Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

Sv: Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

korsa häsatr för att förädra en ras är okej. dvs GENOMTÄNKT avlandet för rasens framtid.
Inom hbl korsas det en del. man lägger in raen Fullblod för att förädla rasen.Holsteiner och hannoveranare och oldenburgare läggs in i rasen!

Även arab

De är okej i mina ögon så länga man har koll på vad man gör..

Svar Snuffsan

Ja jag uppfattar det som att denna tråden ifrågasätter om svensk ponnyuppfödning är tillräckligt prestationsinriktad dvs om det finns bra svenska ponnyer som kan hävda sig i de högsta klasserna och om det finns köpare alternativt ryttare till dem. Ditt resonemang om att det finns få "färdiga" hästar att köpa tycker jag däremot inte uppfödarna kan lastas för. Deras uppgift är väl att försöka avla exteriört korrekta, sunda hästar som vi ryttare får nöjet att utbilda och tävla? Det är i nästa försäljningsled som prestationer på tävlingsbanorna kommer in i bilden. Det stämmer som du säger att det går flera ponnyryttare på en häst innan hästen når sin formtopp och kan prestera max, men det får man väl ta med i beräkningnen? Ska din dotter rida tex Baltic cup på b-ponny så är det väll lämpligt att köpa en häst, svensk, korsning eller import, som är etablerad i de klasserna? Då köper man ju knappast en fyraåring och försöker nå målet på två år? Det finns dock många unga ryttare som skulle se det som en ära att få förtroendet att utbilda en lovande unghäst åt en välrennomerad uppfödare. Tävlingsstatistiken talar för att de svenska ponnysarna syns och hörs redan i samtliga grenar.

Senast ändrad av en moderator:

.. och jag anser fortfarande att nej, det finns inget större prestationstänkande i svensk ponnyavel, särskilt inte när det gäller hoppning. Detta gäller oavsett ras... Se bara på avelsvärderingarnas upplägg där mycket liten vikt läggs vid prestationer eller väldokumenterad prestationsstam.
Och ser man vad marknaden vill ha så är det just ponnyer som kan prestera på hoppbanan...

Intressant är också att de främst placerade ridponnyerna både i Ridsportsförbundets ranking var sk korsningsponnyer, med hbl-far (Kavat), connemara-far (Little Wonder, Little Shadow), connemara/hbl (Lillefot), hbl/welsh (Favorite Love) etc. Även på 2004 års ponnychampionat i hoppning sågs flera korsningsponnyer i topp, t ex var vinnaren i 6-årschampionatet arab/russ.

Jag är övertygad om att det går att producera bra svenskfödda ponnyer här i Sverige, men jag anser att ingen av de svenska rasföreningarna arbetar för detta.

Hlsn Helena

Tycker att det är ganska intressant att "Syndicat Linaro" har två svenska hingstar med i sitt program, connemarahingsten Poetic Justice och RP-hingsten/lille hbl-hingsten Minotaurus. Är det någon som vet hur många ston de har betäckt här i Sverige de senaste åren? (Jag har inte de senaste "Blå boken"). Eller kan det vara så att det är svårt att bli profet i sitt eget land (läs:rasförening ) :angel:

Läs mer om Syndicat Linaro, europeisk prestationsavel:
http://www.syndicatlinaro.com/v4homeFR.html

Visst BORDE sådana ponnyer gå att producera här i Sverige??!

Hlsn Helena

Senast ändrad:

Rodde skrev:
Vi importerar över 1000 ponnyer om året idag därför behöver den svenska ponnyaveln verkligen stärkas och marknadsföras.
Men skojar du eller?? Siffran ar MYCKET hogre an sa. JAG exporterar ca 50 ponnier om aret till Sverige...och jag tror ju knappast att jag star for sa hog procent av importerna.
Jag skulle tro att enbart fran Irland importeras ca 5000 ponnier varje ar till Sverige!! Sedan kommer alla tyska, danska, hollandska, engelska ponnier upp pa det!

summer san skrev:
Svenskfödda ponnyer står sig väldigt bra i konkurrensen med importerna. Svenska ridsportsförbundets ranking för 2004 bekräftar detta;
Men hur manga av dem ar svenskfodda av importerade foraldrar?? Det ar latt att lyckas nar nagon annan gjort ett bra jobb i tidigare led!!

Dessutom sa vore det ju verkligen nagonting som var fel om de svenska ponnierna inte fanns med i toppen i sitt eget land!!

Jag funderar lite kring Dimmans inlägg?
Det är väl en helt suverän "credit" till svensk ponnyavel att två svenska ponnyhingstar platsar hos Linaro?
Hingstarna har kommit in i svensk avel via de svenska avelsföreningarnas urvalsprogram för hingstar (båda hingstarna dessutom TROTS en för hög mankhöjd tack vare att man vid avelsvärderingen framhävde deras möjligheter till prestationsförärvning i hoppning).
Hingstarna har varit väl använda, Poetic Justice har de senaste åren varit en av de tre-fyra mest anlitade connemarahingstarna och är redan premierad A-prest. De har under åren producerat en mängd svenskfödda topp-ponnyer som väckt intresset hos den internationella uppfödareliten.
Som jag ser det har både avelsföreningarna, avelsvärderingen och stoägarna i Sverige gjort precis rätt hela vägen - vi har fått prestationsgodkända hingstar som har stoägarnas förtroende.
Sluta sura, Dimman.

Nej men det är vad asrp reggar, ca 1000-1300 ponnier om året i skräp registret sedan kommer det väl till en och annan med bra stam!

Men det är väl få att ha eget avelsmaterial när man avlar ridponnyer. Holland importerar från England och Tyskland från Holland etc. Mina är tyska och Holländska + en svensk! En del födda här och en del direkt importer.

Korsningsponnyaveln är större än den riktiga ridponnyaveln. Föevirring råder vad som är en riktig ridponny, många tror att vilken korsning som helst är ridponny. Welsh/Hbl har länge varit ett framgångsrikt konsept till tävlingsponny, men absolut inget att satsa att avla vidare på.

Rodde skrev:
Nej men det är vad asrp reggar, ca 1000-1300 ponnier om året i skräp registret sedan kommer det väl till en och annan med bra stam!
Det dar stammer nog inte riktigt heller, eftersom de flesta billiga ponnier som importeras inte ar reggade i sitt hemland, vilket gor att de reggas i Sverige som en svensk ridponny...eller?? Hur funkar det med ponnier som kommer in utan stam eller pass?
Numera har ju alla ponnier pass, man vad gjorde man innan?

Jag klagar inte alls pa den svenska ponnyaveln, det som avlas kan mycket val anvandas inom tavling pa elitniva, men avlas det tillrackligt manga for att fylla utbudet, ellet maste "kunder" aka utomlands for att hitta en ponny eftersom efterfragan ar for stor pa hemmaplan??
Jag tycker att jag far manga telefonsamtal av personer som letat i Sverige en langre tid och inte hittat det de letar efter, men nar de kommer hit till Irland sa hittar det flera ponnier. Normalt sett har de ganska bra med pengar att spendera, sa de letar inte efter en budget ponny och dessutom ar de villiga att jobba med en ponny, bara den ar grundriden och kanske tavlat ett par ganger.

Jag ar en av de personer som tjanar pengar pa att det inte finns tillrackligt/inte tillrackligt bra/inte lika mycket status i de svenska ridponnierna, men jag ar ocksa av attityden att man letar efter vad man soker pa hemmaplan innan man gar nagon annanstans. Jag forstar inte varfor man klagar pa den svenska ekonomin nar man ar sa glad att kopa saker/hastar utomlands och ge pengarna till utlanningarna och darmet stodja deras ekonomi.

Jag vet ocksa vart problemet ligger, och det ar att man i Sverige satter granser for sina barns hastintresse och utveckling. Jag hor dagligen kommentarer som "man kan inte ha mer an 2 ponnier for da hinner man inte med skolan", "vi satsar pa detta med ridningen, sa darfor vill vi ha en fardig ponny" etc, etc.
Aven tavlingsformaten ar daligt lagd, tex sa ar det fa tavlingar som har en LD och en MSVA pa samma dag, vilket gor att om man har en fardig ponny och samtidigt utbildar en ungponny sa kan man inte aka och tavla pa samma tavlingar med bada ponnierna! Det gor ju att de som har duktiga ponnier inte vill ta sej an en ungponny, da det blir mer besvar an lyckat.
Allt detta gor att Sverige inte producerar ryttare som ar riktigt duktiga, ryttare som har kansla att rida vad som helst, ryttare som klarar av att se sina avstand, ryttare som kan rida - inte bara sitta dar och se fin ut!!
Jag har under ett ar flertalet svenska ungdomar och barn hos mej, de har vunnit allt fram MSVA-klasser till enbart vara ridskoleryttare, och arligt talat ar det inte sa stor skillnad pa dem. MSVA-vinnaren kan inte rida en ungponny, kan inte se avstand till ett hinder, klarar inte av nar nagonting oforutsett hander - men de klarar av att halla halen pa samma stalle, de klarar av att halla balansen och de klarar av att se ut som att de gor nagonting, men i verkligheten ar det inte sa mycket effektivitet och sa mycket ridning.
Det som gor mej mest arg ar att man i Sverige anser att ponnier ar mer sjalvgaende an hastar...att ponnierna ser sina egna avstand osv....men det ar ju for att ungarna inte kan se avstanden och de duktiga ponnierna lart sej att klara av den biten sjalva!
Jag stor mej fullkomligt pa att de ar obalanserade i korsgalopp, inte bryter av till trav och fattar ny galopp om ett byte inte funkade nar de ar inne pa hoppbanan. Det ar ju nagonting som ar sjalvklart, bra balans och bra vagar sa har man halva banan riden!

Varfor klagar man pa att det inte finns tillrackligt manga duktiga svensk fodda ponnier, nar Sverige inte har tillrackligt med ungar att utbilda dem?? Vilket annat land har regler och klasser dar det ar ok for vuxna ryttare att tavla ungponnier??
Varfor klagar man pa att de duktiga barnen faktiskt inte vill ta emot en ungponny, nar de inte kan ta med ungponnyn pa samma tavling som sina MSV-ponnier???
Det ar inte aveln som ar fel - det ar hela systemet!!

Nu duckar jag!! :crazy: :) :devil:

Äntligen någon mer än jag som ifrågasätter systemet i sverige!!! :bump:

ramonarunds skrev:
Hur funkar det med ponnier som kommer in utan stam eller pass?
Numera har ju alla ponnier pass, man vad gjorde man innan?

De hamnar hos ASRP som korsningsponnyer... OM dom kan importeras i fortsättningen utan pass har jag ingen aning om...

ramonarunds skrev:
Jag klagar inte alls pa den svenska ponnyaveln, det som avlas kan mycket val anvandas inom tavling pa elitniva, men avlas det tillrackligt manga for att fylla utbudet, ellet maste "kunder" aka utomlands for att hitta en ponny eftersom efterfragan ar for stor pa hemmaplan??? Jag vet ocksa vart problemet ligger, och det ar att man i Sverige satter granser for sina barns hastintresse och utveckling. Jag hor dagligen kommentarer som "man kan inte ha mer an 2 ponnier for da hinner man inte med skolan", "vi satsar pa detta med ridningen, sa darfor vill vi ha en fardig ponny" etc, etc.

Det problemet har vi redan diskuterat... svenska ponnyryttares föräldrar vill att barnen ska få färdiga ponnyer... Om problemet bara fanns ibland de små kategorierna så hade jag förstått det lite mera, de flesta små barn behöver en trygg läromästare som första ponny... men att sen inte lära sig att rida/utbilda ungponnyer upptill är tydligen inte intressant... :eek:

ramonarunds skrev:
Aven tavlingsformaten ar daligt lagd, tex sa ar det fa tavlingar som har en LD och en MSVA pa samma dag, vilket gor att om man har en fardig ponny och samtidigt utbildar en ungponny sa kan man inte aka och tavla pa samma tavlingar med bada ponnierna! Det gor ju att de som har duktiga ponnier inte vill ta sej an en ungponny, da det blir mer besvar an lyckat.

Det problemet har jag försökt belysa under de tio år jag satt i distriktstyrelsen...
Att för mig som ensamstående mamma till två tävlande barn, jobb utanför "hästeriet" och i snitt tio ponnyer hemma på gården, få tiden (och pengarna) att räcka till när barnen var i full gång var i princip omöjligt. Det blev-med vårat skeva system tävlingar i snitt tre helger i månaden-... Från början köpte vi in ungponnyer,utbildade dom och sålde, för att finansiera den övriga tävlingsverksamheten... innan vårt intresse för att utbilda hästar tog överhand :smirk: Behöver jag påpeka att under dessa alla år hade vår familj inget liv utanför tävlingarna... :eek:

ramonarunds skrev:
Allt detta gor att Sverige inte producerar ryttare som ar riktigt duktiga, ryttare som har kansla att rida vad som helst, ryttare som klarar av att se sina avstand, ryttare som kan rida - inte bara sitta dar och se fin ut!!
MSVA-vinnaren kan inte rida en ungponny, kan inte se avstand till ett hinder, klarar inte av nar nagonting oforutsett hander - men de klarar av att halla halen pa samma stalle, de klarar av att halla balansen och de klarar av att se ut som att de gor nagonting, men i verkligheten ar det inte sa mycket effektivitet och sa mycket ridning. .

Det är det som det viskas om(lite avundsjukt???) i buskarna: "att föräldrarna köper sina barns framgångar"... :crazy: Det är ofta så att om inte ponnyn funkar efter fem/sex starter så byter den snabbt ägare... Dessa barn skall ha självgående ponnyer, helst av den heta typen. Styr mot hinder, bromsa, bromsa släpp två steg före, släng dig fram i hoppet, tillbaka snabbt, och bromsa, bromsa. :eek: Och ved ger det för ridning??? De känner ju för fan inte om ponnyn går i korsgalopp, de rider inte aktivt genom svängar, de kan inte "se" avstånden mm ARRGGHHHHTTT sliter mitt hår :eek: Och det är bra om de har skänklarna på rätt ställe...

ramonarunds skrev:
Nu duckar jag!! :crazy: :) :devil:

Jag med...

Jag håller också med om mycket av det ni skriver, hinner dock inte skriva mer just nu men återkommer i em.

Kastar lite snabbt ur mig frågan: Vad ska vi göra åt det då?

*Jag duckar inte utan fegar ur helt och sticker till jobb* :devil:

Jag surar inte, då missförstod du mig totalt... :confused:

Det är precis vad jag merar att det är SUVERÄNT att ovan nämnda hingstar platsar hos Syndicat Linaro.

Det är härligt att höra att PJ tillhör en av de främst använda connemarahingstarna i Sverige, jag har inte kunnat kolla upp betäckningssiffrorna. Men jag funderar ändå på varför flera prestationshingstar oavsett ponnyras inte används - kanske även i korsningsponnyaveln. För, ärligt talat, hur många planerar att avla fram en konsolidierad ridponny i flera generationer? Många tar kanske bara en fölunge efter sitt sto - är det kanske bäst att dessa ston åker till dokumentarat bra prestationsförärvare - oavsett ras?. Inget att avla vidare på kanske, men förhoppningsvis suveräna svenskfödda bruksdjur i första och ev andra generationen?? Kanske är det ändå sådana djur vi importerar- utan stam??

Nu duckar JAG ;)
Hlsn Helena

Ser det inte som ett misslyckande för svensk avel att fina utländska hingstar används här.
Ett visst mått av importer/ utbyte av avelsmaterial behövs väl i alla länder för att undvika inavel? Connemara ponnyns hemland är ju irland så då är det väl väldigt naturligt att förnya avelsmaterialet med fina irländska connemaror tex? Hade inte vi importerat hästar hade vi ju fått hålla till godo med tex russ och nordsvensk, trevliga hästar men kanske inte så lätta att prestera i eliten med.
Angående att svenska ryttare skulle rida sämre än andra länders ponnyryttare kan jag inte uttala mig. Har dock skrivit ett inlägg tidigare om små barn som hoppar hus men har svårt att fatta galopp... Det är väl så att det finns få verkliga talanger, de flesta ryttare vi ser ute på banorna kommer inte att bli proffs, de kommer att sluta rida efter ponnytiden. Jag anser att det är vi föräldrar som har ett ansvar att se till att våra barn blir goda ryttare efter sin individuella förmåga. Genom att använda bra tränare, erbjuda vårat stöd i den dagliga träningen och förmedla en ödmjuk inställning till ridning och hästar. Det är för mig en självklarhet att min dotter skall kunna utbilda en unghäst alternativt kunna rida en för henne ny häst på ett hyfsat vis. Tycker att jag upplever att föräldrarna ibland har mycket bråttom att få upp sina barn i klasserna, vissa föräldrar är beredda att satsa "allt" för att barnen skall ligga i topp redan på B-ponny, annars är de för sent ute! Kanske inte helt konstigt att vissa barn inte rider så bra på tävlingsbanan, de är ju inte färdiga för uppgiften!

Senast ändrad av en moderator:

dimmansstuteri skrev:
Men jag funderar ändå på varför flera prestationshingstar oavsett ponnyras inte används - kanske även i korsningsponnyaveln. För, ärligt talat, hur många planerar att avla fram en konsolidierad ridponny i flera generationer? Många tar kanske bara en fölunge efter sitt sto - är det kanske bäst att dessa ston åker till dokumentarat bra prestationsförärvare - oavsett ras?. Inget att avla vidare på kanske, men förhoppningsvis suveräna svenskfödda bruksdjur i första och ev andra generationen?? Kanske är det ändå sådana djur vi importerar- utan stam??

Nu är ju inte jag så insatt i ponnyaveln än så länge, mer än att jag är med i ASRP och läser tidningen jag får i brevlådan några ggr om året. Men jag kan till viss del hålla med dig - just för att öka intresset för den svenska ponnyn. Jag tycker att det har blivit alldeles för vanligt med importer och numera ses det nästan lite exotiskt med en svenskfödd ponny...

Snuffsan skrev:
Låter ju bra. Men om du betäcker vartannat, vart tredje år, hinner ponnyn upp i kondis och upp i klasserna då?

Stoet rids konternuerligt långt fram i dräktigheten, och kommer att sättas igång lugnt när fölet är ca 2-3 månader... Det är inte längre viloperiod än vid en senskada tex...

Det är ett äldre sto som redan är ganska meriterad. Hon har vinster i : LA hopp/L:B dressyr./Pleasure western. Dm i körning och placeringar i fälttävlan.
Visst, hon har inte kapacitet till de allra högsta klasserna, men hon har en ridbarhet långt över det normala, och är mkt samarbetsvillug i alla lägen. Försökte sälja henne efter att mina barn slutat tävla ponny, men fick inga "vetiga" bud, därför satte jag henne i avelsboxen. Har en 2 åring efter henne nu (E:Sörbys Oboy (Fei dressyr/msv A hopp) som ser mkt lovande ut, och iår ska hon åka till fredriksbergs dizney...
Hon är numera utlånad till en yngre tjej som blev avslängd alvalligt för några år sedan, och som nu, tack vare ponnyn har vågat börja hoppa igen på lokal nivå. Hon tävlas även i western/dressyr hos dom.
Ponnyn mår bra, ryttaren är glad igen, och jag som ägare är nöjd med en avkomma då o då... hon ligger ju lite på gränsen vad det gäller sina meriter...

Jag hugger en knapp....

I regel så brukar väl de exteriöra topparna *inte* vara utpräglade hoppindivider ? Det gäller ju både ponnyer och hbl. Så eftersom aveln varit exteriörinriktad i första hand är det ju inte så konstigt.

Semin på ponnysidan har väl inte varit SÅ vanlig förrän de senare åren ? Jag tror att det är tungt för en tävlande hingst att samtidigt betäcka naturligt, om inte annat så är det ju svårt med logistiken.

Jag är tvärt om jämfört med många tror jag - ponnytiden ser jag enbart som lärotid (fast det är väl egentligen lärotid hela tiden). Jag ser hellre att mina barn kan rida in en unghäst än att de kan flänga runt en MSVA bana med en självgående ponny. Men att få jobba en häst MED kapacitet - DET ser jag som utvecklande. Jag skulle ALDRIG köpa en färdig ponny åt mina barn, jag ser inte vitsen riktigt faktiskt. Däremot en fin unghäst med massor av kapacitet. (oavsett stam!) Att man skyller på att ponnyåren är för få och för korta är märkligt egentligen. Vad är det man vill uppnå om man har så bråttom ?

Om sen ponnyn med kapacitet är okänd i ASRPs slask register eller har känd stam skiter jag komplett i rent prestationsmässigt. Eller om den är avlat konsoliderat eller en "turkorsning" spelar heller ingen roll rent prestationsmässigt.

Jag håller med dig Xeline ponnytiden är inte slut när man är tolv år... Det är en lärotid och alldeles för många har alldeles för bråttom. Den engelska toppryttaren Robert Smith började rida vid 11-12 års ålder på en åsna och det gick ju rätt så bra för honom....Angående exteriör och hoppförmåga anser jag inte att det ena utesluter det andra. Hoppningen handlar ju mycket om den mentala inställningen hos hästen, hästen måste VILJA hoppa. Att ha en god hoppteknik är inte samma sak som att prestera år ut och år in på banorna. En korsning med vilja kan vara lika bra som den exteriöra fullträffen, likväl som den mest exteriört korrekta häst kan vara misslyckad på hoppbanorna. Anser dock att det finns tex väldigt fina connemaror som är mycket bra hopphästar. Själv är jag mest intresserad av hästar med bra avelsvärde då jag vill att mina hästar skall ha en karriär även efter en skada eller dyl som gör att de måste avsluta sin tävlingskarriär. Jag köper också bara unga oprövade hästar så då finns det ju inte så mycket annat att gå på än stam, exteriör och föräldrarnas meriter samt det viktigaste av allt, att man tycker om individen.

Helst vill man ju ha både och. Tex Connemaraaveln har ju varit hyffsat framgångsrik när det gäller detta. Kimble har väl lämnat EM-ponnyer både i hopp och fälttävlan tex som är rena Connemaror. Oftast så har de med extrem hoppförmåga bra galopp, medan traven och skritten kan vara mer ordinär och då får de ju inte så höga exteriörpoäng på 50 poängsskalan.

För både en själv och för aveln är det ju bra om hästarna har ett avelsvärde efter karriären, men det är ju lite svårt om man har en valack ;-) Som jag ser det så har en häst ett avelsvärde i första hand pga vad den själv har presterat, i andra han stammen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka