Finns det någon hjälp?

Sv: Finns det någon hjälp?

Jag skulle säga att du har en ranglåg otrygg häst. Det är min första upplevelse av din berättelse. Och att ta bort en häst för en sån sak vore ju mer eller mindre idiotiskt.

Hur lever den här hästen? Är den installad, hur mycket är den ute, med vad för hästar?.. Hur gammal är han?

Det finns tusen olika saker som kan vara orsak till detta. Men jag skulle ta itu med min själv och hästens omgivning innan jag gjorde mig av med ngn häst.

Jag håller helt med om att han i första hand ska ty sig till den övriga flocken - de är ju trots allt av samma sort som honom.
Han togs från sin mamma när han var 6 månader och har aldrig blivit flaskuppfödd.... jag har frågat hans uppfödare, däremot så var hans mamma väldigt överbeskyddande och släppte ingen i närheten av honom, och hon var tydligen även opålitlig i lynnet.

Rina och Alexandra_W har skrivit mkt klokt. Jag tror också på idéen att stärka honom med olika övningar, tömkörning, markträning, osv. Att göra saker vid hand gjordeunderverk på min valack; han lärde sig att han har fyra ben och fick markant bättre kroppsuppfattning, respekterar mig på att helt annat sätt, och har blivit mkt tryggare i sig själv.

Fick uppfattningen att det är en vbl travare, går han att köra? Hur fungerar han då? Vem är han efter?
Gärna en bild! *nyfiken*

Ja, att han är ranglåg och osäker/rädd det råder det ingen som helst tvekan om, men det har aldrig varit tal om att ta bort honom "bara" av den anledningen, utan det är många andra faktorer som jag beskrivit som det beror på. För mina tankar i första hand är ju om han verkligen mår bra i sig själv när han är så rädd för allt, mitt mål är ju att jag ska kunna ha honom kvar för han betyder så enormt mycket för mig, men jag vill ju absolut inte att det ska ske på hans bekostnad. Det hade ju inte varit några som helst problem om han kunde berätta själv vad som är fel och vad jag kunde göra för att hjälpa honom, men nu kan han ju inte det..... :cry:
Han går ute dygnet runt nu med 3 andra hästar som alla är äldre än honom, dom har inga större sammarbetsproblem med andra eller varann. Det här är inga större problem för att hagen går att dela av om det skulle behövas - dom har en jättestor kuperad skogshage och med en lägda att beta gräs på också, och min häst törs ändå inte vara i hela hagen.... han uppehåller sig bara på en mindre yta (max 1/10 av hela hagen) och det spelar ingen roll att dom andra går iväg och äter gräs han vill bara inte följa med, så han får hö hela sommaren. Har testat att låta bli och lägga ut hö, men endera så smyger han bort och stressar i sig lite såpass att han inte svälter ihjäl (men han magrar ordentligt medans dom andra blir tjocka som tunnor) och sen skenar han tillbaka till sin plats under SITT träd, eller så står han bara och hänger tills någon kommer då han gnäggar i högan sky och kastar sig över maten som om han inte sett mat på flera dagar.
Inne i stallet så står han i en box på ena sidan och dom andra 3 står på andra sidan stallgången (den är 3 m bred), för han slår sönder både sig själv och stallet om han måste stå brevid någon annan häst, plus att han då blir så nervig att han inte går att hålla på med.

klart att du skall ge allt om din häst betyder så mycket för dig, håller fortfarande på att han skulle få gå med något el några gamla ston,att han blir arg på sina boxgrannar beror på att han måste slåss mot det han inte kan fly ifrån.Tips låt honom stå kvar i sin ensamma box men lägg in lite gödsel från någon av hästkompisaran samt häng ev ett täcke som de haft på sig i boxen då vänjer han sig vid deras närvaro utan att skada dom el sig själv gör det samma hos hästkompisen så kommer denne på att där är ju han utan att sparkas o bära sig åt och kommer då inte att bry sig så mycket om de sedan får stå brevid varann .Kombinera detta med extra godbitar o beröm och låt dem sedan stå med en tom box mellan sig då allt går bra ställer du dem brevid varann låt detta ske suksesiv och gå inte för fört fram går det på tok öka avståndet genom att flytta honom inte hästkompisen låt då boxen du flyttar till vara helt fri från annans hästs doft el foder flytta sedan tillbaka då blir återflytten angenäm TÅLAMOD..... lycka till ps. låt honom åxå förstå att du som han verkligen är präglad på gillar den andra hästen genom att du går in till hästkompisen då han ser det återvänd sedan till honom då känner han dess doft på dig o förstår så småningom att ni har utvidgat er flock.

Senast ändrad av en moderator:

klart att du skall ge allt om din häst betyder så mycket för dig, håller fortfarande på att han skulle få gå med något el några gamla ston,att han blir arg på sina boxgrannar beror på att han måste slåss mot det han inte kan fly ifrån.Tips låt honom stå kvar i sin ensamma box men lägg in lite gödsel från någon av hästkompisaran samt häng ev ett täcke som de haft på sig i boxen då vänjer han sig vid deras närvaro utan att skada dom el sig själv gör det samma hos hästkompisen så kommer denne på att där är ju han utan att sparkas o bära sig åt och kommer då inte att bry sig så mycket om de sedan får stå brevid varann .Kombinera detta med extra godbitar o beröm och låt dem sedan stå med en tom box mellan sig då allt går bra ställer du dem brevid varann låt detta ske suksesiv och gå inte för fört fram går det på tok öka avståndet genom att flytta honom inte hästkompisen låt då boxen du flyttar till vara helt fri från annans hästs doft el foder flytta sedan tillbaka då blir återflytten angenäm TÅLAMOD..... lycka till ps. låt honom åxå förstå att du som han verkligen är präglad på gillar den andra hästen genom att du går in till hästkompisen då han ser det återvänd sedan till honom då känner han dess doft på dig o förstår så småningom att ni har utvidgat er flock.

Jag har en jättetrevlig 10-årig valack som tyvärr har väldigt dåliga nerver. Han är väldigt mörkrädd, har klaustrofobi och är schitzofren...:confused:

Kan hästar vara schitzo?:confused:
Jag tror inte de är tillräckligt avancerade i hjärnan för att kunna utveckla en sådan sjukdom. Klaustrofobi kan man väl kalla det men det handla väl om väldigt starka instinkter.

Det låter som en häst som jag red förut. Träffade ägaren senast idag och hon berättade att hon inte red han på en månad utan endast hanterade honom från marken, arbete från marken, longering, osv...
Sen den tiden jag red honom var det mycket runt om han, månag människor som red och var runt han. Ägaren flyttade hem honom så han fick gå med en häst i hagen istället. Han är mycketmycket bättre idag.
Hon red kurs på honom idag när jag träffade honom och förut har han sparkat och bockat och grejjat men han gick som en klock idag!

du tror inte att han bara "jävlas" med dej? är han verkligen rädd, på riktigt? för mej låter det mer som att han kontrollerar dej? (har ej läst hela tråden dock) mitt vbl är fruktansvärt irriterande när hon inte tycker att jag brytt mej tillräckligt. ska bråka om allting. (hon är inte skygg som ts häst visserligen) jag ifrågarsätter inte din hästhållning men han är kanske "extra mammig" och kräver uppmärksammhet hela tiden, och för att få det så gör han på det sättet? och att han är så stressad, han är ju vbl :P

/ G

Hej. Jag har ett sto som är lite lika, huligan i hagen mot dom andra, särskilt när det är mat med i bilden. Lite "virrig" att rida mm. Har ni en eller flera balar i hagen? Jag upplever att mitt sto vaktar sin mat, hon blev snällare mot dom andra när jag ställde ut flera balar i hagen så att alla fick äta sig mätta utan konkurens. Prova att ha tussar eller huva i/på öronen när du rider. Mång travare är vana att ha det och kan känna sig trygare när dom inte hör så mycket. Jag brukar inte ha tussar på mina travare men jag har märkt att mitt sto inte är lika "tittig" med tussar i, va de har med att göra vad hon ser kan nog bara hon svara på :-) Ger även henne kallt kamomilte varannan dag i fodret, tycker att det har gett resultat. Men sen gäller det ju som sagt att ha tålamod. Hoppas det ordnar sig.

Ja, att han är ranglåg och osäker/rädd det råder det ingen som helst tvekan om, men det har aldrig varit tal om att ta bort honom "bara" av den anledningen, utan det är många andra faktorer som jag beskrivit som det beror på. För mina tankar i första hand är ju om han verkligen mår bra i sig själv när han är så rädd för allt, mitt mål är ju att jag ska kunna ha honom kvar för han betyder så enormt mycket för mig, men jag vill ju absolut inte att det ska ske på hans bekostnad. Det hade ju inte varit några som helst problem om han kunde berätta själv vad som är fel och vad jag kunde göra för att hjälpa honom, men nu kan han ju inte det..... :cry:
Han går ute dygnet runt nu med 3 andra hästar som alla är äldre än honom, dom har inga större sammarbetsproblem med andra eller varann. Det här är inga större problem för att hagen går att dela av om det skulle behövas - dom har en jättestor kuperad skogshage och med en lägda att beta gräs på också, och min häst törs ändå inte vara i hela hagen.... han uppehåller sig bara på en mindre yta (max 1/10 av hela hagen) och det spelar ingen roll att dom andra går iväg och äter gräs han vill bara inte följa med, så han får hö hela sommaren. Har testat att låta bli och lägga ut hö, men endera så smyger han bort och stressar i sig lite såpass att han inte svälter ihjäl (men han magrar ordentligt medans dom andra blir tjocka som tunnor) och sen skenar han tillbaka till sin plats under SITT träd, eller så står han bara och hänger tills någon kommer då han gnäggar i högan sky och kastar sig över maten som om han inte sett mat på flera dagar.
Inne i stallet så står han i en box på ena sidan och dom andra 3 står på andra sidan stallgången (den är 3 m bred), för han slår sönder både sig själv och stallet om han måste stå brevid någon annan häst, plus att han då blir så nervig att han inte går att hålla på med.

När en häst åtsidosätter sina grudläggande behov så är det verkligen något som är allvarligt fel. Att han är så aggressiv mot andra hästar men vänlig mot människor verkar också skummt. Jag förstår att du skämtar om att han är schizofren. Jag har hört talas om en psykisk sjukdom hos hästar som är ärftlig, jag vet inte om det är myt eller bara felaktig hantering. Jag har träffar två hästar som jag betraktat som knäppa, det var något obehagligt med dem, senare fick jag reda på att dessa var syskon och att även moder var betraktad som knäpp, alla hennes föl var likadana. Personen som berättade detta är mycket kunnig om hästar och jag har aldrig förut hört honom prata om hästar på det viset. Skillnaden var att dessa hästar var farliga för sin omgivning. Din häst verkar det vara något vemodigt över, han är ju trotts allt snäll men frågan är hur mycket han själv lider av det. En häst som inte vågar gå till andra delen av hagen för att beta känner dödsångerst. Du har gjort ett fantastiskt jobb som stärkt hans självförtroende. Jag tror att du kan få honom bättre. Det som oroar mig är att han beter sig på det här viset utan att ha råkat ut för en olycka, det bårdar inte gott. Jag hadde övervägt att avliva honom av två anledningar:
Den första om du bedömmer att han lider för mycket, den andra om han kan bli en fara för dig eller någon annan. Det är något verkligen sorgligt över din häst. Jag tror du kan få hästen att må bättre, du verkar göra helt rätt och verkar ha kommit ganska långt på kort tid. Du behöver nog mer tid än goda råd. Av din beskrivning att dömma så tror jag han blir bättre men aldrig helt bra om rädslan kommer från han själv och inte från något som hänt honom.

Lycka till med din häst

Hur gick det för hästen?? Blev han bättre eller fick han galoppera vidare på de evigt gröna ängarna...??

inflikar vrål: schizofreni och multipel personlighet är inte samma sak!!!
Mp är ett resultat av trauma och ett sätt att hantera det, schizofreni är en helt egen sjukdom.

Lyssna på alexandra w!Jag hade också ett varmblod som var illa därann.Hon hade blivit piskad av en travtränare och var jättejobbig när hon kom.Hon var rädd för vita färger t.ex vita streck på vägen,vita stenar i skogen,träd som vajade i vinden,plötsliga rörelser överhuvudtaget.Hon kunde vara hur fin som helst att rida men... kom det nåt oförutsägbart då...Med mycket pysslade och terapi övervann hon allt ont och som alexandra sa så tar det låååång tid,jag kommer inte själv ihåg hur länge det tog för det brydde jag inte mig om,jag fick världens finaste häst.Hon blev 28 år och minnet finns kvar i mitt hjärta.Hon blev gammal och sjuk och orkade inte mer men den tid jag fick ångrar jag ingenting.Nu har jag en ny häst med samma livserfarenhet och jag jobbar dag för dag med hans rädsla och jag vet att den här hästen kommer att repa sig den också med tiden.Jag har varit med förut,det har inte han och det kommer han att få erfara.Jag kommer att få en världens finaste häst igen,för det har jag sett redan!

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är så jävla ledsen :cry: hemkommen från veterinären då jag bokat tid för hältutredning på "gammel"hunden då haft många symtom på...
Svar
15
· Visningar
4 057
Senast: nilie
·
Hästmänniskan vet inte om jag skulle lägga tråden här eller under ridning. moderator får gärna flytta tråden om det är så jag har ett litet problem...
Svar
10
· Visningar
1 226
Gnägg På "begäran" är jag tillbaka på Buke efter flera års uppehåll för en uppdatering. Fått två olika meddelanden på Facebook ang. den...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 633
Senast: Askur
·
Hästvård För att göra hela historian så klar som möjligt drar jag den från början. I december förra året påpekade tränaren att min lilla häst...
2
Svar
20
· Visningar
3 204
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar