi talar ju knappast om att mocka 20 boxar eller ta ut eller in 20 hästar och smörja alla sadlar och träns. Men 1-2 hästar , eller en box , eller en sadel , eller ett träns och sopa en stallgång, fodra, lära sig om foder och utfodring.

Det finns en stor marknad för NH, ponnyakuten och liknande av en orsak. Att lära sig hantera allt omkring hästen är inte att jobba gratis, det ingår i hästeriet, eller tycker du först att man köper egen häst åt ungen och så gör du allt åt ungen eftersom den inget kan själv .. curlingförälder finns det alldeles för många av.. Hur hade du tänkt att ungarna skall lära sig om hästar om dom aldrig skall smörja ett träns eller mocka en box eller borsta en häst eller sopa en stallgång? Genom att sitta upp på en färdigsadlad häst för att nu har minsann tjejerna värdesatt sig själva :grin:

Ditt resonemang är ju typiskt för det som sker inom hästsporten idag dvs att det finns så många som inte klarar av att hantera sina djur och jo det är stora djur och hur kan man som förälder ens vilja att ens barn skall hantera ett djur på 350-400kg utan att först ha någon kunskap, otroligt oansvarligt!

Och vad exakt är min åsikt? Eller är det månde vad du anser jag har för åsikt? Denna reaktion på att jag påpekar att föräldrar sätter stopp och eventuellt köper en ponny (inte ett ord mer) är klart överdriven. Upplysnings vis har jag inte ens talat om om jag tycker det är bra eller dåligt men ändå passar du på att gå på som en ångvält om mina åsikter, hur kan du uttala dig om mitt resonemang när jag inte ens resonerat utan påtalat faktum?

I och för sig håller jag med dig till stora delar även om du tycks tro motsatsen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
969
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 781
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp