Sv: Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?
Rodde skrev:
Nej men det är vad asrp reggar, ca 1000-1300 ponnier om året i skräp registret sedan kommer det väl till en och annan med bra stam!
Det dar stammer nog inte riktigt heller, eftersom de flesta billiga ponnier som importeras inte ar reggade i sitt hemland, vilket gor att de reggas i Sverige som en svensk ridponny...eller?? Hur funkar det med ponnier som kommer in utan stam eller pass?
Numera har ju alla ponnier pass, man vad gjorde man innan?
Jag klagar inte alls pa den svenska ponnyaveln, det som avlas kan mycket val anvandas inom tavling pa elitniva, men avlas det tillrackligt manga for att fylla utbudet, ellet maste "kunder" aka utomlands for att hitta en ponny eftersom efterfragan ar for stor pa hemmaplan??
Jag tycker att jag far manga telefonsamtal av personer som letat i Sverige en langre tid och inte hittat det de letar efter, men nar de kommer hit till Irland sa hittar det flera ponnier. Normalt sett har de ganska bra med pengar att spendera, sa de letar inte efter en budget ponny och dessutom ar de villiga att jobba med en ponny, bara den ar grundriden och kanske tavlat ett par ganger.
Jag ar en av de personer som tjanar pengar pa att det inte finns tillrackligt/inte tillrackligt bra/inte lika mycket status i de svenska ridponnierna, men jag ar ocksa av attityden att man letar efter vad man soker pa hemmaplan innan man gar nagon annanstans. Jag forstar inte varfor man klagar pa den svenska ekonomin nar man ar sa glad att kopa saker/hastar utomlands och ge pengarna till utlanningarna och darmet stodja deras ekonomi.
Jag vet ocksa vart problemet ligger, och det ar att man i Sverige satter granser for sina barns hastintresse och utveckling. Jag hor dagligen kommentarer som "man kan inte ha mer an 2 ponnier for da hinner man inte med skolan", "vi satsar pa detta med ridningen, sa darfor vill vi ha en fardig ponny" etc, etc.
Aven tavlingsformaten ar daligt lagd, tex sa ar det fa tavlingar som har en LD och en MSVA pa samma dag, vilket gor att om man har en fardig ponny och samtidigt utbildar en ungponny sa kan man inte aka och tavla pa samma tavlingar med bada ponnierna! Det gor ju att de som har duktiga ponnier inte vill ta sej an en ungponny, da det blir mer besvar an lyckat.
Allt detta gor att Sverige inte producerar ryttare som ar riktigt duktiga, ryttare som har kansla att rida vad som helst, ryttare som klarar av att se sina avstand, ryttare som kan rida - inte bara sitta dar och se fin ut!!
Jag har under ett ar flertalet svenska ungdomar och barn hos mej, de har vunnit allt fram MSVA-klasser till enbart vara ridskoleryttare, och arligt talat ar det inte sa stor skillnad pa dem. MSVA-vinnaren kan inte rida en ungponny, kan inte se avstand till ett hinder, klarar inte av nar nagonting oforutsett hander - men de klarar av att halla halen pa samma stalle, de klarar av att halla balansen och de klarar av att se ut som att de gor nagonting, men i verkligheten ar det inte sa mycket effektivitet och sa mycket ridning.
Det som gor mej mest arg ar att man i Sverige anser att ponnier ar mer sjalvgaende an hastar...att ponnierna ser sina egna avstand osv....men det ar ju for att ungarna inte kan se avstanden och de duktiga ponnierna lart sej att klara av den biten sjalva!
Jag stor mej fullkomligt pa att de ar obalanserade i korsgalopp, inte bryter av till trav och fattar ny galopp om ett byte inte funkade nar de ar inne pa hoppbanan. Det ar ju nagonting som ar sjalvklart, bra balans och bra vagar sa har man halva banan riden!
Varfor klagar man pa att det inte finns tillrackligt manga duktiga svensk fodda ponnier, nar Sverige inte har tillrackligt med ungar att utbilda dem?? Vilket annat land har regler och klasser dar det ar ok for vuxna ryttare att tavla ungponnier??
Varfor klagar man pa att de duktiga barnen faktiskt inte vill ta emot en ungponny, nar de inte kan ta med ungponnyn pa samma tavling som sina MSV-ponnier???
Det ar inte aveln som ar fel - det ar hela systemet!!
Nu duckar jag!!