Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

Sv: Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

break_a_leg skrev:
Jag vet inte vad de gör på domarkurserna, numera är ju ett av kriterierna att domarna själva ska ha tävlat upp till en viss nivå - dock tror jag inte att det var så tidigare. Vi har pratat mkt i stallet om det här med domarbiten, och även de som är vuxna säger att de tycker mindre bra om vissa domare pga deras bedömningsgrunder. Dock är det ingen av oss som är "dåliga förlorare" ;)
Att domarna har tävlat på en viss nivå ger dem nog inte mindre egna åsikter tror jag. Borde inte alla domare ha samma bedömningsgrunder? I dressyr är jag nog en riktigt dålig förlorare ibland. :o Men så tävlar jag inte dressyr längre heller... :angel:

Rodde skrev:
Nej helt klart, vi har slutat tävla för vissa domare. Det finns domare som dömer upp sina egna ekipage också. jag vet minst två där ekipage från domarens egna klubb alltid vinner.
Men bedömningssport är ju sådan att det är i betraktarens ögon allt sker!
Borde inte sådana domare kunna anmälas? De är ju uppenbarligen inte opartiska! För sportens bästa borde man ju vilja ha så opartiska domare som möjligt. Precis som man inte vill ha mätmän som skriver en annan höjd på mätintyget än vad mätstickan visade...

Domarna håller varanda bakom ryggen, men en av dem vet jag är dömd för disciplinnämnden, hon verkar i sthlm trakten....

Men borde inte andra aktiva kunna säga ifrån?

För domen i disiplinnämden. :bow:

Svaret är dessvärre Ja ! Många ungar rider lika illa i både låga och högre klasser bara för att ponnyerna ställer upp. Och sen när ponnyn inte ställer upp så byts ponnyn. Men ungen lär sig inte rida bättre för det.

Jag tycker fortfarande inte att den som vinner nödvändigtvis måste vara den som red bäst. Jag kan säga att jag har sett fullkomligt GRÄSLIGA sitter som givit blågul rosett (pratar hoppning nu), Självklart kan ingenting bli en fullkomlig rättvisa, men jag är bedrövad över att intresset för UTBILDNING av ponny och ryttare är så litet. Att det viktiga är den där blågula rosetten, till vilket pris som helst. Och att det enda sättet är dessa omhoppningar.

Och jag hävdar att hur länge som helst går det inte att leva på att ponnyn ställer upp. Till slut inträffar ett av två fall, ryttaren lär sig rida eller slutar rida.

Och som jag skrev i tidigare inlägg så håller jag med! Men EKIPAGET som lyckades bäst vann. Så ÄR det ju. Även om ena halvan gjorde ett kasst jobb. Jag har också sett gräsliga ritter, men att plocka bort tävlingsmomentet helt tror jag inte på. Okej om man gör det någon gång ibland (det finns/fanns en bedömning som var stilbedömning i A:0) men det ÄR utbildning att lära sig rida snabbt också!

Det är ju bara att konstatera att jag får skola om barnet till att vilja hoppa hus i stället! Så slipper man dessa granskande ögon ;)

Precis! Hoppning är bäst! :bump: Fast det finns ju folk som vet bäst där också... :smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka