Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

Sv: Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

Men detta med Connemara aveln ser jag som helt naturlig!! Pa Irland skulle man inte avla pa nagonting som inte hoppar. Det har under generationer avlats pa bra prestationsponnier, samtidigt som man givetvis tagit hansyn till exterior och psyke. Men framfor allt har man sett till att Connemarorna man avlar ska hoppa battre och battre. Det var ju darfor man korsade Connemarorna med bade fullblod och arab i mitten pa 1900-talet.

Nar det galler avel framfor allt, sa maste vi som avlar tanka pa vad vi vill ha. Vill vi ha en snygg ponny som ar symetriskt korrekt, eller vill vi ha en ponny som funkar med en ung ryttare pa bade tavlingsbanan och hemma i stallet?? Kan vi fa bade ock??

Nar det galler avel framst pa Irland, da manga ponnier kommer darifran, sa har faktiskt manga av dessa "skrap" ponnier full stam, men eftersom de kanske inte kom ut som man had tankt sej, sa bryr man sej inte om att regga dem och satta sitt namn pa ponnyn. Dessutom kostar en ponnybetackning ca 75-300 euro, vilket innebar att skaffa pass, registrering mm for en engangs-avlad ponny kostar nastan lika mycket som hela betackningen gjort!! Det gor att man inte anser att papper ar sa viktigt, eftersom man inte kommer att salja ponnyn for sa mycket i alla fall.
Dessutom har Irland gron-gras och bete hela aret runt, de flesta har sitt eget ho/hosilage/ensilage, sa det blir inte sa dyrt att foda upp en ponny...eller andra hastar heller for den delen.
Dessutom ar irlandarna valdigt duktiga pa att utbilda unghastar och ungponnier, sa det produceras mycket duktiga ponnier pa Irland, med eller utan stam.
Daremot ska man komma ihag att det ar stor skillnad i ridningen pa en 16-arig kille som utbildat ponnier och tavlat MSVA sedan han var 7-8 ar, och pa en 12-arig svensk tjej pa 40 kg som vuxit ur sin b-ponny som hon tavlat LB med pa lokal tavling!!

Jag undrar varfor man i Sverige ar sa blind pa att kopa en ponny som m an ska ha i flera ar. Varfor kan man inte kopa en ponny for att den da ska gora ett syfte och sedan saljas vidare, garna med vinst. Tex sa ar det manga barn som inte rider c-ponny, och c-ponnyn ar en viktig del av ponnyaren. Ungarna gar fran b-ponn (vilka de flesta ar rena auto-piloter att rida) till en d-ponny pa 7 ar som tavlat nagra ganger. Det ar stor skillnad. Varfor inte kopa en c-ponny som man kanske maste rida lite mer, som man kan ha ett par ar for att sedan kopa en d-ponny som man kan utbilda lite mer om det ar det man vill.
Och sedan undrar jag varfor dessa 12-14 ariga tjejer ska ha storhastar??? En 14-arig ryttare har 4 ar kvar pa ponny i Sverige, varfor int ta vara pa dem aren. Och om man har tid, plats och pengar kopa en hast att rida till medans man tavlar d-ponny. Men aven dar ar systemet fel, eftersom man i Sverige delar in tavlingar i ponny och storhast. Varfor har man inte hast och ponny pa samma tavlingar???? Det gar ju faktiskt att kombinera YR, Junior och ponny ryttare pa en och samma tavling, man behover ju inte ha de riktigt vuxna ryttarna om man inte vill.

Senast ändrad:

ramonarunds skrev:
Jag undrar varfor man i Sverige ar sa blind pa att kopa en ponny som m an ska ha i flera ar. Varfor kan man inte kopa en ponny for att den da ska gora ett syfte och sedan saljas vidare, garna med vinst. Tex sa ar det manga barn som inte rider c-ponny, och c-ponnyn ar en viktig del av ponnyaren. Ungarna gar fran b-ponn (vilka de flesta ar rena auto-piloter att rida) till en d-ponny pa 7 ar som tavlat nagra ganger. Det ar stor skillnad. Varfor inte kopa en c-ponny som man kanske maste rida lite mer, som man kan ha ett par ar for att sedan kopa en d-ponny som man kan utbilda lite mer om det ar det man vill.
Och sedan undrar jag varfor dessa 12-14 ariga tjejer ska ha storhastar??? En 14-arig ryttare har 4 ar kvar pa ponny i Sverige, varfor int ta vara pa dem aren.

Om du jämför Sverige och Irland, så antar jag att Irland är ett billigare land att ha häst i, många kan ha hästarna "hemma" och behöver inte dyr uppstallning. Jag tror att den ekonomiska aspekten är viktig när det gäller vilkens kategori ponny man köper. Dessutom så tror jag att vi i Sverige gärna förmänskligar våra hästar, vilket gör det svårare när vi ska sälja dem ;)

Om nu min dotter vill fortsätta rida så kommer hon att få rida ponny tills hon blir 18. Hon kommer troligtvis inte att vara någon ryttare som ska tävla internationellt iaf. Jag förstår inte heller de som låter sina barn kliva upp tidigt på stor häst. Det bästa är väl om man kan rida parallellt på två hästar ett tag, vi har ju tex två ponnyer (iofs samma kategori men lite olika stora och olika temperament). Den vi har haft längst får vara kvar eftersom det alltid tar tid att rida in sig på nya ponnyer och vi vill inte stressa detta med att allt ska fungera med den nya. Men tyvärr så är det ju en ekonomisk fråga för många, det är ju faktiskt många i Sverige som inte ens har råd att ha EN ponny.

break_a_leg skrev:
Jag tror att den ekonomiska aspekten är viktig när det gäller vilkens kategori ponny man köper.
I sa fall skulle de flesta ha en b-ponny eftersom de ar bade billigare att kopa in, och billiagre att halla. Dessutom sa kostar faktiskt inte en box mer for en c-ponny an for en d-ponny, sa jag forstar arligt talat inte ditt resonemang i den fragan.

Dessutom så tror jag att vi i Sverige gärna förmänskligar våra hästar, vilket gör det svårare när vi ska sälja dem ;)
Jag tror att det ar dar skon klammer! Precis som jag skrev innan, det ar synd att man hoppar over vissa steg i barnens utbildning bara for att det ar mer status i att vinna LA pa d-ponny an pa c-ponny!
Varfor kan man inte kopa en c-ponny, ha i 2 ar och sedan salja den vidare, eftersom ponnyn da gjort mera och utbildats vidar, borde man fa mer pengar for den. Vilket aven gor att man har rad att kopa en battre d-ponny/eller hast an vad man hade nar man salde b-ponnyn!!

ramonarunds skrev:
I sa fall skulle de flesta ha en b-ponny eftersom de ar bade billigare att kopa in, och billiagre att halla. Dessutom sa kostar faktiskt inte en box mer for en c-ponny an for en d-ponny, sa jag forstar arligt talat inte ditt resonemang i den fragan.

Men i Sverige är det ofta så att man kanske börjar med en ponny som kanske inte kostar så många kronor, utan man köper den mest för att se om intresset håller för att ha egen häst. Den b-ponnyn kanske inte inbringar något "överskott" vid försäljning utan man får lägga till en hel del pengar för att byta kategori. Det är där ekonomin kommer in i bilden ;) Nu har jag inget hum om hopp-ponnyer, men jag blir mörkrädd när jag hör vad en utbildad d-ponny för dressyr kostar :crazy: C-ponnyerna är inte billiga de heller...

Sedan är det ju faktiskt så att den största andelen ryttare i Sverige INTE rider på elit-nivå, många rider lokala tävlingar i princip hela sin ryttarkarriär (som jag ungefär :D ).

Ar det ok att rida pa lokal niva hela livet? Varfor forsoker man inte bli battre??
Visst ar det stora pengar man maste betala for en utbildad ponny, men man behover faktiskt inte kopa en utbildad ponny, utan man kan rida in och till och sedan tavla upp ponnyn. Far man en 4-arig ponny, kan man mycket val tavla hogre klasser med den inom nagra ar, vilket gor att om man ar 14 nar man far en 4-arig ponny sa ar den 8 ar nar man rider sitt sista ar pa ponny...pa 4 ar hinner man gora mycket med en ponny!!

Man behover faktiskt inte stirra sej blind pa att man inte har pengar, det finns mycket man kan gora om man har en tight budget ocksa!!

Jag säger inte att lokal nivå är okej, som förälder så tycker jag att det är barnet som får lägga ribban för tävlandet! Barn är barn, i unga år ska man inte pressa för mycket.

Det är väl inte föräldrarna som pressar på alla gånger, jag har varit ponnyförälder många år och än är det inte slut, men nog känner man av att åren går fort, min dotter fyller 18 nu och längtar till stor häst men än kämpas det för att ta så många andelar som möjligt under de sista ponnymånaderna! Jag önskar att jag hade haft tillgång för 10 års sedan till de ponnyer jag har nu, men dom är för unga tyvärr, jag får adoptera en ny dotter/son.....;)

ancan skrev:
Det är ett äldre sto som redan är ganska meriterad. Hon har vinster i : LA hopp/L:B dressyr./Pleasure western. Dm i körning och placeringar i fälttävlan.
Visst, hon har inte kapacitet till de allra högsta klasserna, men hon har en ridbarhet långt över det normala, och är mkt samarbetsvillug i alla lägen.

Men när vi pratar om ponnysar som ska ut och göra reklam för svensk ponnyavel så är väl knappast LA/LB speciellt myckat att skryta om? Jag tror säkert att ditt sto är hur trevligt som helst, men det var ju knappast de klasserna jag pratar om när vi pratar elitponnysar. Är det vad du menar med att avla på prestation?

Sen, inte riktat till dig bara utan mera allmänt: Ni säger att problemet är de svenska ponnyryttarna som inte är tillräckligt duktiga ryttare för att matcha ponnysarna. Men de rider ju importer i de höga klasserna? Är importerna mera lättridna då? Jag tycker att det är konstigt att skylla på ryttarnas talang för att de svenska ponnysarna inte kommer fram.

Snuffsan skrev:
Är importerna mera lättridna då? Jag tycker att det är konstigt att skylla på ryttarnas talang för att de svenska ponnysarna inte kommer fram.
Ja, faktiskt. Men det ar ju for att de importerade elit ponnierna redan ar utbildade nar de kommer till Sverige, de vet sitt jobb och de ar tillrackligt duktiga for att ga runt en storre bana trots att misstags gors av ryttaren.
Dessutom maste jag saga att de jobbiga ponnierna inte saljs till Sverige, da svenskarna inte vill ha dem, de stannar pa Irland eller saljs till nagot annat land. De ar de lattridna ponnierna som saljs till Sverige, sa ar det bara. Samma med USA, ingenting svarridet saljs till USA.

Jag ar en utav dem som klagar pa ryttarnas talanger, men det ar absolut inte deras fel. Hela systemet ar fel, som jag skrivit forrut. Det ges inte tillfalle for duktiga ponnier och ungponnier att tavlas samtidigt, vilket gor att de duktiga ryttarna maste valja pa utbildning eller tavling pa hog niva....eller en hel massas tavlande!!

Snuffsan skrev:
Men när vi pratar om ponnysar som ska ut och göra reklam för svensk ponnyavel så är väl knappast LA/LB speciellt myckat att skryta om? Jag tror säkert att ditt sto är hur trevligt som helst, men det var ju knappast de klasserna jag pratar om när vi pratar elitponnysar. Är det vad du menar med att avla på prestation?
.

Nej, jag skrev det i slutet på tråden, att hon verkligen ligger på gränsen att användas ... men i hennes fall är det hennes otroliga ridbarhet som gör att vi valt att ha henne i aveln.
Vilka andra ponnyer känner du till med plac/vinster i fem olika discipliner?

Annars har jag bara msv ston i aveln + ett oprövat new forest sto ed mkt bra prestationsstam, men som av olika anledningar inte tävlats själv. Jag anser ändå att hon är väl värd att avla på, hon har säkert mkt att tillföra rasen.

Det hjälper inte att avla på storhoppande/travande ponnyer om inte ridbarheten finns med!!!

Xeline skrev:
Jag hugger en knapp....
I regel så brukar väl de exteriöra topparna *inte* vara utpräglade hoppindivider ? Det gäller ju både ponnyer och hbl. Så eftersom aveln varit exteriörinriktad i första hand är det ju inte så konstigt.
.

Ta ett exempel: En ponny med en kort,lågt ansatt hals. Jag kan räkna upp flertalet som har gjort helt okej/tom mkt bra löshoppningprov, men när det sedan kommer till uppsutten hoppning så dalar det rejält...

Då anser jag att extriören visst spelar in...

Rodde skrev:
Jag önskar att jag hade haft tillgång för 10 års sedan till de ponnyer jag har nu, men dom är för unga tyvärr, jag får adoptera en ny dotter/son.....;)

Du kan få min ;)

ancan skrev:
Vilka andra ponnyer känner du till med plac/vinster i fem olika discipliner?
Men LB i dressyr kan ju vilken normalt inriden ponny som helst ta sig igenom. Det är inte någon merit utan ett minimikrav tycker jag. Samma med LA hoppning. Körning och pleasure och Ft skrev du bara lätta klasser, så jag antar att det är samma sak där.

ancan skrev:
Det hjälper inte att avla på storhoppande/travande ponnyer om inte ridbarheten finns med!!!
Nej, det är väl en självklarhet?

ramonarunds skrev:
......hoppar over vissa steg i barnens utbildning bara for att det ar mer status i att vinna LA pa d-ponny an pa c-ponny!

Jag tycker mig se att de som är mera tävlingsinriktade och som vill tävla de stora klasserna är de som har b-c-d-ponny. Medan de som vill ha en ponny främst som kompis och tävla lite går från b till d. I alla fall ser det ut så här nere i skåne.

Oh vad snäll jag ska ta väl hand om henne/honom.... kanske ni kan låna en ponny istället!!!!;)

ramonarunds skrev:
Hela systemet ar fel, som jag skrivit forrut.

Ramonarunds har nog träffat helt rätt, och varför inte lyssna på utlanssvensk i hopp ponny producent landet Irland.

Svensk ponnyavel är på inget sätt dålig, det är på information, utbildnings och försäljningsdelen vi har problem.

Någon uppfödare har skrivit, "tänk om jag nu när jag har lång erfarenhet av ponny och producerar lämpliga sportponny och kan hela cirkusen" också hade en tioårig dotter.

Problemet ligger just i detta att många som köper en ponny när barnen är små inte har någon erfarenhet. Dom har heller inget hästkunnande och deras barns ponnytid blir en lång sträcka av kostsamma och ibland tragiska historier.

Däremot dom barn som blir allt fler nu som har mammor/pappor med häst och ryttarerfarenhet vet mer än väl vart dom skall söka en ung bra ponny direkt från uppfödaren.
Dom kan sedan hjälpa till att utbilda ponnyn och vad denna kategori av köpare skulle behöva är fler ungponnytävlingar.
Sverige är ungponnydelen mycket dåligt utbyggd, unga ponny har vare sig cuper eller nationella tävlingar att starta på.
Vi har ett ungponnychampionat, en tävling om året och som fortfarande har barnsjukdomar.

Skulle Svenska ponnyavelsföreningar jobba mer med tävlingsbiten, och bygga tillsammans med ridsportförbundet en plattform för ungponnytävlingar paralellt med de äldre ponnyernas stora tävlingar.
Skulle familjerna kunna ha dels läromästare dels vara mer villiga att köpa unga lovande ponny, som kan tävlas paralellt och som kan få "synas" mer i rena ungponnyklasser.

Har man bara en väluppfödd ponny med bra temperament och kapacitet så kommer ungponnytiden bli betydligt roligare än nu och övergången till "riktiga" klasser knappt märkbar. Bra välutbildade ponny med temperament och kapacitet kan mycket väl i både dressyr och hoppning vara klara för mycket stora uppgifter vid sex sju års ålder.

Som det är nu har uppfödarna svårt att sälja unga ponny, och olika system med utlåningsverksamhet, ponnypoler och diverse andra livsuppehållande system har växt fram.
Allt resulterar i att som ponnyuppfödare skall man ställa in sig på att kunna sälja ponnyn och få pengar till fortsatt avel först när ponnyn nått sju -åtta års ålder.

Som uppfödare och fortfarande ägare, med ansvar så skall vi ha sju årgångar i cirkulation--mellan beten--utbildare--ponnypolare.
Detta får många uppfödare att bli mycket försiktiga med att sätta nya föl till världen.

Hade vi däremot ett bra system så att användarna köpte ponnyer vid yngre år--tre fyra års ålder oinridna eller bara grundutbildade.
Investerade pengar/boxplatser lösgörs då tidigare och kan användas för att bekosta/stalla upp nya föl osv.

Det finns många uppfödare som har bra ston och har kapacitet att producera mycket bra ponny om vi bara vågade tro på att vi slipper ha ansvar för dem under en orimligt lång tid.
peråke

Jag är en av de där hästkunniga föräldrarna som gärna köper tre åringar direkt från uppfödaren. Köpte nyligen en connemara, men jag upplevde att det var rätt svårt att hitta någon i rätt ålder och kategori, då de flesta uppfödarna här omkring säljer nästan alla ponnyer innan de är tre år. Är det svårare att sälja vissa raser eller är vissa uppfödare /rasföreningar sämre på att annonsera ut sitt utbud?

jag tycker inte att den avel vi bedriver här i sverige. skiljer sig i från den som finn sute i europa, den stora skillnade och en avgörande faktor är nog att marknaden ser lite annorlunda ut plus att många av de som föder upp ponnier i sv har inte möjlighet att visa dem på tävlingsbanorna. vilket gör att det är lättare att köpa en "färdig" imp.ponny. men våra ponnier är mints lika bra. bara att branschen inte har fått upp ögonen för dem.

? Jag har inte påstått att exteriären spelar noll-roll, men det finns väl olika delar som spelar olika mycket roll. De flesta ponnyhingstar har 40 poäng + på sina bedömningar, kanske missar man några med 37-39 poäng för att de har för låga poäng, men de dåliga poängen kanske sitter i tex skritten som är rätt så irrelevant för hoppningen. Självklart spelar benställningen roll för hållbarhet och hhb får ju inte så förskräcklig ut för då funkar det inte i hoppningen, men jag tror ändå att man har stirrat för mycket på totalpoängen.

Senast ändrad av en moderator:

Xeline skrev:
? Jag har inte påstått att exteriären spelar noll-roll, men det finns väl olika delar som spelar olika mycket roll. De flesta ponnyhingstar har 40 poäng + på sina bedömningar, kanske missar man några med 37-39 poäng för att de har för låga poäng, men de dåliga poängen kanske sitter i tex skritten som är rätt så irrelevant för hoppningen. Självklart spelar benställningen roll för hållbarhet och hhb får ju inte så förskräcklig ut för då funkar det inte i hoppningen, men jag tror ändå att man har stirrat för mycket på totalpoängen.

Då´är vi väl ganska överens egentligen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka