Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

Sv: Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

:bow:

Håller med.

Det finns en sak till - som jar hag förstått det så kommer ungponnyer att lottas bort från dressyrtävlingar, om de går i avd B (med överårig ryttare ?) - läste det i Ridsport. Och då är det svårt att samla poäng till champoinatet. Verkligen ett bakåtsträvande !

En annan sak - jag tycker att attityden till själva tävlandet är så fel. Väldigt många anser inte att unghästklasser är "riktig" tävling. Så fort man bara kan vill man klassa upp sig till avd A (pratar hoppning nu). Det tycker jag är synd. Det blir kortsiktigt tänkande och gagnar ingen. Samma sak om man pratar stilbedömning eller CR. Det är ointressant ur tävlingsynpunkt - det skall vara "riktig" tävling. Jag förstår INTE det resonemanget alls.

Ett problem är ju att systemet är fäl - så ungarna blir inte duktiga ryttare utan de får "färdiga" ponnyer som vem som helst kan rida runt på - men de lär sig inte utbilda - nej, det verkar inte som om många är särskilt intresserade heller.

Snuffsan skrev:
Men LB i dressyr kan ju vilken normalt inriden ponny som helst ta sig igenom. Det är inte någon merit utan ett minimikrav tycker jag. Samma med LA hoppning. Körning och pleasure och Ft skrev du bara lätta klasser, så jag antar att det är samma sak där. QUOTE]

jag har två gånger försökt förklara varför jag använder henne i avel...
Ridbarheten sitter inte bara i hur dom rör sig/hoppar mm utan en stoooor del är temperamentet också...
Välkommen ut och titta på en lokal ponnydressyr någongång...

Sen kan jag hålla med dig att varje BRA inriden ponny enkelt borde gå LB/LB men tyvärr är så inte fallet i jättemånga fall...
Jag säger inte att det beror på dåligt ponnymaterial, snarare på dåliga piloter...

googlad skrev:
jag tycker inte att den avel vi bedriver här i sverige. skiljer sig i från den som finn sute i europa, den stora skillnade och en avgörande faktor är nog att marknaden ser lite annorlunda ut plus att många av de som föder upp ponnier i sv har inte möjlighet att visa dem på tävlingsbanorna. vilket gör att det är lättare att köpa en "färdig" imp.ponny.

Nu motsager du ju dej sjalv! Om marknaden ser annorlunda ut i Sverige fran resten av Europa, varfor ser inte aveln annorlunda ut?? Vi som avlar maste ju skapa en produkt (ponny) som ar attraktiv pa marknaden och latt att salja!!
Ar det inte sa att aveln utomlands faktiskt lampar sej battre for den svenska marknaden - varfor annars importeras det sa mycket ponnier? Och det har inte med pengar att gora, for att importera ar inte speciellt mycket billigare an att kopa svenskt.

Xeline skrev:
Ett problem är ju att systemet är fäl - så ungarna blir inte duktiga ryttare utan de får "färdiga" ponnyer som vem som helst kan rida runt på - men de lär sig inte utbilda - nej, det verkar inte som om många är särskilt intresserade heller.
:bow: :bow: :bow: :bow:
Exakt!! Och foraldrarna vill inte ha jobbet heller.

Absolut !! Tänk att man så lätt kan missuppfatta och tolka olika !

En liten parentes - en av de bästa hoppeponnyerna på vår gård är en c-ponny, hgan är ful som stryk, men kort hals som är rätt underhalsig....men den har gått högt i klasserna, han är inte störd av sin fula hals. En annan av de bästa ser ut som två hästar, en fram och en bak....och benen är tyvärr inte korrekta, men satan vad den hoppar (återstår att se hur hållbarheten är!). Men när det gäller gångartshästar är de i regel snyggare att se på !

Och konsekvensen blir att ingen (nåja) utbildar de svenka ponnyerna utan man köper färdigt från Irland !

Logiken är glasklar !

Men som uppfödare måste man ta med exteriören man kan inte avla på vad som helst.
Dom individer som blir fula(det blir alltid såna också)blir inte avelshingstar men kan bli mycket bra ponnier.
Som Jan Brink sa vi måste avla för att få Grand Prix hästar, då får vi resten på köpet!
Som sagt alla blir inte 40poängare

En sak till! Hingsten behöver inte vara en kanon hopponny och kunna hoppa "hus" själv, det viktigaste är att han ärver ned förmågan till sina avkommor! På avkommorna ser man kvaliten på hingsten/stoet.:)

Xeline skrev:
Samma sak om man pratar stilbedömning eller CR. Det är ointressant ur tävlingsynpunkt - det skall vara "riktig" tävling. Jag förstår INTE det resonemanget alls.
Grejen med tävling är ju att urskilja vilken som var bäst. Med en Clear Round går inte det. Med stilbedömning går det och stilbedömning är bra! Men jag tycker att stilbedömning gör sig bäst i grundomgången, då får man två tävlingsmoment i ett och (eventuellt) två vinnare.

Vad det gäller ungponny är det bra (!) att det finns avdelningar för dem där de inte behöver stressas och där vuxna ryttare får rida.

Lady_S skrev:
Grejen med tävling är ju att urskilja vilken som var bäst. Med en Clear Round går inte det.

Vad det gäller ungponny är det bra (!) att det finns avdelningar för dem där de inte behöver stressas och där vuxna ryttare får rida.
Men grejen med tavling ar ocksa att utbilda hasten och ryttare!! Man maste inte alltid vinna for att ha gjort ett bra jobb, och det ar ju dar den svenska attityden ar fel. Tavling handlar om att gora ett bra jobb och den som gjorde basta jobbet vinner.

Jag tycker att det ar helt fel att det ar omhoppning pa tid i LD och LC. De klasserna ar till for unghastar och ryttare som ar nya infor detta med tavling, och ska sadeles ta det lugnt och fa mer kott pa benen och erfarenhet. Darfor tycker jag att de klasserna ska vara som en clear round, hoppa omhoppning, men inte pa tid och alla som gatt felfritt i bada rundorna far rosett samt poang. Nar de sedan kommit upp till en viss poang ska de fa tavla LB, vilket da ar med omhoppning pa tid. Det gor att bade hast och ryttare har erfarenhet och de maste lara sej att rida runt en bana pa ett balanserat satt for att ga felfritt och de slipper oroa sej for att rida snabbt med snava svangar.
Ar det inte sa att en ponnyryttare kan tavla LA med en ponny som aldrig tavlat? Det ar inte ok tycker jag. LA ar anda ganska hogt. Har ekipaget sedan 3 felfria rundor i LA far de ga upp till MSV. Det ar ju helt fel. Man ska fortjana att kunna tavlas MSV, och jag tycker att det kravs mer an 3 felfria rundor.

ramonarunds skrev:
Men grejen med tavling ar ocksa att utbilda hasten och ryttare!! Man maste inte alltid vinna for att ha gjort ett bra jobb, och det ar ju dar den svenska attityden ar fel. Tavling handlar om att gora ett bra jobb och den som gjorde basta jobbet vinner.
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Ekipagen måte ju även utbildas i att kunna rida en snabb omhoppning tycker jag, annars saknas det något. Men var sak har sin tid. Jag hoppas och tror att de flesta vet när de ska vara nöjda och att det inte har med rosetten att göra.

ramonarunds skrev:
Jag tycker att det ar helt fel att det ar omhoppning pa tid i LD och LC. De klasserna ar till for unghastar och ryttare som ar nya infor detta med tavling, och ska sadeles ta det lugnt och fa mer kott pa benen och erfarenhet. Darfor tycker jag att de klasserna ska vara som en clear round, hoppa omhoppning, men inte pa tid och alla som gatt felfritt i bada rundorna far rosett samt poang. Nar de sedan kommit upp till en viss poang ska de fa tavla LB, vilket da ar med omhoppning pa tid. Det gor att bade hast och ryttare har erfarenhet och de maste lara sej att rida runt en bana pa ett balanserat satt for att ga felfritt och de slipper oroa sej for att rida snabbt med snava svangar.
Ar det inte sa att en ponnyryttare kan tavla LA med en ponny som aldrig tavlat? Det ar inte ok tycker jag. LA ar anda ganska hogt. Har ekipaget sedan 3 felfria rundor i LA far de ga upp till MSV. Det ar ju helt fel. Man ska fortjana att kunna tavlas MSV, och jag tycker att det kravs mer an 3 felfria rundor.
LD är det väl ganska sällan omhoppning i? Det brukar väl vara Clear Round. Sen tycker jag faktiskt att det är bra att det börjas i tid så att ekipagen lär sig ta snäva vägar på små hinder. Att börja ta snäva vägar i LB när hindren är högre och banan är svårare vet inte jag om jag tycker är så bra. Däremot kanske man på klubbtävlingar bara skulle ha bed A/A. Jag ser några problem med poängsystemet. Om en rutinerad häst byter till en ny rutinerad ryttare ska de inte behöva gå LD och LC. I det fallet är det inget problem att gå in i LA direkt. Dessutom kanske denne rutinerade häst bryr sig måttligt i så låga hinder och river halva banan. Och att kräva felfria rundor tror jag sätter en press på ryttaren, en press som inte är positiv. Ett antal rundor oavsett resultat tror jag hade varit bättre.

Tyvärr så saknar barnen ofta förmågan att skilja på omhoppningsvändningar som man kan göra i en låg klass och i en högre. I en LC kan man vända i stort sett hur som helst eftersom hindrena är små, men det gagnar dem inte i högre klasser - det blir på bekostnad av ponnyn och inte särskilt uvecklande för ridningen.

Det är där vi skiljer oss åt i hela resonemanget. "att urskilja vem som är bäst" Jag anser att det INTE behöver vara den som rider bäst som vinner. Inte alls. Men många tycks tro det

Nej det är långt ifrån den som rider bäst. Jag vet en dressyr ryttare som aldrig har klarat ut en ponny någonsin alltid sist fast ponnyn vunnit med tidigare ryttare etc. Nu har hon fått låna en ponny som "går på räls" han har vunnit allt och helt plötsligt vinner flickan som alltid kommit sist. Tidigare ryttare har alltid sagt att han är känslig och svårriden, nu frågade vi nuvarande ryttare- hur är ponnyn att rida? fullständigt okompliserad...... där är svaret man behöver inte rida bara hålla sig still så klarar man alla LA klasserna ledigt och vinner!

Jag tycker ju att det är alldeles för få domare som värdesätter de som rider "bra"...Däremot så kan de som rider sämre men som kanske har en flashigare ponny med mkt motor få oerhört bra poäng. (Detta är på lokal och klubbnivå, vi harvar ju där än så länge:))

Ja, så är det med bedömningssport. Det är svårt. Det är ju vad ponnyn presterar som skall bedömas. Så för den som har en ponny som gå på räls kanske alltid vinner, men den kanske inte egentligen är den bästa ryttaren, men för den som har en svårriden ponny och aldrig vinner kanske är den duktigaste ryttaren egentligen. Frågan är bara vad väljer man som unge och vad väljer man som förälder ?

Xeline skrev:
Tyvärr så saknar barnen ofta förmågan att skilja på omhoppningsvändningar som man kan göra i en låg klass och i en högre. I en LC kan man vända i stort sett hur som helst eftersom hindrena är små, men det gagnar dem inte i högre klasser - det blir på bekostnad av ponnyn och inte särskilt uvecklande för ridningen.
Du menar att de rider likadant i LB ändå?

Xeline skrev:
Det är där vi skiljer oss åt i hela resonemanget. "att urskilja vem som är bäst" Jag anser att det INTE behöver vara den som rider bäst som vinner. Inte alls. Men många tycks tro det
Nej, men det gör inte jag heller. Men det ekipage som vann tävlingen var bäst för dagen. Att urskilja vilken som rider bäst skulle vara väldigt svårt, alla skulle bli tvungna att rida samma hästar (bara en ger ju bara en halv sanning) och sen skulle det bli en bedömningssport av alltihop och domare är inte opartiska.

Men får inte domarna lära sig i domarkursen vad de ska gå efter? Och om det då är att flashig gång går före bra ridning så är det ju inte domarna det är fel på utan bedömningsgrunderna?
/Lady_S - Hoppryttare utan större koll på vad dressyrdomarna ska gå efter...

Jag vet inte vad de gör på domarkurserna, numera är ju ett av kriterierna att domarna själva ska ha tävlat upp till en viss nivå - dock tror jag inte att det var så tidigare. Vi har pratat mkt i stallet om det här med domarbiten, och även de som är vuxna säger att de tycker mindre bra om vissa domare pga deras bedömningsgrunder. Dock är det ingen av oss som är "dåliga förlorare" ;)

Nej helt klart, vi har slutat tävla för vissa domare. Det finns domare som dömer upp sina egna ekipage också. jag vet minst två där ekipage från domarens egna klubb alltid vinner.
Men bedömningssport är ju sådan att det är i betraktarens ögon allt sker!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka