Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Riktigt så var det inte jag tänkte när jag startade tråden faktiskt. Det handlade aldrig om att göra någon annans jobb utan betalning...utan mer känslan att man VILLE mocka ut lite extra på em i stallet just åt sin favvohäst på ridskolan, bara för att man ville att hästen skulle ha det rent och fint. Man gick ut med hästen en timme på eftermiddagen för att det var synd om hästen om den skulle stå inne i spiltan i det fina vädret...eller man anordnade en rykttävling för att det var roligt att rykta i hundraelva timamr;)

Det jag tror har hänt är helt enkelt att ridskolorna professionaliserats. Jag rider på en rätt vanlig storstadsridskola, med utbildad personal som försörjer sig på att jobba med hästar och tillräckligt ekonomi för att inte behöva förlita sig på ideellt arbete för att få stallskötseln att gå ihop.

Mocka ut lite extra behövs inte, det finns personal som mockar tre gånger per dag åt hästarna, just för att det inte ska bli så att bara stallets favoriter får rent och fint, och surisarna får stå där omockat.

Att en ridskoleelev skulle få ta ut nån häst en timme själva, det finns bara inte. Av säkerhetsskäl, känns väldigt osäkert att släppa ut en måttlig hästvan trettonåring med en häst vid hand i en timme.

Jag har en släkting som rider på en mindre ridskola, som drivs väldigt mycket av ideella krafter. Hon är sexton år, och där "jämt", sköter hästarna, in- och utsläpp, fodring, har hand om knattelektioner, osv. Som tack får de ibland låna en ridskolehäst och rida ut själva.

Det låter ju väldigt romantiskt, men jag skulle aldrig vilja rida på en sån ridskola, eller sätta mitt barn på en sån. Jag vill rida på en ridskola där hästarna har det bra, och sköts av vuxna som har hästarna som jobb, som kan häst på ett sätt som en aldrig så entusiastisk sextonåring inte är i närheten av. Jag vill att mina barn ska lära sig rida av en utbildad ridlärare, inte en sextonåring som själv håller på att försöka lära sig. Och jag vill att det ska finnas pengar till att betala stallpersonalen, så att inte ridskolehästarna som redan jobbar nog för sin havre på lektionerna dessutom ska behöva fungera som betalning för stallpersonalen.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag är en äkta hästtjej.
Jag rider inte lektion på ridskolan men rider en privathäst där ett par gånger i månaden och brukar då vara där någon timme extra då jag hjälper till med lektionshästarna, t ex mockning, fodring, insläpp. Och ibland cyklar jag dit även när jag inte ska rida.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Och jag kan hålla med om "obetald arbetskraft". När jag var yngre slavade jag gärna så mycket jag bara fick. Det var ju KUL! Jag red iordning hästar som ägaren sedan sålde dyrt. Jag mockade så mycket jag bara orkade gratis. Jag gick gladeligen upp på mornarna för att fodra bara för att få mysa lite med hästarna.

Det var upplevelser jag gärna inte skulle varit utan, jag skulle nog inte veta hälften om jag inte gjort allt jag gjorde då.

Däremot är det först nu på senare tid, när man är vuxen och mer beroende av pengar, som jag har blivit utnyttjad till max. Då vill folk gärna ha överfulla arbetsdagar och utbildning av hästar nästintill gratis. När skall det bli uppskattat att ha kunskap och vilja att hjälpa till? Det har jag hittils inte hittat hos någon som velat ha mig på en "seriös arbetsplats" iallafall, och det är ju inte direkt så att stall/ridjobb är det enklaste arbete man kan hitta heller.

:bow: :bow: :bow:

Oj vad jag håller med! Det andra kanske ser som slavande för inget betalt, tänkte jag inte ens på att jag skulle vara utnyttjad barnarbetare... utan den där tiden som galen hästtjej hade jag inte alls vetat så mycket som i dag, och hade förmodligen varit en ganska oinsatt hästägare. Jag köpte inte min första egna häst förrän i vuxen ålder heller, så jag har varit i stall enbart för att få vara nära hästar, mocka och sopa stallgång även som vuxen. Och varit precis lika glad för det, trots att det var helt utan ersättning :P

Däremot har jag också, sedan jag skaffade egen häst, varit med om att faktiskt ha känt mig lurad och utnyttjad. Jag ställde gärna upp och mockade åt de som inte hann eller kan kunde till stallet, tog extra in och utsläpp, motionerade hästar när ägarna inte kunde osv. När jag sedan fick en räkning för något som jag dumt nog antog var en gentjänst kände jag mig lite besviken. Givetvis mitt eget fel eftersom jag ställt upp så godtroget och gratis, och inte kollat innan om den lilla tjänsten skulle kosta extra, men ändå.

I dag har jag hästarna hemma på min egen gård, vilket är jätteskönt - och jag kan både sakna stallkompisar och tycka att det är rätt skönt att få vara själv i stallet utan någon annan att städa upp efter ;)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag var en riktig häst tjej när jag var liten, var i stallet på ridskolan så fort jag kunde (bor en bit bort från de) och när jag inte var där var jag hos min granne och red och pysslade med hennes hästar.
Är väl fortfarande de kanske men nu jobbar jag i stall så då blir de en liten annan sak.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Några fler funderingar efter att ha läst hela tråden...

Det handlar inte bara om att lära sig. Givetvis tar det inte lång stund att lära sig mocka en box eller sopa stallgången. Vad det handlar om är att göra det för att man vill att hästen ska ha det bra, att det ska vara rent och fint i stallet och att alla hästens saker är i bra skick. Kärleken till hästarna och intresset av allt som har med dem att göra - från hur tränset ska sättas ihop för att passa till hur biomekaniken fungerar. Det tar många år att lära sig och utveckla "perfektion".

Ang "fotbollsgrabbar" så tar jag för givet att det finns unga spelare som hjälper till på knatteträningar, är lägerledare osv. Dock är det en haltande beskrivning som någon skrev att de ska behöva rensa rabatten utanför omklädningsrummet innan de får knyta någons skor. Det är ju inte rabatter och skor de är intresserade av, inte heller själva bollen. Hästarna går inte riktigt att jämföra med många andra idrotter på det sättet. Kanske funkar det bättre med t.ex. ett bil-intresse? Unga grabbar som händer med brorsan eller någon annan äldre i garaget och frågar tusen frågor om motorn, som blir skitiga och oljiga men skiner av lycka, och som gladeligen sorterar skruvar och muttrar utan att tänka på att de blir "utnyttjade som gratis arbetskraft". De som växer upp och lagar halva släktens bilar gratis bara för att det är roligt...

Till sist så tycker jag det är lite hård ton i tråden när det pratas om att de som letar medryttare bara vill ha nån som gör slitgörat gratis. Visst önskar jag ibland att någon kunde vara här och hjälpa till med mockning, fodring osv de dagar jag har svårt för det (pga sjukdom) men jag gör det fastän det tar emot - för hästarnas skull. Många gånger blir det så att jag är så slut av "slitgörat" att jag inte orkar rida. Det gör mig inte så mycket, eftersom hästarna ger mig så otroligt mycket mer än bara ridning. Ridningen är en glad bonus, och att jag har en häst som är väldigt outbildad för att vara snart 6 år, ja då får det vara så. Han trivs och mår bra och jag tar allt i den takt jag kan. Mina två andra hästar rids inte alls och lika lyckliga för det är både de och jag.

Trots allt så är det rätt mysigt att stå där ute i lösdriften och värma händerna en stund under en lång man, och man har så mycket bra funderings-tid medan man mockar. Att det är tungt att släpa skottkärran i snön, eller jobbigt att packa hö i storm, det är korta stunder som man står ut med. Jag skulle aldrig vilja byta ut det jag har med hästarna mot något annat. Och att stå uppstallad i ett stort stall är verkligen ingenting för mig - jag är som någon annan skrev i tråden - blir nästan sur när någon har mockat MINA boxar. (dels pedant och dels "vad ska jag göra nu då? Bara rida och åka hem igen?! :confused:)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Fast jag vet inte många hästtjejer som är intresserad av kvastar och tomma stall/stallgångar heller så jämförelsen är inte så illa. Att det fanns många hästtjejer för är snarare en illusion, det fanns nog betydligt färre, de hade bara färre hästar att konkurrera om, antalet hästar har ökat. De flesta som vill göra mer än rida sin lektion i veckan fick stå ut med vad än krav stallet hade för att de skulle få vara kvar och kanske få pyssla med sina älsklingar. Idag finns det stall i varannan buske, och vem slavar i ett stall gratis och mockar 20 boxar för en att få skritta ett varv på ridbanan när kompisen får en gratislektion i veckan för att ta hand om sköthästen på sin ridskola?

Vill vi egentligen ha tillbaks den tiden då småtjejer mer eller mindre skötte ridskolans (eller privathästar) gratis? Det är bra att barn och ungdomar hjälper till, men ansvar och proportioner ska vara i förhållande dill ålder och vad de får ut av det. Mocka hela stallet med 20 hästar är värd en ridlektion eller två inte en 5 minuters skrittur eller chansen att få kvälls fodra hästarna för att ägaren ska på bio. Barnen ska vara ett komplement och inte ersätta anställda, kan de ersätta en utbildad hästskötare ska de ha betalt som en sådan.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hej!

Självklart vill vi inte ha småtjejer i stallet själva- det måste såklart alltid finnas vuxen, ansvarig. Fast jag tycker inte det är saken här.

Där jag red som liten fanns alltid vuxen personal på plats, fanns ingen vuxen var stallet stängt. Vi som skötte var i stallet hela dagarna (när vi inte var i skolan) och pysslade med hästarna. Stallets ansvariga hade naturligtvis det slutgilitiga ansvaret för hästarna och deras skötsel och var också de som avgjorde vad vi var mogna att göra med hästarna. Jag minns än idag hur ledsen man blev när man inte fick sköta strålrötan själv för det hade stallpersonalen redan gjort när man kom..

Hästtjejer ska inte vara några slavar som gör allt utan betalning och utnyttjas, men jag kan inte tycka att det är utnyttjande att få lära sig mer om hästar på sin fritid som skötare. Fast det beror självklart på hur det görs.

Det jag tycker saknas idag är just viljan att vara i stallet och bara vara med hästarna. Det ska vara ridning eller inte alls. Huruvida man ska mocka eller ej tycker jag inte egentligen spelar roll, det är själva dom där stalltjejerna som bodde i stallet som försvunnit.. Ja eller iaf de flesta av dom..

/Lavinia, saknar tiden när man kunde sitta en hel em i sadelkammaren och smörja med sina kompisar, bara för att hästen inte skulle få skavsår..
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

De hästtjejerna som är behjälpliga i stallet en del saknar, men troligen är det är fler än någonsin som håller på med hästar, antalet hästtjejer har snarare fullkomligt exploderat eller så sköts inte majoriteten av hästarna ute i stallen. Vi har haft en mångdubbling av antalet hästar i landet de senaste 30 åren. Folk behöver inte stå på kö på samma vis som förr.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Fast jag vet inte många hästtjejer som är intresserad av kvastar och tomma stall/stallgångar heller så jämförelsen är inte så illa. Att det fanns många hästtjejer för är snarare en illusion, det fanns nog betydligt färre, de hade bara färre hästar att konkurrera om, antalet hästar har ökat. De flesta som vill göra mer än rida sin lektion i veckan fick stå ut med vad än krav stallet hade för att de skulle få vara kvar och kanske få pyssla med sina älsklingar. Idag finns det stall i varannan buske, och vem slavar i ett stall gratis och mockar 20 boxar för en att få skritta ett varv på ridbanan när kompisen får en gratislektion i veckan för att ta hand om sköthästen på sin ridskola?

Vill vi egentligen ha tillbaks den tiden då småtjejer mer eller mindre skötte ridskolans (eller privathästar) gratis? Det är bra att barn och ungdomar hjälper till, men ansvar och proportioner ska vara i förhållande dill ålder och vad de får ut av det. Mocka hela stallet med 20 hästar är värd en ridlektion eller två inte en 5 minuters skrittur eller chansen att få kvälls fodra hästarna för att ägaren ska på bio. Barnen ska vara ett komplement och inte ersätta anställda, kan de ersätta en utbildad hästskötare ska de ha betalt som en sådan.

Du missade nog min poäng lite här - om att man vill att hästen ska ha det rent och fint. Sen hakas det väldigt mycket upp på just sopa och mocka. Jag minns att jag blev glad över att få mocka till min sköthäst de få gånger det faktiskt hände (personalen mockade nog helst själv så att set blev ordentligt gjort och inte tog en timme) - men det var ju så mycket annat man gjorde! Målade hinder, skötte utrustning, tvättade borstar och skurade krubbor, lekte häst när boxarna var tomma, samtavleforskade osv. Vi hade dessutom gårdens shettisar som vi motionerade så ofta vi kunde då de bara gick barnridningar och inga lektioner.

För att göra hela saken värre också med ännu mer gratisjobb ;) så skötte vi dessutom om gårdens övriga djur - en kviga, får och getterm fjäderfän och kaniner. En underbar tid som jag ser tillbaka på med enbart värme och som har gett mig väldigt mycket. Mina föräldrar har heller aldrig reagerat över att jag ska ha blivit utnyttjad eller lurad till att slita. Jag har frågat dem i samband med den här diskussionen och de tycker inte alls att bilden som målas upp här stämmer... tvärtom så har min mamma tills alldeles nyligen arbetat på samma klubb, och kämpat på med att få tillbaka samma känsla och verksamhetsgrad på stället som det var när jag var liten, men då det inte finns några aktiva längre så går det inte. Personalen sas upp och det ser ut som att de kommer att lägga ner hela verksamheten.

Jag kan förstås bara svara för mig själv, men jag känner verkligen inte att jag går och saknar de där tjejerna med tusen frågor och som hela tiden är en i hasorna om vad de kan få göra. Att mocka 20 boxar för att skritta två varv har det väl heller aldrig varit frågan om?

Jag vet heller inte hur det var för er (du måste t.ex. ha haft en ganska jobbig stalltjejs-tid med tanke på hur du ser på det) men vi barn var aldrig ensamma i stallet med allt vad vi hittade på. Det fanns vuxna på plats, personal, ideella ridlärare och en eller annan privathästägare. Någon gång fanns det nog bara äldre tonårstjejer (16-18) där visserligen, men inte heller då handlade det om något gratisjobb utan sånt som vi tjatade oss till att få göra.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

De hästtjejerna som är behjälpliga i stallet en del saknar, men troligen är det är fler än någonsin som håller på med hästar, antalet hästtjejer har snarare fullkomligt exploderat eller så sköts inte majoriteten av hästarna ute i stallen. Vi har haft en mångdubbling av antalet hästar i landet de senaste 30 åren. Folk behöver inte stå på kö på samma vis som förr.

Samtidigt så är det kris för den svenska ridskolan.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Ja folk rider på privathästar, rider på turridning, rider på privata ridskolor med specialinriktning i större utsträckning. Sedan är den svenska ridskolan inte direkt homogen, det är långt ifrån kris på alla ställen. Förr kunde nog de mest usla ridskolor går runt och stora delar sv jobbet gjordes av obetald arbetskraft. Idag finns det konkurens och folk arbetar gratis i mindre utsträckning.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag kan förstås bara svara för mig själv, men jag känner verkligen inte att jag går och saknar de där tjejerna med tusen frågor och som hela tiden är en i hasorna om vad de kan få göra. Att mocka 20 boxar för att skritta två varv har det väl heller aldrig varit frågan om?

Jag håller med dig, jag saknar inte heller såna stalltjejer men det beror nog mest på att jag är så otroligt opedagogisk trots att jag försöker vara pedagogisk och då blir det jobbigt att försöka berätta och förklara på en nivå som passar.

Men samtidigt tycker jag att det är jättetråkigt, för de nyare generationernas stalltjejer kan ju ingenting!
Många rider sådär trots många år på ridskola och frågar man om någonting som inte har med ridningen att göra ser de allra flesta ut som :confused:

Så det går utför...
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Att jag hakar på mig på mockningen för att jag hört (och sett) om så många som utnyttjats just för stallskötsel och fått göra en oproportionell andel skitgöra. På min ridskola mockade personalen men så var inte fallet överallt. Fortfarande utnyttjas unga tjejer till stalljobb (nu tänker jag på lite äldre från 18 ev ett par år yngre) med väldigt låga löner alternativt fickpeng. Gissningsvis hade detta inte kunnat ske om de inte sett det som mer eller mindre normalt att inte få betalt för att hålla på med sin hobby och de växt upp med samma typ av förutsättningar. Nu blir det ett drömjobb (åtminstone ett tag) att slita 10-12 timmar om dagen 6-7 dagar i veckan med en skitlön och när de upptäcker att det kanske inte var så kul så finns det fler som kan ta över.

Kanske finns det hopp om att kunna livnära sig genom att jobba med normala villkor i framtiden inom hästnäringen om hästflickorna verkligen tagit slut.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag håller med dig, jag saknar inte heller såna stalltjejer men det beror nog mest på att jag är så otroligt opedagogisk trots att jag försöker vara pedagogisk och då blir det jobbigt att försöka berätta och förklara på en nivå som passar.

Men samtidigt tycker jag att det är jättetråkigt, för de nyare generationernas stalltjejer kan ju ingenting!
Många rider sådär trots många år på ridskola och frågar man om någonting som inte har med ridningen att göra ser de allra flesta ut som :confused:

Så det går utför...

Är det en nyhet?
Det var bättre förr syndromet skulle jag tro, det fanns massor av okunniga dåliga ryttare förr också, jag lovar. Och folk har alltid klagat över dagens ungdom som inte kan någonting, är lata mm.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Kanske funkar det bättre med t.ex. ett bil-intresse? Unga grabbar som händer med brorsan eller någon annan äldre i garaget och frågar tusen frågor om motorn, som blir skitiga och oljiga men skiner av lycka, och som gladeligen sorterar skruvar och muttrar utan att tänka på att de blir "utnyttjade som gratis arbetskraft". De som växer upp och lagar halva släktens bilar gratis bara för att det är roligt...

Bra jämförelse tycker jag. Bilar är ju också tidskrävande runt omkring, på ett annat sätt än fotboll men precis som hästar. Inte lika tidskrävande som hästar förstås, men ändå.

Hursomhelst, tillbaka till TS. Jag var (är) också en "äkta hästtjej". Innan jag fick ponnyn red jag på ridskola 2 gånger i veckan. Jag var inte där så ofta utöver det, några gånger i månaden bara, för att jag var så extremt blyg :o Men åh vad jag önskade att jag vågade vara där mer!
Jag var med på alla dagläger etc. som jag kunde iallafall, och var sååå glad när dagen började med att mocka åt älsklingshästen. Jag älskade att mocka, och gör det fortfarande. Gå och peta i spånet/torven/halmen, vara pedantiskt noga, fylla på rent strö, doften av rent och fint... :love:
Samma med sopning. Jag red sista gruppen på fredagkväll några år i tidiga tonåren. När vi ridit klart och sadlar och träns flög av hästarna och ridtjejer sprang till bussen ;) så var jag och mina kompisar kvar och borstade noga, hjälpte till att fodra, sopade stallgången, låste och sa godnatt till hästarna. Vi gjorde det inte för att vi var tvugna, utan för att det var så mysigt! Och dessutom fick man få upp på loftet och kasta ner hö, det var inte många vanliga ridskoleryttare som fick vara där uppe ;)

Vi fick ingenting i utbyte för det vi gjorde, och det fick inte andra ungar heller. Några av de äldsta tjejerna kunde få rida någon gång om någon häst behövde gå, men det var allt. Men vi gjorde det inte för att få rida, utan för att vi älskade att ta hand om hästarna.
Och helt ärligt har jag alltid (än idag) tyckt att mockning, sopning, fodring och sånt är roligare än att borsta hästen ;)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Har haft en liten familjeridskola en gång i tiden, där det var ett gäng tjejer som tiggde och bad om att få vara i stallet på andra tider än ridtiden.

Dom ville verkligen mocka och borsta hästar, inget som jag bad om, utan tvärtom så mockade dom boxarna o sopade stallet frivilligt.
Detta var dock för en 10-12 år sedan.
Ridskolan lades ner för ca 4-5 år sedan och redan då märkte jag att barnen/föräldrarna hade en annan syn. Ridningen var en en del av alla andra tusen aktiviteter som barnen hade. Föräldrarna körde i princip fram bilen till stalldörren, så att barnet bara behövde ta två steg in i stallet, för att helst plocka ut hästen (redskapet?) färdig för ridning.

Ridskoleanläggningar i stil med den i Uppsala, där det finns flera ridhus, stall med superventilation, supersnyggt, superfina boxar, härliga uppvärmda utrymmen för personal/ryttare, men små, små rasthagar till hästarna, där hästarna blir alldeles frustrerade av att knappt kunna röra sig, att dom står och biter på sig själva (många som hade sk haklappar, så att dom inte skulle bita sönder täckena) ser vi mer och mer av.
Hästen blir mer som ett redskap som ska finnas bekvämt och tillgängligt för oss människor.
Det är till sådana anläggningar ungdomarna/barnen kommer idag.
Mer opersonligt har det blivit tycker iallafall jag.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

jag tycker inte att man utnyttjar någon om personen i fråga tycker att det är kul, då är det frivilligt. Däremot kan jag tycka att det är konstigt att det ställs så höga krav på hästtjejer idag tex när man tittar i annonser för att bli medryttare måste man punga ut med 900 kr i månaden bara för att mocka en box åt någon plus att man att man helst ska ha gått hippologprogammet. Jag tycker detta är helt orimligt.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Och helt ärligt har jag alltid (än idag) tyckt att mockning, sopning, fodring och sånt är roligare än att borsta hästen ;)

Frågar man en (hobby-)psykolog så är nog såna som du och jag skadade av vår traumatiska stall-uppväxt :D jag myser älskar också att sopa, kratta och mocka :angel:
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

jag tycker inte att man utnyttjar någon om personen i fråga tycker att det är kul, då är det frivilligt. Däremot kan jag tycka att det är konstigt att det ställs så höga krav på hästtjejer idag tex när man tittar i annonser för att bli medryttare måste man punga ut med 900 kr i månaden bara för att mocka en box åt någon plus att man att man helst ska ha gått hippologprogammet. Jag tycker detta är helt orimligt.

det håller jag med om!! Jag har aldrig förstått varför man ska betala för att vara medryttare, när ägaren behöver hjälp för att hinna med hästen?

Vill man ha hjälp med kostnaderna får man skaffa (del)fodervärd.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

det håller jag med om!! Jag har aldrig förstått varför man ska betala för att vara medryttare, när ägaren behöver hjälp för att hinna med hästen?

Vill man ha hjälp med kostnaderna får man skaffa (del)fodervärd.

Eller hitta någon som vill betala för det man har att erbjuda.

Jag kan å andra sidan inte fatta varför alla ska klaga på att det kostar att vara medryttare (då främst på attraktiva platser/pållar), gillar man inte läget är det bara att leta efter något annat som passar bättre och hittar man inte det så var nog ägaren inte fel ute.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
941
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp