Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

Sv: Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

*LÅNAR KNAPP*

Jag ser inge skillnad på stora hästar och små häsatr(ponnyn) i avelsvägen
Har man inte samma mål???

Föda upp sunda friska hållbara hästar som är inom rasen har en bra extriör.
Sen om hästen inte kan gå OS vad gör det?? långt ifrån alla som vill tävla i de stora klaserna och en häst som kan gå MSV hopp och dressyr är i mina ögon en kalashäst och förmodligen en utmärkt utbildare till de ryttare som håller på och lära!

Oavsett om man avlar för att kunna ge er ryttare som vill satsa på OS eller för er som vill tävla då och då så tycker jag att man ska avla på samma mål!

Man ska använda de bästa hästarna
Inte bara ta bra hingstar utan ta bra ston också, bara avla på de ston som har bra stam, bra extriör och självklart själva har visat vad de kan på tävlingsbanorna..
Avlar man på dressyr så tycker ja stoet ska ha gått minst LA dressyr och minst 120 hopp!
Stoet ska vara visat på 3- års test och kvalitén
och ta en hingst som passar stoet bäst!

Jag vet att det är tabu att inom stor häst världen att korsa och har man ett hbl och vill para med en icke godkänd.. eller godkänd hingst av en annan ras blir man näst intill halshuggen här inne på bukefalos!
Och man vet igentligen inte hur avkomman kommer att bli kan ju gå helt åt skogen när man korsar.. men det kan även bli en lyckad.. se bara på Milton.. rätt sjysst korsning de vart ;)

Dock verkar det som om det är helt okej att komma på en hoppbana eller dressyrbana med sin D-ponny häst som är korsning på både 3 och 5 hästar. typ, russ, connemara, arab hbl osv skulle nu denna korsning bli över ponnymåttet sjunker värdet genast och hästen anses vara helt värdelös! :smirk:
Och när barnet växt ut ska dom ha hutlösa summor för hästen så som 250000 kronor är inte ovanligt att jag sett dock oftast mellan 100-150 tusen är rätt vanligt dör en SM ponny! :eek: :crazy:
Skulle ju knappast tro att du skulle få 250 tusen för en häst som hade 5 raser i sig även om den hoppat SM!
Och jag ser många ponnyn som tillcohmed inte ens gått stora klasser typ Msv men endå ska ägaren ha 6 siffrigt för ponnyn!

Varför är man inte lika noga med ponnyaveln som med hästaveln om att inte korsa???
Om föräldrarna inte köpte gatukorsningar till sina barn utan köpte ponnysar som är renrasiga och med bra stam OCH ser bra ut så slipper man alla överpriser på korsningar!
Och framföra allt köper SVENSKA hästar så gör vi dessutom svensk avel en tjänst=) :bump: :banana:

Och som någon sa att ponnyer som ser bra ut men hoppar skit.. det beror ju på vad man anser som skit!
Fråga en OS ryttare så är skit allt under 160.. den lever på att täcla och man inte hästen hoppa de klasser som förväntas är hästen inget att ha!
Men en hobbytävlingsmänniska kanske de räcker med 130 och köper gladligen denna häst OS ryttaren ansåg vara skit!

En BRA uppfödare ska väl kunna avla fram hästar som ser bra ut OCH går bra?? vad man nu avlar på.. typ dressyr... att hästen ser bra ut OCH har bra steg

Ponnypoolen.. smart ide=)... sånt borde finnas för stor häsatr med...Många talangfulla ryttare som bara väntar på att få tillgång till en bra häst att tävla!

Uppfödaren får ut sina häsatr och på så vis få på reklam att den minsann kan avla fram bra häsatr och får säkert många nya kunder och många föl sålda!
Ryttaren får nya tävlingshästar och kan göra reklam för sig att se så duktig jag är och folk vill lämna sina häsatr till just den ryttaren=)

alla är njda å glad=)

Vi kanske får tillfälle att komma och hälsa på om några år ;) Dels så måste vi byta ponnystorlek + att vi faktiskt har något värt att avla på...

Snuffsan Men om man nu resonerar om att få ut svenska ponnys i höga klasser hjälper ju inte det. Då är det utlåning av hästar som går LA och uppåt till satsande tävlingsryttare som vill till. Du nämner att det görs ibland skrev:
Men någon måste ju ta upp ponnyn till de klasserna... som du förhoppningsvis vet så får inte unga ponnyer gå för höga klasser, vi har ett kvalsystem i sverige också...

Om en duktig ryttare haft en "låneponny" i två-tre år, och dom fortfarande utvecklas och tar sig uppåt i klasserna, så tror inte jag det är många uppfödare som tar hem stoet/hingsten för att sätta den i avelsboxe som 7 8 åring... Vi flesta vill ju ha så höga meriter som möjligt på våra kommande avelston!!!

Valacker är det nog lite annorlunda med, men om ryttaren/hemmet är kanon, så skulle inte jag vara svår att övertala om några år xtra, hästen stiger ju i värde, ju mer den visar framfötterna...

Det är tur att de flesta ryttare inte behöver ha allt serverat på silverfat, utan kan se glädjen och stoltheten i att själv ha gjort grundjobbet!!!

Se glädjen och stoltheten i att göra det själv är ju sin sak. Förutsättningen att kunna göra det på ponny är svår. Vi har själv en ungponny vi köpte som föl. Jag köpte ett c-ponny föl till min dotter då hon var 7, som hon skulle börja rida till då hon blev 10. Förhoppningsvis hinner hon följa ponnyn ända upp i klasserna innan hon växer ur den. Men det är ju knappast normalt att man köper en så ung ponny till en så ung ryttare. Och då kommer problemet med att man växer ur ponnyn. Normalt är det en ryttare som har ponnyn första åren och en annan som tävlar den då den växt till sig. Kanske fler ryttarbyten på vägen till och med. Det har alltså inget med att få allt serverat på silverfat att göra. Ponnyåren är inte så många, och varje ponnykategori går fort förbi.

Bra om ponnysarna inte tas hem då de är 8 och börjar komma uppåt. Det var precis det jag undrade om. Men tre år är ju ibland allt en ponnyryttare hinner innan hon växer ur ponnyn. Om man då måste göra ett rytarbyte är det kanske frestande att "nöja sig" med de meriter ponnyn har och placera den i avel då? Eller?

Valacker trodde jag inte ens att ni behöll?

Hur tycker du att man ska lösa det då?

Senast ändrad:

Snuffsan skrev:
Och då kommer problemet med att man växer ur ponnyn. Normalt är det en ryttare som har ponnyn första åren och en annan som tävlar den då den växt till sig. Kanske fler ryttarbyten på vägen till och med. Det har alltså inget med att få allt serverat på silverfat att göra. Ponnyåren är inte så många, och varje ponnykategori går fort förbi.

Jo, visst men summan av kardemumman är ju ändå att någon ryttare måste göra det jobbet, eller hur!? Det är vi väl ändå överens om? ;)

Snuffsan skrev:
Bra om ponnysarna inte tas hem då de är 8 och börjar komma uppåt. Det var precis det jag undrade om. Men tre år är ju ibland allt en ponnyryttare hinner innan hon växer ur ponnyn.

Många av dessa ryttare har fler än en ponny, och kanske tävlar den på högre nivå... Och du vet ju om den risken när du satsar på att utbilda en ridponny...ungar växer gräsligt i en del åldrar... :D

Snuffsan skrev:
Om man då måste göra ett rytarbyte är det kanske frestande att "nöja sig" med de meriter ponnyn har och placera den i avel då? Eller??

Kan hålla med dig där, men vi talade ju om att inte rycka bort en ponny på "uppgång" från ryttaren som gjort grovjobbet. Eller missförstod jag dig där???

Snuffsan skrev:
Valacker trodde jag inte ens att ni behöll?

Oftast inte, men ett riktigt lovande löfte kan ju bli kvar, om man nu har någon som kan visa upp honom... Han stiger ju i pris han med , i takt med klassernas stigning :)

Snuffsan skrev:
Hur tycker du att man ska lösa det då?

Genom ett långvarigt samarbete, ponnypoolen låter kanon tycker jag. I mitt fall så har jag en vuxen dotter som är liten och kan rida våra ponnyer... Och om jag vill ha barn att tävla dom uppåt i klasserna så är jag lyckligt lottad och har gått om goda vänner(som jag litar på och med bra hästhantering!) med duktiga små barn som gärna lånar en bra ponny på några år. Ett av stona jag avlar på betäcks bara varannat/vartredje år pga att hon är utlånad till tävling till en riktigt "go" tjej... Kankse inte så ekonomiskt av mig, men vem har trott att man blir rik på att föda upp hästar? :rofl:

Jag föder upp Welsh och Ridponnyer, inte korsningsponnyer det är i min värld en stor skillnad!

Jag tror att mkt av problemet ligger just i det att de "bästa" ryttarna vill inte rida de lägre ungponnyklasserna utan ta vid i de högre klasserna här i Sverige. Detta gör att det är de "sämre" ryttarna som får göra denna biten och då får inte ponnyn den bästa förutsättningen att komma vidare upp i klasserna utan fastnar just i typ LB pga att ryttaren inte har kapaciteten att ta den vidare hur bra hästen än är och så har en talang blivet förbrukad.
Red själv för några år sedan in och utbildade en maxad D-ponny som var det läckraste jag någonsin suttit på, hoppade hus (löshoppade 150 som ingenting, skuttade själv över några 120 hinder med honom trots att jag tyckte han var sååå liten så hinderna kändes som 160 - van vid mina 170 halvblod), kanon mkt gå i den men extremt lyhörd lydde minsta vink. Långbent högställd, kort sagt en riktig kanon för de högsta klasserna. Var väl utbildad LA dressyr ungefär och LB hopp (startad några ungponnyklasser LC med bra resultat för att se att han fungerade i tävlingsmiljö) när han skulle säljas vintern mellan 4 och 5 år.
Men att få en riktigt bra ryttare som kunde ta till vara all denna kapacitet var hopplöst för att han var för ung, utan de som var intresserade och kom och provade var alla av den "sämre" kategorin ryttare vilket gjorde att han med sin lyhördhet för hjälper blev minst sagt förbryllad när ungarna inte kunde göra särskilt mkt rätt, hängde kvar i munnen i sprången mm, det hela slutade med att han hamnade hos en vuxen liten ryttare som älskar honom men inte på något sätt kommer att utnyttja hans kapacitet och så var det en mindre blivande elitponny i Sverige. Och denna ponny var dessutom inte dyr 40.000:- såldes den för.

ancan skrev:
Jo, visst men summan av kardemumman är ju ändå att någon ryttare måste göra det jobbet, eller hur!? Det är vi väl ändå överens om? ;) :
Ja, men oftast några stycken.

ancan skrev:
Många av dessa ryttare har fler än en ponny, och kanske tävlar den på högre nivå... Och du vet ju om den risken när du satsar på att utbilda en ridponny...ungar växer gräsligt i en del åldrar... :D :
Växer gräsligt ja fy! Och ryckvis. Inget kul alls. :crazy: Och man måste nästan ha fler än en ponny om man ska komma någonstans. Rutin, rutin och lite mer rutin behövs.

ancan skrev:
Kan hålla med dig där, men vi talade ju om att inte rycka bort en ponny på "uppgång" från ryttaren som gjort grovjobbet. Eller missförstod jag dig där???:
Ja, jag menade om det är ryttarbyte när ponnyn är så där i 8 års åldern och på väg upp i msv. Är det då inte frestande att nöja sig med meriterna och ställa in i avelsboxen?

ancan skrev:
Oftast inte, men ett riktigt lovande löfte kan ju bli kvar, om man nu har någon som kan visa upp honom... Han stiger ju i pris han med , i takt med klassernas stigning :)
Ja, och han är ju hela tiden en reklampelare för stuteriet.

ancan skrev:
Genom ett långvarigt samarbete, ponnypoolen låter kanon tycker jag. I mitt fall så har jag en vuxen dotter som är liten och kan rida våra ponnyer... Och om jag vill ha barn att tävla dom uppåt i klasserna så är jag lyckligt lottad och har gått om goda vänner(som jag litar på och med bra hästhantering!) med duktiga små barn som gärna lånar en bra ponny på några år. Ett av stona jag avlar på betäcks bara varannat/vartredje år pga att hon är utlånad till tävling till en riktigt "go" tjej... Kankse inte så ekonomiskt av mig, men vem har trott att man blir rik på att föda upp hästar? :rofl:

Låter ju bra. Men om du betäcker vartannat, vart tredje år, hinner ponnyn upp i kondis och upp i klasserna då?

Hittar du ett sätt att bli rik på ponnysar så berätta gärna! ;)

Senast ändrad:

Vi har en liten hobbyuppfödning av connemaraponnyer. Stona är ur irlands ledande prestationsstammar men samtidigt minst 40p exteriört. Förra gången vi hade ngt till salu var det en 5-årig D valack riden rakt fram för 35000. ca 25 svarade på annonsen, den första som kom köpte.Det lustiga var att så gott som alla som svarade hade en dotter som var 13 år... Ponnyn är nu plac hoppn Msv A+ Msv dressyr (!!!). Vi betäcker med hingstar som är dokumenterat ur prestationsstammar för hoppning samtidigt som de har en vettig exteriörstam.. Avelsmålet är att få fram en ponny som ena dagen vinner sin klass på SCS Riks och andra dagen kvalar till SM i hoppning. Jag tror inte alls att det finns någon motsättning i detta. Man behöver inte vara oduglig för att man är vacker att se på. Fast det är svårare att vara både-och...
Läs artikeln om Lotta sjöbergs uppfödning i senaste Ridsport. Kul och inspirerande för oss som är små i branschen. De svenskfödda connemarorna är inte svårsålda! Bara de blir till. Så det så. Jobba på, alla connemara-sto-ägare! Vi ses på treårstesten.

Samma sak är med de riktiga ridponnyerna ur väl dokumenterade linjer, de är inte heller svårsålda. Jag har ston från Tyskland o Holland med toppstammar, dom är vackra och rörliga som föl, sedan blir de fantastiska att rida på, och det bästa med ensvensk född ponny du kan följa den hela vägen från födslen!

Svenskfödda ponnyer står sig väldigt bra i konkurrensen med importerna. Svenska ridsportsförbundets ranking för 2004 bekräftar detta;
Ranking hoppning ponny 2004
6. KAVAT Sv. ridponny Uppfödare: Gunilla Nilsson
7: Little Wonder e. Poetic Justice Uppfödare: Lottie Tham
8. Little Shadow Uppfödare Lottie Tham
11. Ivanhoe IV New Forest Uppf: Sofia Walters
12. Trestenas Prosit Welsh Uppf: Familjen Loven- Kylander

Ranking dressyr ponny 2004:
1 Julia sv halvblod
2 Sprite New Forest u. Hembys Samba
3 Favourite Love Sv Ridponny Uppf: Chia Ginsell
4 Lotus II Connemara e. Rolls Royce Uppf: Malte Jansson

Ranking fälttävlan ponny 2004:
2 Lillefot Ridponny e. Fredriksminde Hazy Chance- Urbino Uppf: Thomas Melin
4 Fakir korsn. ponny Uppf: Jan Johannesson
4 Casper Ridponny Uppf: Kristina Kay
7 Jolly Roger New Forest Uppf Anneli Andersson

Vi har all anledning att vara stolta över den svenskfödda ponnyn! :banana:

I vår klubb är det mycket vanligt att ungdomarna har en mindre ponny att tävla på samtidigt som vi mammor utbildar en större som telningarna sedan tar över för fortsatt tävlande. I klubben finns svenskfödda newforest, connemaror och ridponnys köpta från svenska uppfödare, alla mycket trevliga och lovande individer. Att köpa en lovande ungponny från uppfödaren och sedan utbilda och tävla den är en god investering. Det är också lärorikt att som ung ryttare ta del av unghästutbildning och väldigt roligt när framgångarna kommer efter allt arbete man lagt ner. Har svårt att förstå hur man egentligen kan ifråga sätta den svenska ponnyns berättigande?

Senast ändrad av en moderator:

summer san skrev:
Har svårt att förstå hur man egentligen kan ifråga sätta den svenska ponnyns berättigande?

Men det är det väl inte någon som gjort? Tvärtom handlar ju den här tråden om hur den svenskfödda ponnyn ska synas mer och kunna konkurrera med importerna.

har jag påstått tt du föder upp korsningsponnier??? ;)
Neee=)

Snuffsan skrev:
Men det är det väl inte någon som gjort? Tvärtom handlar ju den här tråden om hur den svenskfödda ponnyn ska synas mer och kunna konkurrera med importerna.

Precis, det var det som var min tanke med tråden...Jag tycker att det är många fler importer och "konstiga korsningar" i dag än tidigare.

Nej det har du inte men någon frågade om det var etiskt riktigt att korsa ponnyraser, till det bättre är det det,men det var nog inte du!
Men en korsning Hbl/Connemara eller NF/Russ eller liknande är korsningsponny.
Mina ston är konsoliderade i flera generationer, min ena hingst har först i 4:e led en renras ponny. Men jag har ett sto som är en andra korsning, men hon ger så bra avkommor och är en riktig prestationsponny!

Precis. Det var de jag menade med att man bryr sig mindre o mindre om stam eller ej. Det tycker jag är sorgligt. Det är svårt att konkurera med importerna just vad gäller priset på ponnyerna eller? Jag själv har väldigt svårt att köpa en ponny med okänd härstammning. Man vet inget, det finns bra ponnyer ute på marknaden utan papper. Jag är lite sjuk när det gäller stammen. :bump:

Vi håller som sagt på att köpa ponny just nu. Det viktiga med denna är prestationsförmåga, hur den funkar med dottern på ryggen och att den är hel. Stammen är inte ett dugg viktig. Är det en svenskfödd med bra stam så är det kul, men inte avgörande för det här köpet. Hitills har jag inte hittat så många svenskfödda på marknaden, och ingen som passar oss just nu.

Då vi köpte fölet var det däremot stam som var avgörande. Naturligtvis, något annat finns ju inte att gå på då.

Det är ju klart att det ska funka. Det är synd att det finns så lite svenska ponnyer. Samma sak när vi köpte sista d-ponnyn men det blev en tysk ridponny fast med full stam. Hittade heller ingen svenk. Vi uppfödare får jobba hårt att få fram bra svenska ponnyer. Lycka till med ponnyköpet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka