Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

jag tycker bara det verkar som att kompetensen har bytts ut pengar. Man kräver betalning istället för kompetens, och i vissa fall kräver man både och bara för att man ska få mocka lite?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

jag vill snarare uttrycka det som att man får, om man generaliserar hårt betala, (eller få betalt) efter läge på stallet, hästens ras/utbildning, vad man får göra och sin egen kompetens.

En dåligt riden avkastarkung i obyggden som man endast får skritta ut på får man vara glad om någon vill rida mot betalning, ett halvblod som står på ryttarstadion i Stockholm, som kan ridas av "alla" och går svårklass dressyr och Lätt A hoppning och man får rida enligt eget tycke och även tävla får man betala duktigt för (och hålla hårt i det måste vara en unik chans). De flesta hamnar någonstans mittemellan.

Kräver man för mycket så är det svårt att hitta en medryttare och annonsen kommer att riskera ligga ute för evigt om man inte ändrar sig och ger upp. De hästar som har bra ägare och rimliga villkor hittar snabbt en matchning. Liksom när det gäller hästannonser, man ser vad folk annonserar om, inte vad den verkliga dealen blir om det ens blir någon och de verkliga godbitarna blir ofta inte ens utannonserade.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

det håller jag med om!! Jag har aldrig förstått varför man ska betala för att vara medryttare, när ägaren behöver hjälp för att hinna med hästen?

Vill man ha hjälp med kostnaderna får man skaffa (del)fodervärd.

Gött! Här är ni ju inne på det jag tagit upp i en annan tråd:)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag känner mig inte utnyttjad under min uppväxt för att jag har hjälpt till i stall, däremot kanske mer i övre tonåren när man slavade gratis i travstall för att få sköta nån häst när den startade osv.

När jag ser vad en del av er berättar om hur ridskolemiljön är idag så är jag ändå tacksam för hur jag haft det. Faktum är att ridskolan där jag växte upp inte skiljer sig så mycket idag mot hur det var när jag red.
På en lite ort långt från större stad är villkoren annorlunda.

Avgiften för att rida kan inte vara lika hög och stallet sköts fortfarande till viss del ideellt och med hjälp från arbetslösa AF placerat där. Men hästarna har iaf stora hagar och är välskötta.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Det är ju iof jättestor skillnad på en 13-årig hästtjej från början av 80-talet och en 13 årig hästtjej idag som hållt på med hästar lika länge. Den 13 åriga hästtjejen från idag hade förmodligen haft med sin morsa hela dagen som hade gjort det jobbiga eller så hade hon bara stått helt frågande till det flesta uppgifter :p

Jag hade aldrig kunnat ha en 13 årig hästtjej från idag i mitt stall men det hade nog inte varit några större problem med samma tjej om hon kommit från början av 80-talet.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Vill också tillägga att hittar ni en 16-åring som verkar pålitlig, ge den chansen!
Rata den inte direkt i er annonsering genom att skriva endast över 18år.
Jag är jätteglad att det fanns folk som gav mig chansen att få greja i stallet och rida i den åldern.

Jag tror att det går att hitta "riktiga" hästtjejer här o var. Men det enda de kan betala er då är med sitt engagemang och kärlek till djuren, inte hela sitt studiebidrag om de kanske behöver pengar till bussen eller ett par nya ridbyxor.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Oj du anar inte hur många "seriösa" hästälskande tonåringar som jag försökt att ge en chans.

De har fått rida både gratis och för en högst symbolisk summa.

Fått göra så gott som vad de vill med hästen, även träning och tävling där jag kan ställa upp att skjutsa.

De lovar dyrt och heligt att de ALLTID ska komma och göra som de blivit tillsagda.

Men trots det kan de höra av sig på kvällen samma dag som de skulle varit ut till hästen att de "kan inte komma" när de är väl medvetna om att jag jobbar sent och har absolut ingen som helst möjlighet att åka ut till stallet då om det inte bokstavligen ska vara mitt i natten.
Jag har inga krav på att de måste rida hästen om det spöregnar eller är snöstorm, men åtminstone göra det som måste göras: mocka, fodra, vattna å visitera hästen.

Då har dessa tjejer ändå haft gång och cykelavstånd till stallet om de inte fått skjuts eller kunnat ta bussen.

Sen alla de ggr de glömmer än det ena, än det andra trots att de fått en checklista så de kan bocka av för att inte glömma något.

Det är väl ingen katastrof att de glömde ge hästen sitt kraftfoder men när de ställer ut en svettig klippt häst i hagen i 20- utan täcke är det inte okej.
Eller när de lämnar stallet och det ser ut som ett bombnedslag med mina grejer ÖVERALLT och jag har hästen inackorderad är det inte roligt längre.

Så numera krävs det referenser från för mig kända människor + föräldrar som åker ut om tonåringen får för sig att hitta på annat i sista stund för att jag ens ska fundera på att ha en medryttare/stalltjej som är lite yngre.
Men just nu vill jag inte ha någon ung eller gammal som "hjälper" mig i stallet för det känns bara som merjobb.
Enklare att betala stallägaren några extra slantar för att slippa åka ut de dagar jag inte tänkt göra ngt med hästen.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

jag är "uppfostrad" så i stallet att om man ska hänga med i "gemenskapen" och lära sig något så får man visa framfötterna för att ens få fodra och mocka. Vi småtjejer var i extas för det. jag tror inte att dagens ungdom har lärt sig hur mycket slit det faktiskt är med hästar, det är inte så glamoröst med ridning jämt och komma när det passar. Det handlar om ansvar som man borde få lära sig från början. Det ingår så mycket i ridningen som inte bara är ridning.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Även för den som bara är ute efter motionen?

Ska man kräva att folk städar på gymmet också? Det ät mycket Jobb med det också. Och ishockeygrabbarna ska slip sina skridskor,städa omklädningsrummet och spola planen eller?

Den som vill lära sig och skaffa egen häst behöver lära sig men mång nöjer sig med en timme eller två i veckan.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

ja, vem slipar annars skridskorna? Om man åker med dom ingår väl att ta hand om utrustningen också.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Vill du missförstå eller?

Frågan var alltså, är det fel att rida som motion och betala för kringtjänsterna såsom man gör exempelvis om man åker skridskor, tränar på gym eller simmar inte en diskussion om de enskilda momenten.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

KL Ni som undrar var de äkta hästtjejerna tagit vägen, kan ni förklara vem som sköter om alla dessa hästar vi har idag? Är det grabbarna eller?

Källa SCB.

Antalet hästar i Sverige olika år (åren valda utifrån vilka det fans statistik från)

1961 - 178230 Fortfarande hästar i jordbruket
1967 - 78409 Avhästning på gång
1973 - 51849 Ska de dö ut?
1981 - 50660 Ja men långsamt
1991 - 76805 Oups något börjar hända
2003 - 95499 Och det fortsätter
2010 - 362700 En explosion typ, klonar vi dem?

Min teori är att det finns fler hästtjejer än någonsin, men de har egen häst eller så ha familjen det. Och de som inte har turen att ha egen häst har lättare att hitta någon, det vi saknar är mer konkurrensen om hästarna, det är inte längre status att sopa stallgången eller mocka och heller ingen större kö på att bli skötare nu får hästägarna i stället konkurrera om hästtjejerna istället.

Tror ni det varit kö i stallarna på 70-talet om det funnits 6-7 gånger så många hästar? Hade folk hellre trängts på ridskolorna för att få chansen att mocka än varit medryttare på en privathäst och fått rida flera gånger i veckan?
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Jag har alltid tyckt minst lika mycket om all skötsel runt hästarna, som själva ridningen. Tack vare att jag har fått chansen att delta i diverse hästars skötsel och så småning om fått ta mer och mer ansvar för de hästar jag skött om så har jag utvecklat en känsla för hästar och ridning som jag är övertygad om att jag aldrig haft annars.

Jag spenderar hela kvällarna i stallet, mockar, fixar hö och vatten, borstar, putsar, pysslar. När egna hästen är omskött hjälper jag till med annat i stallet - packar höpåsar, mockar nån box extra, hjälper nybörjarna på ridskolan, tar in hästar, sopar stallgången osv.

Ser man på barnen i ridskolan nu så är det många som kommer till stallet tio minuter före lektionen, borstar igenom hästen snabbt, på med sadel och träns och kvickt ut i ridhuset. Efter lektionen drar de av utrustningen och lämnar oftast rykthinken i stallgången och tränset hängandes på boxdörren. Jag förstår inte riktigt det här.. har barnen för bråttom för att stanna och ge hästen en kram eller en extra rykt som tack för ridturen? Tycker de inte att det är viktigt att tränset hänger snyggt på sin plats i sadelkammaren?

Jag tror det har mycket med attityden i stallet att göra. När jag red på ridskola betonades vikten av att sköta om hästen ordentligt. Den skulle borstas tills den blänkte och den skulle behandlas med respekt. Utrustningen skulle vara på rätt plats, detta kontrollerade ridläraren varenda gång man ridit. Nu ska allt gå så snabbt som möjligt, fort undan med jobbet så man kommer hem någon gång och får göra något roligare, typ.

Men, det finns absolut dessa hästtjejer än. Idag fick en flicka på sådär 8-9 år bli skötare på en ridskoleponny. Hon var så stolt, så stolt när hon presenterade hennes sköthäst åt alla som gick förbi :love:

Denna tjej brukar hänga i stallet hela tiden känns det som, hon är där långt innan lektionerna börjar och åker inte heller hem i första taget. Hon har fått borsta min pålle någon gång och då blivit riktigt glad, över en sak som jag nästan tar för givet. Såna behövs - de får en att verkligen uppskatta det man har, att faktiskt dagligen få umgås med dessa fantastiska djur.

Min syster, 3 år, är med i stallet nästan varje dag. Hon har ju inget ansvar för djuren och är bara där för att hon själv vill, men ja. Hon får vara med och borsta och ibland får hon sitta upp på hästryggen och skritta lite, men roligast av allt är att mocka boxen (hon har hittat en liten spade som hon "hjälper till" med :D) och packa hö! Så än finns det nog hopp för hästtjejerna ;)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Oj du anar inte hur många "seriösa" hästälskande tonåringar som jag försökt att ge en chans.

De har fått rida både gratis och för en högst symbolisk summa.

Fått göra så gott som vad de vill med hästen, även träning och tävling där jag kan ställa upp att skjutsa.

De lovar dyrt och heligt att de ALLTID ska komma och göra som de blivit tillsagda.

Men trots det kan de höra av sig på kvällen samma dag som de skulle varit ut till hästen att de "kan inte komma" när de är väl medvetna om att jag jobbar sent och har absolut ingen som helst möjlighet att åka ut till stallet då om det inte bokstavligen ska vara mitt i natten.
Jag har inga krav på att de måste rida hästen om det spöregnar eller är snöstorm, men åtminstone göra det som måste göras: mocka, fodra, vattna å visitera hästen.

Då har dessa tjejer ändå haft gång och cykelavstånd till stallet om de inte fått skjuts eller kunnat ta bussen.

Sen alla de ggr de glömmer än det ena, än det andra trots att de fått en checklista så de kan bocka av för att inte glömma något.

Det är väl ingen katastrof att de glömde ge hästen sitt kraftfoder men när de ställer ut en svettig klippt häst i hagen i 20- utan täcke är det inte okej.
Eller när de lämnar stallet och det ser ut som ett bombnedslag med mina grejer ÖVERALLT och jag har hästen inackorderad är det inte roligt längre.

Så numera krävs det referenser från för mig kända människor + föräldrar som åker ut om tonåringen får för sig att hitta på annat i sista stund för att jag ens ska fundera på att ha en medryttare/stalltjej som är lite yngre.
Men just nu vill jag inte ha någon ung eller gammal som "hjälper" mig i stallet för det känns bara som merjobb.
Enklare att betala stallägaren några extra slantar för att slippa åka ut de dagar jag inte tänkt göra ngt med hästen.

Håller med här även fast jag inte har så hög ålder själv ännu.

Har haft yngre tjejer som bara skött min häst (ung och grön så dom har inte fått rida) och oftast har skolan kommit ivägen, dom har hört av sig samma dag och sagt att dom inte har bensin till moppen osv. Och så har man varit på jobbet och stått där handfallen.

Nu har jag en vuxen tjej som medryttare, och det är stor skillnad.

De yngre tjejerna som skötte min polla, tog promenad, borstade, matade osv var jätte trevlig tjejer! Duktiga och villiga att lära. Men när man är yngre så har man inte lärt sig ansvar på samma sätt som de flesta vuxna som faktiskt har jobb, hus, barn osv och har lärt sig ta ansvar.

Sen finns det självklart yngre tjejer som har lärt sig detta. Men som hästägare vill man alltid lägga det säkra kortet före det osäkra, (i alla fall jag)
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Hoppar upp och ner:bump: jag finns här :bump:
jag skulle nog kalla mig äkta hästtjej. pysslar gärna alldeles för länge och försöker tänka ut lösningar på tränings, stallproblem, allmänna världsliga problem medan jag fixar runt, är lite som terapi:D tycker dessutom att man lär känna hästen ännu mer när man gör massa pillerill förutom ridningen.

Gick nyligen mina första lektioner i ridskoleridskola och det vart kulturkrock ala världsreligion för mig som ridit privat i större delen av livet. All stress, damma av hästen kasta på grejerna ut, rid,av hejdå. Trots att min ridskola var överbefolkad av folk som bara for runt så blev väldigt lite gjort samtidigt som stressen och känslan av ett myrsamhälle blev påtaglig. så inte är det konstigt att hästtjejerna dör ut, eller letar sig ut till ställen där de får vara hästtjejer, så gjorde jag.

Men när de uppfunnit sadlar med inbyggd dataskärm med twitter och facebook så kommer folk att börja rida långturer igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Du har ju valt att totalt misstolka hela mitt inlägg men det är ju upp till dig.

Det jag vill få sagt och som andra också säger att idag vill man bara "göra de roliga" dvs rida allt annat är skitgöra.

men man måste även göra det tråkiga inte fan tycker jag de är kul å mocka ett helt stall men jag gör de för jag vill att mina hästar ska ha de fint å rent. Finns nog dom som skulle säga att mina hästar har de renare å bättre än de ä i mitt hus men vet du de skiter jag i mina djur ska ha de bra dvs endast det bästa är gott nog.

Skulle jag göra allt sk skitgöra för att någon annan ska få göra de roliga då kan jag vara utan skötare och de är jag också, vad skulle jag få för belöning för mitt slit om nån annan ska rida och förmodligen också inte har en ända tanke på vad som är bra eller inte för min häst...NÄ skulle nog rent krasst säga att dagens unga är bortskämda och curlade.

Att jag dessutom bara har en häst som kan ridas då de andra är föl o unghästar gör de inte lättare...

Hoppas jag någon gång igen kan hitta en ÄKTA hästtjej som vill komma till mig och hjälpa till annars får det vara!:D
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Ja, ibland drömmer man sig tillbaka till den tiden då man fick vara "riktig hästtjej":D
Men när man var i den åldern behövde man inte i samma utsträckning sköta hushåll och allt med det, då kunde man glatt komma hem från skolan vid fyra och slänga i sig ett par mackor o sen inte komma hem förräns vid nio-halv tio på kvällen, oavsett dag.

Och var det helg var man där hela dagen, alternativt hängde med nån som skulle tävla och var borta hela dagen ändå.

Idag är det ju tyvärr mycket annat som ska skötas också, handla mat, städa, tvätta så man kan inte riktigt leva ut det där längre. Men det var en fantastisk tid.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Ja, jag undrar det jag...och med riktiga hästtjejer menar jag personligen sådana som älskar hästar och stallet över allt annat. Som gärna tillbringar hela helgerna där, gärna hjälper till att mocka och sopa och leda - för kanske kanske har man tur och får en extra lektion om man hjälper till. Eller - den som har egen häst...åker dit och bara är med sin häst, gärna går ut och går med den och putsar och smörjer, fixar övernattningar i stallet, anordnar lussetåg på bygden...finns de?

Där vi har hästarna, på en ganska stor ridskola i Sthlm, tycker jag inte de verkar finnas på samma sätt som "förr". Antingen är de där och rider. Borstar hästen, sadlar, rider, åker hem. Och så finns ett mindre gäng som är där...men de hänger mest med varandra och man ser dem sällan stå och borsta en häst eller smörja ett träns. De som har egen häst rider och går hem. Smörjer vid tävling eventuellt. Vet inte hur man städar efter sig på gång och i spolspilta utan lämnar allt överallt....Rider ut 20 min om de inte rider i ridhus/på ridbanan - jag menar- rida ut på riktigt långa turer är ju underbart?! Tillbringar ingen som helst tid i stallet utöver ridningen, och då ska det helst vara träning.

Nä, trist tycker jag. Känns som om de går miste om det allra bästa med hästar. Vi hade clinic för ett tag sedan med Traudi Björling som sa något klokt: Att man lär sig massor om ridning genom att sopa stallgången.
Då tänkte jag på dessa bortskämda ungar som bara är där och rider...

Så - är stalltjejerna utdöda eller är det bara hos oss de saknas?

Lustigt jag som tycker det skulle vara lite bra om de var utdöda. Flickor som sliter och släpar hela dagar för ynnesten att få klappa en häst. Eller jobbar ändan av sig på ridskolan och bevakar sin sköthäst för en biljett för att få rida en halvtimma med alla andra stalltjejer samtidigt, utan ridlärare, i ridhuset en gång per termin (mina väninnor). Dessutom var de extremt elaka om man skulle rida deras sköthäst på lektion och var lite yngre. Detta samtidigt som fotbollskillarna (mina kusiner) fick betalt för att vara domare... kan tänka mig att de tjejerna tränar fotboll och är respekterade ungdomsledare och domare istället ;). Eller att deras föräldrar numera har råd med häst/medryttarhäst som de betalar för iom att Sverige nu är lite rikare.

(Själv var jag varken eller och är den enda av dem som rider fortfarande vad jag vet)

De tjejer som nu hänger i stallet är tävlingsgruppen och ungdomsledare, lite som på fotbollen, med ansvar för de yngre. Jag tror och hoppas de är snälla mot dem dessutom.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Du har ju valt att totalt misstolka hela mitt inlägg men det är ju upp till dig.

Det jag vill få sagt och som andra också säger att idag vill man bara "göra de roliga" dvs rida allt annat är skitgöra.

men man måste även göra det tråkiga inte fan tycker jag de är kul å mocka ett helt stall men jag gör de för jag vill att mina hästar ska ha de fint å rent. Finns nog dom som skulle säga att mina hästar har de renare å bättre än de ä i mitt hus men vet du de skiter jag i mina djur ska ha de bra dvs endast det bästa är gott nog.

Skulle jag göra allt sk skitgöra för att någon annan ska få göra de roliga då kan jag vara utan skötare och de är jag också, vad skulle jag få för belöning för mitt slit om nån annan ska rida och förmodligen också inte har en ända tanke på vad som är bra eller inte för min häst...NÄ skulle nog rent krasst säga att dagens unga är bortskämda och curlade.

Att jag dessutom bara har en häst som kan ridas då de andra är föl o unghästar gör de inte lättare...

Hoppas jag någon gång igen kan hitta en ÄKTA hästtjej som vill komma till mig och hjälpa till annars får det vara!:D

Nej, jag har inte valt att misstolka någonting, du kanske har uttryckt dig lite oklart?

Jag har hela tiden sagt att jag visst tycker att barnen ska göra det tråkiga med, men inte till överdrift.

Precis, du mockar till DINA hästar, som du har valt att skaffa. Lite skillnad tycker du inte? Det som vissa beskrivit här, att man mockade hela stallet, och sedan kanske man fick lov att borsta en häst, håller du inte med om att det är vansinnigt?

Jag tycker inte att du ska gå ut och mocka ett helt stall för att sedan någon annan ska rida på din häst, men om någon ska rida på din häst, är det då inte lika orimligt att anse att den personen ska mocka till alla dina andra hästar?

Jag förstår ärligt talat inte? Du har samlat på dig fem hästar, varav en är ridbar, och du vill hitta en "äkta hästtjej" som kan komma ut och mocka till dem? Får hon åtminstone borsta på dem också? Hon ska dessutom vara över 18. Jag tror faktiskt inte du lär hitta någon. Vad har du att erbjuda i gengäld? Kommer hon få vara med och lära sig? Kommer hon få vara med när de körs in/rids in? Om inte är det ju verkligen en win/lose situation.
 
Sv: Finns det några "äkta" hästtjejer längre?

Min teori är att det finns fler hästtjejer än någonsin, men de har egen häst eller så ha familjen det. Och de som inte har turen att ha egen häst har lättare att hitta någon, det vi saknar är mer konkurrensen om hästarna, det är inte längre status att sopa stallgången eller mocka och heller ingen större kö på att bli skötare nu får hästägarna i stället konkurrera om hästtjejerna istället.

Tror ni det varit kö i stallarna på 70-talet om det funnits 6-7 gånger så många hästar? Hade folk hellre trängts på ridskolorna för att få chansen att mocka än varit medryttare på en privathäst och fått rida flera gånger i veckan?

Jepp. Jag håller med! 110% håller jag med. Ta vara på och uppskatta tjejerna! Jag vet ju hur snacket går om "krävande kärringar som tar för givet...." och "annat var det på min tid...".

Jag var "äkta hästtjej" enligt det som skrivs i tråden. Jag drömde om en egen häst. Min dotter HAR en egen häst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
941
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 101
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 786

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp